رواية الاختيار الفصل الثالث 3 بقلم دعاء حجاج
رواية الاختيار الجزء الثالث
رواية الاختيار البارت الثالث
رواية الاختيار الحلقة الثالثة
ايمان دخلت اوضتها وقلبها كان مكسور ومكنتش مصدقه ازاى حياتها اتحولت إلى جح’يم فجاه
_قعدت على السرير والدموع نازله من عينها ومسكت التليفون وطلعت صوره لمحمد وقالت:ليه ليه عملت كده بقا اهرب من الخطوبه عشانك وفي الاخر تقولى احنا مش لبعض حرام عليك ياخى انت مش عارف انا بتقطع من جوايا ازاى هي الفلوس كانت عندك اهم منى للدرجه ده ياريت قولتلى انا عايز فلوس كنت هسرق من بابا عشان ارضيك إنما تجر’حنى بالطريقه ده اخر حاجه كنت أتوقعها
_ايمان نامت على السرير وخدت التليفون في حضنها وقالت:مش هقدر انساك مهما حاولت مش هقدر يا محمد
_عند محمد اللى فاق من النوم وكان في حاله صدمه
_الووو٠٠٠٠حضرتك معايا
محمد ساب التليفون وركب الموتوسيكل وطلع عالطول ٠٠٠
في المستشفي ✨
_اعاااااا٠٠٠٠٠٠كانت بتصرخ من شده الا’لم ومع ذلك لن تنسي ابنها فهي أنجبت ابن لا مثيل لها
_فين ابنى انا عايزه اشوف ابنى قبل ما امو’ت
بعد مرور ربع ساعه محمد وصل وسأل الممرضه على غرفه والدته وراح عالطول
_ماماااا
قامت من على السرير عالطول وفجاه الا’لم احتفي عندما سمعت صوت ابنها
_محمد ٠٠٠٠٠٠محمد جري عليها وحضنها وقعد يبوس دماغها وايدها وقال:انا كنت خايف عليكى اوى وحسيت أن روحى بتتسحب منى
_انا كويسه أوعك تخاف عليا طول ما انت جنبي انا كويسه
محمد مسك أيدها وبأسها وقال في سره:انا محتاجك اوى يا ماما محتاج اقعد معاكى واحكيلك على وجعي وقد اي ابنك موجوع
_محمد هو انا همو’ت انا سمعت الدكاتره بتقول ان حياتى بقت معدوده
_اشش متقوليش الكلام ده وبعدين هتعملى العمليه يا ماما وان شاء الله هتبقي بخير
_انت جبت الفلوس منين يا محمد دول نص مليون
محمد حاول يغير الموضوع وقال: عارفه انا قررت اشتغل في شركه ايوه يا ماما لقيت شركه
_محمد السوال واضح جبت الفلوس منين
_ماما انتى تعبانه لازم ترتاحى
الدكتور دخل وقال:سبحان الله عارف يا ابنى والدتك كانت تعبانه اوى والصراحه كلنا قولنا أنها بتمو’ت
محمد بانتهاد:لو سمحت متقولش كده
_حاااضر بس والدتك بتحبك اوى اول ما سمعت صوتك سبحان الله ارتاحت
_العمليه امتى يا دكتور
_العمليه بعد اسبوع يا ابنى عشان نجهز كل حاجه
_طب وماما هتقعد اسبوع كامل بتتا’لم
_خلال الاسبوع ده هنديها الدوا اللازم
_والفلوس هتكون موجوده النهارده بليل
_الفلوس خلاص اندفعت يا بيه واللى دفع الفلوس ساب الرساله ده لحضرتك
محمد مسك الرساله وبدأ يقرأها وكانت كلاتى
{شوفت مخلفتش بوعدي اهو ودفعت الفلوس أوعك تخالف بوعدك عشان العب مع الكبار غلط يا حبيبي سبحان الله اليوم اللى امك هتعمل في العمليه هو نفسه اليوم اللى ايمان هتتجوز فيا اعتقد كده كفايه اشوفك بخير خالد بيه }
محمد قطع الرساله وقال:مهما حاولت يا خالد بيه مهما حاولت مش هتقدر تغير قلب ايمان ناحيتى انا عارف انك قولت ليها عن موضوع الفلوس بس مش مهم الاسبوع طويل يا خالد بيه وممكن المياه تغير مجريها
بعد مرور أسبوع ✨
في الصباح ✨
الكل كان بيجهز في الفرح وكانوا فرحانين الا ايمان اللى كانت تايها في عالم لوحدها
ايمان غيرت هدومها وحطت مخدات على السرير وطلعت من الشباك ٠٠٠
في المستشفي ✨
الدكتور:والدتك هتدخل اوضه العمليات بعد ربع ساعه
_تماام
الدكتور:المهم كان في شويه تحاليل وفحوصات هما فين
_انا فكرت أن التحاليل والفحوصات ده مش مهمه
_لا يا محمد التحاليل والفحوصات ده مهمه اوى يا ريت تروح تجيبهم
_عشر دقائق وهكون هناا
محمد طلع وركب الموتوسيكل متجها إلى بيته ٠٠
والد ايمان دخل الاوضه وقال:ايمان يلا يا بنتى قومى انا جبتلك واحده شاطره اوى في الميك اب زي ما طلبتى
والد ايمان قرب من السرير وحط ايدو على المخدات وقال:يلا بقااا
وفجاه شال الغطا وكان في حاله صدمه:😳😳
في منزل محمد ✨
محمد وصل البيت وكان مستعجل اوى وفجاه حد جاي من ورا وحضنه
محمد زق الشخص ده عالطول وكانت الصدمه:ايمان
_محمد انا مش عايزه اتجوز مازن ارجوك انا بحبك
{مازن هو حازم عشان اتلغبطت بين الإسمين يا قمرات}
_اي الكلام الفارغ ده امشي يا ايمان النهارده فرحك
_محمد انت مش فاهم حاجه مازن ده صا’يع وبتاع حش’يش وقر’ف
_ماليش دعوه بالكلام ده
ايمان مسكت في لياجه محمد وقالت:انا عارفه ان في حاجه مخبيها عليا ومتاكده انك مستحيل تتخلى عنى بالسهوله ده الا لما يكون في حاجه
_الكلام اللى بتقولى ده مش صح بصي من الاخر انا كنت طمعان في فلوسك وجات الفرصه واخدت فعلا من والدك اللى عايزه
_كداب انت كداب لو كلامك فعلا صحيح مكنتش بصيت في الأرض وانت بتقول كده
_لو سمحتى أمشي انا مش فاضي
_مش فاضي ليه اي اللى عندك
وفجاه تليفون محمد رن ٠٠٠٠٠٠محمد طلع التليفون وإيمان شدت منه التليفون
_انت اخدت الفلوس اللى طلبتها يا محمد وده مكنش اتفاقنا بنتى ترجع يا محمد
التليفون وقع من ايد ايمان والدموع نزلت من عينها
_ايمان لو سمحتى أمشي
ايمان بصت عليا وقالت:انا بكر’هك بكر’هك كنت مفكره انك مظلوم وفعلا مخدتش من بابا فلوس بس لا فعلا طلعت طماع
ايمان طلعت تجري عالطول وفجاه تليفون محمد رن
الدكتور:فينك يا ابنى استعجل شويه
_عشر دقائق وهكون عندك ٠٠٠٠
محمد قفل التليفون وخد التحاليل وطلع وفجاه لقي ثلاث شباب ماسكين خشب من النوع السمين ولفوا حواليا
وفجاه واحد قرب من محمد وضر’به في بطنه
_اعااااااا
_البيه بيقولك اللى بيخونه ده اقل عقاب ليا
وفجاه انقضوا عليا وقعدوا يضر’بوا بعد شويه قال احدهم
_كفااايه كده
رموا عليا الخشب وركبوا العربيه ومشواا
_اعاااااا٠٠٠٠٠انا لازم اقوم
محمد قام بالعافيه وركب الموتوسيكل ومشي متجها إلى المستشفي
في المساء✨
الفرح كان في قاعه كبيره اوى
_اضحكى بلاش الوش العابس ده الناس تقول اي
_انا كده مرتاحه يا ماما
بعد مرور ربع ساعه المأذون وصل وللاسف كتبوا كتب الكتاب وبالفعل تم الجواز
في المستشفي ✨
الدكتور طلع من غرفه العمليات بعد ما دامت العمليه اكتر من ست ساعات
محمد قام وبانتهاد:دكتور طمنى
الدكتور حط ايدو على كتف محمد وقال:والدتك بخير الحمدلله
محمد بص لفوق وقال:الحمدلله يا رب
الدكتور:والدتك عايشه حاليا بكلي واحده هكتبلك على الاكل الممنوع عنها
_تمااام ٠٠٠٠
عند ايمان
_ادخلى يا عروستى
ايمان بعصبية:أوعك تتوقع منى اي حاجه فاهم انت عارف انا اتجوزتك ازاى وانت عارف ان قلبي ملك محمد بس
_😳😳٠٠٠
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية الاختيار)