روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء الثاني عشر

رواية احلام في عيون وقحه البارت الثاني عشر

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة الثانية عشر

في العربيه
مايا بضحكه دلوعه: خرجت اعمل شوبنج العربيه اتعطلت وبحد ربنا اني لقيتك النهارده اجازتك خرجت تتسوق
مروان برتباك : اه… لاء قصدي جيت لحاجه تانيه
مايا: اسفه جدا لو ازعجيتك
مروان ببتسامه: لاء مفيش حاجه من دي شغلي انتهي
مايا بمكر : احلام عامله ايه تخيل مش بتتصل حتي بيا خالص , وشكلها سعيده جدا في بيتك مش عندي حق
مروان نظراته للطريق وقال بهدوء: بتحب امي كتير , ومشغوله في شغل البيت , معندهاش وقت
مايا بخبث: وانت لازم تهتم بيك , اقولك حاجه ومتضايقش انا لاحظت انها مش بتهتم بيك خالص متعمده تتجاهلك بوضوح , رغم لازم تكون في منتهي السعاده انها اتجوزت شاب زيك ده لحسن حظها
مروان بصلها ورجع بص لقدام وقال في سره لما انا كده ليه رفضتيني
مايا بتشاور بجنون: مروان سوري اركن هنا
مروان: هنا بيتك
مايا ضحكت: اه بصراحه الكلام معاك اخدني يله تعال اشرب حاجه طالما جيت!
مروان بص في ساعته وقال: لاء اسف انا مستعجل
مايا رفعت كتافها: زي ما تحب قريب هعزمكم تعال انت واحلام
مروان هزلها دماغه مرتين: بالتأكيد
مايا فتحت الباب وبعدين رجعتله: مروان الكلام الي قولته ع احلام متضايقش منه , انا قلت الي حسيت بيه يمكن انا غلطانه
مروان حرك دماغه بنفي: لاء مضايقتش من كلامك انزلي
………………..
سراج: انا هتأخر شويه عندي حصص اضافيه في السنتر _ ابتسم لما افتكرها_ محدش بيسألني عن الشاي من يوم ما مشت احلام عمرها ما سابتني اطلع غير بعد ما اشربه
اسيا: حالا اعملهولك
سراج: لاء شكرا اتاخرت
اسيا: مايا مشت روحت بيتها وبدعي انها هي واحلام يعبشوا متهنين فيه
سراج اتنهد: اللهم امين وكويس انها مشت لازم تفهم تهتم بيبتها, فهميها لما تاخد قرار لازم تتحمل مسؤليته
اسيا بقهر: واتمني متكونش ندمت ع قرارها
سراج: حتي لو لقدر الله ندمت مش هتقولنا وهتخبي وتدراي ان حد يعرف , عنيده , ومتكبره ومغروره , ودي اكبر مشكلتها , اه امسكي قبل ما انسي المصروف
اسيا فتحت الفلوس: ايه دول انت بتاخد مرتب من السنتر ليه قليل
سراج: بحط الباقي في البوسطه حتي الي هيفضل من مرتب المدرسه هعينه فيها بعرفك من دلوقت
اسيا عوجت شفتها: القرض بيتاخد من مرتبك الاساسي, لو اخدت تحوش منه ازاي هنعيش
سراج : هنعيش احنا كام فرد انا وانتي ومصارفنا قليله
اسيا : ايوه بس البنات بيجم وهنحتاج فلوس
سراج: هندبر اللامر
اسيا : ايه الداعي تحوش فلوس في البوسطه لو عايز تعين ممكن تحط الفلوس في البيت مين هياخدها هنا
سراج : دهب احلام اتاخدت من البيت وبندم انه مشلتهوش برا, وده علمني مش اثق في حد وبقي واجب علينا نرجعلها فلوسها , اه مش هقدر ارجعها كله بس ع هرجع الي اقدر عليه سلام
…………قصص منه محمد كاتب…………………
في منزل مروان دخلت ومعاها الاغراض:السلام عليكم يا ماما
سلوي ببتسامه: وعليكم السلام , راجعه لوحدك فين مروان مجاش معاكي
احلام: افتكر ان عنده شغل مهم
سلوي: شغل ايه وزفت ايه يسيب مراته ترجع لوحدها بكل الاكياس دي فيه حدود للاستهتار ايه المشكله لو وصلك لتكوني قلتي كلمه زعلته
احلام بنفعال بسيط : هو ده بيسمع لحد انسي وياريت متقلوش حاجه انا رجعت بالسلامه
سلوي: استني اتخانقتوا قوليلي الصراحه
احلام: ليه نتخانق انسي الموضوع وبعدين انتي ليه قلقانه اعملك كوبايه شاي بصراحه عندي صداع ونفسي في كوبايه نشربه سوي
سلوي: تمام اعملي
…………..قصص منه محمد كاتب…………
مايا دخلت شافته: هاي اخيرآ رجعت
سلطان واقف بوش محتقن: ايه المنظر الي انا شوفته ده
مايا ضمت حواجبها بستغراب: منظر ايه
سلطان صرخ فيها:منظر ايه مراتي راجعه في عربيه واحد غريب وبتسألني منظر ايه
مايا اتكت ع اسنانها بغل: متزعقش في وشي , ومفيش داعي تكبر امر صغير وفكر ان الخدم بيسمعونا
سلطان انفعل اكتر: ده امر صغير بتلفي مع راجل غريب في غيابي , ومين خطيبك القديم , عظيم جدا تفكيركم متحرر ع الاخر , هو مش مهتم بمشاعر مراته وانتي مش مهتمه لكرامه جوزك ومفكره هبقي اوبن مايند واسامحك بكل سهوله
مايا وهي ماشيه من قدامه: سلطان انت عصبي جدا دلوقت نتكلم بعدين
سلطان مسك درعها وضغط عليه بغل : ردي ع كلامي من امتي علاقتك مع مروان ومن امتي بتتقابلوا سوي اسمعيني كويس اياك تحاولي تخدعيني
مايا بتحدي: سيب ايدي بتوجعني ( بنفعال) بقولك سيب , مش مصدقه انك انت الي كنت مستنياه لوحدي من ايام كتيره ولما رجعت سيب ايدي بتوجعني
سلطان ساب ايدها وهو لسه عيونه جمره نار
مايا اتكت ع اسنانها بحقد وقالت: مش هعيش دقيقه واحدة مع شخص شكاك زيك _زقته_ مين انت مخادع , جبان بتتهمني في شـ رفي, مش هستني هنا ثانيه
سلطان صرخ وجري وراها: مااااايااااااااا متنفعليش كدا احنا لسه متجوزين من ايام بسيطه امتي هتنتهي مسرحيتك دي ده بدل ما تبرري قدامي وتوضحي سوء فهمي او تتكسفي وتعتذري تهـ دديني انك هتسيبي بيتي
مايا حدف الهدوم علارض و بت*هديد صريح : انا مش بـ هدد انا فعلا هسيب بيتك الواو انت الي فاهم مايا غلط انا اعتذرلك . الاعتذار تحت جـ زمتي
سلطان: بقي كدا انا دلوقت فهمت انتي ندمانه انك اتجوزتيني وندمانه اكتر انك سبتي مروان
مايا لفت بصتله بحقد كبير: افهم الي تفهمه لكن اسمع الحقيقه احنا الاتنين غلطانا اننا نفهم بعض انت تستاهل واحده زي فريال
…………….قصص منه محمد كاتب………….
مروان دخل: مساء الخير
سلوي: مساء النور
مروان: ليه بتبصيلي كده
سلوي: لانك شاطر بعتك مراتك بكل الشيله دي لوحدها ليه موصلتهاش لحد البيت ليه كنت مستعجل ياريت ما اخدت المسكينه معاك
مروان: دي مش مسكينه خالص هي بتعمل الي هي عايزه وكنت عارف انها هتقومك عليا اكيد قعدت واشتكت مني كشكول
سلوي اتنهدت: البنت ولا فتحت بؤها , ولا اشتكت قالت بس انك روحت لشغل مهم
مراوان اتعصب: شوفتي هي بتـ ولع البيت من امر تافهه وانا مقولتها ش ترجع في تاكسي , انا وقفتها وهي رفضت وجات بمزاجها لكن بعد ما رجعت اقولك ايه انتي يا ماما مش بتحاولي تشوفي عيوبها بتدافعي عنها طول لوقت
سلوي: هدافع عن الي وقع عليه الظلم هي فوق في اوضتها اطلع اعتذرلها
مروان قام من مكانه بحمقه: انا كمان هعتذرلها كدا من غير ذنب مستحيل يا ماما
سلوي: مروان البنت شكلها مضايقه جدا , معرفش ايه الي حصل, لكن اكيد حصلت حاجه قهرتها روح يمكن تقولك
احلام رايحه جايه تفتكر كلام رنا=انا وجبي احذرك لو مايا اتدخلت في حياتك هتتـ دمر
مروان بصلها وبهدوء: عملت ايه انا عشان تشتكيني لـ امي, اظن عارفه انها تعبانه والزعل ممنوع عشانها ليه تقلقيها ع امور بسيطه
احلام بتفرش الملايا بعصبيه: انا لا اشتكيت ولا بحاول حتي اقلقها, انت اتعودت تلومني ع غلطك
مروان : غلطي ايه هو غلطي , ده غلطك انتي, ليه بتلوميني وانتي الي مشيتي وركبتي دماغك وصممتي ترجعي البيت لوحدك
احلام حدفت الملايا : وانت ليه موقفتنيش كنت مبسوط اني مشيت
مروان بنرفزه: بتقاوح والسلام ليه ابقي مبسوط فهميني, وبعدين اوقفك ازاي اجري وراكي واسحبك من ايدك قدام الناس, ناديت عليكي وانتي معبرتنيش ولا حتي فكرتي ليه مرجعتكيش البيت انا بدافع الغضب قولت كلام كتير بصراحه كان ورايا شغل
احلام ربعت ايدها قدام صدرها وقالت بسخريه ممزوجه بقهره صفراء: عارفه شغلك المهم , عرفاه كويس وبسببه انفعلت عليا بالشكل ده وبقي شغلك اسهل لو عايز حاجه ابقي بلغني
مروان مسح ع شعره وبينه وبين نفسه: معقول تكون شافت مايا معايا وفكرت اني عامل اتفاق معاها ازاي افهمها واشرحلها دي مجرد صدفه
……………..قصص منه محمد كاتب………….
قاعدين قدام باب الشارع وقت المغارب لقوها نازله من العربيه ومتعصبه ودخلت ع طول ع جوه
اسيا قامت وراها: ايه الي حصل ليه راجعه بشنطك كده
مايا صرخت بجنون: عشان اتجوزت راجل متـ خلف اتخانق معايا
اسيا: يابنتي كل بيت بيحصل فيه خلاف لو كل واحده سابت بيتها عشان
مشكله البيوت كلها هتـ خرب
مايا: مش عايزه اتكلم دلوقت ياريت تسبيني لوحدي . دماغي بتوجعني من جنان سلطان
اسيا عقدت حواجبها بستفهام : طيب فهميني سبب الخناقه ايه؟
مايا: طلع ابن كلـ ب قـ ذر , قالي كتير بسبب امر هايف ايه يعني ركبت مع مروان بالصدفه ووصلني
اسيا بنفعال: مهما يكن عيب ده جوزك واتجوزتيه برغبتك اخدتي خطوه خليكي قدها ووجهيها وهو معملش حاجه غلط ايه الداعي تخالي مروان يوصلك بصراحه حقه يكبر الامر
مايا بغرور وكبر: حقه انه يتهمني ويشك فيا ومع مين مروان , الي انا اصلا رفضته مدهشه يا ماما
اسيا: قوليلي ايه الغلط في الي عمله اي راجل مكانه كان هيعمل كده واكتر لكن انتي حصل ايه لعقلك كان المفروض تمتصي غضبه وتقعدي وتوضحيله انه فهمك غلط وبعدها راضيه وحايليه ده رجع بعد ايام طويله
مايا: يجي لحد عندي ويتأسف لي , ويرجع في الكلام الي قاله بعدها افكر اذا كنت هرجع معاه ولا لاء
سراج فتح الباب بغضب: مايا جوزك اتصل واتكلم معايا وبيقولك انه مش هيجي ياخدك عشان كدا افضلك ترجعي بنفسك
مايا: مش راجعه ولو اتصل تاني قوله بوضوح
سراج بعصبيه: كل الي عايزه تقوليه قوليه بنفسك ده افضل مش هدخل في مشاكلكم انتي اخدتي مني الحق ده, عشان كده اكرملك تنهي خناقك في بيتك
اسيا : خلاص يا خويا متتعصبتش انا هفهمها هي مضايقه دلوقت, وهتروح بكره كل اتنين بيحصل بينهم مشاكل
مايا بأصرار وعناد: قلت مش راجعه هو لازم يجي بنفسه والا يطلقني
سراج لطشها بعزم قوته بالقلم : اخرسي
اسيا بعدته: عملت ايه بس
سراج صرخ بأعلى صوته : مش سامعه بتقول ايه , واخده الجواز هزار ولا لعبه بتتكلم عن الطلاق
اسيا: صلي ع البني ووحد الله , وروح ادخل اوضتك متتكلمش معاها, هي عصبيه وانت منفعل
سراج وقال من بين سنانه : اسمعي كويس لو جبتي سيره الطلاق ع لسانك مره تانيه هتشوفي الي هعمله فيكي يا كـ لبه
مايا هبدت وراه الباب وصرخت: ايه التخلف ده
اسيا برجاء ودموع: لوجهه الله يابتني ارحمينا
استوب وياريت يا مايا ترحمينا من الي ناويه تعمليه انتظروني واحداث ملـ هلبه ع صفيح
سـ اخن

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى