روايات

رواية اختيار القدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الجزء الحادي عشر

رواية اختيار القدر البارت الحادي عشر

اختيار القدر
اختيار القدر

رواية اختيار القدر الحلقة الحادية عشر

بتقول ايه يعني الناس يا نور ونظره ايه بينظرها لك مش كويسه دي
انهارت نور في العياط وقالت احمد انا صعبان عليا نفسي قوي هي ليه الناس بقت مريضه قوي كده انا بتعاقب مرتين ليه انا
اخترت غلط واتجوزت غلط واخذت نصيبي وكان العقاب اني اتطلقت وانا لسه صغيره هي ليه الناس بتعاقبني ثاني بكلامها وبنظراتها
ما انا خلاص اتعاقبت وانت كمان يا احمد بتعاقب نفسك
وتتقدم وتتجوز واحده زي مطلقه ومعها عيال
وتكون اول جوازه ليك واهلك عايزين لك بنت صغيره وتكون انت اول فرحتها
رد احمد وقال بغضب مين قال لك ان اهلي بص لك كده انا اهلي شايفينك بعيني انا
انت ست الكل في عينيا كفايه انك بنت حلال وجدعه وشايله مسؤوليه
وتجربتك السابقه عرفتك ايه الاهم في شريك حياتك
انا حبيتك كانسانه لحم ودم مش كا بنت بنوت ولا واحده مطلقه
عاوزك كلك على بعضك ببناتك بمشاكلك بالحلو وبالمر اللي في
ردت نور بعياط وقالت بس الشيله تقيله قوي يا احمد ليه تربي بنات مش بناتك
رد احمد وقال وانا مين رباني انا واخواتي ما هو جوز امي جوز امي اللي كان احن من ابويا علينا
اللي خدنا واحنا لسه ما وعناش على الدنيا وربنا وكاننا اولاده من ضهره
انا عايزه اقول لك ان انت ست كامله الناس هي اللي ناقصه
الناس شغلنتها الكلام بس ولو ركزنا معاهم مش هنعيش حياتنا خلي عينك قويه انت مش عامله حاجه غلط
خلي عينك قويه انت مش عامله حاجه غلط انت عملت حلال ربنا واتطلقتي عشان توفر حياه اهدى لولادك حتى يا ست الحياه دي لسه ما اتوفرتش صدقيني ربنا عادل قوي وهيعوضك
قالت نور بعياط ونعم بالله العلي العظيم
تنهد احمد وقال كفايه عياط بقى عشان كل ما بتعيطي بتزيدي حلاوه
ابتسمت نور لا اراديا وسكتت
ضحك احمد وقال شفتي كلامي صح بتزيدي حلاوه دلوقتي مناخيرك حمراء وخدودك حمراء عاملين زي الفراوله
وانا ام^وت اذوق الفراوله
ازدادت نور خجلا وقالت اتلم بقى بطل غلاسه
تصنع احمد الزعل وقال انا غلس ماشي يا ستي شكرا
وبعدين قال غلس بس بحبك
ابتسمت نور وقالت تصبح على خير ما استنتش منه الرد وفصلت
حضنت نور التليفون واستلقت بجسدها على الفراش وها هي السعاده تفتح لها اجنحتها
نزلت للموبايل وكانت رساله من احمد كان محتوى الرساله
عايزك بكره في كتب الكتاب تكوني مزه عشان بعد الكتب الكتاب وبلاش خدودك تحمر من الخجل عشان هعمل كده قدام الموجودين عشان ساعتها تكون مراتي
نظره نور للرساله بسعاده كبيره ثم خلدت الى النوم
اشرقت الشمس في الصباح واتى يوم جديد
نور يا عم من الفوضى والهيصه والدوشه وكان الكل بيجهز كتب الكتاب وصل احمد واهله واتلمت كل الاقارب والجيران عشان يحضروا كتب الكتاب
وليس الماذون هيكتب الكتاب ولكن دخل حسن
الكل اتفاجئ من وجوده ولا لحظه عم الصمت في المكان ونور كانت خاېفه انه يعمل حاجه
ماشي يا حسن ناحيه نور وقال بحزن شديد اكيد الكل متوقع ان انا جاي اوقف الجوازه او اعمل حاجه تخرب فرحتكم لكن احب اخيب ظنكم واقول لكم لا
وقال پانكسار شديد انا جيت هنا علشان اطلب السماح من نور ومن بناتي اللي انا قصرت في حقهم وقصرت في حق نور بالاكثر وظلمتها كتير وجيت عليها كثير ولكن هي كانت بتستحملني وكانت عايشه معاي وراضيه بس انا لا ظلمتها وجيت عليها قلت عنها كلام مش كويس وان هي شمال
بس دلوقتي بحب اقول لك ان ربنا خد لك حقك مني ايوه ايوه ما تستغربوش من ان انا بقول ربنا يقابلك حقك يا نور انا فعلا كنت ناوي هخرب فرحتك ومش هخليك تتجوزي احمد
بس يوم ما مشيت من هنا انا تعبت واغمى عليا في الشارع ولما رحت المستشفى الدكتور قال لي ان انا عندي ورم في الدماغ
لكل الصدم من كلام حسن ما كانش حد مصدق اللي بيقوله
ابتسم بحزن وقال اه والله مش مصدقين شفت غريب امر الانسان بيبقى ناوي على شيء كثير لكن ما بيعرفش ايه المستخبي المهم اكمل لكم والدكتور قال للاسف الورم في مرحله
متاخره يعني ما فيش علاج يعني خلاص حسن مش موجود
شفت يا نور ان ربنا جاب
لك حقك ولا لا وعاقبني باكثر عقوبات بتمنى منك تسامحيني يا نور سامحيني على كل اذى سببته لك سامحيني على كل الم انا كنت السبب فيه سامحيني خليني اقابل
ربنا وانا مرتاح وخلي البنات يسامحوني وما يزعلوش مني ان انا كنت معهم اب قاسې وما عملتهمش بحنيه
بتمنى انك كل يسامحني ما حدش يزعل مني وبالاخص انت يا نور سامحيني انا عارف ان صعب عليك انك تسامحيني وتنسي كل اللي عملته فيكي بس انا عارف ان قلبك طيب وكبير وهتسامحيني
باكو موجودين من كلام حسن فعلا اثر فيهم ان الانسان ما بيكونش عارف مصيره ايه بيكرر يعمل حاجات كثير بس ما يعرفش تدبير الله بيكون الكل تاثر بكلامه وكانوا بيعيطوا واولهم نور اللي كانت مڼهاره
مسحت نور دموعها و قالت مسامحاك يا حسن ربنا يعوش عنك وربنا يشفيك
ابتسم حسن بحزن شديد وقال كنت عارف ان انت هتسامحيني عشان انت قلبك ابيض نظر لاحمد وقال انا اسف سامحني يمكن غلطت فيك
وبعدين وجه نظره لناحيه كنزي واسيل وشاور بايده ليهم ان هم يجوا وفعلا راحوا لعند حضنهم حسن جامد الاثنين وباقي يستنشك ريحتهم ونزلت دموع ڠصب عنه وقال سامحوني يا حبايب بابا سامحوني وهتوحشوني قوي وجبنهم من جبينهم هم الاثنين وبعدين استاذن الكل ماشي
الكل كان واقف في زهولتها ما حدش مصدق اللي حصل وازاي حسن بس ده حكم ربنا وعدله قضاءه
قال احمد ممكن تكمل يا شيخنا كتب الكتاب
بدا الشيخ في كتب الكتاب وبعدين قال جمله الشهيره بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير
كان الكل مبسوط وكانوا بيهنوا العريسين
حضنه اسيل احمد من رجله قالت ينفع اقول لك بابا
نزل احمد لمستواها هي وكنزي وحضنهم و قبلهم الاثنين من خدهم وقال انت يا حبيبتي قولي اللي انت عايزاه
شددت من حضنه اسيل وقالت بحبك يا بابا
وقف احمد وقرب من نور وحضنها في وجود الحاضرين وقبل جبينها ربنا يخليكم ليا ويقدرني على سعادتكم
وهمس في اذنها بحب وقال بحبك
ردت عليها نور بنفس الهمس وانا بحبك يا احلى عوض من ربنا
ليا
رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر
___تمت الحمدلله __

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختيار القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى