رواية احببت القاسي الفصل الثالث 3 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير
رواية احببت القاسي الجزء الثالث
رواية احببت القاسي البارت الثالث
رواية احببت القاسي الحلقة الثالثة
وقفت نهال وأحمد وهما بيودعو عم منعم وحنين قبل ذهابهم
احمد:خالي بالك من نفسك يا بابا .
منعم:متخفش عليا يا احمد المهم انت تخلي بالك من نفسك ومن نهال
احمد:متخفش علينا يا بابا “جدي حضرلنا كل حاجة هناك
حنين:يا بختكم متخدووني معاكم ونبي
احمد:يا سلام وابوكي هيفضل لوحده
حنين:هو انت متعرفش أن بابا مسافر مع صحابة سينا
احمد:والله احسن يا بابا اهو تغير جو
نهال:حنين اوعي تنزلي بلد خالص الفترة اللي جاية
حنين:,ليه بقي يا ست نهال
نهال: عشان مصلحتك يا حبيبتي والله ‘خالد مش هيسكت خالص صدقيني
حنين:متخفيش عليا يا قمري
احمد : حنين اسمعي كلام متنزليش البلد الا لما الموضوع ده ينتهي وخالد ينسي
حنين:حاضر حاضر حاجة تاني
احمد:,لا يا حبيبتي خالي بالك من نفسك وخالي بالك من بابا ولو في أي حاجة كلميني
حنين:حاضر يا ابيه متخفش عليا ‘ولا علي بابا
ودع احمد ونهال حنين ثم غادرو المنزل
قفل منعم الباب بحزن ” هتوحشوني اوي
حنين:معلش يا بابا متزعلش “مهم بقي هتعمل ايه
منعم:هعمل ايه هروح اجهز انا كمان شنطتي عشان سفر
حنين:ماشي يا حبيبي ابقي طمني عليك
منعم:لسه مصممة بردو تفضلي هنا لوحدك ومتسفريش معايا
حنين:متخفش عليا يا بابا انا مش لوحدي “مانت عارف ان جارتنا ام هنا صحبتي مش بتسبني انا بروح بقعد معاهم والباب قدام الباب
منعم:ماشي يا حنين انا هروح اجهز شنطتي
ذهب منعم الي غرفته بينما جلست حنين تشاهد التلفاز
………..
جلس خالد ينتظر مكلمت الحراس بتوعه بفارغ الصبر
أخذ الهاتف وهو يرد بسرعة عندما سمع رنين هاتفه
خالد: جبتوها
المساعد:للاسف يا خالد به “آنسة نهال اخت حضرتك سفرت
ده الي عرفناه
خالد :سفرت فين انطق يا بني ادم
المساعد:,للاسف منعرفش يا خالد به
جز خالد علي اسنانة بغضب وهو يغمض عيناه ليفكر
ثم فتحها مثل الأسد “اسمع الي هقولك عليه وتعملة بحرف واحد
المساعد:اتفضل يا خالد به خير
عاصم: العنوان الي ادتهولك ده في بنت اسمها حنين
عيزك تجبهالي هنا من غير شوشرة ولا حد يحس بيك
المساعد:حاضر يا باشا “قبل ما النهار يطلع هتكون عندك
قفل خالد مع المساعد ثم رمي الهاتف بغضب
ماشي يا احمد لما نشوف مين هيدوس علي تاني
………………..
قامت حنين بنعاس لكي تذهب الي غرفتها “اقتربت
من فراشها ثم ألقت جسدها عليه بتعب
اقتحم مساعدين خالد المنزل بسهولة ومهارة
ثم دخلو غرفت حنين التي ذهبت الي نوم
اقترب منها أحد المساعدين وهو ملصم وجه ثم حملها
افتحت عيونها بصدمة “ثم انطلق من صرخة
كتمها صراخها أحدي الحراس بقطعة من القماش يوجد بداخلها منوم
اغمضت حنين عيونها من أثر المنوم
اخذوها المساعدين خارج المنزل وقبل ذهبهم
كتب أحد الرجال الرسالة الذي بلغها خالد لهم
………………….
جاءو بها المساعدين ووضعوها في كوخ صغير بجانب القصر حيث يجلس خالد
نظر لها وهيا نائمة مثل الملائكة علي فراشة
ابتسم بشيطانية،’مكنتش اعرف انك كبرتي وحلويتي
اوي كده يا حنين ‘ معلش بقي يا حلوة
هتدفعي ثمن غلطة اخوكي
اقترب منها ثم وضع يده علي رأسها ثم علي جسدها
تقلبت حنين بنزعاج من أثر لمسته “فتحت عيونها
وهيا تنظر حولها ثم سريعا تذكرت اللصوص الذين خطفوها
فقامت من علي السرير ثم وقع نظرها علي خالد الذي كان يجلس بجورها يبتسم
حنين:خالد انا اي اللي جابني هنا
خالد :قدرك يا قطة “قدرك الاسود يا حنين
حنين:قصدك ايه قصدك ان انت الي خطفتني
خالد :ببرود “براااافو يا قطة كبرتي وبقيتي تفهمي
قامت حنين من علي سرير وهيا تركد بعيد عنه لتحاول تخرج من هذا الكوخ “اقتربت من الباب كان مغلق
اقترب منها وهو مزال محافظ بابتسامة شيطانية
ابتعد عنه بخوف وهيا تنظر حولها لعلي تلقي بأحد
يسعدها يخلصها من هذا الوحش المفترس
اقترب منها وعيونة تملئها الشرار
ابتعدت عنه وهيا ترجع للخلف وجسدها يتنفض بخوف
انت عايز مني اي
ضحك خالد بسخرية وهو يتابع نظراته المعتادة
جبتك هنا عشان اخد حقي من اخوكي الي ضحك علي
اختي واستغل طبتها وتجوزها من ورايا
تحدثت حنين بخوف’ نهال اتجوزت ابيه احمد عشان بيحبو بعض وبعدين انت مكنتش راضي بجوزهم
الناس كلها واهل بلد عرفين انك ظالم وقاسي هيا بعدت عن ظلمك وجحودك
ضربها خالد بقوة علي وجها ‘اخرسي
وقعت حنين علي الأرض من أثر صفعة بجسدها النحيل
نظر خالد علي جسدها وهيا ملقية علي الأرض تبكي
بلعت حنين رقها بخوف’انت عايز ايه مني
خالد :عايز اخد شرفي الي داس عليه اخوكي
انا كمان هدوس علي شرفة ”انا خالد مهران محدش في البلد هنا قدر يقف قدامي “يجي اخوكي ده ويجوز اختي من غير معرف ‘انا هخليه يندم أن يفكر يلمسها “بدء خالد بخلع قميصة الازرق
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)