روايات

رواية أحببت طفله الفصل الأول 1 بقلم دودا محمد

رواية أحببت طفله الفصل الأول 1 بقلم دودا محمد

رواية أحببت طفله الجزء الأول

رواية أحببت طفله البارت الأول

رواية أحببت طفله الحلقة الأولى

في صباح يوم جديد تسللت اشعه الشمس لتنعكس على وجه تلك الفتاه النائمه علي الارض
نهضت تلك الفتاه سريعا من علي الارض وذهبت تطبخ الطعام سريعا وتقوم بتنضيف الشقه قبل أن تستيقظ زوجه ابيها أو كما يقولون والدتها وهي تدعي نعمه
نعمه (الام):-ديناااااااااااا
دينا تجري سريعا الي زوجه ابيها
دينا :- نعم يا ماما
نعمه :- انا مش امك سمعه يا بتاعه انتي
دينا :- انتي بتعملي كدا ليه
نعمه :-علشان بكرهك
دينا :- طب انا عملتلك اي
نعمه :-انتي هتقفي تتكلمي معااايا كتير يا زفته انتي
دينا:- اسفه يا مرات ابويا
نعمه :-غوري صحي بنتي وحاتي الاكل
دينا :-تمام
************

 

 

استوب
دينا فتاه في عمر ١٩ تحب الاطفال واللعب كثيرا وتخاف من مرات ابوها كثيرا عيون زرقاء وشعر اسود مموج ولكنها محجبه متوسطه الطول وهنتعرف عليها في احدثنا يلا بينا نكمل احدثنا
*************
دينا :- هاجر
هاجر :- عوزه اي يا خدامه انتي
دينا :- ماما بتقولك اصحي
هاجر :- انتي حيوانه دي مش مامتك انتي
دينا :-انا اسفه هي فعلا مامتك
**تذهب دينا حزينه الي المطبخ **
تبدأ بأخذ الطعام الي السفره وتذهب لتنادي أهلها لكي يأكلون
دينا :- مرات ابويا
نعمه:-ارغي يا بت عوزه اي
دينا :-الاكل اتحط
نعمه :-تمم غوري نادي بنتي وانا جيه
دينا :-تمم يا مرات ابويا
**تذهب دينا لتنادي اختها**
دينا :- الاكل اتحط يا هاجر
هاجر :-تمم جايه روحي انتي من قدامي يلاااااا
دينا :-حاااااضر
هاجر تذهب وتغلق باب حجرتها وتبدأ بالبكاء انا اسفه يا دينا بس لازم اعمل كدا لازم احميكي منها لازم اعملك وحش وتبدأ بتذكر زكرياتهم وقد اي هما كانوا بيحبوا بعض وديما ايد واحده علي الحلو وعلي المره وكانت ديما امي أو الست الي فكرتها امي تمنعني اني العب معاكي عرفه كل دا علشان هي الي قتلت امي وهي متعرفشي اني اختك التوائم وتفوق من ذكرياتها وعياطها علي صوت أمها وهي تدخل الأوضه

 

 

نعمه :- بتعيطي ليه يا بنتي
هاجر :- مبعيطشي يا ماما
نعمه :- اكيد الحيوانه الي برا هي السبب انا هخلص عليها
هاجر :- ماما اسمعيني
نعمه وهي تنظر لها :- انتي بتدفعي عنها
هاجر وهي متوتره:- ماما انا بعيط (ع ل شا ن)
نعمه :- في اي يا بت متتكلمي
هاجر:- بصراحه انا طلعه رحله وكنت عوزه اقولك عوزه الخدامه الي برا دي تيجي معايا تشيلي الشنط وتساعدني وتخدمني كمان
نعمه بصدمه :-اي الي بتقوليه دا
هاجر :- انا كنت محتاجها اشغلها خدمه ليا وعلشان أثبت لصحابي اني غنيه
نعمه :- وتبدأ بالضحك :- يختتتي اتنيلي انا امك وبحبك خديها ومترجعاش تاني وتبدأ بالضحك
هاجر وتبدأ في السرحان كدا اقدر أبعدها عن امي شويا
نعمه :-هاااااااجر
هاجر :- اي يا ماما
نعمه :- متجيبي بوسه
هاجر :- يع اي الي بتقوليه دا
نعمه :- في اي يا بت
هاجر :- يماما خليكي جنتل شويا
نعمه :-انتي بتشتميني يأ بت انتي
هاجر :- انتي بتقولي اي
نعمه وتبدأ بالتمثيل :- دي اخرت تربيتي ليكي بتقولي جنتل في وشي
هاجر :-ماما اسمعيني بس
نعمه :- اسمع اي بعد مشتمتيني
هاجر:- ماما خليكي جدعه وابعدي عني
نعمه :- وكمان بتبعديني عنك
هاجر :-ماما انا قايمه اكل سلام
نعمه :- بت خدي هنا
هاجر:- مش جيه
***********

 

 

نرجع تاني لقصتنا
علي المائده
هاجر:-ماما نادي للزفته الي جوا
نعمه :- عوزها ليه الهبابه دي
هاجر :-علشان تاكل معانا يا ماما
نعمه :- مين دي الي تأكل معانا
هاجر :-ماما لازم تتعود تاكل معانا
نعمه وهي تتظر لبنها :- اي الي بتقوليه دا انا مستحيل اخليها تقعد تاكل معانا
هاجر :- ماما مهو مش هينفع كل يوم تاكل بواقي الاكل
نعمه :- هااااااااجر اي الي بتقوليه دا انتي شكلك اتجننتي
هاجر :- يماما اسمعيني انا لازم اكلها معانا وغير كدا عوزه فلوس
نعمه :-فلوس اي
هاجر :-ماما محتاجه فلوس اجبلها طقمين
نعمه وهي تنظر لها بغضب :-اي الي انتي بتقوليه دا مستحيل اوافق علي الكلام دا
وفي الداخل دينا تتصنت علي كلمهم وكانت فرحانه قوووووي لان اختها عوزه نجبلها هدوم وتخليها تاكل معاها وكانت في قمه السعاده الي أن سمعت
هاجر :- ماما هو مش انا قلتلك انا محتاجها علشان تخدمني في الرحله مش اكتر
نعمه :-ايوا قلتيلي
هاجر :- يبقا ليه تعصبي نفسك يا قمر انت
نعمه :- ومال دا بدأ بردوا
هاجر :-يماما علشان صحابي عرفين اني غنيه وان عندي خدمه وبلبسها شيك وبتاكل معايا علشان يعرفوا اني متواضعه فالكل يحترمني اكتر انما لو خلتها تلم باقي الاكل هتوسخ صورتي قدام الناس
نعمه:- وهي تحضن بنتها ربنا يحميكي يا روحي وخدي الفلوس اهيت حاتي هدوم شيك ليكي وابقي ادلها حاجه من عندك
هاجر :-تمم يا ماما هقوم البس انا
نعمه :- تمام يا حبيبتي

 

 

نرجع بقي لدينا وهي في حاله صدمه من الي سمعته وتحول كل الفرح الي حزن ولكنها تومن بالله فذهبت تصلي وتدعي ربها أن يهدي اختها وامها عليها لانها تتمني أن تعود أمها مره اخري وتحكي لها علي كل ما حدث معاها وفجاه بعد أن تنتهي من الصلاه والدعاء تكون هاجر مرقبها وتبكي ليه يارب اختي يحدث معاها كل هذا وتتوقف عن البكاء وتقول
هاجر :-د د دينا
دينا وهي تنظر لها :-هو انتي قلتي دينا فعلت
هاجر :-انا متكلمتش تعالي معايا يا بتاعه انتي
وتاخذ هاجر دينا التي لم تري الشارع منذ فتره طويله وتخبرها هاجر أن تنظر هنا ولا تتحرك ولكن تأتي عربيه سريعه وفجاه تصرخ دينا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت طفله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى