روايات

رواية ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الثالث 3 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الثالث

رواية ابن خالي البارت الثالث

رواية ابن خالي الحلقة الثالثة

روحو رفيع و شوق و احتضن زين العابدين وقار : هششش خلاص يا حبيبتي تعالي نطلع فوق و تحرك خلفه ابتسام و وداد
_ وصل رفيع الاوتيل بعد فترة و طلعو الي غرفتهم
رفيع : احم انتي غيري وانا حا استناك عشان الغير كمان ونصلي
شوق باماءة : تمام ثم اتجهت الي الحمام ابدلت فستان الزفاف و جهزت نفسها لبست وتوضاءت .
خرجت وجدت رفيع في البلكون ارتدت اسدالها و تنحنحت
كان رفيع شارد الذهن فاق علي صوت شوق التفت اليها واعطاها ابتسامة بسيطة ثم اخذ غياره ايضا واتجه الي الحمام
_ عند وقار دخلت غرفتها ابدلت ملابسها ولبست بيجامة كط و فردت شعرها جلست علي سريرها حملت الهاتف ظلت تنظر اليه فترة ثم قامت بحذف حسابها الشخصي علي الفيسبوك الذي كان يراسلها عليه رفيع عندما كان بالخارج يطمئن عليها والذي في بعض المحادثات قال لها عن انه سيتزوج عندما ينزل مصر ، كانت تفكر من هي تلك التي اخذ قرارا بسببها ليتزوج واستبعدت نفسها بيوم لانه قال لها انه لم يحب قط و كان واضح و فاجاءها يوما بانه سيتزوج با اغلي شخص لديها ،، شوق ،،، ثم ابدلت رقم الوتساب ايضا
وقار لنفسها : كدا احسن واهو كلامنا حيقل من هنا و رايح ربنا يسعدهم يا رب
_ نامت وداد بجوار زين العابدين ، فجذبها لاحضانه وهو يقول : مالك في ايه
وداد نظرت اليه : مافيش يا حبيبي بس تعبانه شوية
زين العابدين بخوف : تعبانة من ايه نروح لدكتور
وداد : لالا مش مستاهلة بس انام ابقي كويسة
زين العابدين : طيب يا حبيبتي وضمها اليه وطفي النور
وداد لنفسها : يااارب برد قلب وقار وصبرها ، ما كنتش اعرف بحبها لي ابني ، بعرف انها عاقلة بس صعب تتحمل و ظلت تفكر الي نامت
_ بعد ان خرج رفيع من الحمام امما الصلاة وقفت شوق خلفه ، صلي ودعي بصلاح حالهم و خيرهم .
بعد فترة مسك يديها و اجلسها علي حافة السرير وجلس بالطرف المقابل لها
رفيع بهمس : تعرفي انا مبسوط انه اتجوزنا
شوق بخجل : وانا كمان بالرغم من انه كان كلامنا قليل مع بعض
رفيع هو انت حبيتني
رفيع : انتي دلوقتي مراتي و اول ما فكرت اتزوج لقيتك انتي انسب خيار
، صمتت شوق فهي تعلم انه لم يحبها من قبل تزوجها و تفاجاءت عندما تقدم لها رسمي و قبول العائلة ايضا فوافقت
رفيع : ايه يا حبيبتي انتبهت له ، نظر اليها ثم التقط شف*تيها في قبلة ويضمها اليه الي ان نامت علي السرير
شوق بخجل شديد : رفيع
رفيع : اشششش اهدي اهدي ثم …..
_ انت رسالة الي بطة ايقظتها من نومها فركت اعينها ، : من السغيل دا نص الليل ثم فتحت الرسالة وجدت نص ( كنتي قمر يا حبيبتي بس داري شعرك كويس وظبطي الحجاب والا ما تلومنيش )
بطة : يا لهوي دا اجنن ولا ايه معقول باعتها بالغلط ثم لفت انتباهها رساله اخري ( لا ما تجننتيش و اه انتي المقصودة يا بطتي )
بطة بشهقة : يالهوي يا لهوي دا ازاي قراء افكاري ، بسم الله الرحمن الرحيم عفريت
رسالة اخري ( بس عفريت بحبك )
بطة : لا كدا كتير مو سي زفت دا مش ساكن معاي او جواي عشان يعرفني احسن حاجة اقفل وانام
__ بالطرف الاخر كان احمد يضحك بهستيرية : مجنونة والله بس بعشقها وبكرة تكون لي ثم طفي الكامرة وقال : انا اسف والله بس قريب قوي حتكوني معاي و في حضني
___ اتي الصباح علي الكل افاقت وقار بعد ان ادت فرضها و دخلت علي والدتها ابتسام
وقار : صباح الخير علي احلي عسل في الدنيا
ابتسام : يا بت دا انتي يلي عسل ، صباحك نور و تعالي شيلي الفطور برا
ثم جلست مع والدتها يتناولن الافطار
___
كما في الطرف الاخر عائلة زين العابدين
__ عند شوق صحي رفيع وقال بنوم : صباح الخير

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى