روايات

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثامن عشر 18 بقلم حبيبة محمود

موقع كتابك في سطور

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثامن عشر 18 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الثامن عشر

رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الثامن عشر

احببتها بنقابها اكثر
احببتها بنقابها اكثر

رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الثامنة عشر

بسم الله الرحمن الرحيم
اسف علي تاخير نزوال البارت الامساء الانيا كانت مشغوال
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
استغفرالله العظيم
ساميه : انا روحت انهاردة وخطبتلك واحدة امها صاحبتى الروح بالروح والبنت اللهم بارك منتقبة وقمر والله وأخلاقها عاليه
مصطفى حزن كثيراً لم يكن يتوقع أن أمه ستجد له عروس بهذة السرعة ولكن هذا ما حدث
مصطفى : اللى تشوفيه يا امى انا هستخير إن شاء الله وارد عليكي
سامية : ماشي يا حبيبي إن شاء الله من نصيبك
مصطفى : ربنا يقدم اللى فيه الخير
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا امى علشان مشغول
بعد قليل دخلت سلمى
سلمى: حرام عليكي يا امى تكسري بخاطره ليه ،مالها رحمة يعنى ست البنات واحسن واحد يتمناها فيها اى يعنى لو مريضة كانسر
ساميه : اسكتى انت انا عارفه مصلحته فين
سلمى : طب لو انا يا ماما اللى حصل فيا زى اللى حصل لرحمة هتعملى اى 😳
سامية : غورى من وشي الساعه دى يا سلمى
فى المستشفى وصلت اسماء
راها عبدالرحمن
عبدالرحمن: اسماء بتعملى اى هنا
اسماء: انا جايه لرحمة يا بشمهندس
عبدالرحمن: انا معاها روحى انت علشان هنتأخر ووالدتك ممكن تقلق عليكي
اسماء: انا عرفت ماما وهى قالت طالما انا معاك خلاص يلا تعالى نشوف رحمة
من شدة توترها كادت تقع ولكن أمسكت بيد عبدالرحمن
وعندما اخذت بالها
سحبت يدها
اسماء: انا اسفه والله العظيم مكنش قصدى
عبدالرحمن: مش مشكلة على فكره احنا متجوزين
فى الاعلى كانت رحمة بالداخل مع الدكتور وحدها
الطبيب جاك: How are you, Miss Rahmah? hope you are OK (كيف حالك انسه ، اتمنى أن تكونى بخير)
رحمة : I’m fine, Dr. Jack
I would like to ask, is there a cure for my condition?! I’ve known you since you came my file with you (انا بخير ولكن اود انا أسأل هل يوجد علاج لحالتى ، لقد علمت أنك منذ أن اتيت والملف الخاص بى معك)
الطبيب جاك: Unfortunately, there is no cure, but you must undergo a lumpectomy in America
(للاسف لا يوجد علاج ولكن يجب أن تخضعى لعملية استئصال ورم في امريكا)
رحمة : Why should I go to America? I can not ! Can I not undergo surgery here in Egypt?! Please
( لماذا يجب أن أذهب إلى أمريكا ؟
انا لا استطيع، ألا يمكن أن أخضع للعمليه هنا فى مصر ؟! رجاء )
الطبيب جاك :
Excuse me, miss, all hospitals in Egypt do not include the medical staff in America in addition to the equipment we need
( اعذريني انستى ، جميع المستشفيات في مصر لا تضم الطاقم الطبي الذى فى أمريكا بالإضافة إلى المعدات)
رحمة :
Well sir, but how much does thisOperation cost ?
( حسنا سيدى، ولكن كم تتكلف هذه العمليه؟)
الطبيب جاك:
This surgery costs $70,000
( ٧٠ الف دولار )
صدمت رحمة من هذا المبلغ الكبير جدا فهو يساوى هذة الايام مليون وأكثر
دخل عبدالرحمن فى هذة اللحظة
وسأل الطبيب وعرف كل شئ
فى منزل الحاج عبدالعزيز
عبدالعزيز: هى رحمة فوق يا هناء البنت وحشتنى اوى
هناء: لا والله يا عمى خرجت هى وعبد الرحمن ومقالوش رايحين فين
عبدالعزيز: اخبارك اى يا محمد يلا شد حيلك بقي وحشني صوتك يا ابنى
نفسي اسمعك قبل ما اموت
ناهد : هو اللى بيجيله جلطة بيخف يا عمى
عبدالعزيز: ربنا قادر على كل شئ يا مرات ابنى وإن شاء الله ابنى ربنا هيشفيه ويرجع احسن من الاول اللى مكنتيش تقدرى بس ترفعى صوتك فى وجودة هيرجع احسن من الاول
ناهد : وانا قلت حاجه
انا هروح اشوف الاكل
هناء : كنا عند الدكتور من يومين وقال إن حالته بتتحسن
عبدالعزيز: إن شاء الله خير ربنا يشفيه هو ورحمة يارب ، متزعليش من كلامها يا هناء
يلا هروح اصلي العصر فى الجامع
هناء: مبزعلش يا عمى خدت على كده خلاص
تروح وترجع بالسلامه
فى المستشفي
معتز : خير يا عبدالرحمن الدكتور قال اى ؟
عبدالرحمن: هقولك أما رحمة تدخل الاوضه علشان هتفضل هنا فترة
يلا تعالى سندها معايا
( للعلم يا بنات ، معتز وعبد الرحمن اخوات فى الرضاعة لكن عبدالرحمن اكبر بسنه تقريباً لأن مامت معتز مكنتش بتحب ترضع اولادها )
دخلت رحمة ومعها اسماء إلى إحدى الغرف
اسماء : اقعدى يا رحومة ارتاحى هجيبلك حاجه تشربيها
خرجت إلى عبدالرحمن
اسماء: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخبارك اى يا استاذ معتز
معتز : الحمدلله يا انسه اسماء
عبدالرحمن: مدام اسماء يا معتز
معتز : خلاص مدام اسماء متزوقش بس يا عم
هروح اجيب لينا شوية حاجات من تحت واتصل بماما هناء اعرفها احنا فين
عبدالرحمن: اخبارها اى بتعيط أو حاجه
اسماء: هى مش بتتكلم ، ساكته خالص
الدكتور قال اى
عبدالرحمن: الدكتور قال ان حالتها بتتأخر يوم عن يوم ولازم عملية ضرورى
بس العمليه هتتكلف كتير اوى
اسماء: إن شاء الله خير وهتتدبر متشلش هم
تعالى ندخل لها
فى منزل نهر
الحزن يخيم على الفتيات الثلاث
نور ونهر وامانى
امانى : بطلوا بقي يلا علشان اصور العروسه اضحكى كده يا زفته علشان رحمة متزعلش أما تشوف الصور
نور : استنى بقي أما ألبسها النقاب
امانى : نقاب اى آمال رحمة هتشوف الحلاوة دى ازاى
نور: طيب يا اختى عقبالك يارب
بت يا نهر مش العريس اول مرة يشوفك انهاردة
نهر : اه بس انا مكسوفه
امانى : نهر بتتكسف سبحان الله
نور: بس يا امانى علشان متتخنقوش انا عرفاكم ناقر ونقير
يلا نصورها
قبل المغرب أتى احمد ليأخذ رحمة إلى القاعة
احمد : بعد اذن الجميع ممكن اقعد معاها مرة أخيرة قبل الجواز
ابو نهر : اتفضل يا ابني
دخلت رحمة وبعدها احمد إلى الغرفة وترك الباب مفتوح
احمد : انا عارف انك خايفه واننا كتبنا الكتاب بسرعة بس انا عايز اوضح شوية حاجات كده
انا عارف أنا هتجوز مين كويس وقبل ما بختارك زوجة ليا انا اختارتك ام لاولادى
وعارف اخلاقك وتربيتك على ايه
انت طبعا متعرفيش اى حاجه عنى علشان كده انا اصريت أننا نكتب الكتاب وإن شاء الله اكون زوج صالح ليكي
وذهبوا إلى القاعة وتم كتب الكتاب وكان يوجد فرقة إسلامية تغنى وفرح الجميع ماعدا الفتيات كيف لهن ان يفرحوا وصديقتهم مريضة
نهر : دكتور احمد انا بقول مش لازم سيشن
احمد : ليه بس حصل اى
نهر : للاسف رحمة فى المستشفي وانا مش هقدر اتصور ورحمة مش موجوده فى الصور
احمد : خلاص اللى تشوفيه نروح نعمله فى اى وقت
نهر: شكراً جدا لحضرتك
احمد: اى شكراً دى انا جوزك على فكرة
بس اى القمر ده يا ناس
نهر : غض بصرك حضرتك كده حرام
احمد : حرام اى ؟! انت عارفه انا لو خدتك دلوقتى ومشيت محدش هيقولى حاجه
نهر : لا والله طبعا بابا هيوقفلك
احمد : طب نجرب
وقف وكاد أن يمسك يدها
نهر : بالله عليك مش ناقصه فضايح
احمد: طبعا لا يمكن اعمل كده انا بهزر معاكى
وبعد ذلك كان الأهل والاقارب يباركون لهم
فى المستشفي
رحمة : يلا علشان معاد كلامى مع البنات أخرجوا برا
يلا يا عبده خد مراتك واقعدوا لوحدكم اتكلموا شوية برا
عبدالرحمن: بتطرديني يا رحمة ماشي
رحمة : هتعمل اى يعنى 🤪🤪
يلا برا يا بابا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف حالكم يا رفيقات الفردوس الاعلى
كلامى انهاردة عن اللبس الشرعي انا عارفه انى اتكلمت كتير فيه اعذورونى بس محدش سمع كلامى الا من رحم ربي وانى اخاف عليكم مثلي وأكثر
الشيخ حازم شومان كان بيقول (بكرا يااللي كنتي
بتلبسي لبس آمهات المؤمنين والجو حر مش طايقه النقاب بس صابره عشان ربنا )..هتيجي علي باب الجنه تصوتي من الفرحه وأنتِ ماسكه إيد السيده فاطمه وعائشه وخديجه وأنتِ عارفه انك رايحه معاهم..🥺💙
واحدة سألت الشيخ
= ياشيخ هو اللي مش لابسين خمار هيتحاسبوا عليه؟
– هز راسه وقالها ااه
– ‏= ازاي يعني ما ممكن واحدة يكون لبسها فساتين وچيب وخمار لاء
– ‏- الخمار زي الصلاة فرض وانتهي..
– ‏*عشان اللي مش مقتنع إنه فرض وابقوا قولو ل ربنا إننا منعرفش إنه فرض ربنا هيرد عليكو لي مسمعتوش فلاني الفلاني قال إنو فرض ساعتها هتقفي ومش هتقدري تتكلمي💙
كفاك ففي الحشا صوت من الاشفاق نادانا🥺💔
يا مسلمه!
كلما ضاقت ملابسك ضاق قبرك.💔🥺
كونك مسلمة فـ انتِ مطالبة بالإلتزام بالزي الشرعي ..🌚💙
أما حكاية الدين فـ القلب وقلبي أبيض وربنا عالم بنيتي دي ملهاش علاقة بلبسك خالص لو تعلمي يعني ..💙
الحجاب واللبس الواسع فرض عليكي سواء كان قلبك أبيض أو اسود أو مخطط يفندم 🚶🏻‍♀️
لِبسك بيعبر عن أبوكِ وأخوكِ ودينك، ورا كُل بنت مُتبرجة؛ بيت مُحطم دينيًا.
– حازم شومان🌍
_ الحجاب مش مستوى اجتماعي
_ الحجاب مش عادات وتقاليد
_ الحجاب مش ستايل لبس
الحجاب فرض يعني جنة ونار
نركز 👀
“سيب البنت تعيش سنها دى لسه صغيره”!!
جمله أنجبت لينا جيل من الكاسيات العاريات.
بلاش الجملة دى ،
‏انت مش بتتحملى نار البوتجاز تقدرى تتحملى نار الآخرة والله ما تقدرى
‏بصي على لبسك هل لبسي يرضي ربنا ، انت هتتحاسبي ، حتى لو اهلك كلهم لبسهم ضيق وانت عرفتى ومكسوفه اقعد معاهم وانا مختلفة ، لأ دا اصحابي هيقولوا عليا متخلفة ومعقدة وجاهله
‏لأ والله انت مش جاهلة ، انت اللى هتموتى وربنا راضي عنك لانك ممشتيش ورا هواكى
‏انصحي غيرك والبسي اللبس الشرعي والله اللبس الشرعي راحة لا توصف على الأقل مش كل شوية تقعدى تشدى فى البلوزة والطرحة شوية

نسأل الله الهداية لنا جميعاً
انا مش عايزة اطول عليكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى المنزل
هناء : تتحدث فى الفون مع عبدالرحمن ويحكى لها ما حدث
هناء: طب هنجيب الفلوس دى كلها منين
عبدالرحمن: هتصرف يا ماما إن شاء الله وهعملها العملية لو وصلت حتى انى ابيع كليتي مش مشكلة فداها ، فداها انا والله
هناء: بعد الشر عنك يا حبيبي ، إن شاء الله هتتدبر وانا هكلم خالك واخد الورث بتاعى كفاية لحد كده بقالى سنين مش راضيه اخد حاجه
انا هلبس واجيلك يا حبيبي حالا
عبدالرحمن: خليكي انت يا ماما انا ومعتز هنا واسماء كمان متخافيش خلى بالك من بابا ومتعرفيهوش حاجه
وطمنى جدى
بعد قليل دخل عبدالرحمن إلى غرفة رحمة وصدم مما رأى
يا ترى حصل اى ؟!
تفتكروا العروسة مين ؟!
رحمة هتعمل العملية ولا اى اللى هيحصل ؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى