روايات

رواية الوعد الفصل الثاني 2 بقلم صالح الديب

رواية الوعد الفصل الثاني 2 بقلم صالح الديب

رواية الوعد الجزء الثاني

رواية الوعد البارت الثاني

رواية الوعد الحلقة الثانية

فاروق اهدي بس كده وريني في ايه
ليلي: شوفت
خمسه وعشرين سنه وهما ع الحال داا حقيقي مش عارفه اعمل ايه تعبت ومبقتش قادره اتحمل كل داا
فاروق: طيب اهدي وان شاء الله خير امسحي دموعك دي يلا. زين داخل علينا اطلبي منهم يحضروو الغداء يلا قبل ما يجي
ليلي: حاضر دقايق ويكون الغدا جاهز بس هو يجي مش يعمل زي كل مره ويعتزر
فاروق: لا جاي المرادي انا كلمته واكدت عليه وقالي مسافه السكه واكون عندك
اهو جه ياستي … اطمني بقي
ليلي: انت عارفةايه اللي ممكن يطمني ويريح بالي
فاروق: عارف وان شاء الله هيتحقق
زين: السلام عليكم وحشتوني
ليلي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انت وحشتني اكتر ياقلب مامي
فاروق : سيدي ياسيدي احنا ليه مش بنشوف الدلع داا يابختك يازين
زين: في اي ياسي بابا ماهي علطول معاك انا مش بشوفها. فايبختك انت… المهم الغدا فين لان ورايا مشوار مهم
ليلي: مشوار ايه تاني انت لحقت مش لسه جاي من بره..
زين: معلش يا امي انتي عارفه انا بحب شغلي قد ايه وداا مشوار مهم بالنسبالي جداا
فاروق: وبعدين انتي مستغربه ليه هو دا جديد عليه مهو ديما كده
زين: اه انتو بقي محضرين نفسكم للحفله دي بس للاسف اخترتوو الوقت الغلط.
ليلي: طب وبعدين يازين هتفضل كده عايزه افرح بيك بقي واشوف اولادك قب ل ما امو. ت
زين: ياست الحبايب ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منگ ابداا وتجوزيني وتشوفي اولاد اولادي كماان بس مش وقته خالص صدقينيى
ليلي: طب اسمع بق معاك شهر من دلوقتي وبعد الشهر داا انا بنفسي هجبلك العروسه
زين: شهر ايه بس يا ماما وعرىسه ايه طيب هستاذن اناا وبعدين نكمل كلامنااا لاني بالشكل داا هتاخر ع ميعادي
هاجي بدري ان شاء الله ونتكلم بعد العشاء
ليلي: لما نشوف خلي بالك من نفسك وسوق علي مهلك
زين: حاضر
زين بيركب عربيته… وبيكون مستعجل لان مش فاضل علي ميعاده كتير….
وبيجيله تليفون من حازم
حازم: عندي ليك خبر بمليون دولار
زين: خبر ايه انا سايق. في طريقي للي اسمها كوكي دي
حازم: منا عارف عشان كده بكلمك بص هبعتلك ريكورد فيه كل حاجه يلا سلام خلي بالك من نفسك
زين: سلام
واخيراا وصلت اهوو والحمد لله فاضل ع ميعادي دقيقتين
ياتري هي فين بقي
مجهول…: مستر زين الجارحي
زين: ايوه
مجهول: مع حضرتك استاذ سعد من مكتب كوكي هانم وهي في انتظار حضرتك زي ما اتففنا اتفضل معايا.
زين: متشكر
كوكي اهلا وسهلا اتفضل
زين: اهلا بيكي انا زين الجارحي .. وجاي اقابلك في شغل فا اسمحيلي أعرض عليكي الصفقه
كوكي 🙄🙄اي داا هو في حد كده كنت مفكره نفسي بس اللي كده
زين: بتقولي حاجه حضرتك
كوكي: ها لا ابدا بقولك تحب تشرب ايه انت مستعجل كده ليه انا اه عمليه بس مش بالشكل داا
زين: متاسف بس مش بحب اضيع وقتي ع الفاضي فاحبيت اتكلم فالموضوع علي طول
كوكي: اوكي ولا يهمك اتفضل انا سامعه
وبعد عشر دقايق تم الاتفاق ع الصفقه
وابتدي زين يتحرك في اتجاه مصنعه الجديد واللي هيتم علي الارض بتاعت كوكي…
كوكي: شوفت ياسعد انا اول مره اشوف حد زي زين داا كان طالب نص ساعة خلص الصفقه في عشر دقايق واقنعني ومشي حقيقي انا مبهوره بيه
سعد: ايدك بقي علي 2مليون جنيه زي ما اتفقنا…
كوكي: هو انت نفذت اللي اتفقنا عليه علشان تاخد حاجه
سعد: اه طبعا مهوو انا اللي متفق مع مكتب زين ومحدد معاه كل حاجه بعد ما عملت فايل كامل عنه ولقيت ان هو اكتر حد مناسب للمواصفات اللي جد حضرتك موصي ببها
كوكي: برافووو هو فعلا مناسب جداا بس تفتكر هيوافق
سعد: دي بقي بتاعتك انتي شوفي بقي هتخليه يوافق اذاي او يعرض عليكي الجواز اذاي…..
كوكي: تمام انا هتصرف…. وشوف هعمل ايه خد الشيك اهوو ب2مليون
سعد.: ياسلام لو كل الشغل كده اي مصلحه ب2مليون كان زماني في حته تانيه
كوكي: بتقول حاجه
سعد: لا ابدا بعد ازنك
فيلا زين….. ليلي هنعمل ايه يافاروق تفتكر… زين هيكون رد فعله ايه وهل هيتاثر بالكلام داا ولا مش هيهتم
فاروق: بصراحه مش عارف بس مش انتي كل شويه تقولي انا محدش هيريح قلبي ويطمني غير زين ابني اول مايجي قوليلوو علطول
ليلي: هاا لا انا مقدرش قوله انت
دخول زين فجاءه يقولي ايه بقي ياست ماما
ليلي: ها انت هنا من امتي
زين انا هنا من وقت ما قولتي قوله انت يلا بقي عايزاه يقولي ايه
ليلي: هيقولك ايه يعني هو احنا معانا غير الموضوع داا
واللي انت بتتهرب منه كل شويه
زين: مش بتهرب ولا حاجه بس ثواني اشوف المسج دي
زين بيكلم نفسه حلو قوي كده.. دي جات في وقتها..
زين: ها كنا بنقول ايه ياست الكل
ليلي: ولا انت متشلنيش قولتلك عايزه اجوزك وافرح بيك
زين بس كده عنياا حاضر.. بكره هخليكم تقابلوو العروسه
ليلي 🙄🙄عروسه ايه يامجن ون يا ابن المج ا نين…. اللي هنخطبها في يوم وليله دي وعرفتها منين
زين: لا إله إلا الله هو مش دا اللي كنتو عاوزينه وعايزين تجوزوني وتفرحو بيا وانا بعمل دا اهوو فين المشكله
ليلي: المشكله المشكله
فاروق : مفيش مشكله ولا حاجه الف مبروك ياحبيبي
زين الله يبارك فيك يا بابا
هسيبكم بقي هروح اعمل مكالمه صغيره كده
الو ايوه ياا حازم انت متاكد من اللي انت بتقوله داا علشان انا اتدبست دلوقتى وقولت لماما وبابا اني بكره هنروح نخطب 🙆🏻‍♂️
حازم: يخ رب بيتك انت ماصدقت ولا ايه
زين: ياعم ولا صدقت ولا نيله ما انت عارف اهلي بيزنوو عليا قد ايه فالموضوع داا وبيتي وبينك هي فرصه اصلا والبنت فيها كتير مشترك بيناا ومش هنتعب بعض..
حازم ع البركه الف مبروك يااصحبي
وبعد ايام وجه وقت الخطوبه…..
ليلي: انت مصمم علي البنت دي برضو يازين
زين: اكيد طبعا ياحبيبتي النهارده الخطوبه انا مش عارف ليه مش قابله كوكي دي لطيفه وبتحبك يلا بينا هنتاخر عليهم
ليلي: امري لله يلا بينا
وبعد ساعات رجع زين واهله الفيلا
وكانوو متضايقين قوي ان كوكي دي مفيش حد من اهلها جه الحفله ولا رحب بيهم
ودخلت ليلي اوضتها زعلانه🥲🥲🥲
زين: في ايه ياماما مالك مش هتقعدي معانا
ليلي: 🥲🥲اصل اصل
زين اصلا ايه ياماما وبتعيطي ليه
ليلي: علشان كان نفسى اجوزك بنت اخوياا
زين: بنت اخوكي؟ هو من امتي وانا عندي خال او قرايب طول عمركم بتقولوو ملنااش حد
ليلي: مهوو دا السر اللي مخبياه عليك من خمسه وعشرين سنه
زين ياااه كل داا وحضرتك جايه تقولي دلوقتى .. وليه خبيتي علياا وليه احنا مش علي صله بيهم واذاي هتجوزها واحنا اصلا منعرفش بعض
ليلي هقولك: من خمسه وعشرين سنه انا كنت عايشه مع اخواتي في بيت العيله زي اي بيت
ليا اربعه ولاد اخواتي وكنا اسعد الناس.. وكان لاخويا الكبير صديق مقرب منه جداا
صديقه داا عنده اربع بنات اخوات… وزي ما قولتلك ان هو وخالك صحاب
فقررو يعملوو عمليت نسب مع بعض اخواتي هياخدوو اخواته البنات وهو هيتجوزني
زين: ها وبعدين
ليلي: وهنا بقي حياتي انا اتدم رت ومبقتش عارفه اعمل ايه
زين: ليه بقي
ليلي: لاني وقتها كنت علي علاقه بي بباك ومكنش حد يعرف واخواتي لو عرفوو هيق تلوني
زين وبعدين
ليلي: بس فا قررت .. اني اروح واتكلم مع صديق اخويا دا اللي المفروض هيتجوزني واقوله الحقيقه
زين: ينهار اسود
ها وبعدين
ليلي: بس انا خلصت كلامي من هنا ولقيته؟..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى