روايات

رواية احببت مشكله الفصل العاشر 10 بقلم رحمة محمد

رواية احببت مشكله الفصل العاشر 10 بقلم رحمة محمد

رواية احببت مشكله الجزء العاشر

رواية احببت مشكله البارت العاشر

احببت مشكله
احببت مشكله

رواية احببت مشكله الحلقة العاشرة

ليندا بضيق :هو حضرتك يا دكتور خرجت تجيب محرم يقعد معانا ولا اي بجد مش عارفه ازاي دكتور كبير زيك وفي المستوى ده بيفكر بالطريقه دي
رقيه :بيفكر بانهي طريقه قصدك على الحرام والحلال يعني ليه هو لما ينفذ كلام ربنا وميختليش بأمراه غير زوجته يبقى كدا مش على مستوى وبيفكر بطريقه قديمه
ليندا :اولا انت ملكيش انك تتدخلي في الكلام ثانيا مهو في العمليات بينكشف تحت ايده ستات كتير
رقيه :انتي بتقارني اي بأيه دي حضرتك بتبقى مرضه يا بشر زيهم بالظبط وكل الي قدامه بتكون عباره عن بيعالج و بيصلح فيها زي الميكانيكي كدا بيصلح عطل حضرتك وانك تضربي مثل زي ده يبقى دليل على قله ثقافتك
ليندا قامت وبعصبيه :انتي الظاهر مش عارفه انتي بتكلمي مين انا ليندا الشامي واحده زيك تكلمها كدا اسمع دكتور حسن لو يهمك أن كل البزنس إلى بينا يستمر يبقى البنت دي تبقي أوت حالا وإلا كل الشغل إلى بينا تعتبره لاغي قولت اي
نروح عند سيلا
سيلا فضلت متنحه من الي هي شيفاه قدامها وتقريبا مقدرتش تستحمل وطلعت تجري على العربيه بتاعت مازن
سيلا :ازاي في كدا وبعدين ابويا واخويا مالهم بكل ده انا مش فاهمه
مازن :مقدرش اقولك بس كل الي لازم تعرفيه أن الطريقه الوحيده اللي هتحميهم من الناس دي هي انا تقدري تقولي انا حلقه الوصل بينهم كلهم
سيلا :وانت بعد إلى خلتني اشوفه ده متخيل اني هصدقك واقبل اني احط حياتي تحت ايدك
مازن :بصي يا سيلا كل الي اقدر اقوله اني حاولت ابعدك كتير بس معرفتش وفي كل مره لازم تظهري انا كلمت بابكي وهو هيقولك لما تروحي وافقي يا سيلا لو عايزه تفهمي وبعدين مش هتخسري حاجه الجواز هيكون على الورق والكل هيخرج مستفيد أظن الموضوع يستاهل انك تفكري فيها
سيلا :انت اكيد مجن؛ ون انت فاهم انت خلتني اشوف اي انت خلتني اشوف ناس بتاجر في اعض؛ اء البشر ومش اي بشر لا دول المعاق؛ ين إلى بيترم؛ وا في المستشفيات فاهم يعني اي الناس دي ملايكه وسط البشر وهما بيعملوا فيهم كدا وانت بتقول انك حلقه وصل يبقى ازاي عايزني اصدقك
مازن :كل الي اقدر اقوله انك لازم تهدي وتفكري وصلى وادعي والي قلبك هيدلك عليه نفذيه يا سيلا
بعدها أخدها للبيت وفعلا بابها فاتحها في موضوع الجواز وان مازن طلب ايديها وهي قالت إنها هتفكر؛ ودخلت اوضتها اتوضت وصلت وفضلت تدعي كتير ومن قلبها لحد ما نامت مكانها //////////// عند حسن
حسن :دكتوره ليندا انك تخيرني كدا ده شئ انا مقبلوش ومش بحب اسلوب فرض السيطره الرزق مش بأيد حد الرزق ده حاجة بتاعت ربنا وانتي أو غيرك مجرد أسباب عايزه تكملي شغل معايا يبقى اهلا مش حابه فأنا محدش يجب؛ رني على حاجه المستشفى دي كبرت وبقي ليها اسم بمجهودي وتعبي يعني مش بفضل اي حد غير ربنا وأهلي وبس
ليندا حست انها زودتها وان فعلا مش حسن إلى هيجي بالطريقة دي
ليندا:انا اسفه بس انا اتعصبت منها اوي مش شايف كانت بتكلمني ازاي طيب على الأقل علشان خاطري تخرج لحد ما الاجتماع يخلص
حسن:بس انا قولت
ليندا :بليز عشان خاطري ولا مليش خاطر عندك
رقيه /احم انا هخرج مفيش داعي حضرتك تترجي انتي برضو دكتوره ليندا الشامي وانا مجرد سكرتيرة هنا اسفه
وخرجت من المكتب
ليندا :كدا نكمل بئا شغلنا
حسن :لا كدا الاجتماع هيتاجل وانا هبقي اتصل بحضرتك ونحدد معاد تاني
ليندا :تمام بس افتكر انك انت الي ابتدئت🤨
عند سيلا
سيلا :صباح الخير يا بشريه انا جيت
جاد؛ صباح النور يا برنس اي الدنيا سمعت ان جيلك عريس وبتاع مين ده الي أمه داعيه عليه وهيتجوزك
سيلا :بشمهندس مازن إلى ماسك المشروع بتاعي
جاد :اوبا يعني هيعمله ببلاش
سيلا :بابا شوف ابنك
ابراهيم؛ ملكش دعوه باختك يا جاد وبعدين انا لسه موافقتش ده عايز يكتب كتابه آخر الأسبوع والفرح آخر الشهر يعني
بعد ٢٠ يوم انا مستحيل أوافق على كلامه ده
جاد :اكيد الكلام مرفوض مفيش جواز بسرعه كدا
سيلا :بس انا موافقه وأظن أن ده قراري وحضرتك علمتنا أن إلى يتخذ قرار بيشيل مسؤوليته لآخر وده قراري وبعدين مش انت دايما بتقول يا جاد امتى هجوزك واخلص منك اي بئا إلى حصل
جاد :انا قايم رايح شغلي بس خطوبه وجواز بالسرعه دي مفيش وانا حر اختي وبقول لا مش هجوزها وبابا مأيد كلامي
سيلا؛ انت من أمتي بتدخل في حياتي انا حره محدش فينا مسؤول عن التاني مفيش غير بابا وبس إلى كلمته بالنسبالي
ممكن تتسمع غيره فلأ
جاد بصلها بحزن ومشى
ابراهيم :ممكن تسمعي كلمتي عموما براحتك وانا هبلغه موافقتك لأنك فعلا كبيره يا سيلا وسابها ودخل اوضته
؛ سيلا قعدت مكانها وفضلت تبكي لأنها بس خايفه عليهم ومعندهاش حد غيرهم في الدنيا؛ فقامت لبست هي كمان وخرجت؛؛؛
العسكري :في واحده مستنيه حضرتك برا يا باشا
جاد:مين
العسكري :مرضيتش تقول اسمها
جاد :دخلها /////////////////////////////نروح عند ابو سيلا
محمد :ممكن ادخل يا سياده اللواء
ابراهيم قام من مكانه :بتستأذن ده المكتب وصاحب المكتب تحت امرك يا باشا وبعدين معقوله دي محمد بيه الكاشف رجل الأعمال المعروف بيستأذن علشان يدخل مكان
محمد :هههههه حبيبي يا ابو جاد المهم بقى انا كنت جايلك في موضوع وعشمان بئا انك متقوليش لأ
ابراهيم :انت تؤمر مش تطلب
محمد :حبيبي انا جاي يا سيدي طالب ايد الدكتوره بنتك للدكتور زياد ابني ها قولت اي
ابراهيم :واحنا نطول بس الموضوع ده في ايد سيلا لوحدها انا مقدرش ادخل فيه نهائي دي بنتي الوحيده وانا معنديش أغلى منها هي واخوها والواد حسن دول إلى فاضلين
محمد :ربنا يباركلك فيهم يا سيدي بس انا عارف ان خاطري إلى عندك هيخليك تزق الموضوع شويه وتقنع سيلا
ابراهيم بغموض’:بس يارب تقتنع
___________________________________________________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت مشكله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!