رواية أقدار الفصل التاسع عشر 19 بقلم علياء ناصر
رواية أقدار الجزء التاسع عشر
رواية أقدار البارت التاسع عشر
رواية أقدار الحلقة التاسعة عشر
يقول عمر بن الخطاب : “لو عرضت الأقدار على الإنسان لأختار القدر الذى أختاره الله له .”
فارس : انا قررت اتجوز
صقر : ألف ألف مبروك …إيه بتقول إيه
عدي : و مين بقى العروسة
فارس : سيلا
صقر : نعم انت بتقول إيه ؟
عدي : انت قولت لها لازم تتكلم معاها الاول و معتقدش انها توافق تدخل تجربة زي دي تاني
فارس : لازم توافق حتى لو غصب عنها
عدي : أنا رأيي تتكلم مع يوسف الأول احنا الوقتي نروح نفطر و بعدها اتكلم مع يوسف و خد رأيه احنا مش عايزنها تدخل في انتكاسة و لا إيه ؟
فارس : تمام بس يرده مش هغير رأيي لازم سيلا تتجوز
صقر : ربنا ييسر يلا
و يخرج الجميع و يذهبون إلي الحديقة ليجدوا هنية أعدت الإفطار و الجو رائع و الشمس ساطعة بدأوا يتناولوا طعامهم في جو هادئ
فارس : سيلا عاملة إيه الوقتي
سيلا : الحمد لله شكرا يا فارس معلش عاملة لك مشاكل على طول
فارس : انتي بنت عمي يعني عائلتي متقوليش كده
بعد الإنتهاء من الطعام
عدي : يا ريت الكل يجهز هنقضي اليوم برع و نغير جو كلنا
روتيلا : اوكي اخيرا
الاطفال يصبحوا بسعادة سيلا : بس
فارس : مفيش بس هنخرج كلنا
سيلا : اوكي
فارس : يوسف لو سمحتي عايز اتكلم معاك في المكتب
يوسف : تمام أتفضل
يصعد الجميع للإستعداد لقضاء اليوم بالخارج
داخل المكتب يجلس صقر و عدي و فارس و يوسف
يوسف : خير يا فارس قلقتني
فارس : انا قررت اتجوز سيلا
يوسف : ألف مبروك إيه
عدي : ههههههه مش قادر
يوسف : ازاي يعني
بدأ يقص فارس عليهم مكالمة حازم له
يوسف : عشان كده كنت مجمع الكل
فارس : بالضبط عشان أكشف الخاين كمان
يوسف : يعني انت عايز جواز جواز و لا كده و كده
فارس : هتفرق في إيه
يوسف : تفرق كتير لو جواز بجد فسيلا حالتها متسمحش بجواز لكن لو تمثيل سهل نقنعها انها تمثيل
فارس : للاسف لازم يبقى بجد الصحافة اكيد هيكتبوا مينفعش اسيبها بعدها لان هتروح فين
يوسف : يبقى محتاجين حد تاني
صقر : يعني إيه حد تاني
يوسف : سيلا تتجوز حد تاني تمثيل
فارس : و ده اجيبه منين انت عايزين امشي في الشارع و اقول حد يتجوز بنت عمي
يوسف : لازم تكون انت أمانها و حمايتها مينفعش تتجوزك لكن لو اتجوزت حد تاني و عمل فيها اي حاجة هتلجأ ليك
عدي : كلام يوسف مقنع
فارس : مقنع بس برده اجيبه منين
صقر : انا
فارس : انت إيه
صقر : انا اتجوز سيلا
فارس ينظر له و يرفع حاجبه : مش فاهم
صقر : انا قصدي يعني تمثيل اتجوز سيلا تمثيل
عدي : و ليه مش انا الي اتجوزها
فارس : في إيه منك فيه
صقر : انا قاعد هنا في الصعيد و اقدر أحمبها
عدي : انت نفسي اني ضابط
فارس : عدي عنده حق
صقر : يوووه
فارس : و بعدين
صقر : بص انا هقولك بس
##فلاش باااك ##
-سيبني بس 5 دقايق كمان
– ليه
– كنت بحلم بحته مزة كده ملهاش وصف
– انت بقت حالتك صعبة أوي كده متتجوز
– لما ألاقيها
– هي مين دي
– البنت الي حلمت بيها
– مش فاهم
ليتدث صقر بجدية
– بقالي فترة بحلم ببنت جميلة اوي دايما قاعدة على كرسي و ساكته و حاسسها حزينة
## بااااك ##
فارس : أيوة انا فاكر بس إيه علاقته بموضوعنا
صقر : يوووه
عدي: انت تقصد المزة الي كنت بتحبك بيها هي سيلا
صقر : إيه مزة ده انا بس الي اقول مزة
فارس : خلصتوا انا مش موافق
عدي : انا كنت بهزر بس ليه مش موافق صقر إنت عارفة و هيقدر يحميها
فارس : كده هو عايز جواز بجد و لديكم سمعت يوسف بيقول ان حالتها مش هتسمح لمده
يوسف : فعلا
عدي : طب ما تقولها ان الخطوبة تمثيل عشان توافق و هو في فترة الخطوبة يقربها منه و يخليها تحبه و يبقى الجواز بجد
فارس : انا مضحكش على بنت عمي و افرض محبتوش او فضلت حالتها كده و هو مصبرش عليها انا مش موافق
صقر : اسمع يا فارس من في. كلام كتير محدش هيتجوز سيلا غيري و لو على حالتها هنفضل متابعين مع يوسف و لو الحالة مبتتحسنش مش هتجوزها هفضل خاطبها
يوسف : اعتقد ده كلام مقنع
فارس : جايز يكون مقنع بس ده مش منظر واحد بيتقدم لوحده بيحبها
عدي : انت عايز أيه
فارس : يتقدم بالأصول يجي و يجيب حد من أهله و يجلبها و يدينا وقت كمان نفكر
صقر : يا سلام ده ….
ليسمعوا خبط على باب المكتب
فارس : ادخل
سيلا : انا اسفة بس انتوا طولتوا و الاولاد عايزين يخرجوا
فارس : خلاص نكمل كلامنا لما نرجع
و يخرجوا الجميع لقضاء وقت رائع بين المعابد و الحدائق و بالنهاية زيارة مدينة الملاهي و عند العودة
ملك : مش قادرة كويس ان الولاد ناموا
روتيلا : بس كان يوم حلو أوي
هنية : احضر لكم العشا
صقر : لا أكلنا بره
فارس : يلا الكل يطلع يرتاح عشان بكرة يوم طويل عشان خطوبة و كتب كتاب عبد الله و نور هنعماها في الجنينة صفر شوف هتنظمه ازاي
روتيلا : احنا ننظمه
سيلا : اوكي
ملك : و انا معاكم
روتيلا : صقر بكرة هات عمال يساعدونا بس
صقر : تمام و بوجهه حديثه لفارس هنكمل كلام الصبح
فارس : لا بكرة الصبح انا مش رايح الشركة و اعمل حسابك بعد بكرة عتبدا شغل في الشركة الجديدة
صقر : تمام أصبحوا على خير
ليصعد الجميع إلى عرفهم بعد يوم ممتع
و في صباح اليوم التالي نجد الجميع على طاولة الطعام يفكرون سويا و الفتيات تتناقش في الديكور
روتيلا : أيه رأيكم الورد بينك في ابيض
ملك : حلو سمبل خالص
روتيلا : صقر ضبطت العمال
صقر : كلمت لبنى هتبعت العمال بتوعها هيكونوا هنا كمان ساعة
روتيلا : اوكي
سيلا : فاضل البوفية هنضبك العشا هنا و نجيب تورتة و جاتو من برا
فارس : البوفية كامل هيجي من المطعم مش تشغلي بالك بس شوفوا هتحتاجوا إيه و هسيب لك رقم المطعم و اتفقي معاهد على الحاجة و وقت التسليم
سيلا : انا فطرت خسوف نور جهزت فستان و لا لا
روتيلا : خديني معاكي نجيبها و نطلع على الاوضة ملك حصلينا
ملك : اوكي
آدم : عمو فارس هو احنا ممكن نلعب مع الكلاب الي في الجنينة
ايمي : عشان خاطري يا عمو الكل هيبقى مشغول
فارس : تمام تكلم محمد المسئول عنهم عشان يبقى معاهم
صقر : هو رجع من إجازته
فارس : اها بس يا حلوين محدش منكم يروح عند الاسطبل عبد الله هيبقى مشغول و مس فاضي
آدم و ايمي : أوكي مرسيي يا عمو
و تقوم ايمي و تذهب لفارس و تشد يده لينخفض لها
يوسف : ايمي سيبي عمو فارس
فارس : سببها تعمل الي هي عايزاه نعم يا ايمي
لتعطيل له قبلة على خده
ايمي : شكرا بحبك
ليحضنها فارس و يضحك على هذه اللطافة
صقر : فارس عايزاك بعد الفطار
فارس : انت مأكلتش اصلا
صقر : مش جعان يلا بقى
فارس : تمام أتفضل على المكتب
صقر : تعالوا معايا انا و هو
ليقوم الرجال و يذهبوا إلى المكتب
صقر : عايز اعرف رأيك في موضوع امبارح موافق و لا لا
فارس : موضوع إيه
صقر : الله ما طولك يا روح فارس متجننيش
فارس : انت مجنون لوحدك
عدي : اهظى يا صقر
صقر : انا الي غلطان حاضر
موضوع جوازي من سيلا
فارس : قولت لك تيجي تتقدم و تجيب حد من أهلك
صقر : حاضر انا بتقدم اخوه و عدي قاعد اهوه
فارس : في حد بيتقدم من غير ورد و شيكولاته
صقر : ياااا رب حاضر خطاب بالتلفون
فارس : بص عشان انت صاحبي
كمان ساعة تيجي و البس بدلة و معاك شيكولاتة و يومية ورد و تجيب عدي معلم و تطلبها
صقر : أومال لو مكنتش صاحبك
فارس : يتركه أشوفك بعد ساعو لو اتأخرت مش هوافق
و يغادر فارس المكتب
صقر : عدي هو بيتكلم جد
عدي : صاحبك شكله بيتكلم جد
يوسف : يلا يا عريس مفيش وقت
صقر : عدي روح هات ورد و الشيكولاته
يوسف : هروح معاه
صقر : روحوا و بسرعة
عدي : يا عيني على الحلو لما تبهدلة الايام
يوسف : مش الايام ده فارس
و يغادروا الخضار الورد و الشيكولاته
في هذه الاثناء
سيلا : ها يا نور فين فستانك
نور : بصراحة ملحقتش هلبس اي حاجة
روتيلا : اي حاجة ازاي انتي الملكة النهارده
نور : ملكةةمرة واحدة مش لدرجة دي
ملك : لا لدرجة دي اليوم ده بيبقى ذكرى جميلة تفتكريها سوا
روتيلا : انا عندي فستان جديد لسه مش لبسته عجيبه لك و قاسيه
سيلا : مش هيتفع انتي فساتينك مش للمحجبات
روتيلا : صحيح
سيلا : انا عندي فستان هيعجبكم تعالي معايا قسيه
و أخرجت الفستان من الخزانة كلهم انبهروا بيه
الفستان

نور : الله ده جميل أوي
روتيلا : تحفة
ملك : وهمي
سيلا : مبروك عليكي
نور: طب انتي هتلبسي إيه
سيلا : عندي فستان تاتي ليا بصي
فستان سيلا بس مقفول عشان الحجاب

نور : جميل انتي ذوقك حلو
روتيلا : و انا كمان فستاني اهوه
فستان روتيلا

ملك : كلكم عاملين حسابكم ماشي
روتيلا : لو مش عندك فستان خدي من عندي
ملك : لا عندي عجيبه تشوفوه
استنوا و تذهب و تحضر فستانها
-ها أيه رأيكم
فستان ملك

روتيلا و سيلا : رقيق
روتيلا : يلا ننزل فات العمال وصلوا
و يذهبوا إلي الحديقة لتزينها كل فتاة تأخذ جزء من الحديقة لتجهيزها
روتيلا : أنا هضبط الكوشة
سيلا : و انا الكراسي و التربيزات
ملك : هجهز مكان كتب الكتاب
سيلا : كده تمام و انا كتبت اهمية الحاجة اللي هتطلب من المطعم هتطلبهم يلا معانا ساعتين بالضبط عشان نجهز نور و نجهز يلا
روتيلا : أيه ده ملك هو جوزك قرر يتجوز عليكي جايب وبو و شيكولاتة
ملك : نعم يا أختي يا يوسف أيه ده
يوسف : مش بتوعي دول صقر عايزهم
سيلا : يمكن هدية لنور
لتذهب كل فتاة في اتجاه
يوسف : الحمد لله عدت على خير
عدي : يلا نطلع نشوف صقر جهز و لا
في غرفة صقر
صقر : اتأخروا أوي
يوسف : احنا هنا
صقر : و انا جهزت هو فارس
عدي : نسأل هنية
لينزلوا السلم صقر : يا هنية يا هنية فارس فين
هنية : فارس بيه في المكتب
يدخل صقر و هو يحمل بوكية من الورد الاحمر و علبة شيكولاتة و معه عدي و يوسف إلي المكتب
صقر : انا جيت اخوه و معايا الورد و الشيكولاتة
فارس : اقعدي و خلي حد كبير يتكلم
عدي : احنا جائت النهارده عشان نطلب ايد بنت عمك لصقر ابن عمي
فارس : شوفتها فين
صقر : فارس متجننيش
فارس : ههههه خلاص على العموم انا موافق فاصل أخذ رأيها لو وفقا يبقى على خيرة الله
صقر : ما أنت عارف انها مش هتوافق
يوسف : في دي صقر عنده حق
فارس : طب انت شايف أيه يا يوسف
يوسف : انت تكلمها لوحدها و تحكي لها على مكالمة حازم و تفهمها ان الخطوبة تمثيل عشان تعرف مين الخاين و لازم تمثل انها موافقة و كما مبسوطة و الباقي على صقر
فارس : تمام
صقر : فارس انا هتجوز في بيت ابويا انا بقولك اهوه
فارس : ان شاء الله روحوا انتوا و خلي هنية تنده لي سيلا
بعد دقائق تدخل سيلا المكتب
سيلا : هنية قالت انك عايزني في حاجة
فارس في حاجة حصلت و لازم تعرفيها
## فلاش بااااك ##
فارس : السلام عليكم
حازم : اهلا بالغالي
فارس : مين معايا
حازم : يعني قاعد بتفكر فيا و مش عارف انا مين
فارس يحاول التحكم في أعصابه : أنت بقى حازم
حازم : انا قولت عليك شاطر
هاه اخبار سيلا إيه وصلتها الورقة و يضحك بصوت عالي
فارس : انت عايز أيه
حازم : انا بحب اللعب و حقيقي اللعب معاك مسلي جدا فكر مين الي ساعدني على العموم هساعدك به و لا نور اختار
هاه الخطوة الجاية ليك و انا مستني
فارس : و انا مبلعبش مع عيال
حازم : امممم يعني مستغني عن دورك
بس معتقدش سيلا حمل ضربة جديدة
هي بني ادم ضعيفة
فارس : متجبش سيرتها على لسانك يا زبالة
هي مش ضعيفة انت الي مريض
حازم : مش مهم عارف هي كده ليه
اقولك عشان تبقى تتحدني و تخليني اطلقها اهي عندك شايف عاملة ازاي مستحيل تقبل راجل تاني يدخل حياتها ههههههههه و لو غصبتها مفيش راجل هيستحملها انا خلتها و لا حاجة دمرتها انا محدش يقدر يأخد حاجة مني غصب هتفضل كده زي خيال المأته لا هتعرف تتجوز و لا تخلف ههههههههه بس لو عايز ترجعها لي معنديش مانع نتفق ابقى سلم لي على سيلا سلام
## باااااك ##
لتنهار سيلا و تبكي بشدة
سيلا : انا عملت أيه في حياتي بس يا رب
فارس : متقوليش كده استغفري
سيلا : أستغفر الله العظيم يا رب انا راضية الحمد لله
فارس : انا لقيت حل و لازم توافقي عليه
سيلا : أيه هوه
فارس : انتي لازم تتجوزي
يا ترى أيه رد فعل سيلا ؟
وهو حازم هيعمل أيه لما يعرف؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أقدار)