روايات

رواية جميلة الفصل الأول 1 بقلم الشيماء محمد

رواية جميلة الفصل الأول 1 بقلم الشيماء محمد

رواية جميلة الجزء الأول

رواية جميلة البارت الأول

جميلة
جميلة

رواية جميلة الحلقة الأولى

البارت (1)

راجع من مكتبه تعبان .. جعان نوم مصدع وعايز بس ياخد مراته في حضنه وينام مش اكتر
رجع كعادته سلم علي مامته ولقي مراته قاعده معاها والاتنين شكلهم يدل علي خطه في دماغهم
وليد: خير في ايه مالكم ؟؟ قاعدين كده ليه ؟؟
امه نبيله : احنا الاتنين قررنا انك لازم تتجوز
وليد : يا الله من ام السيره اللي مش هنخلص منها ابدا وبعدين ارحموني … ميس قولي حاجه
نبيله : ميس موافقه
وليد اتصدم وبص لمراته : انتي موافقه علي التخاريف دي ؟؟
ميس : موافقه
سابهم من غير ولا كلمه وطالع علي اوضته ومراته وراه بتجري
تعالو نتعرف علي ابطال روايتنا
وليد نصار : شاب في العشرينات متجوز واخلاقه عاليه جدا وماسك مجموعه للاجهزه الطبيه العالميه
ميس : زوجه وليد وشغاله معاه وعندها عيب خلقي في الرحم مانعها من الخلفه
جميله : بنت بسيطه فلاحه ما وصلتش العشرين سنه بس كبيره بعقلها
نبيله : ام وليد وست عقلانيه جدا
شريف المحلاوي : والد ميس وصاحب اكبر سهم في المجموعه بعد وليد
وليد بيعامل مراته باحترام جدا وبيحبها ويقدرها وهيا كمان .. من اصحاب المجتمع الراقي وصاحب شركه من اكبر الشركات .. عنده اخت واحده بتتعلم في جامعه بره …
متجوز ميس بعد ما اتخرجوا من كليه اداره اعمال كانوا اصحاب واتجوزوا .. وعلاقتهم مستقره حلوه بس مش بينهم الحب العنيف وللاسف ميس عندها عيب خلقي في الرحم وما بتخلفش وطبعا ده منغص حياه الكل ولان وليد بيحبها مش عايز يتجوز غيرها ..ورافض اي فكره امه بتعرضها عليه ومتمسك بمراته لاقصي حد ..
ميس : وبعدين معاك يا وليد ؟؟ لحد امتي ؟؟
وليد : انتي اللي لحد امتي بقي تخاريفك دي انتي وامي ؟؟ وبعدين معاكم بقي ؟
ميس : انت لازم تخلف
وليد : وانا مش عايز يا ستي .. طالما مش هخلف منك يبقي مش عايز لامتي بقي هتفضل حياتنا كلها بتلف علي ام الموضوع ده ؟؟
ميس : فكر في اختك .. مستقبلها .. والدتك .. شركتك اللي تعبت فيها انت وباباك .. اعمامك وبقيه عيلتك اللي هيتجننوا ويحطوا ايدهم علي الشركه .. انت لازم يبقي عندك وريث يا وليد
وليد : وربك مش رايد .. وبعدين هعمل بيه ايه العيل ده ؟؟ يورثني لما اموت .. استفدت انا ايه ؟؟ ماهو بعد ما اموت ما تولع الدنيا انا مش عارف ايه المنطق الغريب ده … قال واحد يخلف علشان بعد ما يموت حد يشيل اسمه .. ما ان شاله ما اسمه اتشال !!!
ميس : يا حبيبي فكر بعقلك
وليد : وعقلي بيقولي لأ .. جواز مش هتجوز ريحي دماغك … لو انتي عايزه طفل والموضوع ده فارق معاكي قوي نتبني بيبي وده اقصي شيء اقدر عليه غير كده معنديش
ميس : يا حبيبي افهم
قاطعها : مش هفهم وبطلي ترمي ودانك لامي سامعاني ؟؟ كلمه زياده في الموضوع ده مش عايز .. بعد اذنك انا عايز انام
سابته ونزلت لحماتها قعدت معاها
ميس : مفيش فايده راكب دماغه
نبيله : انا مش عارفه الواد ده عنيد لمين .. كده مقدمناش غير اننا ننفذ الخطه ٢
ميس : بس وليد هيتجنن لما يعرف
نبيله : سيبيه عليا انا .. انا هعرف اتصرف معاه .. ده ابني ولازم يسمع كلامي بغض النظر هو عايز ايه وطالما مش جاي بالذوق يبقي يجي بالعافيه …
بعد كام يوم من اخر خناقه راجع من شغله بعد يوم طويل مرهق ونفس القعده لامه ومراته
وليد : ربنا يستر من قعدتكم دي .. ما بقتش بتفاءل بيها …
نبيله : تعال اقعد واسكت
وليد قعد : هاه تخاريف ايه عندكم النهارده ؟؟؟
ميس : اسمع اذا سمحت
نبيله بتنادي علي علية مدبره البيت ودراعها اليمين
علية : افندم يا هانم
نبيله : هاتيها
وليد : ايه دي اللي تجيبها ؟؟
نبيله : لحظه وهتفهم كل حاجه
علية جت وجابت معاها واحده لابسه جلبيه سودا وعلي راسها طرحه وضفرتين طوال نازلين من تحت الطرحه .. فلاحه بكل معني الكلمه .. حاطه وشها في الارض ومش باين اي ملامح ليها
وليد : مين دي ؟؟ ايه دي ؟؟
نبيله : روحي انتي يا علية …
ميس : وليد خليك هادي واسمع ماما للاخر
وليد : انا هادي اهو لما اشوف دماغكم المجنونه فيها ايه تاني ؟؟
نبيله : دي يا سيدي جميله جبتها من البلد ..
وليد : يا اهلا وبعدين ؟؟
نبيله : عملتلها كشف وتحاليل وباذن الله هتخلف علي طول من غير اي مشاكل
وليد قام وقف : لا ده انتو اتهبلتو بقي .. انتو اتجننتو ولا ايه ؟؟
نبيله : اهدي واقعد
وليد : ولا ههدي ولا هقعد .. انتي سامعه نفسك بتقولي ايه ؟؟ علي اخر الزمن جايبالي واحده ؟؟
نبيله : اسمع للاخر يا وليد … انا مش جيبالك واحده .. وبعدين مش هيتم الموضوع بالطريقه المقززه اللي في دماغك
وليد : امال ايه ؟؟ هما اخترعوا طرق جديده للحمل من غير ما انا اسمع عنها ؟؟
نبيله : ممكن تبطل تريقه ؟
وليد : لما حضرتك تبطلي الهبل ده
نبيله : يا ابني اسمع .. اولا انت هتتجوزها شرعا علشان ما يكونش في حرمانيه في الموضوع و
قاطعها : لا والنبي ؟؟ كده مفيش حرمانيه ؟؟
نبيله : ممكن تسكت ؟؟ البنت موافقه وهتقبض كتير قوي .. وبعدين ده هيكون جواز شرعي
وليد : وانتي يا ست ميس موافقه ؟؟ صح ؟؟ وانتي يا بنتي ( البنت بصتله ) ارفعي وشك ده وريني خلقتك شكلها ايه ؟؟
البنت بصتله وحزن كبير باين في عنيها ومانطقتش ولا حرف
وليد : غريبه
ميس : ايه اللي غريب ؟؟
وليد : انكم مختارين بنت حلوه !! مخوفتيش يا ميس منها
ميس ما ردتش بس والدته اللي ردت
نبيله : لازم تكون حلوه لانها هتشيل ابنك فلنفترض ان العيل طلع شبهها ؟؟ لازم تكون حلوه .. وده سبب اختياري انها لازم تكون حلوه دي هتشيل عيل لينا احنا لازم يكون عيل سليم وحلو ومقبول
وليد : انتي عامله حساب كل حاجه .. ولنفترض انها عجبتني بقي ؟؟
ميس : انت مش فاهم حاجه
وليد : مش فاهم ايه ؟؟مش مطلوب مني اتجوزها وافضل معاها لحد ما تحمل ؟؟
ميس : لا طبعا انت مش هتلمسها
وليد :نعم يا اختي ؟؟ امال هتحمل ازاي ؟؟
نبيله : بالطب حبيبي .. ما سمعتش عن التلقيح الصناعي ؟؟ طفل انابيب .. انت مش هتلمسها ….
وليد هنا تنح : طفل انابيب !! وبكده تحمل من غير ما المسها !! وبعدين ؟؟
ميس : هتفضل هنا لحد ما تولد او هناخدها ونسافر وبعدها هنرجع انا وانتي والبيبي معانا
وليد : وهيا ؟؟ لو رجعت في كلامها !! لو رفضت تتخلي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى