روايات

رواية مشوار حياتي الفصل الأول 1 بقلم نورا محمد

رواية مشوار حياتي الفصل الأول 1 بقلم نورا محمد

رواية مشوار حياتي الجزء الأول

رواية مشوار حياتي البارت الأول

رواية مشوار حياتي الحلقة الأولى

شويه فرفشه
****مشوار حياتي ****
لو سمحتي يا طنط ممكن نتخانق من الاول
نعم
فى رد افتكرته وعايزه اقوله بس
عندي انا يام فاروق
علشان خاطرك يادكتور سيف هسامح ١٥٠سنتي دي
ممكن افهم بتضحك على ايه
سيف :انتي يطلع منك كل دا يا ايسل
ايسل:شكلى صغير بس نينيجا بعدين تستاهل
سيف:قصدك طولك ١٥٠ ههههههههه
ايسل:طب غور بقي هنرش مياه
سبته ومشيت بدل ماضربه على نفوخه مستفز بشكل دايما يشوفني وانا بتخانق عايزه أقوله والله انا هاديه وكيوت بس كل شويه يكفشني فى خناقه وابقي زي عم محمود الحانوتي دخلت الشقه سمعت صوت ماما زي اي ام مصريه اصيله صوتها لازم يسمع الشارع كله
الام : منك لله انت والى عمله فيها مدرسه
مفيش منكوا فايده
نسيت اقولكم اني طالبة فى كليه تربيه وبدي دروس فى البيت نرجع بقي يعني اول ماحد يدخل تربيه سنتر مس انشراح لتأسيس اطفالك ههههه
ايسل:مالك ياست الكل
ماما:في اني معرفتش اربي انا راحه احضر الفطار
ايسل:استني يا ماما متحضريش الفطار لوحدك وانتي صايمه
معندكيش بنات ولا ايه
بعد دقائق
ايسل:يلهوووو ياماما الحقيني دوخت قومني
ماما :بت أمشي من هنا
هاله :هههههههه معندكيش بنات ولا ايه وعلى ايه فتحت الصدر دي وانتي شبه الكتكوت المبلول
ايسل:يست الحصل هنا بين أربع حطان مش فرجت عليا الشارع ههههههه
هاله:ماتفكرنيش فرجت عليا الشارع كله علشان معجبنيش اي حاجه والله اللبس كان بيئه اوووووي
ايسل:ههههههههه كانت جراكي وراها زي البقرة
هاله:نينيني بت أمشي منها
ايسل:الاه هو كل شويه حد يقولى امشي منها صح كلمته النهارده
هاله:رجعتيله بعد ما رماكي
ايسل:ما يرميني هو انا كتاب دين اسكتي بقي علشان بيرن
ايسل:السلام عليكم
سيف:عليكم السلام بتعملي ايه
ايسل:مش بعمل حاجه
سيف:اقصد ذاكرتي
ايسل:هو هو اصل اصل
سيف:مممم امال عملتي ايه
ايسل:لاء استني بقي اول حاجه صليت
سيف:ماشاء الله
ايسل:بعد كدا روقت البيت
سيف:تبارك الله
ايسل:بعد كدا ساعدت ماما فى الفطار
سيف:سبحان الله
ايسل:هو انت داخل الاسلام جديد
سيف:هههه ماشي يطفسه انا جاي افطر عندكم
ايسل:هو مين الطفس إلى فينا
سيف:بتقولى حاجه
ايسل:ابدا تنور
على الفطار
ماما : اتفضل يا دكتور سيف
سيف مسك ايد ماما باسها: انا سيف بس ياماما
بابا بغيره : طيب ااقعد واتلم
سيف : بتغير يابطه
بابا : تحب اوريك
سيف بخوف مصطنع: الطيب احسن
بابا : سليم هاله يلا الاذن إذن
ماما : ايسل مالك
ايسل بافوره: الكبيره حبيبت ابوها والصغير حبيب أمه
والوسطاني اي نظامه من الكفار يعني
سيف بمرح:قصدك يهودي بني عريضه
سليم : محد جيبنا ورا غير نقك
فطرنا وقعدنا قعده لذيذه اوووي احنا كدا كل اتنين وخميس البيت كله بيصوم
بس هادم اللحظات السعيده
سيف : اظن كفايه كدا عندك امتحانات يلا
ايسل: انت معندكش اخوات بنات
سيف ببرود: لاء
ايسل : الهي تنستر انا تعبانه
سيف برفع حاجه : هاتي كتبك ويلا
ايسل بنوم :ياعم هنام دلوقتي وبكره هعمل جدول مذكره ونكسر الدنيا
مسكني من قفايا
سيف بحده: الامتحان بكره يا جموسه
بعد شرح ومذاكره طالت لمده ٣ساعات وبصراحه انا مش مركزه غير فى حلاوته ابن اللذينه اي دا شعره اسوده وناعم والله انعم من شعري يلا الإنسان مابياخدش كل حاجه ولا عنيه يلهووو مش عارفه لونهم اصل الحمار عمره ما رفع عينه عليا بس اكيد حلوين برضو طوله بقي يا جماعه مش هقولكم قاعد على الكرسي ورأسه لازقه فى السقف وقفا يا جماعه طويل كل ماشوفه ابقي عايزه اضربه عليه
سيف قفل الكتب بغمزه: رحتي فين
ايسل بغباء: وربنا ما اتحركت
بقولك ايه هو الامتحان دا عليه كام درجه
سيف :عليه خمس دراجات
ايسل : نص المنهج علشان خمس دراجات بلاها الخمس درجات
مشي وسبني مش عارفه ليه بيعملني كدا ليه يلا مش مهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مشوار حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى