روايات

رواية احفاد الفارس الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الجزء الأول

رواية احفاد الفارس البارت الأول

رواية احفاد الفارس الحلقة الأولى

في غرفه صقر جاسر ..
كان نايم صقر بثبات عميق زعجه صوته تليفونه الي رن برنه صديقه شهاب مسك التليفون ورد بعصبية.
/فيه ايه ي حيوان علي الصبح .
شهاب بغيظ شديد/نهااار اسود ومنيل انت لسه نايم ده اللواء محمد قالب عليك الدنيا هيمسكنا السلك عريان .
صقر بغيظ شديد/يمسكك انت ي اخويا مش صقر القناوي وغور بقا خليني انزل افطر واجي الاداره سلام .
صقر بيعمل ظابط حرسات خاصه شخصيه متسرعه جدا في اتخاذ القرار يأخذ عصبيه جده فارس ويفتقد هدوء ورزانه والده جاسر .
**************.
في غرفه ندا جاسر ..
كانت واقفه قدام المرايا وهي بترتدي ملابسها لتذهب الي الجامعه فهي في كليه هندسه ندا دلوعه منه وصقر اخوها ومخطوبه ل رعد ابن عمها فريد .
******************

 

في غرفه رعد فريد .
كان قاعد رعد بيجهز شنطته فهو يعمل دكتور في الجامعه شخصيه عاقله ورزينه جدا لكنه دائما موجوع فهو يعشق ندا بشده لكنه دائما يشعر بمشاعرها اتجاه غير ذلك .
*****************.
في غرفه ماريا فريد ..
كانت واقفه ماريا وهي بتحط مكياجها الصارخ فهي شخصيه مغروره الي ابعد الحدود تراه ذاتها اجمل من علي الارض وهي طالبه بكليه الفنون الجميلة.
******************.
في جناح كينان ابن مي وكريم .
كان يجلس كينان وهو يدون بعض الملفات الهامه فهو الدراع الأيمن ل فريد في شركات القناوي شخصيه هادئه جدا وجميله .
*********************
في غرفه عشق بنت تسبيح وسليم .
كانت قاعده عشق بسكوت وشرود عشق شخصيه انطوائيه جدا بتفضل دائما الوحده والعزله ومش واخده بالها بالي قلبه بيحزن عليها بشده فهو يعشقها لكن أين هي في كليه الاداب..
************************

 

وهما دول احفاد الفارس ✌️✌️✌️✌️.
********************.
في غرفه العشاق ❤️❤️❤️❤️❤️.
كانت تغفا مهره في احضان فارسها كان ينظر إليها فارس بعشق لك ينقص ابدا رغم مرور تلك السنوات مازالت مهرته الجامحه لقبلها في رأسها لتنظر إليه بابتسامه .
/صباح الخير علي أعظم واحن واجمل راجل في الدنيا .
فارس بعشق /انا أعظم راجل علشان معايا اجمل ست في الدنيا دي كلها .
مهره بابتسامه وسعاده /ي سلام علي فارس باشا بحبك ي فارس بحبك .
فارس وهو يحملها بعشق وخبث طب تعالي بقا ناخدشور مع بعض وبعدين اقولك انا بعشقك قد ايه .
***************.
علي الدرج .
كانت نازله ندا وقفها فريد بصوته الحاد .
/ندا استني عندك .
ندا بضيق /اووووف خير ي رعد فيه ايه.
رعد بحده /انتي روحتي امنبارح فرح سالي صحبتك لما كنت أنا مسافر .
ندا بضيق /ايوه روحت ي رعد ايه المشكله .

 

رعد بحده /المشكله اني قولتك متروحش وحذرتك مليون مره من البنت دي وشلتها وبرضه مفيش فايده بتكسري كل كلامي بمنتهي البرود .
ندا بحده /انا مش صغيره ي رعد وابويا وامي واخويا عايشين هما الي اخد منهم الأوامر .
رعد بحده /وانا خطيبك ي هانم وبعد شهر هبقا جوزك والأمر دلوقتي أو بعدين لازم يكون راي انا .
صقر بحده /ده لما تبقا في بيتك وعلي ذمتك ي رعد ندا استأذنت مني وانا سمحتلها مش محتاج كل الي انت عمله ده وانا مش هسمحلك انك تبهدلها كده كل شويه .
جاسر بحده /غلط ي روح ابوك كل كلامك غلط .
وقفوا الثلاثه احتراما ل جاسر .
صقر بضيق /ايه الغلط في الي بقوله ي بابا هي لسه مبقتش مرائته علشان يتحكم فيها ويقولها تعملي ايه ومتعمليش ايه .
جاسر بحده /امك من اول مفتحت عينيها في الدنيا وعرفت انها بتاعتي وانا بقيت الأمر الناهي في حياتها رعد كمان قبل مايكون خطيبها هو ابن عمها وكلامه يمشي عليها غصبن عنها سامعه ي بت اعتزري لخطيبك يلا .
ندا بغيظ شديد/انا اسفه .
جاسر بحده /يلا اتفضلوا كلكم علي السفره يالا .

 

منه وهي تحتضنه بعشق/يلهوي علي حبيبي ي ناس وكلامه الي زي العسل .
جاسر وهو يقبل رأسها بعشق /روح قلبي صحيتي امتا .
منه بعشق /انت عارف اول مبتخرجني من حضنك بصحا علطول بعشقك ي جاسر .
جاسر بابتسامه ساحره/وانا بعشقك ي نور عيني.
********************.
في الجنينه .
كانت خارجه ماريا وفجاه وقفت بغضب وهي شايفه حوض الورد بتاعها مش مسقي كويس .
/انت ي زفت ي مراد انت ي مراد .
مراد بضيق من طريقتها/افندم خير.
ماريا بغيظ /الحوض بتاعي عطشان كده ليه هو انا بتعمل ايه هنا بالظبط انت ناسي انك الجنايني هنا .
مراد بحده /لا مش ناسي لأنها مش شغلانه استعر منها ثانيا بقا انا الي بفهم في الزرع وعارف هو محتاج ايه متشغليش بالك انتي .
ماريا باستفزاز وسخرية/تمام علي فكره فيه هدوم قديمه شيهالالك من هدوم رعد اهوه تتفشخر بيها شويه في الجامعه بدل لبسك الهلاهيل ده هو عم عثمان هيجيلك منين ده لولا جدي فارس وطيبه قلبه كان زمانكم بتشحتوا في الشارع .
مراد بوجع لكنه مبينش /شكرا لبسي الهلاهيل ده عندي بالدنيا والي فيها .
ماريا بغرور وعنجهيه/براحتك سلام .
****************.

 

في نفس اللحظه ..
كانت خارجه عشق وققفها كينان بابتسامه ساحره .
/ي ترا مكمن تسمحيلي اوصلك الجامعه النهارده .
عشق بضيق/كينان هو فيه ايه ايه الي بتحاول توصله انا هفضل كده عايشه مع نفسي عايزه افضل كده من حقي .
كينان بعشق وحزن عليها /بس انتي عمرك مكونتي كده ي عشق انا عارف ان احساس الخيانه شي صعب ومولم .
عشق بضيق لتلك الذاكره المولمه /من فضلك ي كينان انا مش عايزه اتكلم انا هفضل كده ي كينان مع نفسي عايشه لوحدي كده احسن بكتير عن اذنك ي ابن خالتي .
كمان وهو يتبع أثرها بحزن شديد.
******************.
في الاداره ..
في مكتب صقر…
كان قاعد بغيظ وغضب شديد .
/سعادتك بتقول ايه بقا انا الي ايما امنت روساء دول ووزارء أمن حته بت صغيره متسواش ازي ي عني.
محمد بحده /جرا ايه ي صقر هو انا بقولك اتجوزها البنت دي بنت الوزير كمال السويدي ابوها انت عارف أنه عالم كبير البنت دي بيجالها تهديدات ليل ونهار ابوها مرعوب عليها وانا وكلتك انت الموضوع ده الراجل عالم كبير ومن حقه علينا نامن حياته أهله فاهمني ي صقر .
صقر بغيظ شديد/فاهم ي سياده اللواء فاهم .
*****************.

 

في فيلا كمال السويدي..
كانت قاعده بضيق تلك الجميله العنيده فهي تريد أن تكون علي حريتها لما ذلك التقيد .
كمان بحنان /نور عين بابا متزعليش بقا علشان خاطري انا مقدرش علي زعلك .
روز بضيق /لزمته ايه بس ي بابا امشي بحرس ليه بس .
كمال بحنان /روح قلبي انتي عارفه أن فيه ناس كتيره عايزه تاذيني فيكي علشان خاطري ي نور عيني وبعدين صقر باشا شخص ابن ناس ومحترم ومن أكبر العائلات هتلاقيه تعامله محترم .
*****************.
في الخارج …
كان واقف صقر بغيظ شديد فهو يكره الاستهتار لتسير روز بضيق.
/انت الحارس الشخصي بتاعي .
صقر بحده /نعم ي اختي قولي كده تاني الي قولتيه أنا صقر القناوي ظابط حرسات خاصه طول عمري بحرس شخصيات مهمه ولو لو أن كمال بيه شخصيه مهمه انا مكنتش ضيعت وقتي مع عيله زيك .
روز بغيظ من وقاحته /عيله ليه شايفني ماسكه في أيدي مصاصه انا في ثالثه ثانوي فاهم .
صقر بحده /بقولك ايه بطلي رغي فاضي روحي غيري هدومك دي مش هدوم واحده محترمه رايحه درس واعملي حسابك انك مش هتمشي معايا في أي حته بلبسك ده انا صعيدي أمور المسخره دي متعجبنيش فاهمه .
******************.
في فيلا اكمل نصار …
كان واقف اكمل بعدما انتهاء من ملابسه اكمل أحدا رجال الأعمال الشباب المهمين شخصيه ناجحه جدا ووسيم جدا جدا نزل وراح شركته .
**************************.

 

في الجامعه ..
كانت قاعده ندا بغيظ شديد لتجلس بجانبها سالي .
/صباح الفل ي كبير ايه مالك رعد برضه .
ندا بزهق /انسان لا يطاق مش قادر يفهم اني مش عايزاه ومبحبوش .
سالي بابتسامه /انتوا حكايتكم غريبه اوي بجد ي ندا .
ندا بضيق /احنا اهلنا صعايده ي سالي عندهم حته البنت ل ابن عمها وهما دائما شايفين أن انا ورعد لايقين علي بعض طول عمرنا ده غير أنه بيعشقني بس انا مش حساه خالص .
سالي بجديه /وانتي هتفضلي ساكته لحد امتا ده فرحكم بعد شهر وهيبقي خلاص مفيش رجوع .
ندا بضيق/مش عارفه بقا سيبك من الموضوع ده انتي عندك محاضره دلوقتي صح خلصيها علشان عايزه امشي خودي بالك هتوصليني بعربيتك انا مش هستنا رعد.
سالي بجديه/للاسف ي ندا عربيتي في الصيانه علي العموم اكمل اخويا جاي يوصلني نبقا نروح سواء هشوفك بعد المحاضره .
*****************.

 

بعد المحاضره..
كانوا طالعين لبره وهما بيضحكوا كان واقف اكمل بسحره الخاص لتقترب منه سالي بابتسامه .
/اكمل حبيبي احنا خلصنا اعرفك ي ندا اكمل اخويا ندا صحبتي الانتيم .
اكمل بنظره ساحره وهو يمد يده لها /اهلا ي ندا فرصه سعيده .
ندا وهي تنظر إليه باعجاب /انا اسعد ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى