روايات

رواية أكرهك أخي الفصل الثاني 2 بقلم زهرة عصام

رواية أكرهك أخي الفصل الثاني 2 بقلم زهرة عصام

رواية أكرهك أخي الجزء الثاني

رواية أكرهك أخي البارت الثاني

اكرهك أخي
اكرهك أخي

رواية أكرهك أخي الحلقة الثانية

-إنتي لقيطة عارفه يعني ايه لقيطة
بصت ليهم بصدمة هي مش عارفه معنى الكلمة بس حست إن دا مش مكانها
إستبرق: انا عاوزه أمشي من هنا عاوزه اروح عند حسام أخويا
– هو انتي مفكره دخول الحمام زي خروجه انسي كلمه أخويا دي فاهمه انتي اي لقيطة
إستبرق: لا انا مش لقيطة و انا مش عاوزة أقعد هنا
– انتي هتتعيني معاكي ليه واد يا عبقرينوا
عبقرينوا: نعم يا معلمه
المعلمة بشر سخنلي سيخ الحديد يا واد
إستبرق بتبصلهم برعب و كل مادا كره أخوها جواها بيكبر
عبقرينوا: يا معلمة دي لسه جديده سامحيها المره دي و انا هفهمها كل حاجة
المعلمة: يا حنين روح سـ.خن سـ.يخ الحديد بدل ما احطه في صرصور ودنك
عبقرينوا برعب: حاضر يا معلمه و بص لـ إستبرق و قال: معلش انا كنت عاوز أساعدك بس مش هينفع انا اللي هتاذي و راح يسـ.خن عو.د الحديد
إستبرق واقفة بتعيط و بتنادي على أخوها في سرها .. يا حسام الحقني يا ماما
——— اذكروا الله——–
طلقني..طلقني طلما مش ناوي تشيل موضوع اختك من دماغك
حسام: انا حاسس انها بتنادي عليا لازم ادور عليها يا دعاء
دعاء: اعمل حسابك لو خرجت من البيت عشان تدور على اختك و ترجعها هنا تاني مش هتلاقيني و هتبقي بطلاقي يا حسام
حسام سكت و كأنه رضخ لأوامرها
——— اذكروا الله——–
عبقرينوا سخـ.ن عود الحديد و جابه لـلمعلمة اللي بصت لـ إستبرق بشر و قالت: انا لما أقول حاجة تتسمع إنتي لقيطة انتي ايه ؟
إستبرق بتبص للعود و عينيها هتخرج من مكانها عاوزه تجري منها في أي حته
المعلمة بتقرب عليها و مسكت دراعها و حطـ.ت العو.د على كتفها
إستبرق بقت بتصرخ إن حد يلحقها منها بس الموضوع خرج من ايدين الكل
إستبرق بصراخ: حسااااام الحقني يا ماما
المعلمة: تاني هتقولي حسام انتي لقيطة لما تخرجي في الشارع تلقطي رزقك و حد يسالك انتي بنت مين هتقولي انا لقيطة هتقولي ايه
إستبرق ببكاء و براءة: بس انا بابا اسمه محمد العليمي
المعلمة: شكلك غبيه و هتتعبيني معاكي انتسي حاجة اسمها ماما و بابا انا ماما و انا بابا مفهوم وإلا احط الحديد على كتفك التاني
إستبرق بخوف: مفهوم مفهوم
المعلمة بانتصار: انتي ايه ؟!
إستبرق بخوف: لقيطة
المعلمة: شاطره كدا أحبك روحي شوفيلك اي حته اترمي فيها .. منه لله اللي بلاني بيكي و زقتها جامد من الشده وقعت على الأرض
إستبرق دخلت الاوضة لقتها مليانه أطفال من مختلف العمر .. قعدت في جمب لوحدها تفتركر إزاي وصلت لهنا
فلاش باك
– يلا تعالي هوديكي البيت معايا
إستبرق: بجد يا عمو هو حضرتك اسمك اي
اسمي نوح
إستبرق: شكراً يا عمو نوح
نوح بخبث : لا شكر على واجب يا حبيبتي انتي زي بنتي اهم حاجة تكوني مبسوطة
إستبرق بابتسامة: اوي اوي يا عمو انا بجد مش عارفه أشكرك إزاي
نوح ضحك ليها و مشي جمبها و بقوا يدخلوا من أماكن متفرقة و كتيره لحد ما وصلوا عند بيت قديم يبان أنه مهجور
– دخلوا و نوح بينادي يا معلمه يا معلمه
المعلمة: مييين ادخل تعال
نوح : دستور و دخل شاف المعلمة قاعدة على الكرسي و الاطفال كل واحد بيديها الفلوس اللي جمعها طول اليوم واللي ميعجبهاش شغله تنيمه من غير الساندويتش اللي مش بياكل غيره في الليوم
نوح: العواف يا معلمة
المعلمة بسخرية: الله يعافيك يخويا خير
نوح: لي المقابلة دي بس يا معلمه دا انا حتي جايبلك غزاله جديده
المعلمة بصتله و بصت لـ إستبرق اللي خافت منها بسس علامه المطـ.ـوة اللي في وشها و استخبت ورا نوح
المعلمة: امم شكلها نضيفة و بنت ناس جبتها منين دي
نوح: وحياتك يا معلمه دا هي اللي جت لحد عندي
المعلمة: اسمك ايه يا بت
إستبرق بخوف: إسس.إستبرق
المعلمة بسخرية: اس اي يا عنيا إستبرق و اهلك جابوا الإسم دا منين إن شاء الله
إستبرق: من القرآن
المعلمة بصتلها و رفعت حاجبها و إستبرق كملت كلمها معني اسمي صفة من الصفات اللي ربنا وهبها لأهل الجنه و هي الفرش اللي بيتفرش على مكان جلوسهم أو نومهم اللي هو الديباج و هو اغلي أنواع الحرير
المعلمة بسخرية: و فيلسوفة كمان و أدت فلوس لنوح و قالت خلاص كدا دورك خلص
لحد ما المعلمة قعدت تقولها انتي لقيطة و حطت الحديد الحامي على كتفها اللي بدأت تظهر فيه أثر الحروق
باااك
——— اذكروا الله——–
دعاء بدلع: بقولك ايه يا حُس يا حبيب قلبي
حسام بصلها و مردتش عليها هو أصلا مش طايقها من ساعة ما رمي أخته عشانها حاسس إن الدنيا بقت ضيقة بيه.. ضحكتها كانت محلية حياته
دعاء بدلع اكتر: هي مش اختك كان ليها وديعة في البنك مبلغ كبير و محترم اي رايك تروح تبلغ عن اختفائها و تاخد الوديعة دي احنا اولي بيها
حسام بصدمة: …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أكرهك أخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى