روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل العشرون 20 بقلم صفاء حسني

موقع كتابك في سطور

رواية احببت زوجة اخي الفصل العشرون 20 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء العشرون

رواية احببت زوجة اخي البارت العشرون

رواية احببت زوجة اخي الحلقة العشرون

سألها ما زن بلهفة :
عملتي ايه مع الشاب ده
أكملت حديثها شغف :
كنت برسم وسمعت الكاست صوت عالي ومشغل الاغنية ده روحت قلت ممكن يا كابتن توطي الصوت
الشاب وقتها فضل واقف دقائق تايه وبعد كده سالنى:
صوت ايه هو مش عالي اصلا
ولم طلبت منه أن برسم وعاوزة هدوء وان اختارت المكان ده عشان اسمع صوت البحر الهوا العصافير مش صوت الاغاني وقتها لفت نظري ل جزء معين
ابتسم مازن وهو بيفتكر الا حصل وخلص اتاكد أنها هى يبقي اكيد اسم حنين ده مش حقيقة
اقنعك ازى يا
أكملت شغف وقالت وقتها قال
اولا ده مش اغاني شعبي ده فنان محترم راقي وكمان الاغنيه رومنسي،يعني ممكن تلهم الفنان والشاعر والرسام ب افكار جديدة
انا في الاول مكنتش مستظرفها بس لم جربت طريقته وركزت مع الاغاني اللي بيشغلها رسمت رسم جميل جدا بتعبر عن الاغنية ولسه محتفظة بيها
ابتسم مازن وسألها :
بجد ورينا كدة وكان سعيد من جواه انها متذكره الموقف
كانت. شغف حاسه أنه قريب من ملامح الشاب الا رسمته زمان اختلف في حجات بسيطة وما بين نفسها
ياتري انت هو ولا لا انا اطلع الصورة واشوف رد فعله وهي بتطلعها يقع منها جواب
يأتي ممرض :
انسه يا انسه تلتفت شغف ناحية الصوت
الممرض :
الورقة ده وقعت منك
تاخد منه الورقة شغف وقبل ما تفتحه تفتكر
ايه ده ده رسالة ام ندي بس ايه المكتوب ده
وتبدأ تقرا المكتوب فيها هي ومازن
كانت رباب بتعترف :
بنتي حبيبتي انا كذبت عليكي في حاجة،
يوم ما كنت عاوزة احكي الحقيقة، كان محمود درويش زوجي واقف وشوار عليا اتوقف عن الحديث و اقول كلام غير صحيح ،
انا يا بنتي كنت بحب ابوكي جدا كان صديقي في الجامعة ولكن كان في خلافات ما بين ابي وولده وعندما اختارني انا راح حرمه من الفلوس
و ابي رفضه لأنه اصبح فقير مكنش يعرف ان الحب الحقيقي يدوم وعمر ما الفقر بيكون السبب وان الزواج لو مش مبني عن الحب بيغنيه عن أي فلوس لكن الزواج إلا مبني علي مصلحة اي زواج مشروط ل يكون المال أو الا موجود والسلام هو أنا لاقيت احسن منه أو عشان البنت كبرت كل ده بيهدم البيت بسرعة الحب يا بنتى سلطة. جبار فوق اي جبروت لان الحب هو حاكم قلوبنا وليس المال
المهم هربت وتزوجت انا وابوكي وعشت في حى في السيدة زينب كنت سعيدة جدا رغما المال قليل وانجبت ولد وسميته نادر ،ولكن ابوى لاقينى انا وابوكي وخلى عمك محمود يكون السبب في موته تسبب له حادثة وهو راجع من الشغل وانا كنت رايحة اجيب اخوكي من الحضانه وكنت حامل فيكي و جالي اتصال
ان حصلت ليه حادثه انهرت جدا وتعبت واتحجزت في المستشفي بس بعد ما فوقت اخذني ابوى وبلغني اني حبيبي مات واخوكي ضاع ولحد النهاردة مش عارفه اخوكي فين بحثت عنه ولكن لا اعلم و والدي تعب تعب شديدة وطلب مني اتجوز من محمود عشان يحفظ على فلوسي
رغم أن محمود فقير لكن شيطان وقدر فى وقت صغير يكبر واكل عقل ابوي لحد ما كتب كتابنا ومات
💘💘💘💘💘💘💘
وبعدها أصبحت زوجت محمود وجيتي انتي والكل فاكر انك بنت محمود ولكن لانك شبه والدك كان يكرهك جدا
وزي ما بلغتك هو عمل خطه عشان انتي ومازن تفتكروا حصل حاجه معك ومش خاف علي سمعتك عشان يخلي مازن يرتبط بيكي وخالها يظن انه حدث شي بينكم
💘💘💘💘💘💘💘

نزلت دموع شغف بعد ما قرات الرسالة
عينيها كانت ب تدمع على ندي وعمر
طلب مازن منها :
انسة حنين ممكن طلب منك
تذكرت شغف هو لسه بيقولي حنين مفيش مشكلة انا كمان عاوزة اتاكد
وتفوق :
نعم نعم
سألها مازن وهو عند الاستعلامات:
هو اسمه عمر ايه
انتبهت شغف من الاسم الا مكتوب واسمه وشهقت :
مش معقول هو اسمه عمر محمود درويش والاسم الا فى الرسالة نفس الاسم
أنصدم مازن كمان :
نعم انتي متأكد من الاسم
أكدت شغف :
طبعا ده صديق الطفولة ازاي اتوها عن اسمه ،و كانت الدموع في عينها
اقترب مازن منها وخرج منديل من جيبه لكي يمسح دموعها ،ولكن رجعت إلى الخلف ب استحياء اخذت المنديل وقالت :
شكر لك
يغازلها مازن :
المفروض العيون الجميلة ده حرام تعيط
تحدثت شغف بخوف وصدمته برأيها وقالت :
انا مش عاوزة احب واتحب الحب عذاب وانا مش قادرة على فراق حد عني بالذات حبيبي وما بين نفسها كفايه مرة
سألها مراد بدهشة
انتى خايفة من الحب عشان معشتيش الحب
رفضت شغف كلامه وقالت
ممكن كان مجرد حب مراهقة لشخص مكنتش اعرفه لكن فعلا فراقه عذبني
ووقتها فهمت أن الحب مجرد نجم فى السما مش كل انسان محظوظ يملكه وخصوصا
لو النصيب حد تاني غيري الحب
أنصدم مازن بوجعها متوقعش أن فعلا اعترافه بحبه. ليها زمان وملحقته ليها تكون السبب أنها تخاف:
ايه كل الكلام ده و الدموع اللي في عيونك ده بس براحة ايه اللي مضايقك
تنهد شغف :
صعبان عليا جدا عمر وندى
ابتسم مازن :
انتي حساسة اوي لكن ان شاء الله نرجعهم لبعض ؟
تنظر له باستغراب وتساله :
ازي يعني انت ممكن تكسر خاطر اخوك عشان ترجعهم انت انسان غريب جدا
بدأ يشعر مازن أنه أصبح فى مأزق ما بين نفسه
لازم اقولها ان انا زوج ندي بس خايف اخسرها او تخاف مني ،وقبل ما يتكلم يجي
الطبيب:
راح نبدأ بالعملية دلوقتي ولازم توقيع بالموافقة على العملية .
ردت شغف طبعا انا اوقع هات الورقة
وتكتب شغف شاكر عبد الله .
سألها مازن وهو على يقين أنها هى ده اسمها لكن حب يشوف رد فعلها:
ده اسم مين اللي كتبتيه على الموافقة.
اعترفت شغف عشان خلاص مش ينفع تكذب تانى وقالت
اسمي انا ليه بتسال .
بلع ريقه مازن :
انتى كنت قولت انك اسمك حنين
وضحت شغف:
اه كان لازم اعمل كدة عمر كان يجنن يوصل ل ندى من غير ما ابوها يعرف عشان كدة جيت معه وكنت الخطة أن أدخل اسال عنها ب اسم صديقتها حنين لحد ما عرفت انها اتجوزت

فهم مازن وقال:
ممكن سؤال انسة شغف بعد اذنك
وقعت شغف على الموافقة وتتجه نحو مازن :
اتفضل يا استاذ مراد
تنهد مازن وسألها :
انتي ليه عاوزة تساعد عمر مش المفروض انتي صديقته له من زمان ممكن مشاعرك تغيرت في لحظة واحدة من صداقة قوية الى حب
تنظر له شغف
…… ………………….. ..
عند ندى استغربت غايب مازن وسالت ما بين نفسها :
هو فين مازن دلوقتي راح فين بس كنت عاوزه نشوف حل وفضلت تدور فى البيت عليه
لحظ ده مراد سألها
في حاجة ي مرات اخويا بتدوري علي حد
هز رأسه ندى :
اه بدور عن مازن ومش لقياه
وضح مراد :
ممكن يكون خرج
هزت راسها ندى :
اه ممكن انا اتصل بيه تانى رغم
اتصلت ومش بيرد علي بس ممكن احاول مرة ثانية
وتبدأ تتصل يردي عليه قطع حديثهم اتصال ندى
الو نعم مين معي
سالته ندى:
انت فين بس دورت عليك في كل مكان
تنهد مازن وقال.
في المستشفي عمر بيعمل عملية
انصدمت ندى وشهقت :
نعم بجد عملية أيها انا جاي دلوقتي
وتقفل الهاتف قبل ما يكمل كلامه، وتلبس وتذهب ،وتري شغف ومازن كانوا قاعدين مع بعض
ولكن لا تبالي في الامر وتنتظر أمام غرفة العمليات حتى تنتهي وتستمر في النظر له كانها تودعه .
اقتربت منها شغف وقالت :
اهدي يا ندي يكون بخير بجد كنت نفسي اتعرف عليكي من زمان
نظرت لها ندى :
وانا كمان والله عمر كان بيحكي عنك كتير
كان مازن ينظر لهم ويقول مع نفسه صعب الاحساس دى مش هاقدر اختار ما بين حبيبتي و زوجتي ولا اقدر ابوح عن حبي او اترك زوجتي،لاني وعدتها لكن لازم يكون فى حل
فى نفس الوقت فى المكتب عند عفاف وعماد
سالت عفاف:
ازاي ده يا استاذ رامي
نفخ عماد :
يعني انا اللي اموات واشتغل معاكي
طلب منهم رامي:
استهدو بالله ده اومر أستاذ مدحت ومفيش اعترضت ولو نجحتوا في المهم ده هيرشحك يا عفاف هتكون سكرتيرة الاستاذ منصور شخصيا اختارى
من غير تراجع عفاف:
موافقة وامر لله
ضحك عماد بخبث وينظر لها والله ل هوريكي المر ومش هتنجح معي مش اكون انا عماد
طلبت عفاف:
ممكن استأذني النهارده بدري عشان عندنا ضيوف وبكرة نبدأ
ضحك عماد بخبث ومكر :
لا انا عاوز ارتب اوراقي واعرف اعمل اي
نفخت عفاف:
بداية القصيدة كفر الله ما يطولك يا روح حاضر تعالي اتفضل معي
وبعد ما خلصت عفاف وهى خارجة شافت
عفاف حسام سالته
خير يا حبيبي انت اول مرة تيجي ليا الشغل
ابتسم حسام:
في حاجات عاوز اخد رايك فيها
ابتسمت عفاف اكيد :
تعال في الكافية بتاع الشركة نتكلم قدمي نصف ساعة
وصلو واقعدوا
سالته عفاف:
خير يا حسام
تنهد حسام:
شريكي في الكافية هيبع نصيبه كان طلب 350 الف لم ضغط عليه طلب 250 الف جنيه كاشي
انصدمت عفاف:
يا خبر كل ده هنتصرف ازي
تنهد حسام:
انا كنت بشيل جزء من الارباح في البنك لقيتهم 45 الف بس كنت شايلهم علشان اجهزكم
مسكت عفاف أيده :
مش مهم ده دلوقتي لو الكافية بقي ملكنى هتعرف تعمل كل حاجه بعد كده
دقيقة وتفتح الدفتر بتاعها
انا معي زيك 45 في البوسطة كدة قول ٩٠ ممكن ناخد عشر من ماما يكون ١٠٠ الف
كدة فاضل 150 هنتصرف ازي
حسام: انا هبلغ ماما ونشوف صدقني الكافية. يستاهل انا كان ربحي في السنه 20 الف غير مصريف البيت والبقيشش لو بتاعني مكسبني هيضعف
شجعته عفاف:
هو مصمم علي ربع مليون مش ممكن يزحزح شوي
تنهد حسام:
هو كان متمسك بالكافية جدا لوللي ابنه في هيولند وزوجته اتوفيت من شهر وابنه الح عليه عشان يسافر ليه ووعده يشتري ليه كافي في هولندي عشان كدة مصمم بس نلمي اي حاجة ونشوف
هزت راسها عفاف:
تمام يا حبيبي انا احاول ارجع بدري وانت اتكلم مع ماما
قام حسام:
تمام سلام اه اي اخبار مديرك الرخمة ده
ضحكت عفاف:
حسام عيب
ضحك حسام:
تمام سلامى عليه
في المساء رجع حسام البيت
دخل حسام:
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
ام حسام:
وعليكم السلام يا ابني اتاخرت لي
ابتسم حسام :
معليش يا ست الكل هاخد شاور وعايزك في موضوع مهم
سالته ام عماد:
مش هتاكل يا ابني احضرك الاكل
ابتسم حسام:
معليش يا طنط مش هقدار
شعرت ام عماد بتوتر حسام
خلاص علي راحتك تصبحو علي خير
ردت ام حسام
تصبحي علي خير
سألها حسام:
عفاف مرجعتش لسي
هزت راسها ام حسام:
لسي يا ابني يارب توصل بالسلامة تعال يا ابني جوي
ابتسم حسام:
يا للي يا ست الكل
سالته ام حسام:
اي حكاية الكافية
ضحك حسام:
هي لحقت نقلت الاخبار بسرعه
سالته ام حسام ب استغرب :
هي مين انا عرفت من عمك طارق قبلته في السوق وقالي
تنهد حسام:
اه انا عديتي علي عفاف واتكلمني
ام حسام: هنتصرف ازي
تنهد حسام:
احنا معنا 90 الف فاضل 160
تنهدت ام حسام
انت عارف ان كنت مدرسي في مدراسه حكومي مدرسة اخصائة اجتماعية وكنت بشرف علي اللجان وكل حاجة كانو معتمدين عليى ولي معاشي معقول 800 جنيه وكنت بشيل نصهم وانت وعفاف كنتم بتسهموا بنصف راتبكم بس اللي لو كان في حاجة ضروري عشان كدة كل واحد فين قدر يحوش المهم يا ابني ابوكي كان فاتحة شهادت اتاخر لكل واحد فيكم لم سمعت من عمك طارق روحت لقيتهم تقريب 60 الف يبقي الاجمال معانا كام
حسام : ،*150فاضل 100 كدة حلو اوى يا ست الكل كدة هدفع عربوم وهطلب منه يقسط الباقي
عند مراد :
كان معدى على الكافية شاف الحاج طارق مضيق ساله مالك يا عمي طارق
ابتسم طارق:
هتوحشوني جدا يا ابنى انت تعتبر زبون دائما عندنا ويوحشتى المكان
سألها مراد ب استغرب
ليه انت رايح فين
رد طارق وقال
انا مسافر هولندي عند ابني
ساله مراد:
والكافية
تنهد ع طارق:
عرض علي حسام يشتري بس اتاخر علي ردي وطلبت من السمسار يشوف حد قال صعب الفترة ده
ساله مراد:
هو معروض بكام
ع طارق:
المفروض 350 بس عشان مستعجل ومن الاساس ارض الكافية ب اسم الورثة وانا كنت شريك من صاحب مكان نزلت 100 بس غير كدة مش هقدار
اتصل في نفس الوقت حسام
رد طارق
خير يا ابنى
ابتسم حسام :
اوى يا عم طارق انا معايا 150 ممكن الباقي اقسطه
سمع صوته وطلب مراد من عم طارق يوافق
رد طارق وهو مش فاهم وقال:
طب تمام نتقابل
رد حسام :
تمام سلام
ساله مراد:
خير يا عمي طارق
رد طارق :
قال جاهز معه 150
ابتسم مراد ‘:
انا هديك 100 وتبيعه ل حسام علي قد فلوسه
استغرب ع طارق:
يعني هتكون شريك باطني ليه كدة
هز رأسه مراد:
اه ده اخ وصديقي من اول لحظة اتقبلنا فيه اصبح اكتر من اخ
ع طارق:
هبلغ اخد دفعه تحت الحساب والباقي يسقطه
ابتسم مراد أنه فهمه :
هيقسطه كل شهر 1000 جنيه هيبعتهم علي حساب افتحوا ب اسمك بس انت هتستلم الفلوس كامل والا هيدفع هيوصل لي انا تمام كدة
ابتسم ع طارق:
تمام يا ابني ربنا يكرمك زى ما ساعدني اسافر
عند عفاف
كان عماد خلف عفاف
واقترب اكتر منها وسمعيها بتتكلم في التليفون
استغربت عفاف:
ايو يا حبيبي انا اسفة علي التاخير
سألها حسام:
كنت قلقنا عليكي تعال انا اتكلمت مع ماما المبلغ كله 160 بكرة اسحبي فلوسك وانا كمان وماما هتصرف الشهادت
ابتسمت عفاف:
تمام يا قلبي ربنا ينجحك يارب
سمع كلمة حبيبي عماد مش عارف لي وكان عايز ينتقم منها قرار يعطل الاسانسير
فجاة عفاف لاحظت أن الا سانسير
عطلان فضلت تصرخ وبعد شوي
جلست على الأرض وبدت تقراء في ايات من القران وهى مرعوبة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى