روايات

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثاني 2 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثاني 2 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء الثاني

رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت الثاني

رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة الثانية

الحلقه الثانية
حاتم:انتوا ميين؟؟؟
{ولكن السطو المسلح عدي من جنبهم في صمت لحد ما طلعوا فوق عند بيري..وساعتها كان متولي بيشد في حاتم عشان يدخلوا الأوضه جوا}
حاتم(بعصبيه) :في ايه يا بابا؟؟.. انت بتخاف ولا ايه؟
متولي:انا مش خايف علي نفسي انا خايف عليكم..امشي يا مهره يابنتي وارجعي البيت قبل ما ينزلوا تاني
مهره:حاضر
{مشيت مهره، ومتولي شد حاتم ودخلوا الأوضه وقفلوها..وفوق لما العصابة طلعت ولقيت الباب مقفول ومحدش بيستجيب، قرروا يكسروا الباب..ولما دخلوا ملقوش حد}
_يلا بينا
{ونزلوا ومشوا}
====في بيت أحد الملحدين====
{كان غسان معدي وشاف أخته بتصلي في الأوضه..وفي وقتها شدها وضربها بالقلم}
زهرة(بصويت) :اااااه…انت بتضربني وانا بصلي يا غسان؟؟
غسان(بزعيق) :بذمتك انتي مقتنعه باللي بتعمليه ده؟…مش عايزه تبقي معايا وتفتحي مخك المقفل ده.. ومين أقنعك ان الحركات العبيطه اللي بتعمليها دي تتسمي عبادة؟؟
زهره(بزعيق) :حرام عليك…انت مش هترتاح يا غسان غير لما ربنا يديك قلم قوي يفوقك..استغفر ربنا واطلع من التفكير المتخلف اللي اتحطيت فيه بسبب صُحبتك الفاشله!!
{راح غسان لاوي دراع زهرة لـ ورا، واتكلم بكل غل.. بينما هي كانت بتتألم من شدة الوجع}
غسان(بزعيق) :اللي عايز يعيش هنا..يبقي يعيش علي كيفي وبس ويعمل اللي انا عايزوا..وميخرجش برا طوعي
زهرة(بألم) :مينفعش اللي انت بتعمله ده يا غسان…ده بيت ابويا زي ماهو بيت أبوك..مش معني اننا مش من نفس الأم انك تنسي ان انا أختك الكبيره!!
غسان(بسخرية) :ابوكي وخلاص مات…وأمي وأمك الله يعينهم بعد ما اترموا في مستشفى المجانين..مابقاش في غيري انا وانتي..ولو عايزه تعيشي هنا وتتستري تحت سقف البيت ومتترميش في الشوارع وكلاب السكك تعض فيكي يبقي تسمعي كلامي وبس!!!
===========فـلاش بــاك=========
{بعد ما غسان حب ينتقم من أمه ومرات أبوه وده لإنهم منعوا عنه حبوب الترامادول اللي كان بيتعاطاها، حب ينتقم منهم ويحطلهم في العصير والأكل حبوب هلوسه.. وأدوية تفقدهم عقلهم..ده غير المؤامرات اللي لعبها عليهم عشان يقنعهم انهم فعلاً مجانين..واليوم ده كان راكب معاهم العربية اللي هتوديهم مستشفى الأمراض العقليه}
ليلي(بصريخ) :انا مش مجنونه…حد يقول حاجة..انا مش مجنونه يا غسان…انتوا واخديني وموديني فين؟
أنيسة(بصريخ) :متودونيش مستشفيات…ودوني عند رفعت أبوس أيديكم…يارفعت انت فين؟؟…رفعت!!!!
غسان(بصوت حاد) :شششش خلااص خلصنا..ده المكان اللي يليق بـ سموكم..انا لو أقدر اعمل أكتر من كده كنت عملت بس انا مش عبيط أودي نفسي في داهيه!
ليلي(بإنهيار) :لا يا غسان ده انا أمك…يمكن جيت عليك الفتره اللي فاتت كتير بس من خوفي عليك…لكن ده انت ابني وبحبك مهما يحصل!!
غسان(بـ لامبالاه) :وانا بقي مبحبكيش..مبحبش حد فيكم…مبحبش إلا نفسي وبس!
============================
زهرة(بعصبيه) :هما اللي كانوا السبب في كل اللي انت فيه ده!!
غسان:أمي وأمك؟؟
زهرة:لااا…انا بتكلم علي صحابك…هما اللي جروا رجليك للترامادول اللي كنت بتاخده…وهما برضه السبب في إلحادك ونكرانك لوجود الإله!!
غسان(بزعيق) :متتكلميش في أي حاجة تخصني تاني عشان متزعليش..وخلينا فيكي يا زهرة..هتسمعي كلامي بالحرف هحبك وهحطك في عينيا..انما بقي هتعملي العكس..هتشوفي اللي عمرك ما شوفتيه!!
{وسابها وخرج من الأوضة وهي لسه بتبكي}
======عند بيري======
{أثناء ما كانت سايقة، كانت بتكلم أشرف ابن خالتها}
بيري:عشان خاطري مش عايزه علاء يعرف أي حاجة عن الموضوع ده وانا هقوله أي حاجة!!
أشرف:متخافيش يا بيري انا مش هجيبله سيره عن الموضوع ده زي مااتفقنا، بس هتقوليله ايه؟
بيري:بصراحة مش عارفة..هقوله ان ماما تعبت فجأه وكان لازم اروحلها أشوفها، وهتفق مع ماما بيكون كلامنا زي بعض وإلا هنروح في داهيه!
أشرف:ماشي يا بيري خدي بالك من نفسك
بيري:اوكي يااشرف باي
{وفي الوقت ده فيروز لاحظت}
فيروز:هو انتي بتتفقي مع عمو أشرف علي بابا؟؟
{اتغيرت ملامح بيري، واتوترت زيادة}
بيري:لا يا فيروز، انا مقدرش..بس تيته تعبت فجأه وكان لازم نروح نشوفها..انا بس خايفه أقول لـ باباكي إكمنه مبيحبهاش وممكن يتدايق من زيارتنا ليها!
فيروز:بس اللي حضرتك بتقوليه ده غير اللي كنتي بتقوليه لـ عمو أشرف..هتروحوا في داهيه ليه لو بابا عرف؟
بيري:فيروز!!!…قولنا مليون مره بلاش ندخل في تفاصيل متخصناش..وياريت لو بابا سألك عن أي حاجة قوليله معرفش، أوكي؟؟
فيروز:اوكي يا ماما
=========عند علاء جوز بيري=========
{أثناء ما كان في شغله، لقي التليفون بيرن}
علاء:الو….خليه يدخل…تمام
{دخل راجل بـ بدلة وهو مبتسم..وأول ما علاء شافه قام يسلم عليه}
علاء:يااهلاً وسهلاً بـ نويري باشا، نورت الدنيا كلها
نويري:بنورك يا علاء
علاء:اتفضل ارتاح
نويري:بعتنالها ٣ رجالة في البيوتي سنتر، واعترفت علي أشرف العقاد..ولما روحنا ملقيناهوش في البيت من الواضح انها بلغته بعد ما الرجاله مشوا..ولما راحولها البيت مكنتش موجوده لا هي ولا الشغالة..اذاً في اتصالات دايرة مابينهم، وعارفين خط سيرنا كويس اوي!
علاء:انا لحد دلوقتي مكلمتهاش، وحتي لما أكلمها ولا كأني اعرف حاجة..هي احتمال تكون شايلاهم مع البواب او الشغاله اللي في العمارة..خصوصاً انها عاملة حساب اليوم ده كويس اوي!!
نويري:بواب وشغالة ايه اللي بتتكلم عنهم؟..هي اللي زي دي واثقة في نفسها لما هتثق في الشغاله والبواب وتسلمهم أمانه كبيره زي دي؟..وهي ايه ضمنها اساساً انهم مش هيسرقوها..او هيبيعوها؟
علاء:لا أحب أطمنك…اصل الشغاله اللي عندنا أمينه حبتين تلاته وبقالها معانا كام سنة ومشوفناش منها حاجة وحشه..ممكن تكون بيري لما لقيتها أمينه قالت تشيل معاها المجوهرات، واعتقد دي حاجة متجيش علي بال أي حد!!
نويري:انا عايزك تعرفلي مكان المجوهرات بطريقة غير مباشره، لان المجوهرات لو مرجعتلناش..انا وقتها هستخدم معاها اسلوب صعب اللي لحد دلوقتي مش عايز استخدمه معاها
علاء:متقلقش يا نويري كل شئ تحت السيطره
=========في بيت وجيده=======
{الباب خبط، وهما قاعدين في الصالة}
وجيده:قومي يا نسمه افتحي الباب
نسمه:حاضر
{وبعد ما فتحت لقيت متولي وحاتم، ومعاهم كيس صغير..وأول لما شافتهم قامت}
نسمه:عم متولي؟
وجيده:ده ايه الزياره الحلوه دي، تعالوا
{دخل متولي ووراه حاتم}
وجيده:اقعدوا
متولي:معلش لو جينالكم علي فجأه
وجيده:لا متقولش كده، ده انتوا نورتونا والله
متولي:يكرم أصلك يا ست وجيده
وجيده:اقعدوا
{وبعد ما قعدوا، خرجت مهره من الأوضه واتفاجئت بـ متولي وحاتم..وقربت تسلم عليهم}
مهره:اهلاً
متولي:اهلاً يا مهره
{قعدت مهره علي الأرض جنب أختها}
متولي:بعد أما انتي مشيتي يا ست وجيده..جم تلات رجالة شكلهم مُريب متفهميش دول جايين ليه..ولما قعدت أربط الأحداث ببعض وافتكرت ست بيري وهي بتجري ومستعجله..قولت ااه يبقوا دول تبعها وكانوا جايين عشانها
وجيده:وانت جاي مخصوص عشان الموضوع ده؟
متولي:لا مش ده اللي انا جاي عشانه
حاتم:احنا عرفنا يعني ان آنسه مهره، كانت جايبه مجموع حلو في الثانوية العامة واللي منعها هو يعني اسف موضوع الفلوس
{راحت وجيده داغزه مهره بـ غل في دراعها!!}
مهره(بألم) :ااه
وجيده:وهو ايه اللي فتح الحوار ده مابينكم اساساً؟؟
حاتم:براحة يا حجه وجيده مش كده!!…هي كانت جاية عشانك ولما ملقتكيش…بابا قالها تقعد علي الدكه برا ترتاح شويه، والكلام جاب بعضه وعرفنا..مفيهاش حاجه يعني!
وجيده:الموضوع مش فلوس وبس
حاتم:أمال ايه؟
وجيده:انا محبش بنتي تشتغل برا عند حد..انا مضمنش الناس برا عامله ايه؟..وهل ممكن حد يدايقها وانا بعيد عنها ولالا!!..مهره سنه بالكتير ونجوزها..هي بس لو توافق علي العريس اللي متقدملها كانت ريحتنا وشالت الحِمل من عليا شويه!!
حاتم:ومين قالك انك هترتاحي من حِملها؟؟..بالعكس يوم ما بنتك تيجي تتجوز، هتعوز اللي يجهزها..وانتي هتكفي علي بيتك وعيالك ولا علي جهازها؟…فانا جاي أقولك سيبيها تشتغل عشان تكمل تعليمها وتبقي حاجة ليها مستقبل
وجيده:اما قولي يا حاتم يابني..عرفت توفق مابين شغلك ودراستك؟
حاتم:انا حالياً قاعد من الشغل..بس لما لما كنت بشتغل اه كنت الحمدلله بقدر أوازن مابين الشغل والدراسه، ربنا بيكرم برضه
متولي:بلاش تنشفي دماغك يا ست وجيده..سيبي البنت تشيل الحِمل من عليكي وتساعد معاكي في مصاريف البيت، وبالمره تكمل تعليمها وتبقي حاجة عليها القيمه في المستقبل!!
وجيده:مانت لو مكاني كنت عملت كده وأكتر، ولا كنت خليت بنت من بناتك تشتغل وتتمرمط وانت علي وش الدنيا
متولي:أديكي قولتي علي وش الدنيا، لكن لما تبقي أرملة وعندك تلات عيال..يبقي نزليهم كلهم يشتغلوا ويساعدوا معاكي..وهتتنقلوا نقلة تانيه مكنتوش تحلموا بيها.. ده…..
{َو لسه بيكمل كلامه…حصل ضرب نار قوي جداً…من شدته مكنوش شايفين بعض…وباب الشقه اتكسر والدخان ملي البيت!!…وفي اللي اتضرب بالنار ومات…واللي اتصاب..وفي الوقت ده كان حاتم بيشد حد معاه وهو مش شايف مين!!…وهربوا من بلاكونة المنور لحد ما مشوا بعيد ولسه ضرب النار شغال…لحد ما هربوا بعيد خالص..ولما فاقوا وركزوا..اكتشف حاتم ان اللي معاه هي مُهره…صرخت مُهره وعيطت}
مهره(بصويت) :ماما واخواتي!!!!…مامااااااا
{ولسه حاتم بيبص لقي ناس جاية من بعيد بتضرب عليهم نار وبتطاردهم…فضل يجري هو ومهره لحد مااختفوا من قدامهم ووصلوا علي مينا السفن!!..ومن كتر التعب مُهره وقفت وكانت بتبكي بكاء شديد..وحاتم مصدوم ومش عارف الناس دي مين!!…لحد ما جه راجل من اللي شغالين في المينا}
_انتوا مين؟؟
=======عند بيري========
{بعد ما وصلت كانت قاعدة مع والدتها}
فاتن:وانتي عرفتي علاء انك جايه هنا؟
بيري:لا يا ماما..هبقي أقوله متقلقيش..المهم لو هو سألك في أي حاجة قوليله سبب زيارتنا انك كنتي تعبانه
فاتن:وانتي كمان هتلبسيني توب المرض يابيري وانا سليمه وزي الفل؟
بيري:أكيد مش قصدي يعني يا ماما..بعد الشر عليكي..انا اللي أقصده ان كلامنا يبقي واحد!!
فاتن:طب مش ناوية تقوليلي جايبة فيروز وجايين هنا ليه؟
بيري:بصراحه احنا زعلانين من بعض، بس انا هعملها حجة واقعد عندك كام يوم..ولا انتي مش عايزاني أقعد معاكي؟
فاتن:ومش هعوز ليه؟..ده البيت يساع من الحبايب ألف..عاملة ايه يا فيروز؟
فيروز:الحمدلله
فاتن:يدوم الحمد..قومي يا بيري، ادخلوا الأوضه ارتاحوا
بيري:ماشي، يلا يا فيروز
{وخدت بنتها ودخلوا الأوضه..وفاتن شاكه في بيري}
=========في بيت غسان=======
{رجع البيت بالرشاشات والأسلحه، ومعاه اتنين شايلين جثة في كيس، لحد ما رموها علي الأرض..وغسان طلع فلوس من جيبه واداهالهم}
غسان:كده تمام؟
_تمام
{وخرجوا من الفيلا…ولما زهرة شافت اللي بيحصل قدام عينيها، جات وهي مصدومة}
زهرة(بصوت حاد) :ايه ده؟…دي جثة؟؟؟؟؟
غسان(بزعيق) :وطي صوتك…اه جثه مستغربة ليه؟؟…فاكره الواد اللي اسمه حمزه اللي كان داير يشير في صوري ويشتمني ويحفل عليا هو وزمايله؟؟
{لطمت زهرة علي وشها وصوتت..وقربت من غسان ومسكته من لياقته}
زهرة(بصويت) :يانهارك اسود ومنيل…انت قتلته؟؟؟… قتلته؟؟؟؟؟
غسان:اه ومقتلتهوش هو وبس..لالا..قتلته هو وكل اللي معاه، ماعدا اتنين هربوا، بس انا مش هسيبهم وهفضل وراهم لحد ما اوصلهم
زهرة(بصويت) :حرام عليك…ليه كده….لييييه؟؟؟؟
{راح غسان فاكك ايديها وزقها بعيد عنه، وضربها بالقلم وزقها قصاده بكل قوه}
غسان(بزعيق) :قولتلك متراجعينيش في حاجة!!!…هو انا عايش في بيت أبويا ولا في محكمه؟؟؟…مره انت مصاحب عيال صيع…مره بتشرب زفت..مره مش مآمن بوجود الإله…مره قتلتهم ليه…انتي اللي عايزه مني ايه؟؟؟؟
{وبعد ما طلعوا فوق، زقها جوا الأوضه وقفل عليها بالمفتاح، وبصق علي الأوضه وهو كله عصبيه}
غسان(بزعيق) :عشان تحرمي وتحترمي نفسك، وشغل المحاميين اللي عايشاهولنا في أم البيت ده تبطليه!!!
{وبعد ما نزل تحت..كانت زهرة بتعيط ومش عارفه تهرب من أخوها القاسي ازاي!!…ولا حتي تستنجد بمين!!}
زهرة(بعياط) :وأفوض أمري إلى الله، إن الله بصير بالعباد.
======في مينا السفن عند مُهرة======
{اتعرفوا علي راجل كبير في سن السبعين..وكان بيهديهم}
صالح:هدي نفسك يابنتي، وهو مين دول بس اللي طاردوكم؟؟
حاتم(بحزن شديد) :والله ما اعرف
مهره(بعياط) :أخوياااا حمزه كان حاكيلنا انه يعرف واحد ملحد مش فاكره اسمه..وهو وصحابه ليل نهار يشيروا صورته ويتريقوا عليه..انا وماما نصحناه كتير وقولناله بلاش، دي في الأول والآخر حاجة بينه وبين ربنا، واحنا ملناش دخل فيها..مصدقناش ولا سمع كلامنا
حاتم(بحزن) :مش يمكن دول نفس الناس اللي جم العمارة النهارده؟؟
مهره(بعياط) :مش عارفة!!
صالح:انتوا اللي عليكم تروحوا قسم الشرطة تعملوا محضر باللي حصل وانا جاي معاكم…يلا يا ولاد قوموا
{وخدهم وأثناء ما كانوا رايحين القسم، ونزلوا من التاكسي عدت من جنبهم عربية وضربت مُهره بالنار في كتفها!!.. وقعت علي الأرض وهي بتصرخ…وحاتم و صالح جريوا عليها، لحد ما نقلوها على المستشفى…وهناك كانت مهره في عالم تاني وكل اللي بتردده علي لسانها كلمة ماما}
مهره(بتعب) :مامااا…. ماماااا
صالح(بحزن) :لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
{دخل ظابط الشرطه وهو بيبص يمين وشمال}
الظابط:مين فيكم اللي اتعرض لـ ضرب النار، الأستاذه دي صح؟
حاتم:هي…ومن ساعتها واحنا بنتطارد من شخص منعرفوش ومفيش بينا وبينه أي حاجة!!
الظابط:أكيد في…مفيش حاجه بدون أسباب..انت والدهم؟
صالح:لا انا راجل شغال على باب الله في المينا
الظابط:كنت شاهد على الواقعه اللي حصلت؟
صالح:اه حصلت قصاد عيني، انا والاستاذ ده..والناس اللي برا
الظابط:ممكن بطايقكم؟
{راح صالح مطلع بطاقته واداها للظابط يبص فيها}
حاتم(بتردد) :معلش يا باشا…انا ممعايش بطاقه..ولا حتي هي.. احنا اتضرب علينا نار في البيت وجرينا قبل ما يعملوا فينا حاجة…هو يعني شكله حد حاططنا في دماغه
الظابط:مفيش مشاكل..اسمك ايه؟
حاتم(بتردد) :اسمي حاتم متولي عبد العزيز
الظابط:والآنسه؟
حاتم:مش عارف، بس هي اسمها مهره…ده كل اللي انا أعرفه عنها
الظابط:اسمك ايه يا أستاذه؟؟
مهره(بتعب) :مهره يوسف صبري ملاك
الظابط:في عداوة بينك وبين حد يا مهره؟
مهره(بتعب) :اخويا كان…
حاتم:استأذنك بس ياباشا…الآنسه مهره بتقول ان اخوها كان علي خلاف مع واحد ملحد
الظابط:تعرفي حاجه عنه يا مهره؟؟
مهره(بتعب) :لا مش فاكره حاجة
الظابط:ياجماعه لازم شوية معلومات..وإلا كده مش هعرف أفيدكم في اللي حصل.
صالح:طب والعمل ايه بس يا سعاة الباشا؟
الظابط:هاتولي الشاهدين اللي برا
===========عند علاء=========
{رجع العمارة..لقي باب البواب مقفول}
علاء(بينده) :متولي….متولي
{وطلع الموبايل يتصل بيه، مردش..ولسه بيتصل بـ صاحب العمارة..لقاه في وشه}
علاء:كنت لسه هتصل بيك!!
حسن:خير يااستاذ علاء؟
علاء:كنت عايز متولي يمسحلي العربية عشان مسافر بكرا الصبح…مش موجود وبتصل بيه مبيردش!!
حسن(بإستغراب) :غريبة يعني..راح فين ده؟
{وطلع الموبايل يتصل بيه}
علاء:ما قولنالك مشيه وريحنا وهات واحد حِرَكي غيره..ده مبلط 24 ساعه جوا الأوضه!!
حسن:طب استني بس يااستاذ علاء أما نشوف في ايه!!…..مبيردش فعلاً.. هيكون راح فين طيب؟
علاء:طب خلاص مش مهم..تصبح على خير
حسن:وانت من أهله
{وجرب يتصل بيه تاني…وعلاء طلع الشقه..وقلب الدنيا كلها علي المجوهرات ولكنه ملقاش حاجة..لحد ما زهق وقعد علي السرير يفكر}
علاء(بتنهيده) :نفسي أعرف شايلاهم فين!!…بس هي مش عبيطه ولا يمكن تقولي سرها أبداً!!
=========في المستشفي عند مهره========
{بعد مالظابط خد أقوالهم ومشي..طلع صالح ورقه من جيبه وكتب فيها رقمه واداها لـ حاتم}
صالح:خد يا حاتم…انت برضه في مقام عيالي.. ده رقمي عشان لو احتاجت حاجه..وانا ان شاء الله هجيلكم بكرا الصبح عشان هتخرجوا من هنا
حاتم:طب هو مينفعش نخرج النهارده؟..انا سمعت يعني ان الليله هنا بـ ٣ آلاف، وانا مش معايا المبلغ ده
صالح:مش مهم سيبها على ربنا…ده اللي بيعمل خير بيلاقيه يابني، يلا تصبحوا على خير
حاتم:وانت من اهله
{وبعد ما صالح مشي…قعد حاتم علي الكنبه ونام}
=======تاني يوم في بيت بيري======
{نزل علاء وركب العربية..واتجه لـ بيت أشرف السري وأول ما دخل سلم عليه وحضنه}
أشرف:ده ايه النور اللي هل علينا مره واحده ده؟
علاء:حبيبي
{وقعدوا}
أشرف:ايه بيري لسه مكلمتكش لحد دلوقتي وقالتلك انها عند خالتي؟
علاء:ولا رنيت رنه حتي..بس مش فارقه..حسابها معايا تقيل اوي وكل مادا بيتقل عن اللي قبله
أشرف:انتوا الاتنين صعبانين عليا
علاء(بإستغراب) :صعبانين عليك ليه؟
أشرف:كل واحد فيكم بيمثل علي التاني الاستعباط، مع انه عارف كل حاجه!
علاء:مانت معانا ياحلو..ونفس اللي بتقوله ده يتطبق عليك انت كمان..اما قولي عامل ايه في البيت ده كله لواحدك..مبتخافش بالليل يطلعلك عفريت؟ ههههه
أشرف(بيضحك) :ههههه لا مبخافش..سيب الكلام ده لـ عيل صغير، مش ليا انا
علاء:قولي بقي المجوهرات فين؟؟
أشرف:عالطول كده؟
علاء:اه عالطول، ماهو عشان ملفش وأدور عليك كتير..انا في الأساس جاي عشانها
أشرف:بالنص ها
علاء:ماشي يا سيدي بالنص بس خلص
أشرف:من عينيا
{وقام ولف ضهره}
أشرف:طب بس قولي تشرب ايه…ماهو مينفعش تيجي عندي وتمشي كده!!
علاء:مش مهم انا مش جاي أتضايف
{دخل أشرف الأوضه، وطلع المجوهرات، وخرج}
أشرف:انت اتنين، وانا اتنين ونبقي كده مرضيين
علاء:تمام، وريهملي أشوفهم
{وبعد ما اداه المجوهرات، راح مطلع المسدس و رافعه في وشه…تنح أشرف من غدر علاء له}
أشرف(بزعيق) :في ايه يا علاء..بقي بترفع السلاح عليا؟؟
علاء:وآضربك بالنار كمان..احدف الاتنين التانيين.. انجز يلااا
أشرف(بزعيق) :يانصاب يا حرامي..بقي بتخليني أديلك الأمان عشان تلعب بديلك معايا؟؟؟
علاء:لأ و لسه!!
{ورجع بضهره وهو موجه المسدس في وش أشرف، وفتح الباب بإيده لحد ما العصابه دخلت ومسكوا أشرف وضربوه وخدوا منه المجوهرات كلها}
أشرف(بتعب) :دي خيانه
علاء:واللي انت عملته ده مكنش خيانه؟؟
أشرف:ايه اللي انا عملته؟؟
علاء:انت عارف كويس انت عملت ايه..انا مش محتاج اتكلم!!
أشرف:انا أي حاجة عملتها كانت بعلمك، معملتش حاجة من وراك!!
علاء:إلا حاجة واحده…بيري!!
{وضربه بالمسدس وقت-له.. وخدوا جثته وأخفوها}
علاء:اللي حصل ده ميوصلش لأي حد تمام؟
_تمام
=========في المستشفى عند مُهره=======
{جالهم صالح وخدهم ورجعوا الميناء..وقعدهم في بيت صغير..وعرفهم علي مراته “دريه”}
دريه:حمدالله على السلامه يا مهره..انا لما سمعت من صالح اللي حصلك، زعلت اوي عشانك
مهره:شكراً..انا الحمدلله بقيت أحسن
صالح:قومي يا دريه جهزي الأكل
حاتم:لا ياعم صالح احنا مش عايزين أي حاجة..احنا لازم نمشي من هنا مادام احنا متراقبين
صالح:وانت تضمن ياحاتم لما تخرج تفضل سليم؟…مش يمكن اللي بيطاردكم ده..يقرفكم في عيشتكم ويعمل حاجه جديده؟
حاتم(بحزن) :انا نفسي اعرف مين دول واحنا مالنا اصلاً بكل ده!!…حتي ابويا انا مش عارف حصله ايه!!…انا لو كنت فضلت هناك كان زماني ميت..ياعم صالح انا طول عمري ماشي جنب الحيط وعمري ما أذيت حد
صالح:باين عليك طيب وابن حلال..علي العموم خد بالك من نفسك…وخد دي اقبلها هديه مني
{وطلع سلسله شكلها حلو واداهاله}
حاتم(بإستغراب) :ايه دي ياعم صالح؟
صالح:دي سلسلة محمد ابني رحمة الله عليه…من بعد ما مات وانا شايلها في جيبي.. ولما شوفتك حسيتك فيك كتير من ابني…خدها وخليها معاك
{قام حاتم وحضنه}
حاتم:انت طلعتلي من تحت الأرض نجده!!
صالح:خير الناس أنفعهم للناس..بس حط في دماغك مش هتمشوا الليله دي..اصبروا كام يوم لحد ما مهره تخف وتقوم بالسلامة
حاتم:حاضر يا عم صالح..ادعيلنا ربنا يسترها ويعديها علي خير
صالح:ربنا يسترها في طريقكم ويبعد عنكم ولاد الحرام
حاتم:يارب
========في بيت فاتن والدة بيري========
{كانت بتتكلم في الموبايل مع بنتها غاده}
غادة:يعني بيري عندك؟
فاتن:اه عندي.. بس لو سألتك اعملي نفسك مش عارفة..انا شاكه في اختك وقلبي حاسس انها وراها حاجة
غادة:ليه بتقولي كده يا ماما؟؟
فاتن:كلامها مش راكب علي بعضه ومش منطقي..تحسي انها بتضحك علي عيل صغير مش على واحده معدية السبعين سنه…قلبي لما بيحس بحاجة بتطلع صح..وانا عندي احساس ان وراها مصيبه
غادة:خلاص انا عندي فكره نتأكد منها..انا هخلي نبيل يكلم علاء، يعمل يعني انه بيسأل عليه، ونعرف ايه آخر الأخبار
فاتن:جوز أختك مش سهل..و دماغه متكلفه زيها و…
{ولسه بتكمل كلامها لقيت بيري جايه}
فاتن:اه طيب يا غادة…انا ورايا شغل كتير مش فاضية دلوقتي…يلا مع السلامة
{قعدت بيري وهي مركزه في كلامها}
بيري:خير ياماما في حاجة ولا ايه؟
فاتن:لا اختك كانت بتطمن عليا
بيري:اوعي تكوني عرفتيها ان انا قاعده معاكي!!
فاتن:لأ وهي دي تيجي برضه؟…انا مقولتش اي حاجة…بس ياخوفي لا الاقيها جايه تزورني علي فجأه
بيري:وهو في حد بيزور حد علي فجأه ياماما؟…امال التليفونات عملوها ليه؟؟
فاتن:مانتي عارفه ساعات بتطق في دماغهم يجوا علي فجأه…ووقتها هتبقي مشكله لانهم هيشوفوكي ويعرفوا!!
بيري:انتي بتخوفيني ليه طيب؟…طب اروح فين بس؟
فاتن:ارجعي بيتك وإن كان علي خناقك انتي وجوزك..كل البيوت فيها مشاكل…بس الشاطر هو اللي يحل مش يعقد الدنيا!!
بيري:لالا بيتي ايه؟؟.. مش هيحصل دلوقتي، لازم يعرف غلطه الأول وبعدين أفكر اسامحه ولالا!!
{وجات مسدج لـ بيري من رقم غريب وكان محتواها كالتالي}
مجهول: مش ملاحظه ان جوزك متغير معاكي بقاله فتره؟…وأكيد دماغك بتودي وتجيب ومش عارفه توصلي لإجابه…بس انا بقي الاجابه عندي..انا فاعل خير وعايزك تفوقي لنفسك…جوزك متفق مع واحده يعرفها عليكي يتقابلوا الساعة 4 علي العنوان اللي هقولهولك ده..الحقي نفسك واكشفيه علي حقيقته.
{ولما بيري بصيت في الساعة لقيتها ٢…والطريق بياخد ساعتين من عندها لحد المدينه..مكنتش عارفه تعمل ايه تروح ولا متروحش}
بيري(في سرها) :مش يمكن يطلع فخ؟…ولا كمين متدبرلي عشان يلاقوا المجوهرات!!…مش عارفه
{وقامت ودخلت أوضتها، وبعد ما لبست خرجت}
فاتن:رايحه فين يا بنتي؟
بيري:رايحه مشوار و راجعه تاني
فاتن:طيب خدي بالك من نفسك
بيري:حاضر
===========في بيت غسان==========
{كانت زهره لسه محبوسه في الأوضه.. وقاعده علي السرير بتسبح…لحد ما لقيت الباب اتفتح، ولما بصيت في وشه مطلعش أخوها}
زهره(بزعيق) :انت مين وازاي تدخل هنا؟؟
كمال:غسان حالته وحشه، وعنده تشنجات..وانا مش قادر عليه!!
زهره(بصويت) :ماله غسان؟؟؟
{وطلعت تجري وخرجت برا الأوضه ونزلت لقيت غسان بيتشنج علي الأرض}
زهره(بصويت) :مالك؟؟… ماله حصله ايه؟؟
كمال:كان كويس وفجأه حصله كده
زهره:غسان بياخد علاج كل يوم في نفس الميعاد… شكله نسي ياخده النهارده..اجري علي أوضته وهات علبة دوا من أول درج لونها أحمر… بسرعه
{طلع يجري كمال وجاب الدوا…وزهره خدته واديته لـ غسان..وبعد ٥ دقايق كان فاق}
زهره(بعياط) :انت كويس ياغسان؟؟…مخدتش علاجك ليه؟..كنت هتروح مننا!!!
{وسندته هي وكمال وحطوه علي الكنبه}
غسان(بهلوسه) :انا كويس… كويس اوي…هات شريط الترامادول من الجاكت اللي هناك يا كمال
{صرخت زهره في وشه وضربته}
زهره(بصويت) :حرام عليك نفسك بقي…ارحمنا انت بتعمل كده ليه؟؟…ليه بتإذي نفسك وعشان ايه؟؟
{ضربها غسان بالقلم علي وشها، وصرخ فيها}
غسان:احبسها مكان ما جيبتها، يلاااا
كمال(بيشدها) :يلااا
{وشد زهره وخدها وقفل عليها تاني}
زهره(بعياط) :حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم
=========في بيت صالح======
{كانت دريه بتأكل مهره..وعلى الأرض كان صالح و حاتم بياكلوا}
مهره(بتعب) :مليش نفس
دريه:عشان خاطري كلي..ده انتي حلوه وزي القمر..حرام والله اللي جرالك ده
مهره:ده نصيب، ولا بد انه يصيبنا مهما هربنا منه
دريه:الأكل هو اللي هيقويكي وهيخليكي فرسه…عايزين نشوفك بصحه وعافيه يا مهره
مهره:تسلميلي يا طنط..انا بجد مش قادره أكمل
صالح:خلاص يا دريه سيبيها علي راحتها، ومنين ما تجوع تاكل تاني
{وبص علي حاتم لقاه مبياكلش}
صالح:مبتاكلش ليه يا حاتم؟؟
حاتم:ومين يجيله نفس بس يا عم صالح
صالح:معلش تعالي علي نفسك وكمل أكل
حاتم:مش هقدر والله…شكرا لـ كرمك
{وقام وقعد}
دريه:خلاص يا ولاد منين ماتجوعوا عرفونا..ده البيت بيتكم انتوا مش أغراب!!
حاتم:تسلمي ياست الكل
==========عند بيري========
{وصلت المكان وكانت داخلة مقلقه..ولما بصيت بعيد لقيت أشرف مرمي علي الأرض وسايح في دمه}
بيري(بصويت) :أشرف…أشرف..مين اللي عمل كده؟؟
{بتبص وراها لقيت الشرطه}

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى