روايات

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء الثامن عشر

رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت الثامن عشر

رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة الثامنة عشر

{بعد مالظابط لقى البيت فيه تراب وخيوط عناكب حس إن العنوان غلط، وشك إن البيت ده محدش عايش فيه من سنين!}
الظابط(بإستغراب) :انتوا اتأكدتوا من العنوان كويس؟؟
_ايوه يافندم هو ده العنوان!
============فلاش باك=========
{غسان بعد ما عرف ان زهرة راحت القسم، كان لازم يهربوا!}
غسان(بزعيق) :يلااا بسرعة قبل ما الحكومة تيجي!!
كمال(بإستغراب) :وانت عرفت منين؟؟
غسان(بزعيق) :انت هتحقق معايا ولا اية؟؟…يلا انجز بسرعه
{قام كمال..و غسان دخل جنينة البيت، جاب شِكارة فيها تراب، وابتدى يوزعها بطريقة عشوائية في البيت كله، وطلع برطمان ووزع الحشرات في الأوض، وكمال خد ليلى وخرجوا برا، راح غسان طالع وراهم، وقفل الفيلا بالمفتاح، واستخدم بكتيريا بيو صناعية، شايلها في علبة صغيرة، وبعد ما وزعها على الباب، طلع برطمان الحشرات وخرج منه عنكبوت وحطه فوق القفل، كل ده وكمال مصدوم من دماغ غسان!!}
كمال(مصدوم) :اية اللي بتعمله ده يا غسان؟
غسان:يلا انت لسة هتسأل؟
{ولم الحاجات اللي حواليه و زقه ومشوا!}
============================
الظابط:يبقى زهرة ادتنا معلومات غلط!!
{وخد العساكر ومشوا}
============================
{عند مهرة..خدت زهرة وراحوا بيت درية..وبعد ما مهرة خبطت عليها، فتحتلهم}
مهرة:دي زهرة صاحبتي، أقرب حد ليا، ونعرف بعض من سنين، زهرة اتحطت في ظروف صعبة وملهاش مكان تاني تروحه، ينفع تقعد معانا كام يوم لحد مانشوف هنعمل اية؟
درية:وماله انتوا الاتنين تنوروا الدنيا بحالها، تعالوا ادخلوا
{دخلت مهره وزهرة، و درية قفلت الباب وقعدت معاهم}
مهرة(بحزن) :معلش هنتقل عليكي كام يوم، وبعد كده لما ربنا يحلها هنبقى نشوف مكان تاني نقعد فيه!
درية:لا يا مهرة اوعوا تمشوا، ده انتوا هنا هتونسوني، ربنا العالم يابنتي…كل يوم بقعد أكلم نفسي بالساعات، حتى مفيش حد من قرايبي بيسأل عليا
مهرة:الحمدللة ان ربنا حطك في طريقنا
درية:اما قوليلي يا مهرة، حاتم عمل اية؟
مهرة(بحزن ودموع) :حاتم هيترحل على المحكمة بكرا ياطنط درية…انا مش فاهمة هو لية عمل كل ده؟…ارتاح دلوقتي وهو مسجون وبعيد عني؟…ده انا مش عارفة هعيش من غيره ازاي لحد ما يخرج، ده هو اللي كان مهون عليا حاجات كتير اوي
درية:شكلك بتحبيه اوي يا مهره، بس هتتجوزوا ازاي، معقولة هتتجوزوا من ورا أمك؟
مهرة(بحزن) :شكل ده اللي هيحصل، خلاص مبقاش في حل تاني!
{قامت درية، وهي متأثرة عشانهم}
درية:لا يا مهرة اوعي تعملي كدة مهما يحصل، ده انتي امك ممكن تطب ساكته ولا يجرالها حاجة من الصدمة!..انتي تتصالحي عليها والماية ترجع لـ مجاريها، وانا لو جات فرصة هحاول أقنعهالك رغم ان عمري ما شوفتها ولا اتعاملت معاها!
مهرة:ماما دماغها أنشف من الحجر، متفكريش…
احنا كلنا حاولنا معاها وهي برضة اللي فيها فيها!
درية:معلش يا مهرة تعالي على نفسك شوية…المهم ريحي جتتك انتي وصاحبتك، وانا هجهز الأكل
{دخلت درية جوا، ومهره قعدت على السرير}
زهرة(بحزن) :انا خايفة اوي يا مهره لا غسان يعرف مكاني ويخلص عليا!!…انا بفكر أسافر!!
مهرة(بحزن) :وانتي فكرك لو سافرتي، كدة يعني مش هيعرف مكانك؟
زهرة(بخوف) :مش عارفة…طب اعمل اية بس قوليلي!!
مهرة:العمل عمل ربنا يا زهرة…سيبيها على ربنا
زهرة:ونعم بالله
===============================
{في بيت هويدا بعد ما رجعت البيت هي وبناتها..فكيت الحجاب وقعدت على الكنبة والحزن بياكل قلبها على حاتم}
هويدا(بحزن) :يا مرارك الطافح يا هويدا…طلعتلنا منين مهره دي؟…مآني ابني كان كويس وعايش حياته وسطنا بالطول والعرض!…من ساعة ما ظهرت في حياته والدنيا اتطربجت عاليها واطيها!
نسمة(بحزن) :بس مهرة دي شكلها بت طيبة وقلبها أبيض..مش شبه بنات اليومين دول
هويدا(بحزن) :وآني هعمل اية بشكلها؟..آني كل اللي يهمني ابني وبس…ابني لو مرچعش لحضني آني ههد الدنيا فوج دماغ وجيدة!!!
ضحى:لية هي ست وجيدة اللي دخلته السجن؟
هويدا:أمال ايه!!…مش الكلب اللي اتشاكل ويا أخوكم، هو السبب في دخوله السچن؟…ومش هو برضة العريس اللي كان متجدم لـ مهره بت وچيده؟
نسمة:خلاص يا ماما، كلامنا مش هيغير اللي فات
هويدا:بس هيغير اللي جاي!
نسمة:بمعنى اية؟
هويدا:بمعنى إن حاتم لو وجف على ايديه ورچليه عمري ما هوافج انه يتچوز مهره…آني ابني مش جُليل عشان يترفض من عالم زي دي!…لأ وكمان يدخل السچن ويضيع مستجبله بسببهم!!
{بصيت نسمة لـ ضحى في صمت، وهويدا رفعت حاجبها}
هويدا(بـ شر) :انتوا اللي هتفتحوا أبواب چهنم على نفسكم يا وچيده، استحملوا بجى!!
=============================
{بالليل وقت الفجر…مكنتش مهره جايلها نوم، وطول الليل صاحية وماسكه موبايلها تبص لصورة حاتم الوحيدة اللي على الموبايل، كانت دموعها بتنزل وحاسة ان كل اللي هما فيه ده بيضيع على الفاضي…لحد ما زهرة قامت}
زهرة(بصوت واطي) :انتي صاحية، منمتيش؟
مهرة(بحزن) :هيجيلي نفس انام ازاي وحاتم بعيد عني، وياعالم هيخرج منها ولالا!
زهرة:ثقي خير في ربنا يا مهرة، محدش عارف المستقبل فيه اية…المستقبل ده بإيد ربنا مش بإيدينا احنا…انتي اه دلوقتي خايفه وزعلانه عشانه، بس ممكن ربنا يكرم ويخرج بكرا!
مهرة(بضحكة سخرية) :يخرج؟…يخرج ازاي؟؟
زهرة:دي حاجة بإيد ربنا مش بإيدينا احنا..نامي عشان هنروح بكرا المحكمة سوا
مهرة:لا انتي اوعي تخرجي من هنا، أكيد غسان مراقبك وعارف خط سيرك كويس اوي!
زهرة:ماهو لو عارف مكاني، يبقى أكيد مش هيسيبني وممكن يهجم على البيت في آي لحظة!
مهرة:فاكره لما قولتلك بلاش تثقي في كمال اللي اوهمك بالحب؟…فاكرة قولتيلي اية؟
زهرة(بحزن) :كنت حماره وغبية…والنبي يا مهرة ماتفكريني وتقلبي عليا المواجع…محدش بيتعلم ببلاش!
مهرة:خلاص يا زهرة، انا اسفة
زهرة:نامي، كلها كام ساعة وتروحي المحكمة
مهرة:هحاول
{نامت مهرة وفي ايديها الموبايل فاتحه عليه صورة حاتم، وواخده الموبايل في حضنها!}
===============================
{الصبح الساعة ٩ ونص في بيت فاتن..نزلت و راحت لـ بيري في شقتها، واللي فتحتلها..فيروز}
فاتن(بتحضنها) :صباح الخير يا حبيبة تيته
فيروز(بتحضنها) :صباح النور يا تيته، عاملة ايه؟
فاتن:انا كويسة، انتي اللي عاملة اية، ومبسوطة في الشقة الجديدة ولالا؟
فيروز:اه
فاتن:ماما جوا ولا فين؟
فيروز:اه
{دخلت فاتن وفتحت باب الأوضة على بيري لقيتها نايمة، قعدت جنبها وهزتها}
فاتن:مش انا معرفاكي ان انا جاية النهاردة؟…و برضة لسة نايمة؟…يا بيري!
{ولكن بيري كانت رايحة في سابع نومك، لحد ما تليفونها رن}
فاتن:طب ردي على اللي بيتصل بيكي طيب، يمكن حاجة مهمه!
بيري:————–
{ووقتها فاتن اضطرت ترد على التليفون، وبما ان بيري كانت حاطة شريحتين في موبايلها، كل شريحة برقم، واللي منهم الشريحة اللي بتكلم منها علا بصوت متغير}
فاتن:الو…مين معايا؟….الو….مين؟؟….هو مبيردش لية؟
{وقتها علا سمعت صوت فاتن واتأكدت ان بيري هى اللي ورا الموضوع ده، وفي ساعتها قفلت الخط، واتصدمت لما عرفت ان الشخص المجهول اللي بيهددها هي صاحبتها بيري!!…وقررت تتصل بـ علاء للمره المليون لحد ما أخيراً رد}
==============عند علا==============
علا:الو يا علاء…أخيراً رديت بعد عذاب؟…انت عارف انا اتصلت بيك كام مرة لحد دلوقتي؟
علاء:وانتي عايزة مني اية؟
علا:انا عايزة اتكلم معاك في موضوع مهم أوي
علاء:موضوع اية ده؟
علا:الكلام مش هينفع في الموبايل، لازم نتقابل
علاء(بسخرية) :نتقابل فين ان شاء الله؟…عارفة المشمش اهو هناك في المشمش
علا:انت لية مش عايز تسمعني وتديني فرصة أشرحلك!!
علاء:تشرحيلي اية، مانا مش فاهم!
علا:انا في ورطة، وفي حد بيهددني بالصور والفيديوهات اللي مابينا، وبيساومني بفلوس عمال على بطال…وانا خلاص الفلوس اللي معايا بتخلص ومش عارفة اعمل اية!
علاء(مصدوم) :يانهار اسود، ومين اللي جاب الفيديوهات دي ووصلها ازاي اساساً؟
علا:مش عارفة..ما ده اللي هيجنني، هنتفضح يا علاء وكل الناس هتعرف!…لازم تتصرف بسرعة!
علاء:انتي اللي هتتفضحي مش انا…انا ميعبنيش حاجة..الدور والباقي عليكي انتي..هتعيشي وتموتي والناس هتفضل فاكرهالك!
علا(بـ غل) :بقى كده يا علاء بتبيعني؟؟
علاء:انا لا بقيت أبيع ولا أشتري، من الآخر اعتزلت الشغلانة، وروحت للأحسن منها بكتير
علا:خليك فاكرها ومتبقاش تزعل!
{وقفلت الخط في وشه، راح باصص الموبايل بلا مبالاة، جه نويري وهو مبتسم}
نويري:بيري مش كدة؟
علاء:لا دي علا صاحبتها
==============================
{في المحكمة عند حاتم، كانت مُهره و متولي و هويدا وبناتها وجوزها بنتها..وعريس مهره وأمه قاعدين في القاعة مستنين القاضي يخرج ويؤمر بالحكم}
هويدا(بخوف) :يااارب…يارب
{دخل القاضي والمستشارين، وقعدوا، وابتدوا يبصوا في الأوراق}
القاضي:بناءً على الأدلة المقدمة والشهود المسموعة، يدين المتهم حاتم متولي عبد العزيز بتهمة الاعتداء على أستاذ عبد السميع حمدي شريف. وعليه، يحكم بإصدار عقوبة السجن لمدة عام
هويدا(بصويت) :لااااا… لااااا ده ظلم، ده ظلم يانااااس…ابني حبيبي
مهره(بعياط) :لا يا حاتم لااا…انا مش هقدر أعيش من غيرك سنة كامله!!!
متولي(بحزن) :انت اللي جيبته لنفسك يا حاتم
{يخبط القاضي على الخشب}
القاضي(بزعيق) :الصوت يا اخوانا من فضلكم!!
{سكتوا كلهم، والقاضي كمل كلامه}
القاضي:المتهم الثاني سعد محمد عصام محمد، في قضية سرقة ونهب الممتلكات العامة و…..
{وبعد ما القاضي خلص كل المتهمين اللي عنده، ودخل جوا..قاموا كلهم وقربوا من حاتم ورا الحديد، كانت مهره بتعيط وماسكة ايد حاتم}
مهره(بعياط) :لية كده يا حاتم، ضيعت نفسك عشان كلب ميسواش
حاتم(بنظرة حزن) :كنتي عايزاني أشوفك بتضيعي مني يا مهره واسيبك وامشي؟
مهره(بعياط) :وانت بعد اللي عملته ده بقيت معايا يعني؟…سنة كاملة يا حاتم؟…دي صعبة عليا أوي…انا مش هقدر أبعد عنك!
حاتم:اوعديني يا مهرة انك متتجوزيش حد تاني!
مهره:اوعدك مش هتجوز حد غيرك يا حاتم…ده حبك جوا قلبي وفي عنيا الاتنين،عمري ما هبقى غير ليك…وهفضل مستنياك انشالله عمري كله!
متولي:انا هتصرف واخرجك من هنا يا حاتم
{جه العسكري وشد حاتم، وهويدا واقفه تعيط، وبناتها ييطبطوا عليها ومتأثرين!}
حاتم:ازاي؟
متولي(بصوت عالي) :هشوفلك محامي يخرجك، انا أملي في ربنا كبير!!
حاتم(بصوت عالي) :خدي بالك من نفسك يا مهره، خدي بالك من نفسك ياماما انتي ونسمة وضحى
هويدا(بصوت عالي) :متخافش علينا…احنا في حماية ربنا، انت اللي خد بالك من نفسك!
{مشى حاتم، وهما كمان خرجوا برا المحكمة…وقبل ما هويدا وبناتها يمشوا، قربت من مهرة في الشارع}
هويدا(بصوت حاد) :آني مش عايزه أشوفك هناهو المره الچاية…وياريت متتعبيش نفسك وتيچي هنا تاني…انتي لا من معارفنا ولا تجربيلنا حاچة وكل المصايب اللي حصلتلنا دهي كانت بسببك انتي، عمري ما هسامحك يا مهرة على بهدلتك لابني في السچون
نسمه(بإحراج) :ياماما!!!
هويدا(بصوت حاد) :اسكتي انتي…وانسي چوازك منه، حاتم أول ما ربنا ينفخ في صورته ويخرچ بألف سلامة هچوزه ست ستك، وابجي خلي أمك الخدامة اللي شايفة نفسها على مفيش تنفعك!
{ومشيت قدام هى وضحى..جات نسمة وطبطبت على كتف مهره وهى بتعيط وباصة في الأرض}
نسمة:حقك عليا انا يا مهرة، صدقيني ده كلام على الفاضي انما هويدا مفيش أطيب منها، ده بس من حرقتها…معلش حقك عليا سامحيني انا!
{ومشيت ورا هويدا، وعم متولي زعلان على حاتم ومهرة واللي حصلهم}
متولي:متعيطيش يا مهرة، ولا كأنها قالت حاجة!…هو انا طلقتها من فراغ؟…اللي شوفتي جزء منه ده انا كنت عايشه ليل نهار
مهرة(بعياط) :هو انت فاكرني ضعيفة ومش عارفة أرد يا عم متولي؟.لا انا عندي لسان وبعرف أرد كويس اوي،انا بس مش عايزة أرد وقلبها يشيل مني زيادة، ساعات بعذرها وبقول لو انا مكانها هعمل أكتر من كده…انا مش عايزه أزعلها عشان خاطر حاتم!..انا بحب حاتم وبحب كل اللي من طرفه..خصوصاً بقى لما تبقى أمه!
متولي:ادعي يا مهرة..ده الدعاء بيغير القدر
{وطبطب على ضهرها وخدها ومشوا}
===============================
{بعد كام ساعة كان غسان وصل ليبيا عند علاء ونويري..وأول ما شافوه، قام نويري وحضنه}
نويري:حبيب قلبي اللي مقدرش أعيش من غيره، عامل ايه طمني عليك؟
غسان:تمام، انت عامل اية يا نويري ؟
نويري:زي الفل
علاء:ازيك يا غسان، الطريق تعبك؟
غسان(بيقعد) :أوبشن التعب ده مش موجود عندي
نويري(بيقعد) :قولي بقى يا سيدي، كمال مجاش معاك لية؟
غسان:ده عيل لخمة..لو جيبته معايا كان مش بعيد نتكشف، انا مش عارف بس اية اللي مخليني استحمله؟
نويري:طول بالك شوية، ده مهما كان ايدك اليمين ومتقدرش تستغنى عنه
غسان:لو ايدي عارجه أقطعها
نويري:ياساتر على مصطلحاتك…أما اية اخبار زهرة وامك ومرات أبوك طمني!
غسان:بعت أنيسة لأمريكا وهناك عملوا معاها الصح وخلصوا عليها، لكن أمي لسة مش عارف…انما زهرة بقى ليلتها معايا طويلة
نويري:لية طيب، ده انتوا المفروض اخوات يعني!
غسان:هربت اليونان مع بت اسمها مهرة، وعيل ابن ستين كلب اسمه حاتم…الاتنين ساعدوها تهرب، بس على مين روحت وجيبتها من شعرها…بقى حتة اتنين اللي أبوه بواب وأمها خدامة، يلعبوا مع غسان رفعت مرة واحدة؟
علاء:استنى بس كده…انت قولت حاتم ومهرة؟…واحد أبوه بواب والتانية أمها خدامة ولا انا بيتهيئلي؟
غسان:ماتنضف ودانك يمكن تسمع كويس…ايوه اتنين جرابيع ميسووش جنية…بس وحياة أم الطبيعة لأندمهم، انا بس هتدارى كام يوم لحد ما حوار زهرة ده يقدم، زمان الحكومة قالبه عليا الدنيا!
علاء:اسمه حاتم متولي؟
غسان:انت عرفت منين؟
علاء:ماهما دول اللي عندي في العمارة!!…انا عارف متولي، وست وجيدة..وعارف عيالهم بس مشوفتهمش بقالي كتير!…بقى هما كانوا هربانين برا؟
نويري:اوباا ده شكل في مابينكم مصلحة مشتركة
غسان:عشان انا نيتي صافية…شوف لما الاخبار الحلوة تيجي فجأة…يعني جوز الكلاب دول من عندك؟
علاء:اه ياحبيبي…وأبوه ده انا مرقدله، انا عاوز الحساب يتقل في الآخر، وهديله حتة قلم
غسان:يبقى ايدك في ايدي يا معلم!
علاء:وانا موافق!
{وحطوا ايديهم في بعض، ضحك نويري وشد الشيشة يشربها}
==============================
{عند مهرة وصلت بيت درية، ودخلت..لقيت زهرة بتعيط، ولما زهرة شافت مهرة مسحت دموعها وحاولت تداري}
مهرة(بإستغراب) :زهرة مالها؟
درية:انتي اللي مالك، كنتي بتعيطي ولا اية؟
مهرة(بعياط) :حاتم اتحكم عليه بـ سنة سجن يا طنط درية، انا مش قادرة أصدق اللي حصل ده…مش عارفة اروح فين ولا اتصرف ازاي عشان يخرج!
درية(بتحضنها) :اتمالكي اعصابك يا مهرة، ياما ناس اتحكم عليهم بسنين طويلة..يدخلوا شباب يخرجوا منها شايبين بالشعر الأبيض، وسبحان الله خرجوا على فجأه!
مهرة(بعياط) :ازاي؟…انتي تعرفي حد حصله كده؟
درية:اخويا كان محكوم علية بـ ١٠ سنين، خففوله الحكم، وبعدها بكام سنة خرج ورجع وسط بيته وولاده، ما بالك بقى اللي واخد سنة، يعني ممكن يخففوله الحكم ويخرج بعد ٦ شهور!
مهرة(بعياط) :وانا لسة هستنى ٦ شهور؟…الاتنين أصعب من بعض..انا كرهت الدنيا واللي فيها، مش عارفة اية اللي جابني بس…انا الدنيا كلها إسودت في عيني من بعد اللي حصل
{وقعدت على السرير جنب زهرة}
درية:اقريله قرآن كل يوم، ده ربك القادر..يقول للشئ كن فيكون برهن إشارة من ايده!
مهره(بحزن) :ونعم بالله
درية:روقي دمك يا مهرة
{ودخلت جوا..بصيت مهرة لقيت زهرة كاتمة دموعها}
مهرة(بحزن) :مالك انتي كمان؟
زهرة(بعياط) :قلبي واجعني على ماما…قلبي فيه نار يا مهره…غسان قتـ.ـلها وخلص عليها!!!
مهرة(بحزن) :حاسة بيكي والله…بس متخافيش مصير غسان ده هيقع في شر اعماله…هيقع في ايد اللي مبيرحمش!..ده زي ما في القوي في الأقوى!
زهرة(بحزن) :ربنا يرحمها ويصبرني…انا مينفعش أسيب حقها…لازم أرجع حقها من غسان!!
مهرة(بحزن) :وهتعمليها ازاي دي ان شاء الله؟
زهرة(بحزن) :مش عارفة…بس دور الطيبة اللي انا فيه ده لازم ينتهي وإلا حقي وحق ماما مش هيرجع!
{حضنتها مهره، وكانوا الاتنين بيعيطوا على اللي فيهم}
مهرة:متقلقيش يا زهرة، ربنا قادر على كل شئ، قادر يرجعلك حقك من غسان…وقادر يرجعلي حاتم!
================================
{عند متولي راح بيت وجيدة، ولما فتحت ولقيته استغربت}
وجيدة:متولي؟
متولي:عايز اتكلم وياكي كلمتين ياست وجيدة
وجيدة:زي مانت شايف مفيش غيري
متولي:مانا عارف ان مفيش غيرك، عيالك الاتنين ربنا يرحمهم ويغفرلهم…ومهره طردتيها في الشارع لكلاب السكك ومخوفتيش من اللي هيحصلها!!
وجيدة:انت جاي عايز اية؟…جاي تقلب عليا المواجع وخلاص؟؟
متولي:انا جاي أفوقك من اللي انتي فيه..انتي السبب في دخول حاتم السجن، والسبب برضة في ان بنتك اتشردت في الشوارع!
وجيدة(بصوت حاد) :بسببي لية؟..كنت قولتله تعالى اتبلطج هنا في المنطقة؟…واعملي فيها بطل من أبطال السيما؟…ولا قولتله افضحنا وخلي اللي مايشتري يتفرج؟…انا بنتي سوقها وقف وكله على يد ابنك!
متولي(بصوت حاد) :انتي السبب يا وجيدة، ومهما روحتي ولا جيتي هتفضلي انتي السبب..عارفة لية؟…لانك لو كنتي وافقتي من البداية مكنش كل ده حصل، كان زمان حاتم ومهره مخطوبين وكلها كام شهر ويتجوزوا ونفرح بيهم، لكن عِنادك ونشوفية دماغك هما اللي جابونا الأرض!
وجيدة(بصوت حاد) :دي بنتي انا…وانا حره فيها، أجوزها اللي على كيفي…ميجيش الغريب يتحكم فينا ويمشينا على مزاجه ، تكونش انت واصي علينا واحنا منعرفش؟
متولي:خلاص نسيتي سنين العِشرة دي كلها؟…مش ده حاتم اللي كان نفسك تخلفي عيل ويطلع زيه؟…وكنتي بتضربي بيه المثل؟…دلوقتي بقى كُخه؟
وجيدة:حاتم الطفل بتاع زمان، غير حاتم الشاب بتاع دلوقتي…محدش فينا بيفضل على حاله ولا حد ضامن نفسه!
متولي:سواء رافضة ولا موافقة على حاتم…مش ده الموضوع اللي انا جايلك عشانه…انا جايلك عشان تكلمي عريس بنتك، وتقوليله يتنازل عن القضية…انا ابني هيضيع من عمره سنه على الفاضي…هيبقى خسر جامعته وتعليمه وشغله، حتى مهره هيخسرها هى كمان!!
وجيدة:حاتم ومهره لا يمكن يتجوزوا…والموضوع ده اتقفل ومش هيتفتح تاني، وإن جاني الخبر..ابقى بلغها ان أمها ماتت وملهاش عزا!
متولي:كلمي عريس مهره، لو مش عشان حاتم، فعلشاني انا…اللي مترضيهوش على اللي منك مترضيهوش على الغريب، بالإذن
{وسابها ونزل، وهى قفلت الباب وقعدت على الكنبه تفكر في كلامه..لحد ما رفعت سماعة التليفون وطلبت رقم}
وجيدة:انا عارفة انك مش قابلة تكلميني بعد اللي حصل…انا بس عايزاكي في كلمتين..واديني فرصة أشرحلك!
===============================
{عند حاتم بعد ما رحلوه على السجن بالبدلة الزرقا، وقعد على سريره، طلع صورة مهرة من جيبة وبص فيها}
حاتم(بحزن) :هتوحشيني أوي يا مهرة…انا وعدتك إني عمري ما هبعد عنك ولا هسيبك…وبعدت بس ده مش بمزاجي ده غصب عني!…لكن انا راجعلك قريب، ولو الدنيا كلها رفضت جوازنا، فاانا معنديش مشكلة احاربهم انشالله يوصل عمري ١٠٠ سنة، هفضل أحارب علشانك طول ما فيا الروح!…المهم انك انتي تفضلي قد الوعد، ومخرجش ألاقيكي بقيتي لغيري!…ساعتها هطب ساكت مش هستحمل!… لكن انا عارف انك قد الوعد وعمرك ما هتكوني لحد غيري!…بحبك اوي يا مهرة!
===============================
{في بيت هويدا، كانت قاعدة على الكنبة حاطة ايديها على راسها وحزن الدنيا في قلبها}
سميح(بيضحك) :هههههه ابنك بجى رد سچون خلاص يا هويدا؟…هي دهي الخلفة اللي تشرف؟
هويدا(بصوت حاد) :خير انشالله؟…ناوي على خناجة ولا اية أمال؟
سميح(بيضحك) :ههههه جومي جومي، اعمليلنا كوبايتين شاي بالنعناع نعدل بيهم الطاسة!
{قامت هويدا وهى مستغربة جوزها عديم الاحساس}
هويدا(بزعيق) :انت اية يا أخي؟…على جلبك مراوح؟…كوبايتين شاي اية وزفت اية فوج دماغك؟…ابني محكومله بسنة سچن، وانت هناهو بتجولي كوبايتين شاي تعدل بيهم الطاسة؟..جاك طاسة لما ترن فوج دماغك!!
سميح(بزعيق) :احترمي نفسك ومتتكلميش معايا بالطريجة دي تاني يا هويدا…بعدهالك..المرة الچاية هطين عيشتك انتي وبتك ضحى!
هويدا:وضحى مالها ان شاء الله؟..بتدخلها في اللي ملهاش فيه لية؟
{دخل عبدالله جوز نسمة عندهم}
عبدالله:في اية بس بتتخانقوا لية؟
هويدا(بزعيق) :البيه جال اية..بيجولي اعمليلنا كوبايتين طفح شاي، يعدل بيهم الطاسة!، ولا عامل أي اعتبار لمشاعري وأحاسيسي!
عبدالله:طب ادخل جوا يا عم سميح، عشان أعصابك متتعبش
{بص سميح بقرف لـ هويدا ودخل الأوضة}
عبدالله:مانا قايلك مليون مره خديه على قد عقله
هويدا(بعصبية) :خلاص مبجاش فيه طولة بال، آني روحي بجيت في مناخيري من چوا!!!
عبدالله:طب صلي على النبي
هويدا:علية افضل الصلاة والسلام
عبدالله:انا سألت ناس في موضوع حاتم
{وفجأة الأمل رد في قلب هويدا}
هويدا:بجد والله يا عبده؟
عبدالله:اه والله، وقالوا ندفع غرامة ونخرجه، يااما الراجل اللي رافع عليه قضية يتنازل عنها!
هويدا:أبيع الأرض بتاعت أبويا مفيش إشكال، بس حاتم يخرچ منها!!!
عبدالله:هو بس الحوار هياخدله كام يوم لكن بأمر الله محلوله!
هويدا:روح اللهي ربنا يسترها وياك يا عبده، ويوقفلك ولاد الحلال اللي يساعدوك زي ما بتساعدنا!!
عبدالله:اللهم آمين، انا جيت اطمن قلبك..عارفك أكيد خايفة وقلبك بياكلك على حاتم!
هويدا:اوي اوي، ده انت لو ولعت نار في بلدنا والبلاد اللي چنب بلدنا…والنبي ماهتيچي حاچة في النار اللي في جلبي!
عبدالله:عارف يا حماتي..بس ليها مخرج بعون الله
هويدا:يااارب…ياااارب
===============================
{عند بيري،وهي قاعدة مع فاتن في الريسيبشن، قصاد التلفزيون…لقيت علا بتتصل عليها..سكتت شوية ومتردده مش عارفة ترد ولالا لحد ما ردت}
بيري:الو
علا:هاي اخبارك اية يا بيري؟
بيري:بخير
علا:انتي عند طنط، ولا فين؟
بيري:هيفرق معاكي في اية؟
علا:أصلك وحشتيني وعايزة آجي أقعد معاكي شوية، بجد بقالنا كتير مقعدناش مع بعض لواحدنا
بيري:لا انا مسافرة
علا:ياخسارة، يعني مش هعرف اقعد معاكي؟
بيري:للاسف بقى، بس عادي يا حبيبتي تتعوض يوم تاني!…الأيام جاية كتير
{وكانت مبتسمة ابتسامة شر}
علا(بتردد) :خلاص مرة تانية بقى شكلي مليش نصيب، صحيح طنط أخبارها اية طمنيني عليها؟
بيري:كويسة الحمدلله
علا:الحمدلله، سلميلي عليها
بيري:يوصل
علا:باي
بيري:باي
فاتن:مين يا بيري؟…بتكلمي غادة أختك؟
بيري:لا دي علا…كانت عايزة تيجي بس انا قولتلها إني مسافرة
فاتن:وانتي مش عايزاها تيجي لية؟
بيري:امممم مش جاهزة يا ماما…عادي يعني
فاتن:طب قومي، شوفي مين بيخبط
بيري:حاضر
{قامت بيري، تشوف مين بيخبط، لقيته الهاكر اللي جابلها كل فضايح علاء جوزها وصاحبتها}
بيري:عايز اية؟
_بكلمك مبترديش لية؟
بيري:كنت مشغولة، خير!
_اسمعي الفويس ده كدة
{وشغلها تسجيل صوتي، لـ علاء وهو بيتفق مع غسان على قـتلـ.ـهـا}
[[علاء:عايزك تخفيلي ملامح أمها، مش عايز سم واحد فيها سليم، حتى العضم عايزوا يختفي ميبقالوش أثر
غسان:تحب أنفذ بأنهي طريقه؟
علاء:اللي يعجبك، ماهو أصل دي طول ماهي عايشة هتفضل ترازي في اللي جابوني..بس فيروز اياك تقرب منها، البت ملهاش ذنب، انا عايز أمها بس
غسان:من عينيا، بس كله بتمنه، ادفع وانت هتشوف
علاء:عايز كام؟
غسان:عايز مليون ونص
علاء:كتير اوي عليها الصراحة
غسان:بس مش كتير على مجهوي!
علاء:مجهودك يحترم، ماشي يا سيدي، أول ما تجهز عرفني وانا أجيبلك الفلوس، اتفقنا؟
غسان:اتفقنا ]]
بيري(بخوف) :يانهار اسود ومنيل!!!…هى حصلت انه ينوي على قتلي؟؟؟…يانهار اسود
فاتن(بصوت عالي) :مين يا بيري؟
بيري(بصوت عالي) :ده الدليفري يا ماما
{وبعدين رجعت تتكلم تاني بصوت واطي}
بيري:لو في أي جديد عرفني عشان أعرف اتصرف
_تمام
{مشي وبيري قفلت الباب ورجعت قعدت والخوف والتوتر على وشها}
فاتن:أمال فين الأكل؟
بيري:أكل اية؟
فاتن:انتي مش قولتي انه بتاع الدليفري؟
بيري(بتردد) :ااه اااه ايوة هو، بس جاب أوردر غلط، خليته يرجع بيه وهيبدله
فاتن:مابقوش يشوفوا شغلهم اليومين دول، تقوليلهم حاجة، ويجيبولك حاجة تانية خالص!
بيري(بتوتر) :صح فعلاً
================================
{تاني يوم عند مهرة، راحت السجن لـ حاتم بما انه كان يوم الزيارات على حظهم!..ولكن هويدا مكنتش تعرف..كانت مهرة قاعدة جنب حاتم وماسكة ايده والدموع في عينيها}
حاتم:متفكريش انها بعد اللي قالته، هصرف نظر ولا حتى هغير رأي!…انا مش عيل صغير يا مهره ولا معدوم الشخصية!!…دي حياتي وده اختياري انا!
مهرة(بدموع) :كلامها وجع قلبي أوي يا حاتم، حسسني اننا بدل ما نقرب من بعض زيادة..لا بنبعد، وبعد ما ماما كانت رافضة، بقيت أمك هي كمان رافضة!…عارف انا فكرت كتير أخلص من الدنيا دي و…
{ضغط حاتم على ايد مهره وتنحلها}
حاتم :اياكي تفكري بالشكل ده تاني يا مهره!…تبقي كتبتي الموت عليا من قبل مااخرج…انا لسة عندي أمل ان كل حاجة تتحل وأهلنا يوافقوا!…وحتى لو موافقوش انا مقداميش حل تاني
مهرة(بخوف) :لا يا حاتم مش هينفع!…احنا بالشكل ده هنقطع علاقتنا بيهم للأبد!..انا مش هقدر أعمل حاجة من ورا ماما…لازم نشوف طريقة لحد ماتوافق!
حاتم:مااحنا جربنا كل الطرق ولسة برضة مصممة يا مهرة وأديكي شايفة حصلنا اية من رفضها لجوازنا!
مهره(بخوف) :صدقني انا مش هقدر أعمل كده…أكيد ليها حل المهم يا حاتم طمني عرفت تنام وتاكل هنا؟
حاتم(بحزن) :معرفتش، ومش لإني مش متعود على العيشة دي…لا انا متعود على كده وأكتر بكتير!
مهره(بإستغراب) :امال معرفتش لية يا حاتم؟
حاتم(بحزن) :عشانك…عشان بعيد عنك…عشان قربي منك اللي بينورلي حياتي يا مهرة…وبكون متطمن عليكي وانتي معايا…لكن طول مانتي لواحدك انا مش متطمن!
مهرة(بحزن) :وانا عندي أمل انك تخرج قريب، قلبي بيقولي انها هانت اوي
{خرج العسكري من جوا وقال للناس بصوت عالي}
العسكري:يلاا الوقت خلص، يلااا امشوا… يلا يااساتذة يالي هنا
{قام حاتم ومهره}
حاتم:خدي بالك من نفسك يا مهرة
مهرة:حاضر، هجيلك الزيارة الجاية
حاتم:مع السلامة يا مهره
{مشيت مهره وخرجت وهي حزينة، وبعيد كان في شخص بيراقبها…وبعد ما وصلت بيت درية}
مهره:السلام عليكم
درية وزهرة:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
{خبط الباب لتاني مرة، قامت زهرة تفتح لقيته كمال!!!!}
زهرة(مصدومة) :انت عرفت مكاني منين؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى