روايات

رواية احترمته ولكنه الفصل الرابع 4 بقلم مريم ابراهيم

رواية احترمته ولكنه الفصل الرابع 4 بقلم مريم ابراهيم

رواية احترمته ولكنه البارت الرابع

رواية احترمته ولكنه الجزء الرابع

رواية احترمته ولكنه
رواية احترمته ولكنه

رواية احترمته ولكنه الحلقة الرابعة

مازن: اخيرا لقيتك يا بابا نعم فهو عرف مكان والده وقرر ان ينتقم لحق امه وحقه ما هذا الوالد الذي لم يسأل علي ابنه لماذا انا يا ابي لماذا تركتني وانا صغير كنت لا افهم شيء ولكن الان كل شي تغير حان وقت ان تذوق ما عشته ولكن مهلا سوف اخطط جيدا للانكسارك
مازن وهو غضب كثيرا
واذ فأجاه دخل عليه باسل
باسل: حبيبي يا يسطا يلي وحشني اي يا بني فينك وفين ايامك
مراد وهو ينظر لباسل بمعني اسكت لان لا يوجد وقت للمرح: انت هتهزر معايا اقوم علي شغللك يلااا
باسل وكاد ان يجلس: احم طيب سلام
ذهب باسل
بينما في الجانب الاخر كان يجلس مازن وهو شارد نعم فمنذ هذا اليوم الذي التقي بهذه الفتاه وهو لم تأتي لحظه ولم يفكر بها
منه: بقولك يا مازن هو انا ينفع اقولك علي حاجه
مازن:……………………….
منه: ولا يا مازن في اي يلا انت مش معايا لي
مازن: ها
منه: اللهم مصلي علي النبي لا ده انا اقعد بقي
مازن: في اي يا بت ما تقومي تعملي الاكل ولا حاجه
منه باستفزاز: لا مش قايمه والي عندك اعمله وبعدين خد هنا انت يلا مالك كده بقالك كام يوم مش علي بعضك كده اوعي يكون في حب
مازن: ها لا حب اي يا شيخه ده انا بس بدور علي شغل وعقلي معاه بس مش اكتر
منه: شغل ااااااه ماشي يا ابو شغل ابقي قول للشغل منه بتسلم عليك
ثم قامت تجري
مازن: خدي ابت تعالي هنا
منه: عايز اي يا ابو محسن مش كفايه الي عملته فيا
مازن: حبيبت اخوكي عمل اي محسن معاكي يا ختي
منه بمرح: سبيك من ابو محسن قولي مين الي واخد عقلك يا مازن بقالك كام يوم مش علي بعضك كده
مازن: ما انا خايف اقولك تروحي تقوليلها
منه: لا ده الموضوع كبير بقي قولي في اي ده انا سرك يا حبيبي احكي متخافش
مازن بهيام: مش عارف يا منه في اي من ساعت ما شوفتها وانا عقلي مشوش مش عارف كل يوم افكر فيها ومش طالعه من بالي
منه بضحك: هي مين دي يا ابو مازن
مازن: انتي هابله يا بت هو في غيرها صحبتك يارا
منه: اوبااااا احلف كده وحيات امك
مازن: اه والله يا بنتي مش بهزر
منه: طب مستني اي ما تقولها
مازن: يا عبيطه اقولها ازاي وهي لسه محبتنيش
منه بغباء: ايوا يعني اي
مازن: منه مش عايز غباء وحيات امك انا عايزك تفتحي ده وكان يشاور علي مخها
عايزك مثلا تقعدي تكلمي عني كتير قدمها وتقعدي تمدحي فيا وتقوليلها ان انا عايز اقبلها في المطعم ونقعد نكلم عشان نحل سوء الاستفهام الي ما بينا
منه: اشطا
مازن: اشطا يبقا ربنا يستر
ثاني يوم في الصباح
كانت يارا تحضر الفطور ثم رن الجرس
يارا: حاضر جايه……. اي ده منه
منه: اي يا ختي مالك كده كأنك شوفتي عفريت لاسمح الله
يارا: يا بت بهزر خوشي
بعد وقت
يارا: اممم يعني انتي عايزني انزل اتغدي مع اخوكي عشان نحل سوء الاستفهام الي ما بينا
منه بفرح: بظبط الله ينور عليكي
يارا: تمام بس هو امتي
منه: هو دلوقتي يلا ننزل
يارا: دلوقتي ازاي يعني هنمشي دلوقتي
منه: اه
يارا: طب استني انا عندي شرط
منه: اي
يارا: هتيجي معانا
منه بتنهيده: ماشي يا يارا اما نشوف اخرتها يلا
وبعد وقت كانوا جالسين في صمت حتي قطع هذا الصمت يارا
يارا: بقولك يا مازن هو انت شارب حاجه
مازن بأستغراب: لا
يارا: في حاجه في وشي وانت خايف تقولي
مازن: بردو لا بس ليه بتسألي
يارا: عشان انا من ساعه ما قعدت وانت مبحلق فيا وكده وبعدين منه قالت ان هي راحه الحمام هي اتأخرت كده لي انا هقوم اشوفها
منه كانت جالسه في الحمام كما امرها مازن ليبقوا يارا ومازن بمفردهم منه: اوف انا زهقت انا هخرج والي يحصل يحصل وكادت ان تمشي لكنها وقفت امام باب الحمام كان يوجد شخص يتكلم علي الهاتف وعينه لا تزال علي يارا ومازن: اي يا مراد اه عملت زي ما انت قولت ايوا هو ده مازن نبيل والبت الي قاعده معاه دي بيني اخته
كانت منه تستمع لكل كلمة نطقها وكانت في دهشه واستغراب: انت يا اخينا
باسل: نعم….. ثواني يا مراد هقفل دلوقتي
نعم
منه: نعم الله عليك يا اخويا
باسل: مالك يا ماما في حاجه
منه وهي تزعق: في انك شغال تتصنت علي اخويا وحببته
باسل وهو يبتلع ريقه: احم هو انتي اخته
منه: اه اخته في حاجه وبعدين انت واقف ببتصنت لي
باسل وقد خطرت في باله فكرة: اقولك الصراحه انا بحب البنت الي قعده جمب اخوكي وكنت فاكراها اخته بس اتصدمت لما اعرفت ان هي حببته
ثم جاء صوت من خلف باسل : بعد كده متحطش عينك علي حاجه مش بتاعتك
منه: مازن
مازن: اطلع يلا برا المطعم بدل ما اعرفك مقامك واوعي تحط عينك علي حاجه متخصكش
باسل بتريقه: يا اخويا طالع علي الا ساس ان انا طالع من الجنه يعني ثم ذهب منه: اهدأ يا مازن
مازن بغضب: اهدأ ازاي انتي مش شايفه كلامه
منه بأبتسامه: بتغير يا مازن
مازن: انتي لسه واخده بالك انا عشقتها مش حبتيها بس
وبعد وقت وصل باسل الي اقل ما يقال عليها فيلا كانت ضخمه وكبيره جدا ثم رن الحرس وفتح مراد: خوش يا وش المصايب
باسل: اسكت ده انت لما تعرف انا جايبلك اخبار اي هتحضني
مراد بضحك: طب يلا يا اخويا
ثم جلسوا وقال باسل: فاكر البت الي قولتلك تبقي اخته
مراد: اه
باسل: دي طلعت مش اخوته ده حببته
مراد: وبعدين
باسل: الواد يا مراد بيعشقها
مراد: وانت ايش عرفك
ثم قص عليه ما حدث
مراد بخبث: اه قولتلي البت دي اسمها اي
باسل: يارا حسن
مراد بخبث وهي يهمس في نفسه: يارا حسن………..
يا تري ايه الي هيحصل؟ ومراد كان بيراقب مازن لي ويارا اي علاقتها بالومضوع وهو هيعمل معاها اي؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احترمته ولكنه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى