روايات

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل التاسع 9 بقلم جنار سلطان

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل التاسع 9 بقلم جنار سلطان

رواية صعيدي خطف قلبي الجزء التاسع

رواية صعيدي خطف قلبي البارت التاسع

صعيدي خطف قلبي
صعيدي خطف قلبي

رواية صعيدي خطف قلبي الحلقة التاسعة

*_البــ{ 9 }ــارت_*🫂✨
ميرا أول ما شافت الرساله اتعصبت جامد وعملت بلوك للرقم وفاضل ترمي كل حاجه حواليها……
ميرا بتعصب : حيوان…..
بقرف وبكره نفسي لما بفتكرك….
بكره انا قد ايه كنت غبية و مش فاهمة حاجة….. بكرهك….. بكرهك……..
ايه اللي فكرك بيا دلوقتي…..
ما صدقت بقي…. يا ربي…. ماام صدقت خلصت…..
وفجأة لقت الباب بيخبط
ميرا وهي تحاول الهدوء:
مين ؟!
محمود : انا محمود يا ميرو … يلا متتاخريش ضلوك… كليتنا متجمعين…..
ميرا : ماشي يا حوده روح وانا جاية…..
محمود : ميرو انتي زينة ؟!!…… حاسس من صوتك انك مش زينة……
ميرا وفتحت الباب بابتسامة مصطنعة : لا انا كويسه يلا بينا….
محمود : ميرو انا في الكام يوم دول عرفتك زين….. انتي حوصل معاكي حاجة او في حد ضايقك… او تعبانة…. اصل الضحكة دي مش من جلبك…..
ميرا : انا مالي اهو انا زي الفل يلا بينا…. يا زميلي……
محمود بعدم تصديق : يلا……..
المهم نزلوا ومهران جاه وقعدوا
وطول القعدة عمالين يضحكوا ويهزروا وميرا سرحانة او بتضحك ضحكة مصطنعة
مهران لاحظ ده مع انه زعلان ومضايق منها….. بس حاسس انها على غير عادتها المرحة والعفوية اللي دايما بتتخانق…. وبتضحك……
محمود : جولنا بجي يا جدي…. انت كنت بتحب جدتنا الله يرحمها……
الجد بابتسامة ممزوجة بحزن :
الله يرحمها اقعد ساكت يا واه ….وبطل بجي…..
سارة : لا والنبي يا جدي جولنا…..
محمود : ايوة يا جدي كنت بتحبها ولا عادي…..
الجد بابتسامة : بحبها ….
الحب كلمه جليله عليها….
انا عمري ما حبيت احد قدها واصل……
ميرا : طب ما تقول يا جدي حبيتها ازاي وفين……..
الجد : هي كانت طيبه جدا……. كانت تحب البساطه والزرع…….
كانت كيف الجمر……
وانا بيني وبينكم يا اولادي ….
كان خلجي ضيق….
وبتعصب بسرعة…..
ابوي كان رايد انه يجوزني….
وانا ما كنت رايد…..
بس ابوي غضب عليا وإلا يجوزني يا إما ولا انا أبنه ولا يعرفني……
(كان عايز يشوف احفاده وانا كنت طبعا الكبير خصوصا ان احنا من اكبر العائلات هنا….)
وقتها اتجوزتها……
وعرفتها من يوم جوازنا اني مكنتش رايد الجوازة دي واصل……….
بس اتجوزتها بسبب ابوي…..
كنت طول الوجت بتعصب عليها وبكلمها من غير نفس….
بس عمري ما مديت يدي عليها لاني خابر زين انها ملهاش ذنب……
ومع ده كلاته كانت دايما طيبة معايا وحنينة…..
ووقت ما تعبت لجاتها اول حد جنبي….
لحد مع الوقت حبيتها بدلت حالي وشجلبته……
بجيت من العصبي للطيب……
مبجتش اقدر ازعلها واصل….
ولو زعلتها ابجي كيف الطفل اللي بيفضل ورا والدته لحد ما ترضي عنه……
وبعد كدة ربنا رزقنا باول نعمة من عنده حامد……
وبعديه حسام ومحمد…..
كنت بشكر ربنا دايما ان هي في حياتي…..
وانها جابتلي اطفال دايما تفكرني بيها…
بحبها ولو أن الحب كلمة جليلة….
ياااا يا ولاد اللي يلاجي الحب الحقيقي يبجي كسب جوهرة ولا عمرها هتفارقه……
ولحد ضلوك بحبها لانها ساكنة هنا…..
في جلبي….. وهفضل احبها لحد ما ربكم يفتكرني و اروحلها…..
كلهم قالوا : بعد الشر يا جدي…..
ميرا : بس ايه الرومانسية دي يا جدو…..انت طلعت رومانسي بقي وبتحب……
الجد :اومال ايه يا بنيتي….. انتي مفكراني جاهل وجلبي حجر اياك….
ميرا بابتسامة: لا يا جدو….. انت طلعت رومانسي…..
امال كنت مخبيها فين الرومانسية والحب ده كله. بس…..
الكل ضحك………
مهران : ما تحكيلنا يا جدي… قصة من قصصك….. اللي كنت بتحكيها……
الجد : تعالوا يا اولادي……
هحكيلكم ضلوك….. حكاية فلاح….
الفلاح ده كان كان عنده كام فدان كده
وكان بيزرعهم كل سنه وكان بيأكل عياله ومرته…..
واهو عايش على جد حاله……
في يوم الفلاح ده جاه حد خبط على باب داره
المهم فتح لجي جدامه حد لابس خلجات شبه البندر كده…….
مش من هنا
الفلاح جال :
ايوة…..اجدر اساعدك في شئ يا بيه ؟!!!
= لا انا بس كنت عايز ماية لو مفيش مانع….. بس لاني جيت هنا بدور على بيت وشكلي توهت ولا ايه……
ومعرفتش مكانه ……
الفلاح : اتفضل تشرفنا يا بيه….
اجلس هنا وانا هجيب الوكل والماية علشانك يا بيه….. وانا هبجي اجي معاك واوصلك للدوار اللي انت رايده…..
=لا شكرا انا بس عايز شوية ماية….
الفلاح : والله ما ينفع يا بيه مادام دخلت بتنا لازم تاكل
وفعلا اصر عليه انه يقعد
ممكن تدخله الجروب اللي تحت وتتفاعلوا
وبعدين الفلاح دخل لمرته وقال :
جهزي الوكل….. في ضيف عندينا برة…..
-مين ده ؟!!!
*واحد جاي ضل الطريق…. يلا جهزي الوكل….
-بس انت خابر زين…. ان احنا نهاية الشهر ومفيش غير الوكل ده اللي المفروض يكفينا انا وانت والولاد الاسبوع اللي جاي كلاته….. كدة مش هيبجي عندنا وكل واصل…..
*جهزي بس وملكيش صالح…. ربك كريم…..
المهم يا ولادي مرته جهزت الوكل اللي عنديهم وحطته للراجل والراجل اكل وشرب بعد إلحاح من الفلاح…. وبعدين خرج الفلاح معاه… علشان يشوف هو منين وعايز انهي دار…..
الفلاح عرف منه انه عايز واحد اسمه احمد عبيد وده بجي
يا ولاد كان اغني واحد في البلد بعد العمدة واحنا كنا بعده…..
المهم الفلاح وصل اللي من البندر ده…….للدار……
واول ما احمد عبيد شافه جري عليه بالحضن وشكر الفلاح بعد ما ابنه حكاله…. ايوة عرف ان ده يبجي ابن احمد عبيد اللي بجاله كتير جوي في البندر وولسه معاود…..
من فرحة احمد عبيد عطا للفلاح……..
فلوس كتيرة جوي…..
مع ان الفلاح رفض بس هو اصر….
الفلاح رجع البيت مبسوط جوي
وقال لمرته :
يلا مش جولتلك ربك كريم……
ادينا معانا ضلوك…..
فلوس تكفينا 8 شهور جدام….
وقص عليها ما حدث معه…. )
اللي عايز اوصلهولكوا يا اولادي انكم تبجوا عارفين ان اي حاجه بتعملها لوجه الله
ربنا عمره ما ينساها ….
ربك بيردها لك
ويفتح لك ابواب انت عمرك ما تتخيلها ….
ما فيش اجمل من انك تدي لوجه الله هتبقى سعيد من جواك حتى لو متردلكش في الدنيا هتتردلك في الاخره…….
مهران : كلام زين قوي يا جدي…..
ميرا : فعلا يا جدو كلمك حلوه اوي تسلم……..
محمود : كلامك حكم يا جدي……
الجد : تسلموا يا ولاد يلا بجي علشان تناموا الوقت اتاخر ولا ايه…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي خطف قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!