روايات

رواية اسيره قلبي الفصل الأول 1 بقلم جنى محمد

رواية اسيره قلبي الفصل الأول 1 بقلم جنى محمد

رواية اسيره قلبي الجزء الأول

رواية اسيره قلبي البارت الأول

رواية اسيره قلبي
رواية اسيره قلبي

رواية اسيره قلبي الحلقة الأولى

اسيل محمد. وهي البطله بنت هاديه وف جامعه طب جميله جدا شعرها حرير ولونه اسود مش محجبه وقصيره وعينها لونها عسلي فاتح و بشرتها بيضا وعايشه مع امها وابوها وحياتهم هاديه بس هل هيستمر الوضع ده هنعرف ف البارتات اللي جايه

ابوها(محمد) بيحب مامتها جدا وواخدها عن قصه حب وطيب وملامحه هاديه وبيحب عيلته جدا وشغال ف شركه بترول

مامتها (ملك) بتحب عيلتها جدا ملامحه جميله زي اسيل

اسيل محبوبه من الكل وناجحه ومتفوقه وهي ف اخر سنه ليها ف كليه الطب وليها صديقتين مقريبين ومفضلين ليها. واسمهم منه وهاجر

منه. بنت مختمره وجميله جدا وملامحه طفوليه

هاجر بنت جميله متوسطه الطول بيضه ولون عنيها اسود ومحجبه

البطل. زين السيوفي ملامحه وسيمه جدا وحاد وعصبي ووقت عصبيته مش بيشوف ادامه بس حنين مع الناس اللي بيحبها

وعنده سلسله شركات داخل وخارج البلد ودا طبعا من هو اللي عامله عايش مع مامته واخته واخوه

مامته (ناديه) ست طيبه وجميله وبتحب عيالهها لابعد الحدود

اخته (شهد) شعرها اسود وطويل لحدا ما قمحويه ولون عينها بني وبتدرس ف جامعه هندسه ف اول سنه

اخوه (اسر) عكس اخوه شخصيه مرحه وبيحب الهزار ووسيم زي اخوه وهو ف تانيه ثانوي ومجتهد جدا وبيطلع الاول.

زين ليه صديق مقرب واسمه

سيف. شخصيه مرحه جدا وطيب وحنين وبيحب شهد وشهد كمان بتحبه وبيفكر يطلبها من اخوها بس خايف وهو شريك زين

~~~~~~~~~~~~~~

تشرق الشمس ع ابطالنا حامله السعاده

مامتك اسيل بتدخل اوضيه اسيل

مامت اسيل بتقول. يبت ي اسيل اصحي هتتاخري عن الكليه

اسيل. يماما سبيني انام شويه حرام

مامتها. قومي يبنتي الساعه بتقت 8

ف اللحظه دي اسيل بتنط من ع السرير

يلهوي يماما مصحتنيش من بدري ليه

مامتها. شوفو البت دنا خامس مره ادخلك قومي يلا اجهزي هتتاخري

اسيل. اشطا يبطوط خدي الباب معاكي بقا عبال مجهز

امها طلعط من الاوضه وهي بتقول اي البت العبيطه دي يربي انا عملت اي عشان ترزقني بالبلوه دي

اسيل من جوه قالت سمعتك ع فكره يبطوط بس حقك

عند زين صحي اخد دوش وبدا يلبس عشان يروح الشركه ووقف ادام المرايه بيظبط شعره وبعدين نزل ولقاه اخته طالعه من الاوضه

زين. صباح الخير

شهد. صباح الكرمله يقمر

زين بضحك. اموت واعرف بتجيبي الالفاظ دي منين

شهد بمرح. يبرو بقا متتريقش ع كلامي

زين بضحك اكبر. يبرو طب يلا يلمضه عشان متتاخريش ع الكليه

ونزلو لقو مامتهم مجهزالهم الفطار قالو صباح الخير وردو عليهم

اسر. دا كله نووم

زين. مبلاش انت دانتا بتصحا ب جردل مايه

مامتهم بس يولاد افطرو وشوفو وراكو اي

عند اسيل لبست وطلعط لقتم مامتها وباباها هيفطرو قالت اخس هتفطرو من غيري كده يبطوط

امها. يبنتي انا امك تقوليلي يبطوط

اسيل مفيش الكلام ده يبطوط وقعدت تاكل وخلصت وراحت الكليه

بس وهي ماشيه خبطتها عربيه بس مش قوي ويصادف القدر انه زين

اسيل. اي يحيوان مش تشوف ولا عشان انت معاك عربيه تدوس ع الناس

زين انسحر بجمال عيونها اسيل ترقعد قدام عينه ففاق ورد

زين. انا اسف مكنش قصدي

اسيل. اي الاشكال دي هو اليوم من اوله زباله

زين بعصبيه. انتي بتقولي عليا انا اشكال

اسيل ببرود امال امي يعني وجايه تقوم كانت هتقع زين مسكها واسيل قالتله شكرا واسفه عن طريقه كلامي بس انت خبطتني وانا متأخره ورجلي وجعتني

زين تحبي اوصلك وانا كمان اسف

اسيل فكرت انها هتتهزق لو اتأخرت اكتر من كده فقالت اوك

وركبت معاه وقالها هتروحي فين

اسيل جامعه……..

زين ب انبهار واعجاب بجمالها. هااا

اسيل. بقولك جامعه……

زين انتبه لنفسه. تم انتي ف طب

اسيل اه

وطول الطريق وهو معجب بيها (اه من حب اول نظره ده)

وصلو ونزلت وقالتله شكرا

زين العفو واسف تاني ودخلت اسيل الجامعه ودخلت المدرج

وزين مشي وكان بيفكر فيها و بيحاول يطلعها من دماغه وقال ف نفسه هو اي اللي انا بفكر فيه ده وليه مزعقتلهاش لما قالتلي الاشكال دي وليه بتنح ف عنيها

زين بس عسوله اووي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسيره قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى