رواية أميرة ميخائيل الفصل التاسع 9 بقلم ريحانة الجنة
رواية أميرة ميخائيل الجزء التاسع
رواية أميرة ميخائيل البارت التاسع
رواية أميرة ميخائيل الحلقة التاسع
” أغارُ يا الله مِن جُموع الصالحين على بابك
وتقصيرى واضح ، فتقبلنى مَعهُم “💜
اللهم اﺭﺯقني ﻣﺎ ﻟﻢ أتوقع ﺣُﺪﻭثه فإنني
أحتاج ﻓﺮﺣﺎً ﻳﺴﻊ ﻫﺬه ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ولكم بالمثل 🦋
========
دلف الشيخ وهو يرتدى” عبائه”بيضاء
قصيرة قليلا تحتها بنطال ابيض على السنه
وعلى راسه طقيه بيضاء وهو يتوجه الى
الداخل مع راشد وهو ينظر فى ارجاء المنزل
بتعمق شديد هتف راشد: اتفضل ياشيخ
الاوضه فوق اهى.
ابتسم الشيخ وهتف: اتفضل يابنى قدامى
ذهب راشد امامه وهو يدعوا بداخله ان
ينقذ ابنته مما هى به.
اماعد منار فكانت تنام وعندما شعرت بشئ
غريب او بالاحرى وجود الشيخ فى المنزل
فتحت عينيها بشر وهى تصلتها الى السقف
وعيونها تتحول الى السواد القاتم
جلست وشعرها يتطاير وهى تهز جسدها
بهدؤ ثم بشده كانها تجلس على كرسي هزاز
ثم تهتف ببطء مخيف: محدش هينقظها لااا
مهما تحاااااولوا محدش هيقدررررر.
وقفت سريعا وهى ترقد بتجاه المرحاض
وهى تصرخ بالكلمات الغير مفهومه.
……………………
دلفت غرام بصدمه مما تراه امامها رهف
وهى تضم فمها فى هيئه قبله وتغمض
عينيها بخجل (😂😂)….؟
غرام بضحك: يخربيت الجفاف العاطفييي
ايي ياحجه هو التعب اثر عليكى ولا ايي!!
رهف بعيون متسعه وهى تنظر لغرام وتنظر
حولها بقلق وخجل: هاا انت ى تقصدى ايي
غرام بضحك: بتبوسي ميين ولا بتجربى
البوسه بتكون ازاااى ولا اييي!؟
رهف بخجل: هاا لالالالا طبعا انا انا كنت
غرام وهى تغير المحتى لا تخجل: خدى
ياستى اشربى الشوربه دى عشان تخفى
شويه بدل ما وشك بقا اصفر من التعب.
رهف ببتسامه: بجد شكرا ياغرام مش عارفه
اشكرك ازااى والله .
ضحكت غرام ثم هتفت: ياستى جوزينى
الدكتور قريبك المز دا وبكدا رديتى الجميل.
رهف بغيرة: بطلى رخامه بقا ياغرام.
ضحكت غرام وهتفت: بت لتكونى بتحبيه
ولا حاجه ومخبيه عليا.
رهف بهيام: امممممم.
غرام بمشاكسه: اوبااااا شكلك واقعه طب
وانتى عارفه انه بيحبك ولا لاء الاول.
رهف بخجل: مش عارفه بس هو بيحبنى
ضحكت غرام: بت ازااى مش عارفه وهو
بيحبك طب انا عندى فكرة عشان تعرفى
بيحبك ولا لاء.
رهف بانصات: ايي هيا بس بلاش هزار
غرام ببتسامه: بجد ياستى بكرا علينا حصه
صح هو والدكتور زفت مراد المهم انتى
حاولى تشوفيه بيغير عليكى ولالا.
رهف بعدم فهم: يعني كلمى اي ولد واطلبى
منه اييي حاجة شوفى ردت فعله ازاى!!
رهف بقلق من هذة الخطوى: لاء ياغرام
غرام بتساؤل: طب لييه منتى كدا مش
هتعرفى مدى حبه ليكى يارهوف.
ثوانى ووجدتها رهف تنام بعمق شديد
فنظرت لها رهف بقلق: غرامم يابنتى انتى
كويسه اخذت تهزها فستمعت لشخيرها وهى
تنام بعمق شديد فنظرت لها بصدمه ووجدته
يقف بهيبته الرجوليه المهلكه وعيونه الزرقاء
وهو يقترب من رهف التى تنظر له ببتسامه
هتف ميخائيل بخنق: البشريه دى اييي مش
بتطل كلاام ياسااتر عليها.
نظرت له رهف بصدمه: انت اللى عملت فيها
كدا يا ميخائيل!؟
ابتسم ميخائيل بغرور مصطنع: اكيد
ثم اظلمت عيناه: واوعى تفكرى تعملى زى
ما صحبتك بتقول فاااااهمه ولا لاء يارهف!!
رهف بتوتر: والله ماكنت هعمل كدا ياحبيبي
ابتسم ميخائيل بحب وهتف: حبيبك
رهف وهى تنظر له بتغيير الموضوع:
ميخائيل ممكن اعرف معلومات اكتر عنكم.
ميخائيل بخبث: مش قبل ما تدفعى التمن
رهف بتساؤل: تمن ايي انت مش فاهمه!!!
اقترب منها ميخائيل وهو يحتضنها بشده
بينما هتفت رهف بتوتر: م ميخائيل ممكن
تعرفنى اكتر عنكك… وابعد بقا!!
ميخائيل ببتسامه وهو يحتضنها وينام على
السرير عايزة تعرفي ايي يانور عيني.
رهف ببتسامه: اعرف ايي الاسباب اللى
بتجيب الجن العاشق ياميخائيل.
نظر لها ميخائيل بغموض وجمود ايضا
فهتفت رهف بخوف منه: انت بتبصلى كدا
لييه انا قولت حاجه غلط طب لو م ممش
عايز تعرفنى خلاص يامخاميخو.
ميخائيل بضيق: اي مخاميخو دى يارهف؟؟
رهف بضحك: بص بصراحه انا مش مصدقه
انك جن وكدا والله ازاااى وانت زيك زيي
وعسووول اوووى ياميخائيل.
ميخائيل بضحك: رهف احنا زيننا زيكم انتى
ليه مش مصدقه يعني لازم ادخلك بمزيكا
واتشقلب واطنطت عشان تصدقى
رهف بضحك: اممم طب يلا كملى انواع
الجن عشان متشوقه اعرفهم… بس قبل كل
دا تاخدنى فى حضنك عشان بخااف🤷🏻♀️
ميخائيل بحب وهو ياخذها فى احضانه وهو
يهتف بغيظ: طب والاستاذة دى هنعمل فيها
ايي يارهف!!!….
ضحكت رهف وهتفت: فوقها وانا هخليها
تروح تنام فى اوضتها.
وبعد قليل وقفت غرام بنعاس وهتفت: سلام
بقا ياروحي شكلى مرهقه وعايزة انام.
رهف ببتسامه: اتفضلى ياقلبي نوم الهنا.
خرجت غرام بنعاس وتثاؤب وهى تغلق
الباب خلفها بيننا قفزت رهف فى احضانه
وهى تهتف: يلا بقااا عايزة اعرف.
ميخائيل وهو يحتضنها ويدثرها جيدا
بالغطاء: وقفنا عند ايي المرة اللى فاتت.
رهف ببتسامه: شرحتلى خواص الجن
الضوئ هاا يلا بقا.
……………………
جلس الشيخ امام منار التى تبتسم له بعد
ان قيد يديها وهتف وهو يقرأ ايه الكرسي
على كوب الماء بينما هتفت منار وهى ترجع
راسها للخلف وتهتف بضحكات مخيفه:
هههههههههه مش هخرررررج ههههههه انتم
فاكرين بالشيخ دا انى هخرج…. فكونيييييي
وانا هكل لحمك وهشرب دمك فكونييييي
وضعت “انعام” يدها على اذنيها وهى
تغمض عيناها بخوف من صوت ابنتها.
الشيخ بصرامه: اذتككك في اييي!!؟
نظرت منار لعيون انعام وهى تهتف: انعااام
ههههههه ثم نظرت لها بنظرات بريئه ولكن
مخيفه فى نفس الوقت وهتفت: هنتقممم
منك زيي ما اذتينى بدون سبب فاكره
ياانعام فاكرااانى؟؟؟.
انعام بخوف وهى تهتف: انا انا هخرج دى
بتقوول اييي انت ميين!!!.
الشيخ بغضب: اخرج منها ياعدو الله اخرج
منار ببكاء وعيون تدمى: لااااااا مش هخرج
قبل ما انتقم منهاااا مش هخرج قبل ما اخد
حقيييي انعاااااام مش هسيبككك ومش
هرحمككك هااكل لحمكككك هشرببب من
دمك يا انعام الحكايه منتهتش الحكايه لسه
فى اولهااا فاهمه.
الشيخ وهو يرش تلك المياه على وجهه منار
فتسقط مغشي عليها ثم يتوجه راشد
والشيخ الى “انعام” التى تقف بخوف وتوتر
ترا من ذاك وماذا فعلت له حتى يفعل ببنتها
ذلك… هتف الشيخ برزانه: بنت حضرتك
ممسوه ياراشد يابنى اللى عليها بينتقم فيها
بسبب زوجتك انعام انها عملت حاجه غلط
ثم نظر الى انعام وهتف: يابنتى افتكرى
عشان نقدر نعالج بنتك من اللى هيا فيه
بنتك حالتها صعبه وممكن لقدر الله تأذى
نفسها او تأذيكم.
انعام بتوتر ونفى: والله ماعملت حاجه
راشد بشكر للشيخ: شكرا ليك انعام هتفتكر
وهبلغك ياسيدنا الشيخ باذن الله تعالى.
الشيخ وهو يهتف: سورة البقرة متتقطعش
من البيت ابدا بنتك لسه مخفتش لحد
مانعرف ايي علاقه زوجتك بالموضوع ده
ابتلعت انعام ريقها بصعوبه بينما اخذ راشد
الشيخ ليوصله الى الخارج.
بينما فرت انعام هاربه من غرفة ابنتها
بخوف شديد.
……………………
ميخائيل ببتسامه: الجن القمرى عدد المسلم
فيه حوالى٪80 منه 20٪للشياطين وبياجى
فر المرتبه الثانيه بعد الجن الضوئى وبيقدر
الجن الضوئى والقمرى التزاوج بينهم.
فقط والنوع دا للشياطين يمثل السحرة
الكبار ولايتكاثروا الابواسطه القطط
والنوع دا من المسلمين يتشابه مع البشر
فى الشكل لكن ليهم خواص مختلفه
رهف بستمتاع: يعني شبه الجن الضوئى!؟
ميخائيل ببتسامه: اها يارهف شبههم.
ثم اكمل: والمقاتلون عند المسلمين شرسين
جدا وعند الشياطين والكفار هم السحرة.
رهف بعيون لامعه: الله سبحان الله الخالق
ميخائيل هو فيي ناس تعرف كدا؟؟
ميخائيل: لا ياروحي مش كتير اللى يعرف
المعلومات ديي حتى الشيوخ المعالجين
المفروض يعرفوا المعلومات ديي عشان
يعرفوا يتعاملوا معاهم.
رهف بعشق: على فكره انا بحبك اووى
عشان انتى بتخلينى مميزة فى كل حاجه.
طبع ميخائيل قبلة دافئيه على خديها: وانا
بعشقك وعايز اتجوزك يارهف.
رهف بخجل: انت بتهزر صح ياميخائيل!!
ابتسم ميخائيل: لا مش بهزر يارهف بس انا
عايز افهمك حاجه واحده ان الطريق مش
هيكون سهل.
ابتسمت رهف بحنان وهى تملس على لحيته
الكثيفه: طول ما انت معايا يا ميخائيل مش
مهم ايي حاجه عندى انت كل حاجه بنسبالى
اب واخ وحبيب وكل عيلتى.
ميخائيل بحنان يشعر به ينبت بداخله لتلك
الصغيرة التى امتلكت فوائده ببرائتها وحبها
وقبل يدها: وانا هفضل طول عمرى جمبك
ومش هبعد عنك غير بموتى وبس يارهف.
رهف وهى تحتضنه اكثر واكثر حتى نامت
على صدرة بحب وهتفت: ربنا يخليك ليا
يارب ياميخائيل انا مش هقدر ارجع
لوحدتى تانى والله ماهقدر اعيش كدا من
غير سند واهل.
…………………..
وبكدا البارت خلص يارب يكون عجبكم
وينول اعجابكم بصوا ياحبايب لو العدد
التصوتات مكملش 30مش هنزل غير اما
يكمل اوك عشان نبقا متفقين♥💚
خليكم عارفين ان المعلومات ديي حقيقيه
وكل واحده بقا تخلى بالها من اللى قاعد
جمبها بيقرأ معاها😑😂🤷🏻♀️.
كمنت لطيف وفوووووووت ومتابعه
لصفحتى الشخصيه ياشوباب.
*ياترى اى سبب انتقام الجن من منار وايي
علاقتهم بانعام؟!
*ياترى هل فعلا ميخائيل هيكمل مع رهف!؟
*هل فعلا هيتجوز ميخائيل رهف!؟
الختام:
اللهم اﺭﺯقني ﻣﺎ ﻟﻢ أتوقع ﺣُﺪﻭثه فإنني أحتاج ﻓﺮﺣﺎً ﻳﺴﻊ ﻫﺬه ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ولكم بالمثل 🦋💜💚💜💚💜.
_من صلى عليه واحده صلى الله عليه بها عشرا” “صلى الله عليه وسلم” أكثر من الصلاة عليه؟
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أميرة ميخائيل)