روايات

رواية اشواك الماضي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية اشواك الماضي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية اشواك الماضي الجزء الخامس والعشرون

رواية اشواك الماضي البارت الخامس والعشرون

رواية اشواك الماضي الحلقة الخامسة والعشرون

الاخير
تميم بخوف:- الو الو رؤى رؤى ردي
طلع بعربيته بسرعة رهيبة و و صل عندها في رقم قياسي ، جيه لاقهم واقفين بالعربية بعد ما العربية اللي كانت بتطرداهم مشيت ، جري بسرعة عندهم
راح لاقى رؤى قاعدة في العربية و هي حاضنة ياسين بخوف اول اما شافت تميم خرجت من العربية و جريت عليه و حضنته… بخوف شديد
تميم :- ميتخافيش يحبيبتى انا معاكي
فضلت تتنفض بخوف جوا حضنه…. و خدها في عربيته و راحوا البيت
في اوضة تميم
تميم :- خلاص بقى اهدي احنا ماشين من هناك اهو و احنا كويسين اهو يحبيبتى اهدي بقى
رؤى بخوف :- كنت خايفة اوي يتميم مين دول بجد و عايزين مننا ايه
تميم :- مش عارف
_في المستشفى _
الدكتور:- انتي ايه اللي اخرك اوي كدا والدتك لازم تدخل العمليات دلوقتي
حنين:- انا مقدرتش اجمع الفلوس ممكن تدخلها بس دلوقتي و بعدين هدفعهم و الله
الدكتور:- مينفعش دي قوانين المستشفى
دياب راح عنده:- فين الحسبات انا هنزل دلوقتي ادفعهم و انت داخلها دلوقتي بسرعة
راح الدكتور يجهز غرفة العمليات ، حنين بصيت لدياب و كانت لسه هتتكلم بس سابها و نزل
فاطمة بدأت تفوق تدريجياً بتعب و هي حاسة انها دايخة ادم قام بسرعة و قعد جانبها على السرير و مسك ايديها:- انتي كويسة هنادي الدكتورة
فاطمة:- انا كويسة خليك جانبي
ادم و هو بيقبل… ايديها:- انا اسف اسف يا فاطمة مكنتش اعرف ان هيحصلك كدا حقك عليا
ابتسمت بحب :- و لا يهمك انا كويسة دلوقتي
ادم :- بحبك و نسيت كل حاجه خلاص كدا احساسي بأني شايفك قدامي و انتي مغمى عليكي خلاني مش عايز غيرك هنفتح مع بعض صفحة جديدة خالص
فاطمة بفرحة:- بجد يا ادم
ادم و هو بيحضنها:- بجد يعيون ادم
تميم فضل قاعد جنب رؤى و حاضن… ايديها بخوف :- كويسة دلوقتي
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎
هزيت راسها و حطيت راسها على صدره…..
تميم :- لسه زعلانة
رؤى :- انت لسه بتحبها ؟
تميم :- لا و الله لا انا مفيش في قلبي غيرك انتي و بس
ابتسمت بحب :- و انا كمان بحبك اوي
مسك فيها اكتر و هو بيفكر في اللي حصل معاها و يا ترى مين دول ، قاطع تفكيره رنة فونه من المستشفى
تميم :- تمام انا جاي حالا
رؤى :- رايح فين
تميم :- مشوار مهم مش هتأخر عليكي
قال كلامه و قبل…. راسها بحب و خرج من الاوضة
وصل المستشفى في رقم قياسي و دخل الاوضة
توحيدة بتعب مفرط:- تعال يتميم
دخل الاوضة و بصلها بغضب
توحيدة:- انا عارفة انك دلوقتي بتكرهني… بس انا خلاص هموت…. و عايزة اعمل حاجه حلوة قبل ما اموت…. بص يا تميم انت كنت شغالة مع تجار مخدرات…. كبار اوي كانوا بيجيبوا بضاعة من برا و بنبيعها هنا في مصر انا معايا فيديوهات و تسجيلات ليهم انا هديهملك انا عرفت من رجالتي انهم ضربوا… نار… على رؤى انهاردة دي كانت مجرد قرصة ودن عشان مدورش وراهم انا اسفة يا تميم اسفة سامحني و قولهم كلهم يسامحوني و خصوصاً فاطمة بنتي متخليهاش تكرهني…. كل الادلة دي موجوده في شقة في ********
قالت كلامها و ماتت… ، بصلها تميم بوجع شديد و خرج
و بالفعل جابهم و تم القبض عليهم
حنين :- دكتور ماما اخبارها ايه
:- الحمد لله عديت مرحلة الخطر…. انتي لحقتيها في الوقت المناسب بالعملية
حنين راحت عند دياب اللي كان قاعد
حنين:- شكرا ليك
دياب و هو بيقوم:- العفو عن اذنك
بصيت لطيفه بأستغراب حتى هو استغرب نفسه
_ بعد مرور ست شهور_
كانت فاطمه حامل في الشهر الرابع و علاقتها بادم بتتطور اكتر و تميم و رؤى اللي عايشين بسعادة مع ابنهم و دياب اللي صورة حنين مش راضية تروح من باله و حاسس انه بدأ يحبها و كمان بدأ يتغير للاحسن و ينزل الشغل مع ابوه و عمه و علاقة تميم بسهير بدأت تتحسن و اتعلق بيها اكتر
حنين كانت قاعدة في بيتها مع امها و اختها الصغيرة بيهزروا
قاطعهم جرس الباب
قامت حنين تفتح اتفاجأت بدياب اللي واقف
دياب:- تتجوزيني
حنين بصدمة:- ايه
دياب:- تتجوزيني صعبة اوي لدرجة دي
عزة :- مين يحنين
دياب:- انا اعرفك بنفسي دياب السيوفي كنت جاي اتقدم للانسة حنين
عزة :- تعال يبني اتفضل
دخل دياب و حنين لسه في صدمتها من اللي قاله ،. ابتسم على شكلها
دياب :- ممكن انا و هي نعقد لوحدنا شوية
سابتهم عزة و رنا اخت حنين
دياب:- انا عارف انك مستغربة بس اعمل ايه وقعتيني و حبيتك
حنين بتوتر :- انت فاكر انا اتعرفت عليك فين و اصلا انت كنت عايز تعمل فيا ايه
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎
دياب :- عارف بس دا كان دياب قبل ما يعرفك انا و الله لسه مستغربة نفسي كنت ديما اسمع عن الحب و انه بيغير بس مكنتش اعرف ان دا حقيقة فعلا خدي وقتك في التفكير بس اتمنى انك توافقي و صدقيني عمري ما هندمك
شافت في عينيه الصدق اتكلمت بخجل :- هعمل استخارة و ارد عليك
دياب :- مستانيكي
بعد كام يوم كانت رنا رديت بالموافقة و عملوا الخطوبة و حددوا معياد الفرح
_ يوم الفرح_
رؤى كانت واقفة قدام المرايا و بتبص لنفسها بأعجاب ، جيه تميم من وراها و حضنها…. من ضهرها بحب
تميم :- ايه القمر دا كله
رؤى بخجل :- امممممم
تميم :- تصدقي اني مش مصدق ان دياب هيتجوز لحد دلوقتي
رؤى :- شوف برغم اني كنت بكره كره العمى الا اني الصراحة احترمته في الفترة الاخيرة دي ربنا يسعده يلا بقى عشان منتأخرش على الفرح
ادم :- بقولك ايه
فاطمة:- نعم
ادم :- ما تيجي نكنسل على الفرح انتي وحشاني اوي الصراحة
فاطمة بخجل :- دا ابن عمي يا ادم مينفعش
ادم بحب و هو بيحضنها:- تعرفي ان كل يوم بحبك اكتر من اللي قبله
كمل و هو بيحط ايده على بطنها:- ربنا يديمكوا ليا
_ في الفرح _
دياب:- هو فيه قمر كدا طيب
حنين بخجل :- دا عشان عيونك اللي شايفني بس
دياب ببأبتسامة عاشق :- و الله أنا محظوظ ان في حياتي هيبقى فيه بنوتة قمر و بريئة و رقيقة زيك كدا
ابتسمت بخجل و هي بتوطي وشها في الأرض
دياب :- بلاش الطماطم دي بقى عشان انا اصلا ماسك نفسي بالعافية
حنين بخجل :- بس يا دياب
كامل كان ماسك ايد سهير اللي شايلة ياسين
كامل ؛- اوماال تميم فين
سهير :- طالعالك خد رؤى و مشي و قالي اخاد بالي من ياسين
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
كامل :- شبه تميم اوي صح
سهير :- اوي فعلا
في عربية تميم
رؤى :- هو احنا رايحين فين
تميم :- مفاجأة يلا وصلنا انزلي
نزلوا قدام مطعم من افخم مطاعم قنا و كان تميم. حجزه كله
رؤى ببأبتسامة:- دا عشاني
تميم :- عشان اشوف الابتسامه دي انا مستعد اعمل اي حاجه
نزل على ركبته قدامها و اتكلم بحب:- تسمحيلي بالرقصة… دي
بصتله بحب و مسكت ايديه و بدأوا يرقصوا..
تميم بحب و هو حاضن رؤى:- اسف اسف على كل حاجه عشتيها بسبب الماضي بتاعي تعرفي احسن حاجه في كل اللي حصل دا هو اني اتعرفت عليكي عيشنا حزن كبير و اتخطناه….. مع بعض
حطيت راسها على صدره… بحب :- مش عايزة افكر في اي حاجه من الماضي هننساه بكل اشواكه…. و هنبدأ من جديد حياة مليانة حب و سعاده و بس
تميم :- بعشقك يا رؤى
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اشواك الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى