روايات

رواية احببت فارس الصعيد الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت فارس الصعيد الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت فارس الصعيد الجزء الثالث والخمسون

رواية احببت فارس الصعيد البارت الثالث والخمسون

رواية احببت فارس الصعيد الحلقة الثالثة والخمسون

بعد مرور 15 يوم من وفاه فيروز
كان البيت في هدوء تام ونجوي كانت لسه فصدمتها ان ازاي بنتها ماتت مكنتش مصدقه بس رضيت بقضاء ربنا وكانت دايماً بتدعي وتقرأ قرأن لفيروز هي وايهاب وريتال لسه زي مهي وروح كانكانت بتحاول تعوض غياب فيروز شويه وتخفف عن يزن الي كان كل يوم يفتكر فيروز ويعيط وهي الي كانت شايله البيت اما رعد ف كان اكتر الوقت بيقضيه بره البيت وكل ما حد يسألو يقول شغل كان بيجي فين وفين عشان يطمن عليهم وكان بيتكلم كتير ف التليفون وكل محد يشوفه وهو بيتكلم يقفل التليفون اما محمد جد ريتال ف كان زعلان علي فيروز الي راحت وكان بيقول لنجوي دايما خلي ايمانك بربنا كبير وكان قال لابو سليم(ابنو) يرجع البلد عشان المشاغل وكان واخد بالو من شغل ايهاب برضو وكان قاعد ف شقه
عند سليم ف السجن من بعد ما اخدوه
سليم كان بياخد تجديدات لغايت ما اترحل علي سجن برج العرب وكان سجن مشدد شويه اول ما سليم دخل..
سليم: دخل السجن لقي ناس كتير الي منهم حرا*مي والي منهم قا*تل والي منهم بتاع مخدرا**ت وححات غيرها كتير سليم دخل قعد علي السرير ونام وكان في صراع جوه عقلو
سليم: لنفسه طب انا دلوقت قت*لت طفل وبنت ملهمش ذنب وياريت ف الاخر حاجه نفعتني طب انا لي قتل*تها يمكن عشان احرق قلب رعد..؟ بس لا انا لو كنت عاوز احرق قلبو مكنتش اعمل كده هي ذنبها اي ورجع المشهد لعقلو تاني يوم الحادث وفضل يفكر
في ڤيلا رعد
رعد: كان قاعد ف المكتب بيتكلم ف التليفون الباب فتح
يزن: اول مدخل لقي رعد قفل التليفون زي كل مره وراح قعد قدامو
رعد: في اي ييزن
يزن: وكان حزين في اي انت يرعد بقيت طول الوقت بره وكل متشوف حد تقفل التليفون بقيت بتداري كتير واتغيرت حتي مش باين انك محرو،ق علي اختك يرعد
رعد: بحزن انا بحاول اشغل نفسي عشان مفكرش ييزن وفعلا شغل
يزن:طيب يرعد والشغل ده هيخلص امتي
رعد: انا جايلي مأموريه شهرين
يزن: بصدمه نعم شهرين
رعد: بهدوء يزن انت عارف طبيعه شغلي ودي مأموريه ف بدل متتصدم ادعيلي ارجع بسلامه انا والي معايا
يزن: ربنا معاك يرعد طب قولت لامك
رعد: لسه كنت بكلمهم ف الشغل
يزن: طيب يلا قوم وخرجو
رعد: معلش يا امي حضريلي شنطتي
نجوي: بملامح متعبه لي يبني
رعد: طالع مأموريه شهرين
نجوي: اي ازاي
رعد: يا امي دي طبيعه شغلي ولو رفضت هيحصلي مشاكل كتير ف ادعيلي بس ربنا يستر وارجع انا والي معايا بسلامه
نجوي: ربنا معاك ويجعلك فكل خطوه سلامه يبني خد بالك من نفسك يرعد
رعد: ابتسملها وراح لريتال
ريتال: كانت قاعده وحاطه صور فيروز قدامها وكانت طول الوقت بتعيط علشانها وماسكه صورها ولسه فصدمتها
ريتال: بصتلو
رعد: ادعيلي وخدي بالك من امي
ريتال: هزت دماغها بحاضر
نجوي: طلعت تحضر الشنطه
عند محمد(جد. ريتال)
محمد: كان قاعد وجاله تليفون
محمد: الو
………. انتهت المكالمه
محمد: رن علي رعد
رعد: سابهم وطلع واتكلم في التليفون
……….. انتهت المكالمه ورعد. دخل
رعد: يزن خد بالك من امك وابوك انا كلمتو (ملحوظه ايهاب رجع الصعيد لان حصل مشاكل ف الشغل وكان لازم يروح وكان بيحاول يتوه وميقعدش مع نفسو عشان بيفكر في فيروز بنتو
يزن: خد بالك من نفسك يرعد
رعد: متقلقش متسبهمش انت بس وادعولي
يزن: ان شاء الله ترجع بسلامه
رعد: اخد الشنطه ومشي راح…..
عند سليم
سليم: كان السجن كلو نايم الا سليم كان عمال يفكر ومفيش غير شخص واحد الي صاحي وعمال يبكي وصوته عالي سليم قام براحه وقرب منو
سليم: قعد جمبو وسألو بتعيط لي
الشخص وكان اسمو ابراهيم خايف
سليم: بستغراب من اي
ابراهيم:بدموع خايف من ربنا انا عملت ذنب كبير اووي
سليم: بستغراب من عياطه وان هما ف السجن واي الذنب الي يخلي حد يعيط كده ويخاف
سليم: انت عملت اي
ابراهيم: بدموع انا قتل،ت
سليم: قتل،ت
ابراهيم: انا كنت غبي كنت بحب مراتي اووي لغايت ما كانت بتلعب فدماغي وتقولي ابوك واخوك هياخدو الورث وكنت ماشي ورا كلامها كأني لعبه بتحركها ومكنتش واعي للي بعملو كنت بحبها كانت بتقولي ان كل ده هيغنينا وده مصلحتي ومصلحه عيالي لغايت في مره قالتلي نعمل خطه عشان ناخد الورث وانا وافقت ويارتني مسمعت كلامها يارتني قالتلي الخطه ان نخلص من اخويا وكده كده هنقدر نخوف مرات اخويا بكلمتين هتاخد عيالها وتمشي مش هتدور فورث اهم حاجه عندها عيالها ف سمعت كلامها وابويا ما،ت بعد اخويا من حزنه عليه بعد مقت،لت اخويا وكل ده عشان الورث وكان بيعيط بحرقه وبطريقه غير طبيعيه بعدها مرات اخويا عرفت اني السبب في مو،،ت اخويا فضلت تدعي عليا وسابتلي الورث وبعدها كنت بعمل حجات كتير مترضيش ربنا بصرف فلوسي بطريقه غبيه واشرب واجي علي الغلبان كنت شايف ان كده قوه والكل هيحبني ويخاف مني وان الفلوس كل حاجه لغايت موقعت فشر اعمالي ومن كتر دعا الناس عليا مرات اخويا لقت دليل انها تثبت اني قتلتاخويا وانو مما،تش طبيعي كنت مفكر عمري محد يوقعني بس طلعت غبي حبيت واحده عمرها محبتني كانت بتحب الفلوس وبس وخسرتني اخويا الي عيالو بقو ايتام بسببي كان ذنبهم اي ولا ذنب اخويا اي ف كل ده وفضل يعيط بهستريا انا نفسي ربنا يسامحني وولله هعوض عيال اخويا عن كل الي عملتو وهرضي الناس وهرضي ربنا بس يسامحني
سليم:الصراع الي جواه زاد اكتر واكتر بعد كلام الراجل ده
ابراهيم:بدموع ادعيلي ربنا يسامحني
سليم: طبطب عليه والفجر اذن والراجل قام يصلي وناس قامت عشان تصلي
سليم: راح علي سريرو وفضل يفكر في الي عملو وان فعلاً فيروز مكنش لبها ذنب ولا الطفل الي مجاش ده ليه ذنب هو قت*ل ارواح بريئه ملهمش ف اي حاجه وكل ده عشان حب ريتال الي لا قدر يخليها تحبو ولا قدر يحصل عليها وافتكر كل الوحش الي عملو افنكر يوم ما اطاول علي ابوه وكان هيمد ايدوه عليه
فلاش ♡
في الصعيد تحديدا فبيت محمد القط كبير الصعايده
سليم: كان داخل البيت وكان بيطمطوح من الشرب وجده وابوه كانو قاعدين
ابو سليم: قام ومسكه من ياقته انت هتفوق امتي يابني بقي فوقق وضربو ب القلم
الجد محمد: اقعد انت وراح لسليم عاجبك الي انت عاملو ده هاا اخر الليالي بدل متصلي الفجر وتعمل حاجه كويسه بدل الهباب الي بتعمله ده تروح تشرب اكده
سليم بسكر: مزاجي واتكلم بعصبيه وشاور علي ابوه وقال انت يراجل انت ان يدك اتمدت عليا تاني يمين بالله لكون ناسي انك ابوي فهمت
ابو سليم: بصدمه ضربو ب القلم انت ازاي تتجرا تقول لابوك كده
سليم: زقو ابعد عني واني عرفتك اهو وطلع وكان بيطمطوح
ابو سليم: قعد علي الكرسي وحط ايدو علي دماغو بقي دي اخرتها اخرت تربيتي يبقي بيشرب اكده عاجبك اكده يبوي
محمد: بصلو بتفكير
ابو سليم: متقول حاجه يبوي
محمد: خلاص يحامد (ابو سليم) انا هعرفهولك
حامد: كان قاعد حزين ودمعه منو نزلت اخرتها اكده يبوي ابني كان هيضربني
محمد: قام وحط ايدو علي كتفه اصبر يحامد وان متظبطش انا هظبطهولك وكفياك حزن بقي
حامد: حاضر يبوي
محمد: يلا متفكرش وروح شوف الشغل
حامد(ابو سليم) مشي يشوف الشغل ومحمد. قعد وكان بيفكر
باك♡
صلو ؏ النبي
سليم: دمعه منو نزلت انا فعلاً. غلطت كتير اووي وكان لسه بيفكر فكل الي كان بيعملو ومن كتر التفكير راح فنوم
عند رعد
رعد:وصل واول موصل رن علي محمد(جد ريتال)
محمد:……
……. وانتهت المكالمه
بعد مرور سنه وطبعا رعد كان رجع ويزن كان لسه مش متأقلم علي عدم وجود فيروز بس كان بيروح شغلو هو ورعد اما ريتال كانت حامل هي وروح ونجوي كانت معاهم والامور كانت زي ما هي وريتال كانت كل يوم تحلم بكوابيس اي نعم عدي سنه بس لسه المنظر مكنش سهل وان الي حصل بسببها اما رعد كان هادي عكسهم تماماً وكان برضو معظم الوقت برا البيت
عند سليم كان قاعد بيعيط وبيفتكر كل الي حصل
✨فلاش باك
سليم كان قاعد لقي الراجل الي كان حاكيلو علي مشكلتو جه قعد. جمبو
ابراهيم: مالك يسليم
سليم: مفيش
ابراهيم: الا قولي يسليم هو انت جاي في اي
سليم: وبدأ يفتكر كل حاجه انا جاي في….. وحكالو كل حاجه
ابراهيم: فضل ساكت دقايق وكان مصدوم
سليم: اي
ابراهيم:كل ده عشان بتحبها ضيعت نفسك وضيعت طفل لسه مجاش علي الدنيا وضيعت بنت ملهمش ذنب ف حبك ليها وكل ده بغرض الانتقام
سليم: ودموعو نزلت ككنت غبي كنت مفكر انها هتحبني زي مبحبها كلو بيقول اني مبحبهاش مجرد حب شهو،،ه بنسبالي لكن انا ولله بحبها
ابراهيم: منفعتكش بحاجه يسليم انت خسرت حاجتين اولهم انها محبتكش ومش هتكون ليك لانها بتحب رعد الي قلت عليه وتاني حاجه خسرت شبابك ودينك وضيعت اتنين ملهمش دخل ف انتقامك ده
سليم: كنت غبي ولله نفسي الزمن يرجع وهصلح كل حاجه
ابراهيم: قرب من ربنا يسليم وربنا غفور رحيم ده رحمته فاقت كل شيئ وادعي انه يسامحك
سليم: مسح دموعو حاضر
ابراهيم: محاكمتي بكره ادعيلي
سليم: بصلو بحزن ربنا معاك
ابراهيم بيقوم وسليم بيقعد يفكر فكلامو فعلاً ولقي ان كل الي كان بيعملو غلط وقرر….
باك✨
لا إله إلا الله ♡
سليم: رجع من شروده لقي العسكري بينادي علي ابراهيم علشان يروح المحكمه
ابراهيم: سلم علي سليم وقالو ادعيلي
سليم: ربنا معاك يارب
بعدين بيمشي ابراهيم
سليم: كان بيعيط والضهر اذن قام واتوضي وصلي مع الي بيصلو وكان طول الصلاه بيعيط وبيدعي ربنا يسامحه ويسامح ابراهيم
بيخلص صلاه والامين بينادي علي اسمو
سليم: انا
الامين: زياره
سليم: قام وكان مستغرب مين الي جايله زياره وخرح ولقي…
محمد(جدو): كان واقف مستنيه فأوضه الزياره واول مسليم دخل محمد. بصلو وكان حزين علي الحال الي وصله لنفسه
سليم: جدي وراح حضنو عامل اي
محمد: زقو ابعد عني انا مش جد حد
سليم: انا اسف ولله يجدي ولله العظيم اسف
محمد: اسف علي اي ولا اي اسف عشان قتل*ت روح بريئه ملهاش ذنب فلعبتك القذره ولا اسف عشان حرمت بنت من ابنها الي لسه مجاش ولا اسف لانك سبب تعب الكل بعد الي عملتو
سليم: بدموع انا ندمان ولله يجدي ولله العظيم ندمان ولو الزمن يرجع مش هعيد. اي حاجه من الي عملتها دي ولله بس قولهم سامحوني ونبي قول لروح تسامحني هي ورعد وريتال قولهم يسامحوني
محمد: بصلو بشفقه
سليم: انا اتغيرت ولله يجدي اتغيرت والمرادي بجد ولله قول لابويا ميزعلش مني ويسامحني اني حاولت فيوم اقل ادبي عليه واسف ليك يجدي اني مكنتش بسمع كلامك سامحوني كلكم
محمد: انا ماشي يسليم وادعي ربنا يسامحك ومشي وكان اول مره يشوف نظره الندم في عين سليم وانو مبيكدبش المرادي فعلاً محمد. مشي وراح… . وسليم دخل الحجز تاني وقعد يدعي لربنا انو يسامحو
في الليل
سليم: قعد يستني ابراهيم يجي مجاش قام سأل العسكري عليه وقالو انو اتحكم عليه ب الاعدا،،م واتحط في زنزانه تانيه
عند ايهاب في الصعيد( ابو رعد): بيجيله تليفون بيرد وبيكون محمد ابن عمو (جد ريتال) بيسلم عليه وبيطلب منو انهم يتقابلو في مصر عشان في موضوع ضروري وبيحدد المعاد الي هيتقابلو فيه
عند. رعد
رعد: اطمن علي الي في البيت وقال ليزن انو عاوز يتكلم معاه في موضوع مهم بس محدش يشيلني الذنب لان كان موضوع صعب وخوفت عليكم كلكم
يزن: بقلق في اي يرعد
رعد: بكره هتفهم كل حاجه ان شاء الله
يزن:وكان قلقان تمام
تاني يوم اتقابل محمد القط وايهاب في المعاد الي اتفقو عليه برا البيت وكانو قاعدين وفجأه دخل رعد ويزن وهما قاعدين وسلمو علي بعض
ايهاب: بستغراب انتو متفقين
محمد: اه انا الي مجمعكم عشان نتكلم قي موضوع مهم
ايهاب: موضوع اي
محمد: اول حاجه لازم تمسكو اعصابكم انت ويزن ورعد ملوش دخل في الموضوع عشان دي فكرتي انا من الاول لان كان ربنا الي عالم هنعمل اي ف اتفقت انا ورعد ان الموضوع سر مبينا
ايهاب: بقلق في اي
يزن: بستغراب وبص لرعد هو في اي
محمد:هنقوم نروح مكان وهتفهمو لوحدكو
بعدين بياخدهم ويروحو للمستشفي
بعد شويه وصلو وكان يزن وايهاب مستغربين ودخلو المستشفي
رعد: خبط علي باب اوضه والممرضه فتحت
الممرضه: اهلا وسهلا يا رعد بيه اتفضلو هي لسه نايمه من خمس دقايق
دخلو الاوضه يزن بيقول لرعد مين دي
رعد: تعالا براحه واخدو وقربو من البنت وشال الغطي من عليها
يزن: اتصدم هو وايهاب
يزن: برتباك ففيروز هي صح يرعد مش شبها بس ازاي دي ما،تت لا لا
ايهاب: ازاي بنتي عايشه وراح لرعد وقالو
ايهاب: انت عارف ان اختك عايشه ومقلتليش كل ده
محمد: انا قلتلكم ان الموضوع صعب وكان ممكن تمو،ت في اي وقت ف محبناش نديكم امل ع الفاضي
ايهاب: بص لفيروز وقال الحمدلله يارب الحمدلله
يزن: كان لسه مش مصدق انها عايشه مفكر ان دي واحده شبها
رعد: يزن انت كويس
يزن: خليها تصحي تكلمني
رعد: هز فيروز براحه وكان بيحاول يصحيها
فيروز: فتحت عنيها براحه وبصتلو
رعد: ابتسملها بصي مين هنا وقومها
فيروز: كانت بتتكلم بس بصعوبه
رعد: الدكتور قال انها هتتكلم كويس مع العلاج والوقت بس عشان الحادثه قصرت علي صوتها
يزن: حضنها جامد فيروز حبيبتي انتي كويسه صح
فيروز: بتقطع ااهه
يزن: كان بيبوس ايديها وبيحضنها ومش مصدق
فيروز: ابتسملتو بحب وقال بتقطع خخلاص يا ييزن
يزن: وحشتيني اووي يفيروز مكنتش عارف اعيش وانتي مش موجوده وحشتيني اووي وحضنها
ايهاب: اوعا يواد اما اطمن علي اختك
فيروز: باا.باا
ايهاب: حبيبت قلبي انتي كويسه صح
فيروز: هزت راسها ب اه
ايهاب: امك هتفرح اووي هي وريتال وحشتينا اووي يفيروز انتي وردتنا وحضنها وعيط
فيروز:ابتسملتو وو انتو ووحشتونيي ككمان
ايهاب: قام وقال لمحمد طب انا عاوز افهم ازاي
محمد: اخدو وطلعو برا في الاستراحه
ايهاب: فهمني الحكايه
محمد: بعد ما انتو شفتوها في المغسله دخلت انا والدكتور بعدكم فجأه الدكتور لقي في نبض ضعيف الدكتور قال انها ممكن تعيش بنسبه ضعيفه ف خرجتها بالاتفاق مع الدكتور انهم يحطو جث”ه بنت تانيه وتتدفن بدالها ومطلعتلهاش شهاده وفاه عشان كده كل ما كنت تسأل رعد علي شهاده وفاتها يقولك ناسيها في المكتب وانا عملت كده عشان معشمكوش انها ممكن تعيش او لا ف قولت هنعمل الي نقدر عليه والباقي علي ربنا وبعديها اتفقنا مع دكتور امريكي انو يعملها العمليه وعملو العمليه وقال انها هتفضل في غيبوبه والله اعلم هتقوم منها امتي والحمدلله العمليه نجحت وفيروز قامت وكان وقت العمليه كان نفس الوقت الي رعد قال انو رايح مأموريه لانو كان مقيم مع فيروز في الوقت ده وهي هتاخد وقت علي ما تتكلم بشكل كويس والف سلامه عليها
ايهاب: الله يسلمك انا زعلان ان كان لازم تعرفوني لانها بنتي انتو مكنتوش تعرفو انا بمر ب اي انا وامها ويزن بس امها كانت حاسه دايما انها عايشه
محمد: كل ده كان خوف عليكم وخصوصا يزن لانو كان مرتبط بيها جدا
ايهاب: اه
محمد: وانت ويزن ورعد مطلوب منكم انكم تعرفو الباقي ان فيروز عايشه
ايهاب: حضنو وقالو شكراً اووي يخوي انك اخدت بالك من بنتي مش هنسي الجميل ده
محمد: جميل اي دي بنتي وبنت اخوي
ايهاب: متحرمش منك يولد عمي
بعدين دخلو لفيروز لقو يزن واخدها فحضنو وعمال يهزر معاها ويب9سها
ايهاب: سيب اختك شويه يولدي لانها تعبانه
يزن: لا اسيب مين انا مصدقت انها رجعتلي انا مش هسيبها دي روحي رجعتلي تاني
فيروز: ضحكت
ايهاب: ربنا يخليكم لبعض يولدي
رعد: متزعلش مني يبوي انت ويزن لان دي كانت اصعب فتره عليا وكنت علطول اقولكم ادعو اني اجي بسلامه انا والي معايا
ايهاب: الحمدلله يولدي انكم بخير واختك وسطينا
يزن: طول ما فيروز معايا انا مش زعلان خلاص
رعد: ضحك طب وسع كده بقي شويه وشدو
يزن: سبني يعم انت معاها بقالك كتير
رعد: لا اوعا وقومو وقعد جمب فيروز وخدها فحضنو
يزن: بقي كده يفيروز بتسبيني ماشي
رعد: امشي من هنا يالا ملكش دعوه بينا
فيروز: ضحكت اانا ببحبكوو اانتو اللاتينن وللهه
يزن: واحنا بنموت فيكي اوعا يرعد عاوز احكيلها عملت اي طول السنه دي كلها
رعد: صعبت عليا هسيبك شويه بس
يزن: قعد جمب فيروز اقولك حاجه حلوه
فيروز: هزت راسها ب اه
يزن: قال في ودنها روح وريتال حامل
فيروز: اتصدمت وضحكت
يزن: عارف انها هتتكلم متأخر فقال اه ولله
فيروز: االفف ممبر..
يزن: قاطعها الله يبارك فيكي يفيروزتي
فيروز: بصت لرعد ممش ققلتلي للي
رعد: كنت عاملها مفجأه ليكي زي ما انا عاملهم مفجأه بيكي بس الحج يزن قال بس هقولك انا نوع الجنين اي
فيروز: بصت بتركيز
رعد: ضحك علي شكلها ريتال حامل في فيروزه وروح حامل في فارس
فيروز: صقفت بحب
يزن: لو كان بنت كنت هسميه علي اسمك ولله
رعد:احسن انا هجيب بنوته قمر تبقي شبه فيروزه
فيروز: ضحكت بحب
ايهاب: كان عارف انهم حامل مش يلا نروح نعرف امك ومراتتكم يولدي
فيروز: خخودوني..
يزن: قاطعها هنعرفهم وناخدك عشان ميتصدموش وهاجي اتكلم معااكي كتيرر ده انتي متعرفيش كنت ساكت وكل ما روح تكلمني اكون بفكر فيكي ومبكلمهاش وهي مستحملاني وريتال كانت جالها صدمه وقعدت فتره متتكلمش وبعدين اتكلمت وحصل حجات كتير هقولك عليها
فيروز: امم
يزن: هنروح ونجيلك تاني يقمري
فيروز: ممتتأخروش
يزن: نص ساعه خدي بالك من نفسك وباسها ورعد باسها ومشيو
بعد شويه وصلو ودخلو وكانت نجوي بتصلي وروح وريتال قاعدين جمب بعض
ريتال: هو لو فضلت باصه لصور فيروز بنتي هتكون شبها صح
روح: بيقولو كده تقريباً
ريتال: حطت ايدها علي الصوره وحشتني اووي
روح:هي في مكان احسن ربنا يرحمها يارب ويصربنا
ريتال: يارب
روح:اي ده جم اهم
يزن: قعد جمب روح وباس خدها عامله اي والكتكوت عامل اي وبص لبطنها
روح: بستغراب من طريقته حطت ايدها علي دماغو انت سخن ييزن فيك حاجه
يزن: ضحك لا لي
روح: اصلك بتضحك وانت من ساعت ما حصل الي حصل مضحكتش ودايما هادي وقاعد ساكت
يزن:ضحك اه مخلاص كفايا حزن بقولك اي انا عندي. خبر هيفرحك اووي انتي وريتال وامي
روح: اي هو
يزن: استني بس
رعد: راح قعد جمب ريتال عامله اي
ريتال: الحمدلله
رعد: طب يستي قومي في خبر هيفرحك اووي
بعد شويه نجوي خلصت صلاه وقالت في اي يعيال
رعد: باسها الكل خير اقعدي كده وهتفهمي حالن
ايهاب: اقعد يرعد انت كمان وقعدو
كانت ريتال وروح ونجوي مستغربين
ايهاب: في حاجه عاوز اقولهالكم انهارده بس تمسكو اعصابكم
نجوي: في اي يا ايهاب قلقتني
ايهاب: فيروز
الكل قلبو وقف اول ما قال فيروز
نجوي: بحزن ربنا يرحمها يا ايهاب مالها
ايهاب: ابتسملها فيروز بنتك عايشه
نجوي: بصدمه بجد ونبي بنتي بنتي عايشه انا كنت عارفه ولله كنت حاسه قلبي كان بيقولي انها عايشه ومما”تتش هي فين يا ايهاب وديني ليها
ايهاب: الحمدلله اهدي وهوديكي ليها
نجوي: يلا وديني ونبي
ريتال: كانت مبسوطه ومصدومه فنفس الوقت
رعد: انتي كويسه
ريتال: دمعه منها نزلت الحمدلله انها عايشه الحمدلله انا فرحانه اووي يرعد
رعد: مسح دموعها الحمدلله اننا كلنا بخير
روح: قالت بصوت عالي يزنن فيروز عايشه ييزن الله
يزن: اهدي ليحصلك حاجه انتي والواد😂
روح: صقفت الله بقي انا مش مصدقه انها عايشه انا بحبها اووي انا كنت كل يوم بتخنق بسبب الحال الي وصلنا ليه ييزن وكمان هتفرح اووي عشان انا في بطني نونو الحمدلله يارب الحمدلله انا كنت بدعيلها كل يوم ولله
يزن: ضحك وقالها الحمدلله يخربيتك
روح: انا مش قادره اوصفلك فرحانه قد اي
يزن: وانا كمان ولله وبحبك
روح: اتكسفت بطل ييزن
ريتال: انا عاوزه اشوفها يرعد عاوزه اطمن عليها انا خايفه عليها اووي كنت كل يوم بعيط وادعيلها عشان الي حصلها بسببي
رعد: حضنها الحمدلله هي كويسه ومتزعليش اني مقصر معاكي ولله انا عارف بس هفهمك كل حاجه فوقتها المهم اننا كلنا كويسين وفيروز كويسه الحمدلله
ايهاب: هنروح ليها بس في حاجه
نجوي: بقلق ااي
ايهاب: هي عشان العمليه والحادثه قصرت علي نطقها ف بتتكلم بصعوبه ومع الوقت هتتكلم بشكل كويس بس علي ما تتعالج ومحدش يعصبها ونخليها تتكلم كتير
نجوي: بحزن يعيني عليكي يبنتي
ايهاب: الحمدلله انها كويسه ينجوي
نجوي: الحمدلله بس هي ازاي عايشه و…
ايهاب: هفهمك كل حاجه بس قومو دلوقت نروحلها لانها عاوزه تشوفكم
نجوي: بدموع فرح وحشتني اووي
تسريع الاحداث قامو ولبسو وراحو لفيروز وكان محمد قاعد معاها عشان متبقاش لوحدها
رعد: فتح الباب انتي يبت لسه زي منتي
فيروز: ضحكت خخضتني ييرعد
رعد: ضحك وروح دخلت سلامتك من الخضه يا اوختشي
فيروز: ضحكت بفرحه رروح
روح: جريت حضنتها وحشتيني اووي الحمدلله انك كويسه انا فرحانه اووي بصي طخنت ازاي وبقيت كلبوزه بقي في بطني نونو وهتبقي عمتو يفيرو
فيروز: ضحكت االف ممبروك
روح: الله يبارك فيكي انتي وحشتيني اووي مقولقيش كنا عاملين ازاي ولله ولا يزن كان عامل ازاي مكنش بيقعد معانا كتير كان البيت كئيب من غيرك يفيرو مكنش حد بيضحك ولا عايشين حلو
ريتال: وسعييي بقااا ايي مش بتسكتي
روح: بصتلها بزعل وهزار بقي كده دي حبيبتي ده يبت يفيرو عاوزه اقولك علي حجات كتير بصي اول حاجه….
ريتال: لا ولله وسعي يزنن حوش البت دي انا عاوزه فيروز
نجوي: لا ونبي لا انتي ولا هي وسعو كده وطلعت من وا يزن
فيروز: ضحكت بحب مامااا
نجوي: قلب امك يختي تعالي فحضني وحضنتها وقومت روح وعيطت طمنيني عليكي يفيروز عامله اي يحبيبتي حاسه ب اي كويسه كلتي ولا لسه
فيروز: ضحكت ومسحت دموعها الحمدلله يماماا
نجوي: وحشتيني اووي يفيروز كانت روحي راحت ورجعتلي اول مشوفتك يقلب ماما
فيروز: حضنتها
نجوي: ضحكت شوفتي البت ريتال وروح بقو عاملين ازاي اتنفخو وضحكت
روح: بغيظ بقي كده يطنط مهو بسبب ابنك الله
ريتال: بكره تتنفخي يفيروز اتريقي يطنط اتريقي
نجوي: ضحكت وكل مادا يبت يفيروز بيتجننو اكتر ربنا معاكو يولادي وضحكت
فيروز: فضلت تضحك وهما ضحكو علي ضحكتها
روح: ضربت يزن شوف ييزن بيتريقو عليا ازاي
يزن: ضحك ما بصراحه شكلكو يضحك يا روح وضحك جامد
روح: بصتلو بغيظ
ريتال: سمعتك ييزن الكل”ب بقي شكلي يضحك هاا رعد اخوك بيتريق عليا هو وفيروز وطنط
رعد: كان بيضحك وقال معاهم حق
ريتال: بصتلو بزعل وراحت لايهاب بص يعمو بيضحكو عليا ازاي بص
ايهاب: ضحك معلش يبنتي انتي الكبيره معلش
ريتال: حتي انت يعمو وراحت لجدها(محمد) بص يجدو بيتريقو علي ريتال حبيبتك ازاي بص
محمد: ضحك معلش يحبيبت جدو
ريتال: بزعل ده انتو ناس غلسه
روح: بحزن يعيني عليكي يروح يحبيبتي يصغيره علي التريقه يحبيبتي اخرتها كده يتريقو عليكي يعيني عليكي يصغيره علي الحمل والكلبزه يسكره
الكل فضل يضحك علي ريتال وروح وريتال قالت ونبي يطنط اسلم عليها وحشتني اووي
نجوي قامت وريتال حضنت فيروز وقالتلها: فيروو روحقلبي وحشتيني اووي يفيرو اووي كنت بعيط كل يوم عشان انتي مش معانا متزعليش مني ولله معلش وانا بحبك اووي يفيرو مقدرش اعيش من غيركو كلكو
فيروز: ووانا بحببكو كلكوو ولله
ريتال: متزعليش مني وان شاء الله تكوني احسن واجمل كمان من الاول
فيروز:بتقطع مش زعلانه ولله
رعد: خلاص بقي يجماعه الله كفايا زهقتو البت
ريتال: بس يعم ده مصدقنا انها موجوده
رعد: يختي بكره تزهقو منها دي بارده اصلا
فيروز: بصتلو بغيظ
روح: لا فيرو ميتزهقش منها انت واخوك الي زهقنا منكمم
رعد: بقا كده
روح+ريتال+فيروز: فصوت واحد اهه
الكل ضحك ونجوي قالت هتخرج امتي
رعد: هروح اسأل لسه
نجوي: طب يلا هي كلت ولا لسه
رعد: كلت الحمدلله
نجوي: طب روح شوف هتخرج ولا لا عشان تاكل في بيتنا وتاكلو انتو كمان
رعد: حاضر
بعدين رعد سأل الدكتور وقالو ان حالتها مستقره الحمدلله وينفع تخرج بس متعملش مجهود كتير ومتتعصبش ولا تتوتر رعد قالو تمام كتبلها علي خروج وراحلهم وقالهم انها ينفع تخرج وفرحم اووي وخرجو وراحو علي البيت
رعد: نورتي البيت يفيروو
فيروز: ببنورك
دخلو وقعدو ونجوي قالت: انا هدخل اعمل الاكل مع الداده هعملك احلي اكل يقلب ماما
فيروز: تتسلمي
بيقعدو سوا وروح بتفضل تتكلم مع فيروز هي وريتال وبيتخانقو علي الي يتكلم معاها كتير لحد ما يزن قام
يزن: خلاص صدعت من كتر كلامكم مس عارفين نقعد اسكتو سبوها
روح: وانت مالك
يزن: في واحده عاقله ومحترمه تقول لجوزها ابو ابنها وانت مالك
روح: بصتلو بصدمه انت قصدك اني مجنونه ومش محترمه ييزن
يزن: ضرب دماغو ب القلم يخربيت هرمونات الحمل قومي يفيروو تعالي فيروز قامت من وسط روح وريتال ويزن خدها وقعدت جمب رعد ويزن جمبها وابوهم ومحمد جمبهم وبيتفرجو علي الفيلم
روح+ريتال: بصو لبعض وقامو وقفو قدامهم
ايهاب: في اي يبنتي
ريتال: يزن خد فيروز وسابنا كأننا شفافين
روح: اه بدل ميسيبني اتكلم معاها عشان وحشتني
نجوي: ضحكت طب يلا الاكل جهز يلا
روح: بس..
يزن: اخد فيروز وخدها وراحو ع السفره ورعد خد ريتال وراحو وبعدين الباقي راح وقعدو ياكلو
بعد شويه خلصو اكل
محمد: كنت عاوزك في موضوع يا اخوي
ايهاب: طب يا نجوي اعملي تنين قهوه واحنا في مكتب رعد لو سمحتي
نجوي: حاضر يزن ورعد قالولها هما كمان تعملهم
في المكتب
ايهاب: خير
محمد:بص يواد عمي انا كنت عشمان فيك بزياده وعندي طلب
ايهاب: بستغراب اتفضل
محمد: كنت عاوز اا.. فيروز تتنازل عن قضيه سليم هو بقي كويس ولله ومش هيتعرض لحد. تاني وقرب من ربنا و…
ايهاب: شوف يخوي سليم كان هيخسرني بنتي واني منقدرش اتنازل الي توافق فيروز مش اني
محمد: بس انت الي رأيك يمشي
ايهاب: انا مبغصبش ولادي علي حاجه وهي الي اتأذت ان كان عليا انا طول مهي واخواتها كويسين ف مش عاوز حاجه تانيه ولو عليا انا متنازل ميهمنيش غير صحت بنتي بس انت واثق من ان سليم…
محمد: بمقاطعه صدقني يخوي انا شوفته وشوفت فعنيه انو ندم ولله ومخلي الظابط يراقبو وعرفت انو قرب من ربنا وبقي كويس متقلقش ولله
ايهاب: طب يخوي اتكلم مع فيروز وشوف رأيها
محمد: ومعلهش اتكلم انت مع رعد ويزن
ايهاب: طيب بس يمحمد انا واثق فيك فعشان اكده هتكلم معاهم لو حصل حاجه اكده او اكده منه متزعلش مني يواد عمي انا…
محمد:وكان باين علي ملامحه الحزن قاطعه انا الي هخلص عليه ب ايدي يخوي متقلقش
نجوي: خبطت وايهاب سمح ليها بدخول وحطت القهوه وخرجت وشربو القهوه ومحمد. قام وقال ليزن ورعد يكلمو ايهاب(ابوهم) لانو عاوزهم ودخلو المكتب وكانو مستغربين وقعدو
رعد: خير يبوي
ايهاب: شوف يرعد انت واخوك تسمعوني للاخر
يزن: حاضر يبوي اتفضل خير
ايهاب: سليم ولد خال ريتال
رعد: اول مسمع الاسم ملامح وشو اتغيرت لعصبيه وضغط علي ايدو ويزن حاول يهدي من نفسو وسأل ابوه مالو
ايهاب:بص لرعد محمد قال انو اتغير وقرب من ربنا وتاب ليه
رعد:بعصبيه بسيطه والمفروض نعمل اي نروح نباركله
ايهاب: اتكلم حلو يرعد ولا مهتباركلهوش
يزن: حط ايدو علي ايد رعد كأنو بيقوله اهدي وهو محتاج الي يهديه بس ماسك نفسو طب مالو يبوي في اي ادخل في الموضوع
ايهاب: قالهم انو بقي كويس وان محمد مخلي ظابط يراقبو وقالهم ع الي محمد عاوزو
يزن: اول مسمع ان فيروز تتنازل عن القضيه وقف وقال بصوت شبه عالي ناعممم تتنازل ازاي
رعد: بعصبيه شوف يبوي اختي مش هتتنازل عن حاجه والحمدلله انها بخير
ايهاب: وقف وقال بعصبيه وزعيق ولله وبقي صوتكم يعلي عليا يولاد نجوي بقيتو رجاله عليا
رعد: يبوي افهمني انت بتقول ان…
ايهاب: مسمعش صوتكم الظاهر انكم نسيتو اني ابوكم ولما تتكلمو معايا صوتكم يبقي واطي
يزن: يبابا انت عاوز اختي تخرج الشخص الي عيشنا في حزن ومشاكلنا كلها كانت بسببو ده خسرني حجات كتير انا مش موافق
ايهاب: اسمع يواد منك ليه الرأي رأي اختكم ولو انا شايف ان مش هيبقي كويس مكنتش قلت والظاهر اني غلطت لما جيت اتكلمت معاكم
رعد: بعصبيه وفيروز مش هتتنازل عن حاجه وده الي هيحصل
ايهاب: بص لرعد بتحدي اووي انا قلت الي هيتنفذ واعلي مفخيلك اركبو يبن نجوي انت واخوك وشوف اتخن حيط اخبط راسك فيها انت وهو
رعد: خرج من المكتب بعصبيه وطلع اوضتو وكان ريتال وروح ونجوي سامعين الزعيق بس محدش اتجرأ يدخل
يزن: بص لابوه وكان خلاص مش قادر يمسك عصبيتو فخرح وايهاب قعد وفضل يفكر هيعمل اي
رعد: اول مدخل فضل يزعق بقي عاوزو يخرج ده علي جث”تي ان ده حصل
تحت اتخض الكل من صوتو العالي وريتال طلعت بسرعه ويزن خرج وطلع هو كمان اوضتو وكان باين انو متعصب جامد وكان الكل مستغرب في اي
يزن: اول مدخل الاوضه كسر كل حاجه قابلتو وكان مش عارف يهدي. نفسو ازاي مسك دماغو وقال بعصبيه بقي انا اخسر اختي وابني وكنت هخسر مراتي وبعد ده كلو يخرجج لييي وكان بيكسر ف الي يقابلو انا استحمل سنه ومكنتش عايش فيها اساسا وف الاخر يخرج ده حتي مما”تش
روح: ونجوي طلعو ليزن
ريتال: دخلت لقت رعد رايح جاي ف الاوضه ومتعصب اهدا يرعد في اي
رعد: كان لسه متعصب ورايح جاي ف الاوضه برضو
ريتال: حطت ايدها علي كتفو يرعد فهمني في اي واهدا
رعد: بقا انا رعد القط ابويا يتحداني عشان دهه اناا
ريتال:هو مين بس اهدا طيب
رعد: بزعيق سليم يريتال سليم
ريتال: اتصدمت سليم
رعد: اه سليم الي ابويا اتحداني انا ويزن بسببو عاوز فيروز تتنازل عن القضيه ويخرج
ريتال: لا لا مش هيحصل
رعد: علي جثت”ي لو حصل بقا انا ابويا يتحداني ويقولي كده بسببو انا وكان بيشد فشعرو
ريتال: اهدا يرعد مش هيحصل ولله اهدا
عند يزن (حبيبه محمد)
اللهم صلِّ على سيدنا محمد
روح: روح دخلت لقت الاوضه متكسره ويزن كان لسه هيحدفها ب الفاظه راح حدفها فمكان تاني
روح: في اي ييزن اهدا مش كده
يزن: بزعيق ابعدي عني انا مش طايق نفسي ابعدي عني بقولك اهو
نجوي: من وراها في اي ييزن اي العصبيه دي كلها
يزن: لو سمحت سبوني لوحدي انا مش طايق حد
نجوي: والي بتعملو ده حل يعني
يزن: بعصبيه يستي سبيني انا مش ناقص بزعيق
نجوي: طيب ييزن انا همشي وانت اهدا وروح معاك انا تحت يروح (تقصد ان لو حصل حاجه هي تحت)
يزن: بعصبيه خديها معاكي
روح: قربت منو اهدا بس ييزن وكل حاجه هتبقي كويسه ولله بس اهدا
يزن:بعصبيه كل حاجه بتبوظ بقي بعد الي حصل ده كلو ويخرج ليي لا ومش كده ابويا يتحداني ويسمعني الكلام ده وبسببوو
روح:بتوتر ههو مين ييزن
يزن:بعصبيه سليم ابويا عاوز فيروز تتنازل عن القضيه عاوز يرجع كل المشاكل تاني مش كفايا الي حصل والي خسرتو
روح: ناااعمم
يزن: انا مش ناقصك انتي كمان
روح: مش هيخرج ولله مس هيخرج
يزن: بسخريه اعلي مفخيلك اركبو قال بقا اتحط فمقارنه مع الزباله ده
روح: اهدا بس ييزن مفيش مقارنه ولله اهدا انت بتوترني بعصبيتك وصوتك ده
يزن: سبيني يروح ونبي انا مطايق حد
روح:حطت ايدها علي وشو طب بس اهدا ييزن ولله مهيخرح اهدا بس
يزن: بصلها اهدا ازاي يروح بعد. مخسرت ابني الي لسه مجاش وكنت خسرت اختي وكنتي شيفاني عامل ازاي من غيرها وكنت هخسرك وهخسر اخويا وريتال شوفتي حالتها كانت شبه ميت”ه وامي وبعد. ده كلو اهدا واتنازل عن القضيه ليي لا وبقي كويس وتاب ميتوب ولا يغرق
روح: كلمتو بهدوء طب بس اهدا ييزن ولله ومش هيخرج والي عاوزو هيحصل بس اهدا
يزن: الي عاوزو مش هيحصل يروح بقولك ابويا اتحداني انا ورعد وحطنا فمقارنه معاه والي ابويا عاوزو هو الي هيكون انتي متعرفيهوش واتعصب بس واقسم بالله لكون مخلص عليه ومش هتفرق بقي المهم اخد حقي مش بعد ده كلو يروح وميحصلوش حاجه انا هتجنن
روح: لا لا ولله مش هيحصل حاجه اهدا بس ييزن وبعدين هتضيع نفسك وتسيبني طب وابننا وفيروز واهلك هتسيبنا وهتسيبني ييزن
يزن: مش احسن ما اخسر ابني للمره التانيه يروح ويعالم ممكن اخسر مين
روح: لا ولله مس هيحصل حاجه من دي ان شاءلله اهدا انت بس عشان بتوترني وولله كلو هيبقي تمام بس اهدا وفكر وانا معاك
يزن: بصلها ماشي يرو…. صوت زعيق جاي من برا يزن خرج بسرعه وروح وراه
كان محمد في اوضه فيروز وبيكلمها وهي حاولت تخرج تشوف في اي محمد قالها هما بيزعقو لي وكان بيتكلم معاها ع انها تتنازل عن القضيه والي عوزاه هيحصل وهي كانت خايفه وكل متفتكر الي حصل تخاف وكمان نطقها مش مساعدها انها تتكلم بسرعه كان محمد بيهديها وبيترجاها انها توافق وان مش هيحصل حاجه وبيوعدها فجأه الباب اتفتح ودخل رعد وكان متعصب وريتال ماسكه فيه عماله تهديه وهو عمال يبعدها
محمد: في اي ير…
رعد: بزعيق وعصبيه جامد وقف قدامو ده مكنش اتفاقنا انت كنت متفق ان اختي هتكون كويسه متفقناش انك هتخرجو وكان بيزعق يزن جه هو وروح ونجوي وايهاب علي منظر رعد وريتال ماسكه دراعو بتحاول تهديه وهو واقف قدام محمد وعمال يتكلم بعصبيه وفيروز واقفه وباين عليها الخوف
يزن: وقف في النص اهدا يرعد
رعد: زق ايد ريتال وزق يزن بعيد عنو فكره انك تخرجو دي تمسحها عشان مش مستعد اخسر حد فيهم كفايا الي راح انت فاهم وانت الي خلفت الاتفاق مبينا مكنتش متفق معاك علي كده انت بترجع فكلامك انت مش قدو وكان بيزعق ومتعصب
ايهاب: راح قدام رعد وضربو بالقلم الكل اتصدم من الي عملو
رعد: بعصبيه بتضربني عشان انت متعرفش احنا حصلنا اي بسببو يزن خسر ابنو بسببو وانا كنت هم9ت بسببو وكانت ريتال هتم9ت بسببو وكنت خلاص يعتبر خسرت اختي بسببوو برضو وروح كانت هتم9ت مع ابنها الي راح الي مكنش ليه ذنب فحاجه وراحلها المستشفي وكان بيحاول يتعدي بدل المره مليون عليهم انت متعرفش هو عملل ايي وكان بيزعق ومتعصب
يزن: رعد خلاص اهدا ومسكو
ايهاب: بص ليزن ويزن سابو مكنتش اعرف اي حاجه حصلت بس لما تيجي تتكلم مع عمك تكلمو بحترام زي مبرضو تتعلم تتكلم مع ابوك بحترام الظاهر ان مصر وشغلك غيروك وخلوك تنسي احترام كبير الصعايدة ولا ايه يولدي
رعد: انا متغيرتش بس لما يحصل كل ده واسيبو ويرجع يعمل اوحش من الي كان بيعملو دي هتكون رده فعلي وبص كده لفيروز شوف شكلها عامل ازاي شوف للي وصلت ليه بسببو مش عارفه تتكلم ومرعوبه ودي حاجه بس قليله من الي بيعملها ده غير بقي ان ريتال حفيدتو مكنتش بتنام اصلا بسبب الي كان بيعملو فيها عارف الي انت اتحدتني بسببو ده كان بيعمل اي كان بيتعدي علي مراتي فكل مره تروح الصعيد فيها واسأل ريتال لا اسأل روح اصلو برضو كان بيحاول يتعدي عليها هي كمان حتي لما خسرها ابنها راح برضو واتعدي عليها يبابا انت مش حاسس بنار الي جوايا انا ويزن يزن الي قدامك ده في نار جواه خسر ابنو الي كان بيتمناه من ربنا ده غير ان جواه نار بسبب ان في واحد بيتعدي علي مراتو وهو عايش انت فاهم يعني اي كل ده يحصل بسبب حد. انت عاوز تخرجو ما سجنتو قبل كده لانو اتعرضلي وبسببو كنت هتخسرني وبرضو اتنازلت عشان خاطر عمي محمد وبرضو محرمش رجع وعمل كل البلاوي بس واقسم بالله علي جثت”ي لو طلع تاني وافتكر يا حج ايهاب انك ضربتني وقليت مني بسبب زباله زي ده
الكل كان مصدوم من كلام رعد اولهم ريتال الي رعد قال للكل ع انو كان بيتعدي عليها هي وروح وتانيهم ايهاب الي مكنش مصدق كل ده حصل وإن يزن خسر ابنو وكل ده حصل اما يزن فكان كلام رعد رجع النار جواه تاني بعد. ما كان هدي بس يزن مسك نفسو عشان ميبوظش الدنيا وروح كانت مصدومه من الي رعد قالو ومسكت ف يزن وكانت خايفه من الي هيحصل وفيروز كانت خايفه وبتعيط ونجوي مش مستوعبه ان كل ده حصل وهي متعرفش بيه وان كانت هتخسر عيالها
ايهاب: مكنش عارف يرد علي رعد وهو ومحمد بعد كل الي عرفو
رعد سابهم وخرج وريتال خرجت وراه بسرعه عشان كانت خايفه عليه ومن الي قالو رجعلها ذكرايتها تاني نجوي راحت لفيروز وهديتها وخدتها ومشيت وكانت بتحاول تهديها يزن بص لابوه ولمحمد وخد روح وخرج مبقاش غير ايهاب ومحمد ف الاوضه ايهاب كان عاوز يفهم ازاي كل ده حصل وهو يعرف بيه ولا لا
عند رعد دخل اوضتو وكان بياخد مفتاح عربيتو ولسه هيمشي ريتال مسكت فيه
رعد: سبيني يريتال
ريتال:بدموع لا ونبي متمشي خليك وشوف عاوز اي وولله هعملهولك بس متمشيش
رعد: بخنقه مش هتاخر بس معلش سبيني دلوقت
ريتال: لا يرعد خليني معاك انا خايفه خدني معاك
رعد:كان مهدي نفسو عشانها يريتال ههدي بس وهاجي عشان معملش حاجه اندم عليها بعدين
ريتال: كانت خايفه يمشي ويحصل حاجه انو يسوق بسرعه او يعمل حاجه لا ولله اعمل الي عاوزو بس متسبنيش
رعد: خدها وقعدو ومسح دموعها انتي بتعيطي لي دلوقتي اهدي عشان الي فبطنك
ريتال: بدموع عشان ابوك ضربك وانت متعصب وهتمشي ومش هترجع غير الصبح
رعد: لا يستي انا معاكي اهو بس متعيطيش بقي
ريتال: حطيت ايدها مكان القلم حقك عليا انا معلش
رعد: شال ايديها وابتسملها
ريتال:كانت قلقانه خرج عصبيتك بس انسي انك تخرج يرعد انا مش هسيبك
عند يزن
الحمدلله حمداً كثيراً ♡
يزن: دخل اوضتو وقعد علي السرير وكان بيحرك رجليه بعشوائيه
روح: بتوتر اهدا ييزن
يزن:هو لما جالك المستشفي قرب منك وقالك انو مش هيسيبني صح
روح: بخوف من تفكيره لل.. لا
يزن: وقف حركه رجليه وبصلها
روح: بتوتر صصح ييزن صح بس بتسأل ليه
يزن: مفيش
روح: يزن انت بتخوفني في اي
يزن:بعصبيه بسيطه مفيش يروح
روح: طيب ييزن انت كويس
يزن: شايفه اي
روح: وقفت قدامو علفكره هما الي زعلوك مش انا انا زعلانه زي زيك
يزن: ما انتي شيفاني متعصب يروح وبتسألي اسأله غبيه
روح: بزعل طيب ييزن انا اسفه
يزن: خدها قعدها جمبو واتكلم براحه بصي يروح انتي شايفه الجو عامل ازاي ف استحمليني عشان خاطري ومتزعليش
روح: حاضر ييزن وانت متزعلش بقولك ييزن
يزن:حاضر نعم
روح: لو انا خلفت وسليم طلع ابني هيم’وت
يزن: بصلها انتي هبله يروح بعد الشر مش هيحصل حاجه
روح: اصل ييزن هو م’وت ابني الاول وانا خايفه اخسر ابني ده وهو كبير وعيطت
يزن:حضنها وكان مخنوق لا ولله مش هيحصل اي حاجه وان شاء الله هتبقي كويسه كمان وسليم مش هيخرج
روح: حطت ايدها علي بطنها انا بحب ابني اوي ييزن انا خايفه يحصل حاجه
يزن: متخفيش طول ما انا فيا نفس عمر مهيحصلكم حاجه ولو حصلي حاجه ف رعد موجود وانا متأكد ان رعد هيبقي زي بظبط وهيحميكو
روح: حضنتو لا ييزن بعد الشر انت لو حصلك حاجه انا هم’وت
يزن: بعد الشر عليكي انتي وفارس
عند فيروز كانت قاعده فحضن نجوي وبتعيط ونجوي بتهديها وبدأت تهدي شويه
نجوي: اهدي يحبيبتي اهدي يقلب امك
فيروز هديت بس كانت خايفه من الي هيحصل
محمد فهم ايهاب علي كل حاجه وايهاب زعل انو ضرب رعد وقل منو هو ويزن لما اتحداهم وحطهم فمقارنه معاه قام ايهاب ونزل تحت لقي فيروز بتعيط وحاضنه نجوي
عند رعد قال لريتال انو متعصب وماسك نفسو عشان ميأذيهاش او يقولها حاجه تزعلها وهي قالتلو يخرج الي جواه عشان يرتاح وانها مش هتسيبو برضو ف اتكلم وقال بحزن ضربني يريتال بقيت بنسبالو عيل كل مغلط يقل مني ويضربني وهو مش حاسس ب الي مريت بيه انا كنت شايف اخويا كان هيخسر مراتو وخسر ابنو بسببي اني اتجوزتك وبتحبيني وكنت هخسر اختي وكنت هخسرك يريتال لما تتعبي وتدخلي فصدمه وانا ابقي شايف كل ده ومعاملتي معاكي كانت جافه وكنت بدعي ربنا فوقتها اختي تكون كويسه ف كل ده حاجه وانو يتعدي عليكي ويقرب منك وانا عايش دي بذات نار جوايا يريتال وبعد كل ده وانا برضو غلطان انا اه غلط لما كلمت جدك بطريقه زي دي بس انا كنت متعصب وان هو اتحداني وقال انو هيخرج وغصبن عني مكنش بأيدي اتحكم في الي هقوله يريتال
ريتال: حطت ايدها علي وشو وقالت انت مش عيل صغير بس مهما كبرت هتفضل بنسبال باباك صغير هو مكنش يعرف ب الي حصل وانت اتكلمت بأسلوب وحش معاه انت اه متعصب ومحروق من جواك بس هو مكنش يعرف بس ولله باباك بيحبك بس خايف عليك وانك كمان مش بتسمع كلامو ده بيعصبو ف عشان كده كان لازم دي تكون رده فعلو بس متزعلش ولله حقك عليا انا من كل الدنيا يا كل الدنيا وحضنتو
رعد: حضنها وحس ان حضنها هداه شويه وكلامها
ريتال: متزعلش يرعد وعمو هيصالحك ولله بس متتعصبش ومتمشيش وولله كل حاجه هتبقي كويسه بس متتعصبش والي انت عاوزه هيكون
رعد: ابتسملها انا اسف اني قلت علي سليم و…
ريتال: قاطعتو بتوتر الي حصل حصل يرعد وانت قلت ان مش بأيدك تتحكم في اعصابك والي بتقوله فخلاص انا فاهمه
رعد: مش عارف من غيرك هعمل اي
ريتال: مش هتع… اهههه
رعد: بخضه في اي انتي كويسه
ريتال: كانت بتصوت انا ف الشهر التاسع يرعد الحقنيي
رعد: يعني اي مش فاهم
ريتال: يبن الجز”مهه قوم وديني المستشفي اههه
رعد:احترمي نفسك يريتال
ريتال: فضلت تصوت لحد. ما الكل اتلم وفتحو الاوضه
نجوي: في اي في اي
رعد:ريتال بتولد
نجوي: بصتلو قوم يغبي انت قاعد وديها المستشفي
رعد: ضرب دماغو ايوه ايوه صح وشالها
روح: بصتلها معلش يريتال ربنا يقومك بسلامه يارب
رعد: نزل والكل نزل معاه روح كانت واقفه جمب يزن مسكت ايدو ومره واحده عضتها
يزن: بصوت عالي اههههه
الكل بصلو
روح: كانت لسه ايد يزن فبوقها وشكلها بتتوجع
نجوي:ففي ايي
يزن: ايدي ايدي اهههه اوعي ايدييي
روح: كانت ماسكه ايدو وبتعضها
نجوي جابت منديل وشالت ايد يزن من بوقها بالعافيه وكانت روح بتصوت الحقونييي بطني ييزن اههه
يزن: ايديي اههه
روح: اههههه الحقوني بولد يولاد ال.. يزن حط ايدو علي بوقها بسرعه
يزن: ماما اعمل اي انا مش فاهم حاجه
نجوي: الله يخربيتكو يروح خدي نفس يحبيبتي اهدي اهدي شيلها ييزن بسرعه يزن شالها وركب العربيه وطول الطريق ماسكه فأيديو وبتعضها والاتنين بيصوتو ونجوي خدت اللبس والحاجه وراحت هي وفيروز وايهاب ومحمد كانو راحو
رعد كان شايل ريتال وهي بتصوت ومسكت فشعرو وهو كان عمال يصوت هو كمان وزعق للدكاتره
الدكتور: هاتها هنا وحطها في اوضه وبدأو يحضروها للولاد وهي بتصوت والدكتور قالها تاخد شهيق وزفير
يزن دخل المستشفي وهو شايل روح وهي ماسكه فشعرو وعماله تقول انت الي عملت فيا كدهه اههه وكانت بتصوت ويزن بيصوت من وجع ايدو وشعرو الدكتور قالو يبني انت مش كنت هنا حالن مين دي
يزن: مش انا ولله اهه شعري اخلص هتحكي معايا البت هتولد
روح: اههه يبن ال… يزن حط ايدو علي بوقها بقي ايدو وشعرو حطها ف الاوضه وكانت بتحضر برضو للعمليه وتاخد شهيق وزفير وهي وريتال كانو بيصوتو
بيمر الوقت ودخلو العمليات ونجوي وفيروز جم ومحمد وايهاب كانو معاهم ويزن ورعد قدام العمليات رايحين جاين والجو في حاله من التوتر فيروز راحت ليزن حطت ايدها علي كتفو وقالت ااههدا ييزن اانشاء االله ههيبقو ككويسين يزن بصلها ان شاءلله ادعيلهم يفيروز فيروز ابتسمتلو وراحت لرعد وقالتلو نفس الكلام ورعد ابتسملها ونجوي واقفه بتقرا قران وتدعيلهم بيمر الوقت والدكتور خرج والكل راحلو
رعد: خير يدكتور كويسين صح
يزن: طمني يدكتور
الدكتور: بابتسامه الحمدلله الطفلين بخير والامهات بخير والف مبروك ليهم هما دلوقت هيتنقلو علي اوضه عاديه بس تاخدو بالكم منهم عشان ميحصلش حاجه لقدر الله رعد شكر الدكتور وروح وريتال اتنقلو علي اوضه عاديه ونجوي وفيروز باركو ليزن ورعد ومحمد راح ليزن وقالو مبروك يزن نسي الي حصل وقالو الله يبارك فيك وحضنو ومحمد بادلو الحضن وايهاب راح لرعد وقالو الف مبروك يولدي رعد الله يبارك فيك يبابا وايهاب بارك ليزن برضو بعدين راحلهم الاوض رعد دخل لريتال كانت في البنج وبدات تفوق ريتال كانت بتخرف ب الكلام ورعد جمبها هما والباقي معادا يزن كان في اوضه روح ريتال البنج بدا يروح ريتال بصت لرعد وقالت: ببنتي يرعد فين
رعد: الحمدلله بخير هتيجي حالن والممرضه خبطت واديت لرعد البنت وباركت ريتال اتعدلت ونجوي ساعدتها ورعد بص للبنت وكانت صغيره خالص ونايمه رعد اداها لابوه اول واحد وابوه سمي بالله وشالها وبدأ يكبر في ودنها واداها لريتال وشالتها وبصت لرعد انا بقيت ماما يرعد. بقي عندي بنت منك رعد باس راسها عقبال متجيبي خمسه زيها ريتال باست البنت وفيروز راحت باست ريتال وباست البنت ونجوي كذالك ومحمد شالها وباسها وبعدين استأذنو وراحو لروح
عند يزن
يزن: دخل لروح وقعد جمبها ومسك ايديها وهي كانت بتشتمو وهي في البنج يزن حط ايدو علي بوقها ايي حتي وانتي في البنج مبتسكتيش وبس لايدو وعضتها وابتسم هي اه بتوجعو بس رجع المشهد. لخيالو وضحك علي شكلها يزن فضل قاعد والباب خبط والممرضه اديتلو الطفل ويزن اخدو وبصلو بحب وشا?

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى