رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رانيا عمارة
رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء التاسع والعشرون
رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت التاسع والعشرون
رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة التاسعة والعشرون
{لف علاء وهو خايف من نويري، وارتبك في كلامه}
علاء:انا كنت مسافر مصر عشان أخلص اللي اتفقنا عليه!
نويري:واية هو بقى اللي اتفقنا عليه؟
علاء:هو احنا مش اتفقنا نخلص على بيري ولا اية؟
نويري:ياه هو انت لسة فاكر؟…ياعم فكك بلا بيري بلا كلام فاضي خلينا في نفسنا ومستقبلنا هو ده اللي هينفعنا بجد!
علاء:بس انا مش هرتاح غير لما آخد روحها بإيدي!!
نويري:وتودي نفسك في داهية؟…ولا الأحسن نحكم عقلنا ونفكر بشويش؟
علاء:وبعد ما نفكر؟
نويري:هبعتلك واحد من رجالتي يخلص الموضوع في minute…وهتبقي انت بعيد عن المشاكل، بدل ماتروح والحكومة تمسكك!
علاء:انا مستعد أضحي بحياتي ومستقبلي في سبيل ان انا أخلص منها وأرجع حقي اللي هي كلته!…ومش منها هي وبس لا هي وعيلتها، حتى عم متولي وابنه اللي داير مابينهم وبين بعض حوارات…هما فكرهم عشان انا سافرت، يبقي خلاص نسيت اللي عملوه؟..انا كنت هرجع أندمهم كلهم واحد واحد!
نويري:طب مانا أبعتلك حد ينتقم منهم كلهم، ياحبيبي افهم انا خايف عليك ومش عايزك تتحط في موقف صعب زي ده، مش كفاية ان غسان الحكومة مسكته!!
علاء(مصدوم) :ايه؟؟؟…امتى الكلام ده؟؟
نويري:من كام شهر
علاء(مصدوم) :يعني مسافرش زي مانا كنت فاكر؟؟
نويري(بيضحك) :لا مسافرش، اتمسك…عشان كده انا خايف عليك… ده انا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي صاحب زيك يا علاء!
{وقرب حضنه، وخرج حاتم من شنطة العربية بالحبل، وفجأة ربطه…واتصدم علاء من غدر صاحبه له!!}
علاء(بزعيق) :قول بقى انك عامل الحوار ده كله عشان تخلص مني يا نويري…هانت عليك العِشرة؟؟؟؟
نويري(بزعيق) :تهون ونص زي مانا هونت عليكم زمااان…زي ما خطفت مني بيري واتجوزتها وانت عارف كويس ان انا وهي كنا بنحب بعض وناويين على الجواز، ده انا من يومها وانا في مكاني مش قادر أنسى…هنسى اية ولا اية؟؟؟…ده انت قهرتوني وموتوني بالحياه…وبوظتولي مليون حاجة كنت مخططلها…الفرق بيني وبينكم ان انا كانت نيتي خير، لكن انتوا نيتكم زبالة شبهكم!!…وكل اللي انت فيه ده تستاهله يا علاء، وتستاهل أكتر من كده كمان…ولسة هتشوف وهتعرف ان ده كان ذنبي انا!!!!
علاء(بزعيق) :يعني انت كنت مقرب مني عشان بيري؟؟…بتستغفلني يا كلب؟؟؟
نويري(بزعيق) :اخرس…اخرس مسمعش صوتك..مين فينا اللي كان بيقرب من التاني عشانها؟…انا ولا انت؟؟؟…ومين فينا اللي استغفل التاني..أنا ولا انت؟؟…انت السبب في كل حاجة حصلت ياعلاء،وانا مش مسامحك ولا عمري هسامحك..ولو رجع بيا الزمن كنت دفنتك بدل المرة مليون!!!…يلا ارميه في العربية
{خد حاتم…علاء وشده ورماه في شنطة العربية وقفل عليه وعلاء بيزعق..لحد ما نويري وحاتم ركبوا العربية ومشوا راحوا الميناء…وهناك كان القبطان والمساعد مستنينهم…لحد ما دخلوا علاء في نفس الأوضة اللي غسان كان فيها…مد نويري ايده في جيب علاء وطلع كل اللي فيه، بما فيهم المفتاح اللي كان بيدور عليه، وأول ما مسكه ابتسم وكله فخر}
نويري:كده أنام مرتاح لأول مره في حياتي
{واداه لـ حاتم و خرج، واتحرك القبطان متجه لـ مصر، في وجود حاتم و كمال…ورجع نويري للجبل مره تانية}
==============================
{عند هويدا، بعد ما نسمة رجعت هي وجوزها، كانت واقفه مستنياهم قصاد البيت، وكلها غضب}
هويدا:روحتوا برضه يا نسمة؟؟…و نسيتوا اتفاجنا مع بعض؟
نسمة:حرام عليكي ياماما، مانتي أصلك مشوفتيش مهرة كانت تعبانة ازاي..ده الله يكون في عونها على اللي هي كانت مستحملاه!
هويدا(بصويت) :يامرارك ياهويدا…هودي وشي من الخلج فين؟..هجولهم اية يا عالم!!… هجولهم ابني الوحيد سندي وضهري في الدنيا…راح اتچوز من ورايا ومراته ولدت وچابت الواد؟…هيبتي فين؟.. وشكلي جصاد الخلج؟
نسمة:ده ريان حفيدك اسم الله عليه، كله حاتم وهو صغير، سبحان الله الخالق الناطق
هويدا(بعياط) :لية كده يا حاتم…حرام عليك..هي أمك للدرچادي ملهاش خاطر عندك؟…لية تخلي شكلي طين جصاد العالم حوالينا؟…يجولوا عليا اية؟…مش عارفة أحكم على عيالي؟؟
عبدالله:خلاص بقى يا حماتي اللي حصل حصل، هو يعني كلامك ده هيرجع اللي فات؟
هويدا(بعياط) :ماهو ده اللي حاتم عمله…جال يتچوز من ورايا عشان يحطني جصاد الأمر الواقع…اااه يا مُرك في ابنك يا هويدا…حسبنا الله ونعم الوكيل
نسمة:عشان خاطري كفاية بقي!!…بدل مانتي بتوجعي في قلبك كده، استهدي بالله وقومي اشتريلك هدية وخديها وروحي لـ مرات ابنك!
هويدا(بصويت) :انتي اية يانسمة، جبلة؟؟…چلدك تخين مش بتحسي؟؟…هدية اية اللي آخدها واروحلها…راحلها ملك الموت يابعيدة
{ودخلت جوا و رزعت الباب من كتر العصبية…بصيت نسمة لـ جوزها بيأس ان هويدا قلبها يحن على حاتم ومهرة، وتنسى اللي حصل!..لحد ما مشوا ورجعوا بيتهم}
==============================
{عند مهرة بعد ما متولي خد ضحى ومشى..كانت وجيدة شايله حفيدها ومبسوطة بيه، وجنبها زهرة}
وجيدة:ياخلاثي عليك…اسم الله…اسم الله…سبحان الله الخالق يا مهرة…كله أبوه ده مخدش حاجة منك!
زهرة:لا ياطنط وجيدة، واخد مناخير مهرة
وجيدة:على العموم بكرا لما اسم الله عليه يكبر، هتظهر ملامحه، هي بس العيال الصغيره كلها كده في الأول متعرفيلهمش شكل
مهرة(بتضحك بتعب) :ودي أحسن حاجة ياماما انه طلع شبهه…انا نسيت تعب الـ ٩ شهور بقرفه بكل ما فيه أول ما شوفته ولقيته شبه حاتم!
وجيدة(بفرحه) :ده احنا بقى بإذن الله..لازم نعمله أحسن سبوع في الدنيا كلها..ونجيب الشوكولاتات والحلويات ونعزم قرايبنا ونوزع عليهم كلهم من كبيرهم لـ صغيرهم…والنبي يا زهرة ابقي فكريني نكتب كل الطلبات في الورقه مش عايزين ننسى حاجة
زهرة:حاضر ياطنط وجيدة
{قامت وجيدة وحطت ريان على رجل زهرة}
وجيدة:خدي بسم الله…انا هدخل أعمله الرضعه وجاية
زهرة:ماشي
{دخلت وجيدة المطبخ تجهز الببرونه لـ ريان، وزهرة بصيت لـ مهرة بكل سعادة}
زهرة(بفرحه) :الف مبروك يا حبيبتي
مهرة(بتعب) :الله يبارك فيكي
===============================
{عند علا في المستشفى..دخلها الدكتور في الأوضة عشان يديها العلاج}
الدكتور:حمدالله على السلامه
علا(بتعب) :الله يسلمك
الدكتور:احنا محتاجين نعرف منك شوية معلومات
علا:اتفضل
الدكتور:مين اللي رماكي قصاد المستشفى؟
علا(بتعب) :بيري
الدكتور:بيري اية؟
علا:بيري صاحبة المطعم
الدكتور:ايوه اسمها اية يعني؟
علا(بتفكير) :مش عارفه
الدكتور:حاولي تعرفي، وإلا كده حقك هيضيع من اللي عمل فيكي كده!
علا(بتعب) :بيري صاحبتي…اسمها بيري فريد يسري الوالي..انا عايزة حقي يرجعلي منها
الدكتور:حقك هيرجعلك بس عايز اعرف هي لية عملت كده؟
علا(بتعب) :عشان تخلص مني
الدكتور(بتفكير) :وهي عايزه تخلص منك لية؟…انتي أذيتيها في حاجة؟
علا(بتعب) :عشان…عشان…..
{وقبل ما تكمل جملتها، دخلت في غيبوبه،جرى الدكتور وحاول يفوقها لكنها للأسف ماتت!}
==============================
{وبعد ما بيري باعت كل أملاكها وخدت الفلوس وسافرت…في بيت فاتن كانت قاعدة مع غادة وفجأة الباب خبط بقوه..ولما فتحت لقيتهم الشرطة}
فاتن(بصويت) :في اية؟؟
الظابط:معانا أمر من النيابة بإحضار بيري فريد يسري الوالي…مش ده بيت والدها السيد فريد؟
فاتن(بخوف) :اه بيته، بس في اية فهمني؟
غادة(بإستغراب) :في اية يا حضرة الظابط، مطلوب أمر بإحضارها لية؟
الظابط:الأستاذة اتسببت في موت زميلتها علا مجدي محمد…بيري موجودة ولالا؟
فاتن(بصويت) :اية؟؟؟…يعني اية؟؟…يعني بنتي مجرمة ياسعاة الباشا؟؟؟؟
{دخل الظابط جوا ووراه العساكر وهما بيدوروا على بيري في الشقة بحالها!}
غادة:بيري مش موجوده، مينفعش اللي حضرتك بتعمله ده!!
الظابط:أمال بيري فين؟
غادة:معرفش!!
الظابط:انتي مين؟
غادة:انا غادة أختها
الظابط:اتصلي بيها
غادة:مفيش مشكلة
{وطلعت موبايلها تتصل بيها ولكن الخط مقفول}
غادة:الخط مقفول
الظابط:اتصلي تاني وافتحي الاسبيكر!
{اتصلت غادة لتاني مره، وبرضة الخط مقفول}
غادة:اظن المفروض تكون حضرتك كده اتأكدت!
الظابط:تمام
{وخرج من الشقة هو والعساكر، وغادة قفلت الباب، وفاتن بتعيط}
فاتن(بعياط) :ضيعتي نفسك يا بيري، حرام عليكي…لية كده وعشان اية بس…عشان اية!!
=============================
{وعند بيري في مطار دبي بعد ما وصلت، لقيت الشرطة بتوقفها وبتمنعها من الدخول}
_ممنوع الدخول
بيري:يعني اية ممنوع الدخول؟؟
_جاء لنا أمر من الشرطة المصرية بترحيلك إلي بلدك مرة ثانية، ومنعك من دخول الإمارات العربية المتحدة
بيري(بإستغراب) :يعني اية؟؟…وانا عملت اية لكل ده؟
{مسكوها الشرطة ورجعوها الطيارة بالكلبشات، وبيري بتصرخ!}
==============================
{عند حاتم و كمال بعد ساعات لما وصلوا مصر، خدوا علاء ووقفوا في وسط الميناء واتصلوا بالظابط حسني}
حاتم:احنا لقينا علاء وهو دلوقتي معانا، نجيبه ونيجي القسم ولا نعمل اية؟
حسني:بجد لقيت علاء هو كمان؟…لأ ده انا أسقفلك بقى وأقولك شابوه…هاته هيضرنا في اية؟…ماهو كده كده متهم في قضية قتل أشرف العقاد بمساعدة غسان أقصد سيد
حاتم:حالاً ونكون عندك، سلام
{ وحط الموبايل في جيبه..وشد علاء مع كمال وكان علاء بيعافر بكل ما فيه عشان ميروحش!!…وبعد ما حاتم خد علاء ودخله عند الظابط…قام الظابط بكل سعادة وفخر وهو مش مصدق نفسه}
حسني:انا بقول انك ليك مستقبل باهر مع الشرطة يا حاتم
حاتم:شرف ليا
حسني(بيسقف) :شابوه ليك…ازيك يا علاء أخبارك اية؟..بذمتك سيد موحشكش؟…ده انتوا منورين الدنيا في الفيديو وانتوا بتساعدوا بعض في قـ.ـتل أشرف العقاد..بصراحة كان مجهود جبار…وعمالين تداروا وتمسحوا قال يعني عشان لما نوصل منشكش فيكم، بس على مين..قدرة ربنا فوق كل شئ…يشاء القدر اننا نسترجع كل البلاوي من على الميموري…تخيل حتة بتاعة قد كده، تكشفكم؟
{وقرب منه وشد اللزق من على بؤه، فبص علاء لـ حاتم وهو النار طالعه من عينيه!}
علاء(بزعيق) :ياكلب ياابن الكلب…ياابن البواب ياواطي، وديني ماهحلك…ده انا هطلع ******
حاتم(بزعيق) :سيرتي وسيرة ابويا متجيش على لسانك بدل ماأقطعهولك، فاهم ولا أعيد تاني؟؟
حسني(بصوت حاد) :امشوا انتوا يا حاتم، وانا قاعد مع علاء حبيب قلبي، ده انت نورت الدنيا كلها
حاتم:عن اذنك
{خرج حاتم ووراه كمال ومشوا..وقرب الظابط من علاء وهو مبتسم ابتسامة شر}
حسني(بصوت حاد) :انا مش هقولك اعترف، لان الدليل في ايدي…هقولك متخافش عشان هتبقي مع صاحبك هتونسوا بعض، وقريب تتقابلوا في نار جهنم ان شاء الله
علاء(بزعيق) :انتوا جيبتوا الفيديوهات دي منين؟
حسني(بصوت حاد) :هو في حاجة تصعب على الحكومة؟…هو احنا بنلعب؟…ولا قاعدين نأزأز لب؟…ده احنا عنينا في وسط راسنا يالااا
{وخبط على المكتب، فدخل العسكري}
حسني:حطله الكلبشات، وارميه في الحجز!
علاء(بزعيق قوي) :يبقى كان كلام حسن صح بقى وفي حاجة مابينهم، بقى بتبعتيلي اللي يقضي عليا يا بيري لأ وبمساعدة نويري….نويري اللي كان عايز يتجوزك قبل مني…بتستغفلوني ياولاد الكلب…لاااا لااااا انا مش هسكت!!
===============================
{وفي الوقت ده كانت الدنيا ليل، وعند حاتم وكمال طلعوا على السلم وخبطوا على الباب..واللي فتحت زهرة…ولما شافت كمال مصدقتش نفسها}
زهرة:حمدالله على السلامه يا حاتم انت وكمال
حاتم وكمال:الله يسلمك
زهرة(بفرحه) :ادخل يا حاتم، دي مهرة هتفرح بيك أوي!!
{دخل حاتم جوا لقى مهرة قاعدة على السرير وجنبها وجيدة وشايله ريان…كانت مهرة هتقوم من فرحتها برجوع حاتم، ولكن حاتم شاورلها تقعد وقرب منها حضنها، ابتدت دموع مهرة تنزل من اشتياقها له، مكنتش متخيلة انه ممكن يرجع بعد ولادتها بيوم واحد بس، ويكون جنبها هي وابنها}
مهرة(بعياط) :خلاص كده يا حاتم؟…اوعى عشان خاطري تقولي انك مسافر تاني…ده انا ماصدقت انك رجعت…انا مكنتش متخيله انك هترجع المره دي بسرعة!
حاتم(بحب) :وانا مش مسافر تاني يا مهرة خلاص!…اوعدك ان انا هفضل جنبك وجنب ابننا!!
{وباس راسها…وبص جنبه لقى وجيدة شايله ريان، فاابتسم وقرب ايده من ريان وهو الفرحه مالية قلبه}
وجيدة(بسعادة) :حمدالله على السلامه ياحبيبي
حاتم:الله يسلمك
وجيدة:بسم الله
{واديته ريان يشيله…وفي الوقت ده دخل كمال و زهرة وهما الابتسامة على وشهم}
حاتم(بحب ومشاعر عميقه) :يااااااه يا ريان!
وجيدة(بفرحه) :تعالى يا كمال، شوف ريان، وقولنا شبه مين بس بذمتك!
{قرب كمال وبص على ريان وابتسم}
كمال(بيضحك) :شبه حاتم!
وجيدة(بتضحك) :كلنا قولنا كده
حاتم(بفرحه شديدة) :حاجة غريبة مش عارف أوصفها!
زهرة:الف مبروك ياابو ريان، يتربى في عزكم يارب، ويكبر وتشوفوه أحلى عريس في الدنيا بحالها!
حاتم(بفرحه) :الله يبارك فيكي
{قرب حاتم، وخد مهرة وريان في حضنه، كانت مهرة مبسوطة جداً وفي قمة سعادتها، وفجأة وبدون أي مقدمات}
وجيدة:لولولولولولوي…اعمل حسابك يا حاتم، لازم نعمل أحلى سبوع لـ ريان، ده أول حفيد ليا وأول فرحتي!
حاتم(بفرحه) :بس كده، أحلى سبوع لأحلى ريان…ده انا هعمله سبوع الدنيا كلها تحلف بيه
{وتعالت زغاريد وجيدة و زهرة في أركان البيت}
==============================
{تاني يوم عند نويري في الجبل…كان بيكلم حاتم في الموبايل}
نويري:طب تمام حلو أوي…آخر حاجة بقى يا حاتم، واظن ان دي اسهل من كل اللي فات..المفتاح اللي انا اديتهولك ده…عايزك تروح مكتب علاء القديم…وتقلبهولي على مفتاح لونة أخضر، بص هو شكله غريب كده وهيبان من منظره..وأول ما تلاقيه كلمني وهقولك تعمل اية!
حاتم:ماشي، ابعتلي عنوان مكتبه وهروح
نويري:تمام، دقيقة ويكون عندك
حاتم:تمام
{وبعد ما حاتم قفل مع نويري، اتبعتتله مسدج بالعنوان، فا بعت مسدج لـ نويري “تمام”…وحط موبايله…لقى وجيدة خارجة من المطبخ بـ كوبايات الشاي باللبن، لحد ما حطتها على الترابيزه وقعدت}
وجيدة:سكرك قد اية يا حاتم؟
حاتم:٣ معالق
وجيدة:احلى ٣ معالق
{خرجت زهرة من الأوضة وهي ساندة مهرة…لحد ما قعدت على الكنبة}
حاتم:عاملة ايه دلوقتي يا مهرة؟
مهرة(بتعب) :الحمدلله أحسن شوية
وجيدة:انتي بقى يا مهرة..انا عاملالك مُغات، عشان يسمنك كده ويعوض النقص اللي عندك
مهرة:ياه ياماما ده انتي من ساعة ما ولدت وانتي بتشربيهولي!
وجيدة:ماهو لازم تتغذي كويس ياحبيبتي، عشانك وعشان ريان يعرف يرضع…وهسلقلك فرخة بس وحياتك عندي لا تاكليها كلها ومتغلبينيش زي امبارح!
مهرة:حرام عليكي، وانا برضة هقدر آكل فرخة كاملة لواحدي؟
زهرة(بتضحك) :بصراحة ياطنط انتي مش راحماها من ساعة ما ولدت، ده انتي كل ساعة داخلة بكوباية مغات، وفطار وغدا وعشا مصممة تأكليها فراخ و لسان عصفور!
وجيدة(بتضحك) :بكرا تتجوزي انتي كمان، وتخلفي ونعمل معاكي زي ما بنعمل مع مهرة!
حاتم:صحيح بمناسبة الجواز..في عريس جاي لـ زهرة، هو انا معرفوش من زمان، بس حاسس انه كويس
{اتقلبت ملامح زهرة لما حاتم جاب سيرة العريس}
وجيدة:طب على بركة الله…يطلع مين ده يا حاتم؟
حاتم:كمال عايز يتجوز زهرة
وجيدة:انا حسيت كده رغم انه متكلمش، بس مادام هو كويس ايه يمنع؟
زهرة(بإحراج) :انا مستنية غسان يتعدم عشان أقدر آخد خطوة
وجيدة:متعطليش فرحتك يا عالم اية يحصل بكرا!
زهرة:مش هكون مرتاحة والله ياطنط…الأحسن لما غسان يتحكم عليه!
وجيدة:خلاص زي ماتحبي
{قام حاتم وحط الموبايل في جيبه}
مهرة(بتعب) :رايح فين؟
حاتم:هروح مشوار، وهبقي أجيبلك علاجك وانا راجع
مهرة:خلي بالك من نفسك يا حاتم
حاتم:حاضر
{مشي حاتم، وراح العنوان اللي نويري بعتهوله}
===============================
{عند كمال رجع بيته، قامت والدته وهي مش مصدقة}
نورا:كمال؟
{قرب كمال من والدته وحضنها وهو بيعيط}
نورا:كنت فين كل ده يا كمال؟
كمال(بحزن) :سامحيني يا ماما…انا أسف…عارف ان انا بعدت عنكم كتير..بس يمكن بسبب المشاكل اللي كانت دايماً مابينا، انا عمري ما كنت مرتاح وسطكم، كنت بلاقي نفسي في الغربة أكتر…بس انا خلاص مابقتش قادر أبعد أكتر من كده…انا لو كنت اتسابت كنت هغرق وهيبقى مصيري من مصير غسان
نورا(بدموع) :قولنالك بلاش غسان ده خالص…غسان ده مش شبهنا وياما عملنا مشاكل عشان تنهي علاقتك بيه وبرضة مكنتش بتسمع كلامنا!
كمال(بدموع) :انا اسف على أي حاجة عملتها زعلتكم…خلاص مبقاش في غسان تاني…وكمال رجع لأصله وبطل يصاحب ناس مش شبهه!
{خرج والده من الأوضة فااستغرب وجوده}
احمد(بصوت حاد) :انت اية اللي جابك هنا؟…ازاي تجرأ وتيجي لحد هنا بعد اللي عملته معانا آخر مرة؟؟
كمال(بدموع) :انا اسف…والله اسف، وحقكم عليا…انا حسيت بغلطي وجاي عـ…..
احمد(بيقاطعه بزعيق) :بعد اية؟؟؟…بعد ما قهرت أمك وخليتها صاحية نايمة ماسكة صورتك وبتعيط زي المجانين؟…اطلع برا مش عايز أشوفك تاني…يلاااا
{ولسة كمال هيطلع، شدته نورا ناحيتها}
نورا:لاااا كمال مش هيخرج…انا ماصدقت انه رجع لحضني!!!…حرام عليك يااحمد…ده ابنك سامحه!!
احمد(بعصبية) :اسامحه بعد كل ده؟؟…انتي اكيد اتجننتي يا نورا…لعلمك لو ابنك ممشاش من هنا، انا اللي همشي ومش هتشوفي وشي تاني!!
{قرب كمال من أحمد وحضنه وهو بيعيط}
كمال:عشان خاطري، نفتح صفحة جديدة مع بعض وننسى كل اللي فات
احمد:كل اللي فات ده انت اللي هديته بإيدك!!
كمال:ومستعد أصلحه بس تسامحني!…ده ربنا بيسامح، يبقى انت مش هتسامحني؟…عشان خاطري اديني فرصة تانية…ده انا مليش غيركم!!!…عشان خاطري!!
{ابتدا احمد يضعف من كلام ابنه، وحضنه…فا قربت منهم نورا وحضنت كمال، وقرروا يفتحوا صفحة جديدة}
===============================
{عند حاتم بعد ما وصل مكتب علاء القديم وفتحه ودخل، كان بيدور في كل حتة على المفتاح الأخضر، لحد ما لقاه بعد وقت طويل..فطلع موبايله واتصل بـ نويري}
حاتم:انا لقيت المفتاح، اعمل اية تاني؟
نويري:هتاخده وهتروح على العنوان اللي هبعتهولك
حاتم:تمام
{وبعد ما نويري بعت العنوان لـ حاتم…راح حاتم ودخل بيت وفتحه، ودور على الخزنة، وبعد ما لقاها وفتحها طلع منها مجوهرات!!..فااتصل بيه تاني}
حاتم:انا لقيت مجوهرات
نويري:واحدة حمرا وواحدة خضراء واتنين لونهم أبيض؟
حاتم:أه هما
نويري:هبعتلك حد بكرا في الميناء، تسلمه المجوهرات وتستلم الفلوس
حاتم:فلوس اية؟
نويري:حقك، مانت برضة تعبت معايا في المهمة دي، واحد غيرك كان قال وانا مالي بكل ده…متنساش ان انا من غيرك مكنتش هعرف أرجع مصر وأسلمه للحكومة بنفسي!
حاتم:الناس لبعضها ياأستاذ نويري
نويري:تسلم ياحاتم، انت جدع وعشان كده تستاهل اللي هديهولك!
حاتم:ماشي وانا في إنتظار اللي هيجي ياخد مني المجوهرات
نويري:مع السلامة
حاتم:سلام
{قفل حاتم الخزنة، ورجع كل حاجة مكانها..وخد المجوهرات ورجع البيت}
==============================
{عند غسان في السجن، جاتله تشنجات تاني، وفضل يصرخ من التعب…اتلم حواليه المساجين، وشالوه على السرير..وواحد منهم جرى وخبط على باب الزنزانة}
_معانا واحد تعبان…افتحوا…في واحد تعبان هنا!!
{دخل العسكري وخده لمكتب الظابط، وحولوه لـ مستشفى السجن}
الدكتور:بيشتكي من اية؟
=جاتله تشنجات وكان بيصرخ..محدش فينا عارف ماله!
{ووقتها الدكتور قرب ياخد عينة دم منه، عشان يعرفوا سبب تعبه}
العسكري:النتيجة هتطلع امتى؟
_ساعة بالكتير
==============================
{عند وجيدة خرجت من المطبخ بطبق الشوربة والفرخة المسلوقة…وراحت عند مهرة في السرير…كانت مهرة قاعدة، وريان نايم جنب منها}
وجيدة:ايه ده…ده نام!
مهرة(بإبتسامه) :اه نام
وجيدة(بتقعد) :يلا يا مهرة…مين هياخد ورك الفرخة ده؟
مهرة:انتي معملتيش حساب زهرة؟
وجيدة:وانا معقول يعني هأكل زهرة أكل مسلوق…انا عاملة أكلنا انا وزهرة وحاتم على جنب…لكن انتي ياحبيبتي لازم تاكلي مسلوق وتشربي سوايل
{وابتدت تأكل مهرة في بؤها}
مهرة:بس انا مليش نفس
وجيدة:معلش تعالي على نفسك وكلي، ولا احنا هنقضيها لبن صناعي لريان كل يوم؟
{رجع حاتم من برا بـ كيس العلاج، ودخل الأوضة}
حاتم:عاملين اية؟
وجيدة:يا أهلاً يا أهلاً، نورت الدنيا كلها
{حط حاتم كيس العلاج على الترابيزه، وقرب من مهرة باس راسها، وراح عند ريان باسه}
وجيدة:ربنا ما يحرمهم من دخلتك عليهم يارب، ويديمها عليهم نعمة
مهرة:يارب ياماما
حاتم:انا جيبتلك العلاج..كل علبة مكتوب عليها هتاخدي منها امتى..وفي علاج منهم هتاخديه دلوقتي
وجيدة:مكتبلهاش على حقن؟
حاتم:لا هو سألني عندها جرح وخياطه وكلام من ده قولتله لا..فكتب على دول
وجيدة:الحمدلله،انا هقوم أحط الأكل
حاتم:ماشي
{دخلت وجيدة المطبخ تحط الأكل في الاطباق، وحاتم قعد مكانها..وطلع المجوهرات من شنطة صغيره جوا كيس الأدوية}
مهرة(بإستغراب) :اية ده يا حاتم؟؟
حاتم:دي المجوهرات بتاعت نويري
مهرة:واية اللي جابها عندنا؟؟
حاتم:هياخدهم مني بكرا
مهرة(بخوف) :اوعى تكون هتسافر تاني!
حاتم:مهرة!!…صدقيني خلاص مفيش سفر تاني…ولو في هيكون معاكي انتي و ريان، احنا مش هنبعد عن بعض تاني!
مهرة:وعد؟
حاتم:وعد!
==============================
{عند كمال في الأوضة بعد ما اتوضى، كان في آخر ركعة، وبعد ما قام…حط السجادة على السرير و خرج…كانت نورا وأحمد قاعدين في الصالون}
احمد:شكلك كنت بتصلي!
نورا(بإبتسامة) :القفطان الأبيض هياكل منك حته!
كمال(بيقعد) :انا بصراحة فكرت بيني وبين نفسي…قولت لازم أراجع حساباتي وأقرب من ربنا، وأنسى كل العك اللي فات من حياتي ده!
احمد:وده أحسن قرار انت خدته، ياريت تفضل ثابت في قرارك!
كمال:ربنا يثبتني ويهديني
نورا:يارب ياحبيبي يارب
كمال:انا كنت عايز أكلمكم في موضوع، واتمنى انكم تفهموني صح
احمد:موضوع اية؟
كمال:في واحدة بنت حلال…هي محترمة وطيبة وجدعة وتستاهل كل خير والله…وشافت كتير من الدنيا…انا حابب اني اتقدملها بس مستني أشوف رأيكم الأول
احمد:ودي انت عرفتها منين؟
كمال:بصوا بما اني فتحت صفحة جديدة وقررت أقرب من ربنا…فاانا مش هكدب…اللي انا عايز أخطبها دي تبقي زهرة اللي كلنا كنا فاكرين انها أخت غسان
نورا(بزعيق) :غسان المجرم؟؟
كمال:لالا استني بس ياماما…انتي مش فاهمة حاجة!…غسان مطلعش أخوها…غسان طلع مزور أوراق ومنتحل شخصية أخوها اللي هو في أساس قـ.ـتله
احمد:يعني غسان ده اسمه اية ولا اية نصيبته؟؟
كمال:اسمه الحقيقي سيد..ومتقلقوش هو اتقبض عليه وهيتحكم عليه بالاعدام…و زهرة دي ولا أخته ولا أي حاجة زي ما كلنا كنا فاكرين..وخدوا المصيبة الأكبر…قتـ.ـل أخوها وأبوها وأمها، حتي مرات أبوها دخلها مستشفى المجانين..دمرلها حياتها بأكملها
احمد:اية الشر والأذية دي كلها؟…هو لية عمل كل ده؟
كمال:عمل كل ده عشان يورث..واهو بعد ده كله ولا هيورث ولا هيتهبب وهيلبس في الحيط بسبب شره وأذيته..وكل ده هيرجع لـ زهرة في الآخر!
نورا:واشمعنا دي بالذات اللي انت عايز تتجوزها؟
كمال:عشان لقيتها شبهي..طيبة وبنت حلال زي ما قولتلكم..وغلبانة..غلب الدنيا كله اتجمع واتحط في قلبها..انا متأكد انكم هتحبوها زي مانا حبيتها!
نورا:شوقتني أشوفها يا كمال
كمال:والله لا تدخل قلبكم من أول مره،زهرة دي اسم على مسمى…كأنها زهرة فعلاً ونازلة من الجنة!
احمد(بتنهيده) :ماشي يا كمال، ابقى خد ميعاد مع أقرب حد ليها و ربنا يسهل
كمال(بفرحه) :يعني انت موافق؟
احمد:كلامك ده يخلي أي حد يوافق
{ضحك كمال وقام حضن والده ووالدته}
كمال:ربنا ميحرمنيش منكم ابداً
=============================
{عند حاتم ووجيدة ومهرة وزهرة…كانوا قاعدين في الصالة قصاد الأكل..ومهرة قاعدة على الكنبة بـ ريان..رن موبايل زهرة فدخلت تتكلم جوا}
حاتم:انا ان شاء الله المفروض يعني يبقى معايا ٢ مليون وشوية كسور…عايز أفتح بيهم مشروع
مهرة:مشروع اية ده؟
حاتم:مصنع للصناعات الخشبية والأثاث
وجيدة:وده انت هتعمله ازاي؟
حاتم:سهله اللي يسأل ميتوهش..واهو المصنع يكبر ويجيب دخل كويس..انا لو عيشت على المبلغ اللي معايا هرجع لنقطة الصفر من تاني
وجيدة:صحيح خد من التل يختل
حاتم:بالظبط..ولو جاب أرباح كويسة، أفتح مشروع تاني..ولو نجح.. أفتح مشروع تالت…لحد ما يبقى عندي مصانع في كل حتة
وجيدة:روح ربنا يفتحها في طريقك وييسرلك امرك
حاتم:يارب
{وفجأة الباب خبط، قام حاتم يفتح لقاه متولي..ولما متولي شافه حضنه بإشتياق}
متولي:كده يا حاتم ترجع ومتقوليش؟؟
وجيدة:تعالى ياعم متولي، ده انت حماتك بتحبك
{دخل متولي وقعد على الكنبة}
متولي:تسلميلي ياست وجيدة
وجيدة:والله لا تيجي تاكل، ده انا عاملة أكل بزيادة
متولي:واكل والله
وجيدة:كل تاني ده انا حلفت!
{ودخلت المطبخ تجيب اطباق زيادة، وحاتم قعد}
حاتم:كنت هكلمك بس كنت مسحول في كام حوار من ساعة ما رجعت
متولي:ايوه اضحك عليا بالكلمتين دول، كل ماتتزنق متلاقيش غيرهم تقولهملي
حاتم:طب قوليله انتي يا مهرة عشان هو مبيصدقنيش
مهرة:حاتم مش بيكدب والله ياعم متولي…هو فعلاً من ساعة ما رجع وكل شوية رايح مشوار شكل
متولي:وانت يعني مكنتش تعدي على أبوك تشوفه ٥ دقايق؟
حاتم:وانا ينفع أقعد معاك ٥ دقايق بس؟…بقى ده اسمه كلام؟..ده احنا عايزين لنا قاعدة طويله نحكي ونتحاكى فيها
مهرة(بإبتسامه) :معلش هاتها فيا انا المره دي!
متولي:عشان خاطرك انتي يا مهرة
مهرة:حبيبي يا عم متولي
==============================
{عند غسان بعد ما نتيجة التحليل طلعت والدكتور خرج من الأوضة وملامحه متغيره}
العسكري:اية يادكتور عنده اية؟
الدكتور:عنده كانسر من الدرجة الرابعة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)