رواية احببته فقير واغنيته بحبي الفصل الرابع 4 بقلم شروق محمد
رواية احببته فقير واغنيته بحبي البارت الرابع
رواية احببته فقير واغنيته بحبي الجزء الرابع
رواية احببته فقير واغنيته بحبي الحلقة الرابعة
احمد بجمود: نستئزن احنا بقا
شاديه : بس
احمد: ان عندي شغل بكرا بدري و عندنا فرح لازم نروح
ام شاديه: طيب يا حبيبي ربنا معاك
جلست طوال الطريق تنظر من النافزه و هي تحاول فهم غضبه المفاجئ و بعد دقائق وصلو ..
شاديه: هو في اي
احمد : بجد والله مش عارفه في اي
شاديه: لو كنت اعرف مكنتش سالتك
احمد: بقولك اي بنت خالتي جايه من برا مصر و بعد نص ساعه هتكون ف المطار لازم اغير و انزل
شاديه: هاجي معاك
احمد بجمود: لا
شاديه بحزن: اصلا مش عايزا اجي ابقا بات معاها كمان لو عايز
احمد:اه هيحصل اصلها وحشاني اوي
اتجهت نحو غرفت النوم و قامت بغلق الباب و بتغيير ملابسها و فرد شعرها و جلست تبكي مره اخري لا تفهم لماذا وصلو لهنا و بعد دقائق توقعت ذهابه خرجت و هي تبكي لتشرب فنجان من القهوه فهو مشروبها المفضل و رئحته تهدئها و هي ف اتجاهها للمطبخ وجدته جالس في غرفة الاطفال نصف عاري كلعاده ..
شاديه بفزع :اااااااه
احمد ببرود: في اي
شاديه: انت مروحتش
احمد و هو بيقوم و بيقرب منها: اروح فين يا بنتي انتي مش بتفهمي
شاديه بتفهم: ااااه انت كنت بتخليني احط نفسي مكانك
احمد : حسيتي ب اي بقا
شاديه بدموع: اتعصبت و زعلت و حسيت اني عايزا اموتك و اموتها
احمد: طب اعمل اي انا دلوقتي فيكي نتي و محمود بيه …. و بعدين بقا كل حاجة عياط عياط ممكن تهدي
شاديه: علي فكرا محمود دا اخويا ف الرضاعه
احمد بصوت عالي: بقولك اي انا الكلام دا مينفعش معايا
شاديه بدموع: اومال اي اللي ينفع معاك
احمد : طب انتي بتعيطي لي دلوقتي
شاديه : عشااااان انت بتزعقليييي
اخذها لاحضانه بهدوء و جلس و جعلها تجلس علي قدمه كئنها طفلته و ضمها لصدره ثم بداء ب التلاعب بخصلات شعرها ..
احمد : خلاص ششششش ، هعتبر الموضوع متفتحش لو بطلتي تجيبي سيرة الموضوع دا تاني و مفيش حاجة اسمها اخوكي ف الرضاعه فاهمه
شاديه : انت بتغير
احمد بجمود: انا لا طبعا
شاديه وهي تبتعد عنه: اه واضح
احمد: خدي هنا انتي رايحه فين
شاديه: هدخل اوضتي
احمد: يعني اي اوضتك هي كمان بقت اوضتك شاديه انا مش هعرف انام لوحدي و عندي شغل كتير بكرا
شاديه:اممم مش مهم
ضم كفها الصغير بين يديه و نظر لها بحب و قال ببتسامه جعلت ضربات قلبها تتسابق..
احمد : اعملي اللي تحبيه مش هتكون اول مره انزل الشغل من غير ما انام
طبع قبله رقيقه علي جبهتها و دخل غرفة الاطفال مرة اخري و هي دخلت غرفتها و بدلت ملابسها ب بجامة نوم عباره عن هوت شورت و توب قصير جدا و نامت ..
في اليوم التالي:
في منزل احمد الدمنهوري ، الساعه الـ 7:30 صباحاً اقتحمت الشمس غرفتها تعلن بداية يوم جديد فاقت اخيرا و هي تنزع رابطة شعرها بهدوء و اتجهت نحو المطبخ اعدت فطور خفيف و فنجان قهوه اليوم يوم حافل ب المهام لانها ستعود للعمل انتهت من الفطور و بدائت بحتساء كوب القهوه و هي تتصفح جروب اصدقاء العمل ، لم تشعر به لا و هو يدفن رئسه برقبتها يستنشق عطرها و بعد دقائق قليله نظر لها بحب ..
احمد:صباح القمر
شاديه بخجل:صباح الخير
احمد: اي دا فطرتي من غيري
شاديه:افتكرتك هتنزل متاخر
احمد:عادي يا حبيبي انا هبقا اكل اي حاجة في الشركه يلا عشان اوصلك في طريقي
شاديه: حاضر 3 دقائق و هكون خلصت
احمد ببتسامه: 3 بس متاكده!!
شاديه ببرائه:اه
انتهت من ارتداء ادناء بلون الوردي الفاتح ولاكن توقفت عند ارتداء الخمار اتجهت لغرفة الاطفال ”هنقول عليها اوضه احمد” و قامت ب الخبط علي الباب بخفه و فتح هو الباب و هو يرتدي الشميز..
احمد :كنت هجيلك بس شكلي اتاخرت
شاديه: هتعملهولي
احمد:امممم لا
شاديه بزعل:لي
احمد:مبقتش اعملك حاجة من غير مقابل
شاديه: هعملك اللي تطلبه
احمد: اي حاجة اي حاجة
شاديه: اي حاجة بس يلا بسرعه عشان انا متاخره
احمد : ماشي ماشي …. عايز بوسه
شاديه: نعم
احمد: انتي وفقتي
شاديه:دا امتا دا
احمد: لما قلتي انك هتعمليلي اللي اطلبه
نظرت للساعه و نظرت له ثم وقفت علي اطراف اصابعها و طبعت قبله علي خده ثم نظرت الي الارض بخجل ..
شاديه:هاا هتعملهولي
احمد:بعد كل الحلويات دي مش عيزاني اعملهولك
وضعت الخمار بين يديه و جلست امامه و بداء بلف الخمار و بعد دقائق ..
احمد:خلصت ينفع بوسه كمان
شاديه: لا بلاش طمع بقا يلا هحضر شنتطي ياريت تخلص بسرعه
احمد: شكرا يا شاديه بعد ما اخدتي اللي انتي عيزاه مني هتمشي اخدتيني لحم و رمتيني عضم
شاديه وهي تضحك:اي الاوفر دا
احمد:خلاص مش عايز حاجة يلا خلصي بسرعه
انتهي من ارتداء بدلته السوداء و حذاءه و اتجه لغرفتها ..
احمد:اي كل الشكولاته دي
شاديه بخجل:اممم عشان صحابي ف الشغل و كدا
احمد بتفهم:اه حلاوة الجواز مش لما نتجوز الاول
شاديه:كل حاجة هتتصلح
احمد بحزن:طيب يلا
اتجهت نحو الاسانسير و دخل خلفها مباشرة و بعد دقائق كانو ب الاسفل و فتح لها باب السيارة و هو ينحني و يقول ..
احمد:اتفضلي يا برينسيس
شاديه:اوووه انا كدا هتعود علي الدلع دا
احمد وهو ينظر بعينها بحب:اتعودي
بعد دقائق وصلو ..
احمد: خلي بالك من نفسك
شاديه: متقلقش
دخلت بثقاتها الذائده و بدا الهمس بين الطلاب بينهم من فرح لها ومنهم من انتقض الاختلاف المفاجئ و منهم من صُدم و ب الاخص زُملائها الاطباء ”علي الحجاب”، بدات ف المحاضره و انتهت و خرجت اتجهت لمكتبها و اخذت الشكولاته و بعدها اتجهت لمكاتب زُملائها ، في الجهة الاخري عند احمد ف الشركة وجد رسائل كثيره بدا ب القرائه و كان محتوي الر ساله *
عايشه عليك الدور و مفهماك انها لسا بتحبك و هي بتحب الدكتور هو في واحده تنزل شغل بعد فرحها ب اسبوع هه سبتلك البيت و راحتله زمنها علي ح*جره ف مكتبه * بداخله تكون بركان و الغضب ظهر علي ملامحه و افكار كثيره برائسه تجعله سينفجر من فرط الغضب اخذ مفاتيحه و هاتفه و تحرك ،ف الجهه الاخري عند شاديه ….
شاديه: اتفضل يا دكتور هاني
خلوني اعرفكم ب هاني ، فكرين العريس اللي كان متقدم ل شاديه و اهلها رفضو عشان احمد هو دا هو هاني شخصيه م لزوزه خالص و وسيم نكمل بقا ..
هاني بخبث: شكرا يا شاديه
شاديه بغضب: شاديه!!
هاني بتوتر : هاا قصدي يا دكتوور
شاديه وهي تنظره له بشمئزاز: تمام يا دكتور حصل خير عن ازنك
هاني بخطوات سريعه:علي فين قفل الباب
شاديه بضحكة استهزاء:انت بتعمل اي يا دكتور انت اتجننت
هاني وهو يقترب منها:لي يا شاديه هو احسن مني ف اي
شاديه:ابعد عني عشان هتزعل لو ازتني
اقترب منها و ضمها لصدره ضربته بقدمها اسفل بطنه و بعدها اخذت كتاب كبير و ضربته علي رئسه سقط ف الارض ف نفس
اللحظه كسر احمد الباب و فقدت شاديه الوعي من الخوف و حين راها بهذا المنظر اتجه نحو هاني و اخرج به كل غضبه ثم تدخل زملائهم ف العمل البعض كان يساعد في افاقة شاديه و البعض كان يحاول ابعاد احمد عن هاني، بعد ما صار وجه هاني عباره عن دماء ابتعد عنه و حمل شاديه بين زراعيه و ادخلها السيارة ثم تحرك للمنزل و هو يكاد ينفجر من الغضب ثم التقط الهاتف و بداء ب التحدث مع احد زملائه الذي يعمل في قسم المنصوره و بداء ان يحكي له ما حدث و طلب منه ان يتصرف معه بعد دقائق و صلو و حملها مره اخري كل هذا لم تفوق بعد حاول ان يجعلها تستعيد وعيهاو بعد دقائق …
احمد بقلق:شادييه انتي كويسه
لم ترد عليه ارتمت ب احضانه و هي تنتفض من الخوف و تبكي بشده ..
احمد :خلاص انتي كويسه محصلش حاجة
شاديه بعياط:انا عمريا ما اذيته انا كنت دخلا اديه الشكولاته و خلاص كنت خارجه
زاد بكائها و كانت تمسك بملابس احمد بقوه و كئنها تتمني ان تختبي بداخله.
احمد بخوف: شاديه حصل اي ردي عليا حصل حاجة
شاديه بعياط: لا بس انا عمري ما حصل معايا كدا انا معملتلوش حاجة عشان يئزيني
احمد بهدوء:الحمد لله … طيب اهدي كدا عشان لازم نروح مشوار دلوقتي
شاديه بعياط: هنروح فين
احمد : لسا مَخلصتش يا شاديه
شاديه وهي بتمسح دموعها:هتعمل اي تاني انت كنت هتموته ف ايدك كفايا
احمد : هفهمك كل حاجة في الطريق يلا هستناكي بره لحد ما تجهزي ما تتاخريش
انتهت من تغير ملابسها …
شاديه بعياط: حبيبي
احمد بحُب: نعم يا روح حبيبك
شاديه بخجل: الخِمار
اخذه منها ببتسامه و كلعاده لفه لها و هو يتامل جمالها و حين انتها اخذها للاسنسير و فتح لها باب السيارة و بداء ف السواقه ..
احمد بجديه: بصي يا روح حبيبك احنا هنروح القسم دلوقتي
شاديه بخضه: قسم لي انا اصلا مبحبش اروح هناك !
احمد:انا محبش ان حد يقاطعني .. هنروح القسم و هنلاقيه هناك بعدها هتحكي كل اللي حصل للظابط و بعد كدا ملكيش دعوه ب اللي هيحصل و متتناقشيش معايا ف اي حاجة كل اللي مطلوب منك انك تحكي اللي حصل
هزة رئسها ب الموافقه و بعدها ب دقائق وصلو لقسم شرطة المنصوره .. اتجه احمد نحو مكتب ياسر صديقة ..
احمد : ياسر موجود
الراجل :تقصد حضرت الظابط
احمد بضيق:اه هو
الراجل :اه ف مكتبه
ضم كف شديه بكفه و نظر له بحب لطمئن قلبها و فتح الباب و جدت هاني واقف و الظابط صديق احمد جالس علي كرسي مكتبه و ينظر لـ هاني نظرات تجعل قلبه يعتصر من الخوف و القلق فا هو لا يعلم ما الذي ينتظره بعد ، سحب احمد كرسي و جعل شاديه تجلس بهدوء …
احمد بستهزاء ممزوج بغضب:تؤ تؤ تؤ اي اللي عمل ف وشك كدا يا دكتور
هاني وهو ينظر في الارض:وقعت و انا خارج من الشغل
تجاهله احمد و نظر ل شاديه بحب و قال..:قولي اللي حصل
قصت عليهم شاديه ببكاء كل ما حدث و بعدها رفع احمد وجه هاني بغضب…
احمد:شايف دموعها دي انا هدفعك تمنها
ياسر: اهدا يا احمد شوف ان عايز تعمل في اي و انا اعملهولك لو عايزو يلبس قتل البسو
هاني بخوف: اي قتل …اعدام؟
احمد وهو ينظر له بغضب:انا لو عايز ادفنك حي هعملها
هاني: اي!! …. هي وصلت ل انك تدفني حي … لا بص انا هحكي كل حاجة .. كل اللي حصل دا مكنش متخططله كدا خالص المفروض ان موضوع اني …
احمد بغضب: كمل
هاني وهو يكمل بخوف: ان الموضوع يكمل يعني بس شاديه فجئتنا بصراحه المفروض بقا انك كنت تيجي تشوفنا مع بعض و اتطلقها
احمد بهدوء:فجئتكو!!!
هاني: اه اصلاً الخطه دي خطة يارا
احمد بستغراب: يارا السكرتيرة
هاني بلهفه: ايوا ايوا هي دي
احمد وهو ينظر ل شاديه: وهي تعمل كدا لي
هاني: عشان بتحبك كانت فاكره ان الخطه دي هتنجح و ان كل حد فينا هياخد اللي بيحبه
احمد بغضب و صوت عالي:دا انا اخد روحك متجبش سيرتها علي لسانك انت فاهم
ياسر: اهدا يا احمد احنا في القسم … هتعمل اي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته فقير واغنيته بحبي)