روايات

رواية احببت القاسي الفصل العشرون 20 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الفصل العشرون 20 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الجزء العشرون

رواية احببت القاسي البارت العشرون

رواية احببت القاسي
رواية احببت القاسي

رواية احببت القاسي الحلقة العشرون

نظرت حنين الي داخل الغرفة نحو خالد ثم نظرت إلي أخيها الذي كان يتمتع بنظراتة الي زوجته

حنين: ازاي انت مش طلقتها يا احمد يبقي ازاي هتعيش معانا هنا بس

احمد : انا ردتها يا حنين وبعدين مالك كده مش علي بعض

حنين :بتوتر انا لالا ابدا “عن ازنكم هغير هدومي واخد دوش

نهال : اوك يا حنون اكون جهزت الفطار

ابتسمت حنين لهم ثم دخلت الي غرفتها “أغلقت الباب جيدا بعدها ذهب نحو الستائر لكي تفتحها ليخرج خالد
تفاجئت حنين بعدم وجود خالد خلف الستائر
نظرت إلي الشارفة تبحث عنه زفرت بضيق “راح فين ده بس “اكيد سمع استرها يارب

………………

فتح منعم الباب ثم تحولت ملامحة الي ضيق بعد ما رئي خالد أمامة

منعم : انت ايه الي جابك هنا

خالد :نهال فين

منعم : نهال مع جوزها جوة يا خالد عايز منها ايه

خالد :جوزها الي طلقها ورمها

منعم : وردها يا خالد “ايه الي جابك

مين يا بابا “قلتها حنين عندما اقتربت من أبيها
نظر لها منعم” اقترب منعا ثم قال بصرامة ‘خشي جوة يا حنين

دخل خالد الي الداخل ثم قفل الباب

اقترب منعم منه بغضب’انت ليك عين تخش البيت ده بعد الي عملته انت الي زيك خاين العيش والملح

خالد :والله انا بردو ولا ابنك الي طعني في ظهري واتجوز اختي من ورايا

منعم : ابني معملش حاجة غلط اديك قلتها بنفسك اتجوز
مش خطف

اقتربت نهال وأحمد وهم يحملون صينية المأكولات
الاكل جاهز يا بابا قلها احمد ثم وقف مكانة عندما رئي خالد
نظر خالد الي نهال التي شاحب لون وجها بخوف
خااالد

خالد :أيوة خالد يا هانم خالد الي بتغفليه

نهال : افهم بس يا خالد ونبي

ترك احمد المأكولات علي طاولة ثم اقترب من خالد
انت عايز ايه

خالد : عايز اتكلم معاك

احمد : نتكلم في ايه يا خالد ها نتكلم في ايه
انت بعد الي عملته مفيش كلام بنا ” هان عليك تخوف الصداقة والعشرة الي بنا “كنت لازم اعرف انك واطي

صرخ خالد في وجه ثم قال :
انا الي واطي انا الي اتجوزت اختك من وراك

احمد : انا اتجوزت نهال بموافقة جدك ولولا جدك وافق مكنتش هتجوزها من وراكم انت سبب في كل ده
انت الي خلتني نعمل كده ” وبعدين انت هتجيب الي عملته زي عملته انت “خطفك لحنين مش هيعدي بساهل يا خالد “انت كسرت كل حاجة
انت عايز ايه تاني وجاي ليه يا خالد

خا : انا جاي بقي اصلح الي كسرتة

…………………….

خرج فايز من غرفة المشفي يصرخ بضيق بعد ما علم ترك خالد المستشفي

اقترب حسين منه ثم قال :
يا فايز به هو الي اصر يخرج وبعدين حولت

قطعة فايز بغضب: خالد راح فين يا حسين انطق

حسين:مقدرش اقولك يا فايز به ‘انت عارف خالد به
ارجوك

فايز : هات تليفونك بسرعة

حسين :ليه يا فايز به

فايز:هات تليفون من غير ولا كلمة هااااات

خرج حسين هاتفة ثم نولو الي فايز
طلع فايز رقم خالد ثم عاد الاتصال به “لينتظر رده
دفع فايز الهاتف بغضب بسبب عدم رد خالد علي الهاتف
ظل فايز يفكر ثم أخذ هاتفة لكي يتصل بي نهال
وبعد دقيقة اتي صوت نهال المتوتر

نهال :جدو انت فين

فايز:في المستشفي اخوكي ساب المستشفي ومعرفش راح فين ولا بيهبب ايه

نهال:خالد هنا يا جدو ارجوك تعالي بسرعة

فايز:انا كنت شاكك “انا جاي حالا يا بنتي اقفلي

اغلق فايز الخط مع نهال ثم أخذ حسين لكي يوصلة
الي منزل احمد

…………………..

جلس خالد امام احمد الذي كان ينظر له بتوحش
اديني بقيني لوحدينا يا خالد عايز تقول ايه

خا كل خير يا احمد

احمد : ايه هو الي عايز تصلحة يا خالد

خالد: الي عملته فيك ومع نهال ‘ انا مستعد اوافق علي جوزكم ومش بس كدده انا كمان هسعدكم في كل حاجة

احمد : والله احنا مش عارفين نودي كرم حضرتك فين
بس ايه مناسبة كرم وطيبة قلبك يا خالد

خالد : عايز تعرف السبب

احمد :ياريت

خالد :قلبي

احمد :نعم قلبك الي هو ازاي

خالد : زي ما بقولك انا قلبي الي خلاني أقبل حاجات مكنتش عايز اقبلها

احمد :والله “وبعدين مش فهمك اختصر

خالد :تمام انا هختصر عليك وعليا الموضوع بالعربي كده
انا بحب حنين وعايز اتجوزها

وقف احمد ثم هب بغضبة ” حنين “قول كده بقي

خالد :اقول ايه

احمد: الي في بالي طلع صح

زفر خالد بضيق ثم قام هو الآخر ليقترب من احمد
لا مش صح ولا عمره ما هيكون صح انت مجنون .
انا صحيح خطفت حنين وفعلا ازتها بس مش بشكل آلي في دماغك حنين في الفترة الي كانت معايا كانت زي نهال حتي بعد ما اتعلقت بيها وحبتها فضلت احافظ عليها
منكرش أن وهمتها أني قربت منها وكنت هوهمك انت كمان بس كل ده عشان انتقم منك

احمد : مش مصدقك يا خالد “اقسم بالله لو عرفت أنك بجد قربت من اختي صدقني هسيح دمك في أيدي

خالد :وانا موافق “لو طلع شكك صح انا بنفسي هجيلك وهخليك تعمل الي انت عوزو فيا

احمد : هتأكد وسعتها هقتلك يا خالد

خالد :موافق بس لو طلع كل مجرد شك وظلم منك
ساعتها انا اعمل فيك ايه

احمد :انت متقدرش تعمل حاجة

خالد :انت عارف أن انا اقدر بس انا هعمل حساب العشرة والصحبيه وكمان حساب حنين

احمد :منجبش سرتها علي لسانك

خالد: احمد انا لحد دلوقتي بكلم معاك بهدوء

احمد:يعني ايه بتهددني مثلا

خالد : لا بس انا من حقي اعرف دلوقتي حالا لو طلع شكك مجرد ظن ايه الحل

احمد: عايز ايه يعني

خا :توافق علي جوازي من حنين

احمد:ده بعدك مستحيل يا خالد مستحيل اسلم اختي لواحد زيك

خا: والله انت شايف كده “ماشي بس متزعلش لما اتجوزها غصب عنك زي ما عملت انت

ابتسم احمد بسخرية ثم قال: انت هتقارن نفسك بيا طيب انا ونهال بنحب بعض

ابتسم عاصم ثم قال: طيب منا وحنين بنحب بعض

احمد: كداب حنين كانت بتعتبرك زي اخوها

خا : انا مش هتكلم انا همشي يا احمد واتأكد أن اختك سليمة واسألها قبل ما ترد عليا وانت هتعرف أن ظنونك غلط وأنها بتحبني زي ما بحبها ويمكن اكتر كمان
هنتظر مكالمة بس خلي في علمك انا مش هنتظر كتير
سلام يا صاحبي “غادر خالد غرفة صالون

جلس احمد ثم وضع يدو علي رأسه بألم يفكر في كلامة

طلع خالد الي خارج ثم ذهب إلي الباب وقبل ما يغادر
نظر إلي حنين التي كانت تجلس بجوار الباب بخوف شديد

اقتربت حنين منه ثم سألته: ايه الي حصل بينك وبين احمد

خالد : اسألي اخوكي يا حنين “قبل ما امشي عايز اقولك كلمتين مهمين “حنين انا فعلا مقربتش منك وانتي واخوكي هتتأكدو بنفسكم “انا بحبك وعايزك تبقي جمبي
لو فعلا بتحبيني وافقي علي جوزنا وصدقيني عمري ما هندمك” بحبك
غادر خالد المنزل بينمي ظالت حنين تفكر في كلامة بعد ما أحست بصدقة هذه المرة

خرج احمد من الغرفة ثم اقترب من أخته ‘ يلا بينا يا حنين

حنين :علي فين يا احمد

احمد : هتعرفي لما نوصل هاتي نهال وانا مستنيكم تحت
نظر احمد هو الآخر لكي ينتظرهم في الاسفل

………………..

مسكت حنين في يد نهال بخوف عندما دخلت الي غرفة الكشف “اقتربت منهم الطبيبة لكي تطمنهم
اهدي خالص يا حنين “متخفيش اتفضلي معايا

حنين : انا عايزة نعال معايا

الطبيبة:مينفعش خالص ارجوكي تطلعي علي سرير وسيبي مدام نهال

نهال :متخفيش يا حنين انا اهو معاكي مش هسيبك
يلا يا حبيبتي

تركت حنين يدها ثم ذهبت الي خلف الستار لكي تقوم الطبيبة بكشف عليها

في خارج
كان احمد ينتظرهم والخوف ينهش في صدرة
وبعد مدة من الوقت خرجت نهال وهيا تمسك بيد
حنين التي كان وجها شاحب
اسرع احمد في الاقتراب منهم ثم سأل بأنفاسة المتقاطعة
طمنيني يا نهال
نظرت له نهال ثم قالت …………

ياتري ممكن خالد يكون بيكدب علي حنين وعمل معاها حاجه ؟ وهل احمد هيوافق علي جواز خالد من حنين ولا لا ده اللي هنعرفه في الجزء الجديد بليل تفاعل بقي علشان اقدر اكمل 🤗🤗

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى