روايات

رواية كامل الأوصاف الفصل السابع والعشرون 27 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف الفصل السابع والعشرون 27 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف الجزء السابع والعشرون

رواية كامل الأوصاف البارت السابع والعشرون

رواية كامل الأوصاف الحلقة السابعة والعشرون

فجأة مسك ايديها كنان اوعى تسبينى يا عشق

وقبل مايكمل كلامه

وقع كنان من طوله بعد كل الصدمات ده انتبهت عشق وسلوى

انخفضت عشق بصدمة على الأرض

كنان حبيبي بالله عليك فوق حاضر مش هسيبك كنان وانبى فوق حقك عليا أنا فعلا اتسرعت أن كنت لازم اكون معاك واقف معك فى الأزمة ده لكن حسبتها غلط كنان أنا

كانت سلوى مسكها من الناحية التانى وبتبكى

ابنى نور عين أنا كنت عاوزة اضمك فى حضنى مكنتش عاوزة حاجه في الدنيا ده انى اشوفك ارجوك اوعى تسبينى

طلبت عشق من سلطان

والنبي يا عمي سلطان ساعدنى ندخله جوى أنا هقيس ليه الضغط عندى خبرة من تعب بابا وشوف اي دكتور

هز رأسه سلطان بحزن

حاضر يا بنتى وفعلا سنده وحمله ودخله غرفة قريبة ونايمه على السرير ومسكت خدوته وبتلمسها بحب

سامحنى يا كنان أنا بعشقك مش بحبك وبس عمرى ما كنت اتصور فى يوم اصدف حب زى اسمى فوق عشان احكيلك ازاى سامونى عشق وامتى عاوزة احكى ليك على كل حاجه بحب ايه بكره ايه كل حاجه

أنا عارفة التوقيت كان غلط وان اختبرتك في وقت غلط حسيت بالخوف فجأة كل الا حصل خلال النهاردة كان مفاجأة ليا كنان يطلع ايمن وبعد كده فجأة بلفكتنى وخليتنى أوفق اتجوزك وبعد كده ولدتك واعترافها أنا خفت بجد و انت لسه هتتعرف على الستات مشاعرهم وتفكيرهم غير الرجل يعنى انا خطر في عقلي اقولك كدة عشان اشوف مدى تأثير كلام والدتك عليك لكن نسيت أن التوقيت غلط وان عقلي وعقلك كان مصدوم من الاعتراف لازم تفوق هما ليه تأخروا أنا هروح اجيب جهاز ضغط هو عندك هنا والا لا هو انت سامعنى والا انا بتكلم مع نفسي صح

كان ظاهر على عشق أنها مش مظبوط

تركته وراحت دورت على جهاز ضغط فى البيت

كانت سلوى مصدومة مكانها من الصدمة مش قادرة تتعامل ندمت انها اتسرعت وأنها جاءت رغم رفيع طلب منها بعد الفرح ليه جيتي يا سلوى شفتى عملت ايه في ابنك ملحقتش تضمين وقع من ايدك بسرعة

فى نفس الوقت

اقتربت عشق منها بتسألها وبتقول

مدام انتى امه وكنت هنا متعرفيش بيشول علبة الاسعافات الاوليه فين وياتري في جهاز ضغط والا لا رد على إغماء كنان كدة يقلق هزتها من كتفها مدام سلوى

فاقت على نفسها وانتبهت كنان ابنى بخير فاقى

نظرت له عشق بصدمة وقالت

حضرتك أنا عاوزة جهاز ضغط الدم عاوزة اتاكد ضغطه منخفض ولا مرتفع ولو فى صندوق الإسعافات الأولية بسرعة

بدت تتذكر سلوى واتجهت الى خزانة كانت بتحط فيها كل الحاجات ده وتمنت أن يكون موجود

وفعلا لقيت جهاز ضغط

اخدته عشق وجريت جري عند كنان جلست بجواره وبدت تقيس الضغط انتبهت أن ضربت القلب ضعيفة جدا انصدمت وافتكرت لما امها تعبت وقلبها وقف كدة وهما فى البيت وأبوها بد يضغط على قلبها

بالفعل قامت وبكل قوتها بقيت تضغط على قلبه كذا مرة عشان تنشط القلب

فى نفس الوقت آخرين جيه دكتور

ودخل وشافها بتعمل كده أنصدم

لكن فجأة كان كنان بالفعل بدأ يفوق

كان يشعر أنه هامدًا ، وكان جلدُ الساقين والذراعين باردًا، مع نبض ضعيف، وتنفُّس سطحي

بدأ يكشف عليه الدكتور وبدأ ينشط القلب وكتب على أدوية وأعطى التعليمات العشق إلا كانت واقفة بعيد وبتعيط ونظرتها عليه

اقترب الدكتور وشكرها

أنا فى الاول قولت ايه الجنان ده لما شوفتك بضغط على قلبه لكن لولو الا انت عملته كان فعلا مكنش نلحقه عشان الاغماء كان بسبب

يمكن أن بسبَّب النوبات الصرعيَّة، وهي اضطرابٌ في النشاط الكهربائي في الدماغ،

او السكتة القلبية (حيث يتوقف القلب تمامًا عن النبض)، في فقدان الوعي، ولكن لا يُعَدّ ذلك إغماء.ومع ذلك، في بعض الأشخاص الذين يحدث لديهم الإغماء، ترتعش أو تنتفض العضلات لاإراديًا لفترة وجيزة، بشكلٍ مشابه للنوبة الصرعيَّة.

ولم بيحصل مفاجاه بيكون اتعرض ل حزن شديد

وبيكون اسمه إغماء الزعل

سألته عشق

ما سبب الإغماء عند الزعل؟

رد الدكتور وقال:

هو يكون أحد أكثر أسباب الإغماء شيوعاً هو رد الفعل على محفز وإجهاد عاطفي مما يؤدي إلى حصول حالة من الزعل.

على سبيل المثال قد يؤدي مشهد الدم أو الانفعال الشديد أو القلق أو الخوف إلى إغماء بعض الأشخاص تسمى هذه الحالة الإغماء الوعائي المبهمي.

وفى نوع تانى

فقدان الوعي القلبي

هذا النوع من الإغماء مرتبط بمشكلات القلب المختلفة، مثل عدم انتظام ضربات القلب واضطرابات صمام القلب واعتلال عضلة القلب التوسعي متلازمة بروجادا والانسداد الرئوي.

يصاحبه اضطراب في الخفقان مصحوباً بآلام، وغالبا ما يحدث هذا النوع من الإغماء بعد نشاط بدني شاق مثل ممارسة الرياضة بمختلف أنواعها أو إجهاد النفس.

فى كلتى الحالتين الحمد الله أنه بقي بخير لكن لازم يعمل ايكو على القلب وصورة مقطعية على المخ والأعصاب عشان نطمن عليه

هو احتمال حرارته ترتفع بعد الإغماء ده ويحتاج إلى متابع

هزت راسها عشق وقالت

اى حاجه محتاجها أنا معه واهتم بيه

هز رأسه الدكتور وقال

تمام انا هخلي عم سلطان يجيب العلاج ومعفا ان شاء الله

خرج الدكتور وجلست بجواره عشق ولمست جبينه وكان فعلا درجة حرارته بدت ترتفع بدت خرجت جابت ماء ساقعة وقماشة وبدت تعمله كمادات وتلمس جبينه ووجهه وسلوى دخلت شافت اقد ايه عشق بتحبه وبتخاف عليه

وافتكرت لما قالها رفيع

فلاش باك

بعد رسالة رفيع وقال

ابنك احتمال يتجوز بكرة البنت استقبلته وعمى سلطان يقترح عليه

ردت سلوى وقالت

هو انت ليه مصمم على البنت ده معلش مش من مستوى كنان وانت بتقول انها شغالة فى الكافتريا مكان ابوها كنان يستحق بنت من مستوى راقي

سجل رفيع وقال

عشق ده نسخه منك بنت جدعة هتقف مع ابنى في مرضه قبل صحته بنت عنيها شبعانة حب وكمان فلوس ده لم عرفت

إن ابوها جوزها ل كنان رفضت كنان ورفضت الفلوس ورفضت كل حاجه واتنازلت عن الفلوس اللي على البنك والشقة ومشيت وابنك خطفها

انصدمت سلوى وقالت

خطفها ازى هو انت وابنك واخدنى على الخطف والاجبار

وازى وفقت عليه اوعى ضغطنا عليها

ابتسم رفيع وحكى كل حاجه حصلت من يوم ما جات عشق لحد النهارده

مكنتش مقتنعة سلوى

للاسف انت دائما بتعمل الا فى دماغك يا رفيع والعلاقة ده مش متينا للاسف والأصح مش يستعجلوا عشان ميكونش فى رفيع وسلوى تانى

رفض رفيع وقال

هتشوفي لم تروح وقت الفرح و تصدقنى أنهم بيحبوا بعض

صممت سلوى وقالت

أنا جاى النهارده وحجزت الطيارة هوصل على بليل وهروح ل ابنى أنا مش اخلي يعمل مع بنت زى ما انت عملت معي ويتسرع ويتجوز انت أجبرت ابنك وخليته يتقرب منها وهو مكنش عايز لكن لم يفوق على نفسه زيك ويقابل واحدة تانى يقع في حبها ويبيع عشق فاكر لما ولدك اجبرك انك تتجوز منى عشان نكون شركاء كانت النتيجة ايه انا اول واحدة شاورت عليك جيرت عليها يبقي الافضل تسيب ابنك يختار مش تستعجل

باك

رجعت للواقع وهى شايفة عشق منهارة على كنان وبتقرب منه وتضع ليه كمادات اقتربت منها سلوى وسألتها

انتى حبيت كنان والا ايمن

نظرت لها عشق بصدمة واستغربت سؤالها ل مكانه والا وقته

هو حضرتك عاوزة تثبت لي انك تعرف كل كبير وصغير عن كنان صح لكن في حاجة غايبة عليك انا حبيت روح الشخص ده قبل اسمه حبيته من كلام بابا عليه كان دائما يحكي لي عن كنان بيحب ايه وبيكره ايه بابا كان معتبرة زى ابنه يعني لو شك أن ازى حبينا بعض بالسرعة ده احنا حبينا بعض قبل ما نشوف بعض فاهمنى

سألتها سلوى

مش خايفة يكون نسخة من رفيع وتكون أول علاقة وبعد ما ياخد عليكى مع اول واحدة تظهر في حياته يسيبك

ضحكت عشق وقالت

عشق وكنان حب مختلف عن تجربتك مع مستر رفيع

وضحت لها سلوى

أنا مش رجعى عشان أحرم ابنى من حبيبته أو افرقكم من بعض أنا جاية ارجع هوايتي حياتى الا ضاعت ممكن التوقيت غلط لكن حياتي كلها ضاعت منى من زمان أنا فعلا حسي بحبك ل ابنى وبتمنى أن ابنى يكون أحسن من أبوه ونفسي احضر فرحكم باذن الله يفوق ونفرح بيكم

ابتسمت عشق وقالت

انشاء الله بس يفوق ويكون كويس ويسترد صحته ويتقابل الحقيقة وكل حاجه هتكون بخير

قامت عشق وقالت

استأذن أنا هروح مع عمى سلطان والحمد الله انك جانبه وحرارته قلت والصبح قبل ما يفتح عينيه هكون موجود لو تسمح حضرتك

لمست عشق خدود كنان

لازم تكون بخير واسفة انى زعلتك يا مستر كنان

وقامت وجاي. تمشي فجأة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كامل الأوصاف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!