رواية اختلاج روح الفصل الحادي عشر 11 بقلم لولي سامي
رواية اختلاج روح الجزء الحادي عشر
رواية اختلاج روح البارت الحادي عشر
رواية اختلاج روح الحلقة الحادية عشر
البارت الحادي عشر بعنوان ( الغيرة)
بعد أن وصلت جودي الي الشركة دخلت والقت السلام على نهي زميلتها بوجه مقتضب فسألتها نهي/ يا ساتر يارب حد يصبح على حد كدة برضو؟
جودي بتنهيدة مؤلمة/ اسكتي يا نهي والنبي ما فايقة لهزارك.
استقامت نهي من على مكتبها وتوجهت إلى مكتب جودي وجلست أمامها فوق المكتب قائلة/ اسكت ده ايه تعرفي عني كدة برضه داحنا نسيب الشغل ونفوق ست جودي اللي مش فايقالي ده.
خير يا قمر طمنيني الاول انس عامل ايه النهارده؟
اومأت جودي برأسها وقالت/ بخير الحمد لله ادتله العلاج وسيبته مع ماما عقبال ما بابا يروحلها.
ليه هو باباكي سافر؟
سالتها نهي لتجيب جودي.
– لا أصل جه وصلني وزمانه مروح والله مضايقة اني تعبته على الصبح كدة .
سالت نهي بتريقة/ وجه وصلك ليه أن شاء الله توهتي ولا مبقتيش تمشي لوحدك في الشارع .
جودي بوجه مقتضب/ مش بقولك رايقة وعايزة تهزري وانا مش فايقة.
– خلاص خلاص هسكت اهو. قوليلي بقي ايه اللي حصل يخلي الحاج اشرف العسل اللي هيطلع من عيني ده يوصلك الصبح كدة ؟
– هحكيلك بس متقاطعنيش وتستظرفي كعادتك سامعه ؟
ويطلب تعاكسي بابايا بدل ما اقول لماما سامعه ولا لأ؟
– سامعه سامعه وادي قعدة قولي يا قمر
جلست نهي فوق سطح المكتب رافعة قدميها لتجلس أمام جودي بجلسة القرفصاء وبدأت جودي تسرد لها ما حدث بالأمس وما حدث بالصباح حتي انتهت جودي من سرد كل ما لديها لتعلق نهي / يخرب بيت شيطانه ده طلع بجح ومعندوش دم متزعليش مني يا جودي بس هو باي حق يحكم ويتحكم وكمان جاي يقنعك يتجوز عليكي لا ده كدة عدي بصراحة أنا دمي اتحرق.
جودي بتفكير / مش عارفه اعمل ايه يا نهي دانا كنت حاسه اني بولع وهو بيتكلم وعايزة أولع فيه بس متعرفيش احساسي ازاي لما لاقيته الصبح واقف تحت العمارة انا فعلا كنت زيك ودمي محروق منه اوي وكنت مستنياه يجي يعتذر الصبح بس لما شوفته الصبح فرحت بصراحة وعلشان كدة خوفت أضعف فطلبت من بابا يجي يوصلني.
نهي بعصبية/ لا لا لا استني هنا يعني ايه خوفتي تضعفي يعني كنتي هتوافقي يتجوز عليكي وترجعيله عادي كدة ؟
– لا طبعا مش قصدي كدة خالص.
انطلقت ناطقه بها جودي لتكمل موضحه/ انا قصدي خوفت أضعف ويبان حبه في عيني مش عايزة ابان قدامه ضعيفة يا نهي مش عايزه .
وبدأت بالبكاء واضعه يدها على وجهها لتاخذها نهي باحضانها فتزداد جودي بالبكاء لتربت عليها نهي قائلة/ بس يا جودي بس حبيبتي انا افتكرتك اقوي من كدة والله ليندم ويجري وراكي من تاني بس انتي متضعفيش زي ما بتقولي.
لتنتحب جودي بالبكاء قائلة بتقطع/ جر..حني اوي يا نهي مكنتش متخيلة ده يطلع منه .
– اه لو تسبيني أكلمه والله لعرفه قيمته معدوم الإحساس والقيمه ده.
ليقطع حديثهم صوت طرق على باب المكتب ليجدوا سكرتاريه أحمد تبلغ جودي بأن مديرها الاستاذ احمد يطلبها بمكتبه لتنظر لها جودي وتبلغها أنها قادمة خلفها فتذهب السكرتاريه لتتحدث جودي مع نهي / نهي لو سمحت هطلب منك حاجه وهبقي افهمك بعد كدة ممكن ؟
نهي مستفسرة/ خير يا جودي اطلبي يا قمر.
جودي/ تروحي لاستاذ احمد وتشوفي عايز مني ايه ومن غير ما تسألي هبقي افهمك بعد ما تيجي.
نهي بموافقة/ عيوني يا جميل بس لو قالي أنه طالبك اقوله ايه؟
– نهي انتي هتغلبي يعني هتعرفي تتصرفي .
اومأت لها نهي لتخرج من المكتب ذاهبه لمكتب أحمد مديرهم بالعمل.
………………………..
بعد خروج يزن من مكتب آسر اقتربت فتنة من آسر محاولة الجلوس على قدمه ليبعدها آسر متحججا/ معلش يا فتنة عندي شغل كتير وكنت عايز اكلمك بخصوص لبسك ده مينفعش كده.
اعتدلت فتنة في وقفتها ثم توجهت إلى الكرسي المواجهه لمكتب اسر وجلست بهدوء وتروي/ مالك يا آسر مش مظبوط النهارده يا بيبي هو ابن خالتك اثر عليك ولا ايه؟ ده فظيع كدة وشايف حاله .
آسر / ملكيش دعوة بيزن دلوقتي أنا بكلمك بخصوص لبسك بتكسف كل ما حد يشوفك كدة .
فتنة بابتسامة لعوبه/ عيوني يا آسر انت تؤمر يا قلبي وانا انفذ انا كنت هغير كله بعد الجواز طبعا بس شكلك مستعجل اغيرلك كل اللي انت عايزه ولا يهمك المهم اني ارضيك.
بس مقولتليش هنتجوز امتي بقي بقالك مدة من ساعة ما جيت لماما ومفتحتش من ساعتها الموضوع تاني.
تنحنح آسر قائلا/ احم…. اه…… اصل في شوية مشاكل كدة مع جودي وانس ابني ….
لتقطع فتنة استرساله قائلة/ لا انا مليش دعوة ده حتي الشبكة مجبتهاش مش هنبدا من اولها مشاكل.
ثم توجهت إليه واضعة يدها حول وجهه قائله/ آسر حبيبي انت وعدتني وانا صدقتك اوعي تخلي بيا .
ينظر لها آسر بعيون ضائعة مشتته ثم يزيل يدها من على وجهه ويقول لها / طب بعد اذنك يا فتنة اديني فرصه لبكرة بس وهنقعد نتكلم علشان انا دلوقتي فعلا مضايق جدا .
لتنسحب فتنة من أمامه وتهم بأخذ حقيبتها / ماشي يا آسر هسيبك لبكرة بس مش هستني كتير باي يا بيبي.
وخرجت فتنة من إمامة ليطرق آسر على سطح المكتب بيده موبخا حاله/ ايه اللي عملته في نفسك ده غبي غبي جاي تفوق دلوقتي ادي اللي بتحبها سابتك واللي فاكر نفسك حبيتها فوقت من وهمك بعد فوات الاوان غبي غبي.
………………………………..
خرج يزن من شركة آسر متوجها إلى شركة جودي محاولا إلمام الأمر وتقريب المسافات فوصل الي وجهته ليصعد الي الطابق الذي به مكتب جودي كما سئل عنه الحراسة بالاسفل ليجد فتاة فارعة الطول ولكن بالنسبة له قصيرة وجسدها ممشوق ترتدي جاكيت روز قصير أسفله بنطلون كحلي لفتت نظره فحاول أن يستوقفها/ لو سمحت ياااااا .
– افندم حضرتك بتكلميني؟
نطقت بها نهي مستفسرة.
ليكمل يزن استفساره/ اسف جدا بس اصلي مش عارف حضرتك انسه ولا مدام فخفت اغلط يعني.
تسأل نهي بدورها/ أيوة وحضرتك عايز تسال عن ايه بقي؟
يبتسم يزن لفهمه من هروبها عن إجابة السؤال السابق فيقول/ كنت بسأل عن مكتب بشمهندسة جودي من اي اتجاه؟
لتتقضب ملامح نهي مستفسرة/ وحضرتك مين وبتسال عليها ليه؟
يجيب يزن بتسليه واضعا يده في جيبه بنطاله/ انا مين انا قريبها لكن بسال ليه ؟ اقترب من وجهها قائلا/ ملكيش فيه.
تضطرب نهي من حركته وترد محاولة تهداة حالها/ اه عرفتك انت اكيد قريب جوزها اصل كلكم شبه بعض.
ثم نظرت له من أعلاه لاسفله لتقضب ملامح يزن ويهز رأسه مستفسرا / معلش شبه بعض ازاي يعني مش فاهم حضرتك.
رفعت نهي رأسها بكبر/ مش مهم تفهم .مش انت عايز مكتب جودي تعالي ورايا .
ثم سارت أمامه متوجهه حيث مكتب جودي .رفع يزن حاجبيه ثم ذهب خلفها حتي وصلا الي مكتب جودي فدخلت نهي لتقل لجودي / في حد…
ليقطع يزن حديثها ودخل فجأة / برنسيس جودي اخبارك يا قمر .
لتستقم جودي عن كرسيها مرحبه به / اهلا اهلا يزن باشا عاش من شافك ،اتفضل اقعد .
يجلس يزن على الكرسي المواجهه لمكتب جودي ويضع قدم فوق قدم تحت أنظار نهي المتعجبه من طريقته لتلاحظ جودي وقوفها فتسالها/ واقفة ليه يا نهي تعالي اعرفك ده يزن باشا ابن خالة آسر .
نهي بابتسامة جانبية/ توقعت كدة برضه .
جودي بعدم فهم / توقعتي ايه مش فاهمه؟
ليجيب يزن بدلا عنها/ متخديش في بالك خلينا في المهم .
لتهمس نهي لنفسها/ انسان غريب والله.
فيسمعها يزن وينظر لها قائلا/ ولسه هتشوفي الأغرب .
ثم يلتفت مرة أخري لجودي ويغير الحوار/ ها يا ستي مقولتليش اخبارك ايه بقي بعد آسر بتاكلي وتضحكي وتشتغلي وبتعملي كل حاجه ولا زعلانه وكئيبة؟
لترد نهي / هتكون زعلانة وكئيبة ليه أن شاء الله اخر واحد في الكون؟
ينظر يزن الي نهي ولم يعقب ثم نظر إلي جودي ويأم برأسه ليحثها على الحديث فترد جودي / انت عرفت يا يزن باللي حصل ؟ طب عرفت ابن خالتك عمل ايه ولا جاي تغلطني ؟
لترد نهي / يغلطك ده ايه اهو ده اللي ناقص !
ياخذ يزن نفس عميق وينظر الاعلي ثم يلتفت الي جودي ويكمل حديثه/ جودي انا مش جاي اغلطك اكيد وعارف ابن خالتي عمل ايه انا جاي علشان احاول معاكي نرجعه ،
اسر تايه خالص وواجب الناس اللي بيحبوه يرجعوه لو لاقوه ماشي في طريق غلط .
لتقطع نهي حواره قائلة/ يعني تبقي مجروحه ومتخانة وتحاول معاه وترجعه وتتحايل عليه علشان ايه يعني وفين كرامتها ولا انتوا تعملوا اللي انتوا عايزينه واحنا المفروض نصبر ونستحمل ونرجعكوا عن الغلط كمان .
ينظر يزن لنهي ويبتسم ابتسامة صفراء ويقل/ انسه نهي ممكن اطلب منك طلب ؟
نهي / خير
يزن بفظاظة / اسكتي .
لتجحظ عين نهي وتسبه بداخلها ( انسان عديم الذوق) ثم تخرج من المكتب محدثه باقدامها دبدبة تعبيرا عن غضبها.
ثم يلتفت إلى جودي مكملا حديثه/ انا لا يمكن اقولك تتحايلي عليه علشان ببساطة مقبلش ده يحصل مع اختي لكن هقولك زي ما هقول لأختي مادام الإنسان جواه حاجه كويسة يبقي خسارة نسيبه وبالنسبة لغلطه فهو غلط بس برضو ده انسان يعني مش معصوم من الغلط وممكن يضعف.
جودي بكبرياء/ انا عملت معاه كل حاجه لدرجة اني اتحايلت عليه ومش هقلل من نفسي تاني اكتر من كدة .
ده عايز يتجوزها عليا هتقولي كمان معلش؟
يزن بعقلانية / لا طبعا وانا مش هوافق ولا هسيب ابن خالتي يقع الواقعة ده ولا هقولك تتحايلي عليه بس كل اللي بطلبه منك تطولي بالك وانا والله لاجبهولك لحد عندك يبوس القدم ويبدي الندم كمان ها ايه رايك؟
جودي بعزة نفس/ خلاص يا يزن مش هينفع ابن خالتك جه على كرامتي اوي وخاني وانا لا يمكن اسامحه.
يزن بعقلانية / يعني لما هو يغلط يفكر في نفسه وانتي تفكري في كرامتك محدش فيكوا فكر في انس يا ستي خلي اخر محاولة ده علشان خاطر أنس مش علشان خاطركم.
بصي انا هقابله النهارده وهسوهولك على الجانبين هقوله اني قابلتك وحاولت معاكي وانتي ابدا مخدوش يا بابا مخدوش يا بابا.
لتبتسم جودي فيعلق يزن/ أيوة كدة اضحكي والله لاخدلك حقك ثالث ومتلت ميعرفش انك ليكي اخوات ولا ايه بس انا بقولك اهو لو حاول يتصل مترديش الا بعد اربع خمس مرات يعني وحاولي ميشوفكيش وانتي اتقلي وانا هضرب على الحديد وهو سخن .
لتبتسم جودي مرة أخري ليقف يزن غالقا زر البدلة قائلا/ يالا همشي انا بقي.
فيجد نهي تدخل من باب المكتب قائلة/ انت لسه هنا؟
ليبتسم لها يزن ثم ينظر لجودي قائلا/ جودي ملكيش دعوة باللي ماشين تحت موجه اللي قادرة على التحدي والمواجهة ها .
لتومأ جودي برأسها مبتسمة ثم يذهب الي باب المكتب ليلتفت مرة أخري ناظرا لنهي مشيرا لها بإصبعه قائلا/ سمعتك على فكره وانتي خارجه شكرا لذوقك باااي.
ويخرج من المكتب لتنطلق جودي ضاحكة تحت نظرات نهي المعتادة/ بتضحكي على ايه انتي؟ ده انسان غتيت وعديم الذوق .
جودي وهي تضحك/ ابدا والله ده يزن عسل بس انتي دخلتي فيه شمال وهو ملوش دعوة .
نهي تزم شفتيها/ انا اللي محيرني كان بيسمعني ازاي ده .
لتكمل جودي ضحكتها تحت أنظار نهي الغاضبة.
فتسألها جودي محاولة تلطيف الحوار/ مقولتليش عملتي ايه عند أحمد ؟
نهي / اه صحيح انتي قولتي هتقوليلي بعدين في ايه بقي؟
بدأت جودي تسرد لها كل المواقف التي جمعتهم بداية من موقف احمد عند إيصال آسر ليلا مرورا بموقف ثناءه على زيها وصولا لموقف المشفي .
فعلقت نهي قائلة/ لا فعلا ده حركات مريبة وأحمد اصلا مش سالك يعني،كويس انك مروحتيش له وخليه عليا كل ما يطلبك اغتت انا واروحله .
اتاريه حسيت انه اتكبس حته كبسه اول ما دخلت زي ما يكون كان مستنيكي ولاقاني قالي امال فين جودي ؟
قولتله معاها فون بتطمن على ابنها واللي تقدر تعمله هي اقدر اعمله انا ، راح باصللي كدة وقالي لا خلاص اتفضلي على مكتبك وانا طالعة بقي خبطت في يزن ده يا ساااااتر على كمية الغتاتة.
لتضحك جودي مرة أخري فتلقي نهي عليها عدة اقلام من فوق مكتبها.
………………………………….
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختلاج روح)