روايات

رواية جنون الحب الفصل الأول 1 بقلم سحر حسين

موقع كتابك في سطور

رواية جنون الحب الفصل الأول 1 بقلم سحر حسين

رواية جنون الحب البارت الأول

رواية جنون الحب الجزء الأول

جنون الحب
جنون الحب

رواية جنون الحب الحلقة الأولى

يا ماما يا ماما انا عايزه انزل العب مع منه
الام : طيب انزلي بس متروحيش بعيد عن هنا انتي فاهمه .
ملك : حاضر يا ماما .
نزلت العب مع منه ومع اخوها عز الدين روحت خبط علي بيتهم .
عز الدين : مين .
ملك : انا .
عز الدين : ايوه مين يعني .
ملك : افتح وانت هتعرف .
عز الدين : اه اللمضه بتاعتنا .
ملك : هههههههههه .
عز الدين : دخولي يا اختي .
ملك : طيب يا اخويا دخلت امال فين منه .
عز الدين : جوه ادخلي .
ملك : طيب .
دخلت عند منه لقيت بنت تانيه قاعده معاهم اول مره اشوفها .
ملك : مين دي .
منه : تعالي يا ملك دي مني زميله عز الدين في الفصل .
ملك : بغضب اي وهي جايه ليه هنا .
مني : جايه اذاكر مع عز الدين انتي بقا مين .
ملك : انا صحبتهم وزميله منه في الفصل .
عز الدين : تعالي يا مني نذاكر احنا هناك عشان مش هنعرف نذاكر هنا منهم .
ملك : لا ذاكر هنا .
عز الدين : لا طبعا يلا روحي العبي هناك .
*********************
انا ملك في ٥ ابتدائي ومنه صاحبتي وجارتي وتبقا بنت خالي وانا بحب اخوها عز الدين وهو أكبر مني بسنتين بس بس ده حب حياتي .
وكل البنات بتيجي هنا في الشارع بتاعنا عشان بس تشوفو وانا كل يوم اتخانق مع واحده منهم بسببه .
**********************
منه : يلا يا ملك تعالي نلعب .
ملك : لا مش هلعب انا هفضل قاعده هنا لحد ما يخلصو مذاكره .
منه : مش انتي جايه عشان تلعبي معايا انا .
ملك : مش هلعب يا ستي استني بقا .
منه : هو انتي هتفضلي قاعده كده .
ملك : اه .
منه : طيب انا هروح العب في الغرفه بتاعتي وانتي لما تخلصي ابقي تعالي .
ملك : طيب روحي .
عز الدين : ايه يا ملك انتي قاعده ليه كده .
ملك : مستنياك عشان تلعبني .
عز الدين : طيب روحي عند منه وانا هخلص وجي .
ملك : لا انا قاعده هنا لما تيجي .
عز الدين : هتفضلي هنا .
ملك : اه هفضل هنا .
عز الدين : خلص انتي حره .
فضلت قاعده اتفرج عليهم لحد ما خلصوا مذاكره
والهانم دي مشيت .
ملك : وانت بقا مش بتعرف تذاكر غير مع البنات يا استاذ عز .
عز الدين : مالك يا بنتي في أي عادي زملتي وجت تذاكر معايا .
ملك : لا طبعا مفيش حاجه اسمها عادي مفيش اي بنت تجيلك هنا تاني .
عز الدين : وانتي مالك اصلا يا برده انا امي مقالتليش كده .
ملك : انا مليش دعوه بطنط انت بتاعي انا وبس .
عز الدين : لا والله انت اشترتيني .
ملك : اه اشتريتك .
عز الدين : بسخرية طيب طيب روحي شوفي انتي رايحه فين يلا .
ملك : تعالي لعبني .
عز الدين : لا .
ملك : نعم يعني انا قاعده كل ده وبعدين تقولي لا ليه بقا .
عز الدين : انا مش عايز العب انا حر .
ملك : طيب والله لو مجتش تلعب معايا هقول لخالي .
عز الدين : طيب طيب خلاص يلا يا ستي .
ملك : بفرحه يلا بقا .
**********************
وفضلنا كده لمده ٣ سنين وكان بياخدنا يوصلنا ويجبنا من المدرسه وكان بيعد يذاكرلنا انا ومنه كانت اجمل ٣ سنين وكل لحظه كانت معاه كانت اسعد لحظه بالنسبه ليا لحد ما توفي خالي وهنا كانت الصدمه لينا كلنا انا بابا كان متوفي وانا صغيره وكان خالي بيتعامل معايا زاي بنته او اكتر كمان كان العوض ليا في الدنيا مكنتش حاسه اني اتحرمت من ابويا بسبب معاملت خالي ليا كان اول مره اعرف يعني اي كلمه موت أو فراق كنت زعلانه جدا جدا لدرجه اني مبخرجش من الغرفه بتاعتي بقيت خايفه انزل حته من الشقه انا كنت بعمل المشاكل واجري في حضنه عشان محدش يتكلم معايا كان بيدافع عني من اي حد حتي لو ماما كلمتني في أي حاجه كنت بجري وبقوله علي طول وهو كان علي طول واقف في صفي حتي لو انا اللي غلطانه كان بيدافع عني وكان بيفهمني غلطي واحنا لوحدينا انا كنت شقيه جدا بس بعد وفات خالي بقيت اخاف اتكلم مع حد حسيت أن مبقاش في حد هيدافع عني .
لحد ما نزلت المدرسه وحصلت معايا مشكله بس مكنش خالي معايا بس عز الدين مسبنيش لوحدي فرحت اوووي وقالت إن خالي لسه موجود انا كنت طيره من الفرحه ولما شوفته هو اللي بيدافع عني .
اترميت في حضنه جامد وانا كنت خايفه اوي .
قولت لنفسي بس هو ده حبيبي وجوزي المستقبلي .
************************
كبرت وداخلت الثانويه وهو داخل الجامعه وبدأت العرسان تتقدم وكنت برفض من غير حتي ما اشوفهم ماما انت زعلانه طيب ليه بترفضي راحت تشتكي لمرات خالي .
ماما : والله انت تعبت معاها انا معنديش غيرها في الدنيا وعايزه اطمن عليها وهي رافضه اي عريس حتي مش بتقعد معاهم .
مرات خالي : طيب متغصبيش عليها هي برضو لسه صغيره يمكن عايزه تتدخل الجامعه .
ماما : يا ستي تدخل بس بعد ما تتجوز علي الاقل يكون في حد معاها انا كبرت وعايزه اطمن عليها مع حد يستاهلها يبقا انا كده غلطانه .
مرات خالي : طيب سالتي انا السبب اي .
ماما : مش عايزه تقولي اي حاجه غير أنها مش عايزه وبس بقولك يا منه انتو مع بعض هي بتقولك حاجه .
منه : لا والله يا عمتي هي مقالتليش اي حاجه عن الموضع ده .
ماما : طيب يا عز الدين ما تتكلم معاها انت هي بتسمعلك انت .
عز الدين : حاضر يا عمتي هتكلم معاها هي فين دلوقتي .
ماما : فوق قاعده فوق .
*********************
عز الدين طلع تلفونه وتصل بيا .
ملك : الو .
عز الدين : اي فينك كده .
ملك : في البيت .
عز الدين : طيب ما تلبسي وتعالي نخرج شويه .
ملك : لا أخرج اي مليش مزاج خالص والله .
عز الدين : يا ستي يلا انا كمان مخنوق وعايز اتمشي شويه تعالي معايا .
ملك : طيب ماشي هلبس ونزل اهو .
عز الدين : طيب يلا وانا مستنيكي اهو .
ملك : طيب يلا سلام .
عز الدين : سلام .
****************
عز الدين : بعد ازنك يا عمتي انا هخدها ونتمشي نتكلم بره .
ماما : روح بس ياريت هي تتكلم .
عز الدين : متخفيش انا مش هسبها غير لما تتكلم .
ماما : ماشي يا حبيبي .
******************
خبط علي بابا وعز الدين فتح الباب .
عز الدين : اي الشياكه دي يلا بينا .
ملك : اده هي منه مش جايه معانا .
عز الدين : لا طبعا هو انا ناقص زن يا ستي فكك منها يلا بسرعه .
ملك : طيب يلا بنا .
*****************
نزلنا وفعلا اتمشينا لحد ما روحنا كافيه معين كده وبعدين قالي تعالي نقعد هنا بعد ما اقعدنا وطلبنا حاجه .
عز الدين : ها يا ستي بقا مالك .
ملك : مفيش حاجه المهم انت مخنوق ليه مالك .
عز الدين : بصراحه انا عايز اسافر بس مش هينفع عشان مسابش ماما ومنه لوحديهم .
ملك : اي عايز تسافر .
عز الدين : اه والله نفسي .
ملك : ومش هينفع عشان مامتك ومنه بس ياعني .
عز الدين : اه .
ملك. : طيب ماشي .
عز الدين : المهم انتي بقا مزعله عمتي منك ليه .
ملك : هي كلمتك .
عز الدين : يا بنتي طبيعي امال هتتكلم مع مين .
ملك : ماشي .
عز الدين : هو ايه اللي ماشي انتي بترفضي العرسان ليه بقا .
ملك : يعني انت مش عارفه ليه .
عز الدين : لا والله مش عارف .
ملك : عشان بحب واحد تاني .
عز الدين : ده لا والله وده مين بقا اللي أمه داعيه عليه .
ملك : واحد معندوش دم .
عز الدين : هو فعلا معدوش دم وهو ليه مجاش اتقدملك .
ملك : مش عارفه والله .
عز الدين : طيب انتي متاكده انو بيحبك .
ملك : مش عارفه بس كل اللي انا اعرفه اني بحبه وبجنون كمان .
عز الدين : ياااا لدرجاتي طيب ما تعرفيني عليه .
ملك : انت بتستهبل صح .
عز الدين : والله ابدا ليه يا بنتي هو انا اعرفه .
ملك : انا بحبك انت يا بني ادم .
عز الدين : بصدمه اي انا .
ملك : يعني متعرفش .
عز الدين : لا معرفش
ملك : انا بحبك من زمان انت حب حياتي انا بحبك من وانا لسه في ابتدائي .
عز الدين : ده كان لعب عيال وانا كنت فاكرك بتقولي كده عادي عشان اخوات .
ملك : اخوات .
عز الدين : اه انا عمري ما فكرت فيكي غير اخت ليا يا ملك عمري ما شوفتك غير كده .
ملك : ده بجد ولا بتهزر .
عز الدين : والله بجد انا عمري ما شوفتك مراتي خالص ولا حتي حبيبتي .
*********************
ملك كانت مصدومه والدموع كانت نزله من عيونها زاي الشلال وسابته وطلعت تجري زاي المجنونه وهو طلع جري وراها وينده عليها وهي ركبت العربية ومشيت .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى