Uncategorized

رواية رياس الفصل الرابع للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الرابع للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع للكاتبة شيماء عسكر

وبحركه سريعه كانت رياس علي الأرض  في ذالك المغرور اوقعها عند امتداد رجله  
رياس بوجع وهي تمسك رجلها… اه يجيك شلل في رجلك يا بعيد روح حسبي الله فيك انسان بارد   
جاسر وهو ينظر اليها بخبث..  تعرفي ان ده مكانك علي الارض  
رياس وهي تقف ومازال الألم بها..  وانت عارف اننا كلنا هنرجع للأرض  في بلاش كلامك ده معايا   
جاسر  وهو يلف حول منها.. يعجبني فيكي انك واثقه في نفسك وفي كلامك كويس بس صديقني انا اللي هكسر ليكي الثقه دي في يوم من الأيام 
رياس..  ولا هتقدر ولا عشره زايك يا شاطر  وكانت تمشي إلي الخارج
جاسر..  استني عندك انا سمحتلك تمشي 
رياس..  علي فكره انا مش بشتغل عندك اصلا علشان تقولي امشي او ممشيش انت هنا مجرد ضيف عند الهانم  وانا المساعده بتعتها في لو انا ده  دا ذؤق مني حضرتك   سبته وخرجت من الغرفه وهي يشط غيظ منها  ..  
جاسر وهي ينام علي السرير  ويدها تحت راسه ويضع قدم فوق الاخره..  بقا كدا لا تعجبني يابت دي انا هخلي ايامك ابيض من بياض البيض  هههههه  
وفي مكان اخر  مكان شعبي  
ألأم بصوت عالي وهي تصرخ علي ابنتها .. قومي يابت قامة قيمتك   
المي وهي تقوم خوف من امها  .. نعم يا ماما انا صحيت اهو  والله 
غدير وهي تقف علي باب الغرفه وهي تمسك وسطها بيد و اليد الاخره تسند بهآ الباب .. ماهو واضح يروح امك قومي شوفي شغلك 
المي..يا ماما عندي محاضره بعد شويه ارجوكي حسي بيا بقا 
غدير وهي تمسك شعر المي.. احس بيكي  من امتي وانتي بتخالفي كلامي يا بت 
المي بصوت والدموع تنزل من عيونه… حرام عليكي بقا انا تعبت منك ومن بابا سبوني في حالي بقا عايزه اكمل دراستي 
غدير وهي تنزل راس المي للأسفل والي الاعلي مع بعض…لا بقولك ايه ي روح امك اتعدلي معايا يابت وهتنزلي تشتغلي  انتي فاهمه 
المي..اه حرام عليكي اه سيبي شعري  انا عمري ما شوفت اهل عايزين بنتهم تشتغل في كباريه ايه معندكمش دين  بس ازاي يكون عندكم دين ولا حتي رحمه دي انتي و بابا اللي حرام فيه كلمة بابا رمه بنتو في الشارع مش عايزني انا اكون شغاله في كباريه بس بعينك عارفه يعني ايه بعينك  لو هطفش من هنا ولا اني اشتغل الشغل المقرف ده 
غدير… لسانك بقا طويل يا بنت بطني انا هعرف اقص لسانك ده ازاي   
ثم  تخرج من الغرفه وتقع المي علي الارض تبكي بحرقه هل من الممكن ان يوجد اهل مثل اهلها  و لما لا في ابيها قد تخله عن قطعه من قلبو والان هي  يريد ان تعمل كي فتات لليل   ،،  ولكن هو لم يعرف ان بنتو سوف تفعل شيء قد يسبب لهم المتاعب،،  
المي..  يارب انا ماليش غيرك 
وفي القصر  تحديداً  في حديقة القصر في الشمس جميله اليوم  تجلس اميمه مع ريـاس   ،،  ولكن اتي اليهم جاسر  ،،  
جاسر وهو يقعد علي الأرجوحة  ..  تصدقي يا عمتو ان الجو النهارده جميل اوي 
اميمه وهي تترك الكتاب الذي بيدها وتنزل النظاره الطبيه..  اممم مش غريبه انك متروحش الشغل النهارده  
جاسر وهو ينظر الي السما ويتحدث ببرود ..  بيني وببنك انا تعبت من الشغل في قولت اخد فتره كدا اغير جو  
اميمه..  والجو ده عندي 
جاسر وهو يقوم من علي الأرجوحة ويقعد بجانب عمتو..  ايوه طبعاً هو فيه اجمل منك 
اميمه.. ي واد بطل كُل بعقلي حلاوة لا ومش اي حلاوة دي حلاوة شعر  
جاسر وهو يضحك علي كلام عمتو… طب اي رايك بقا هاخدك ونتعشا برا  
اميمه بتفكير..  مفيش  مشكله  و رياس هتاجي معانا كمان 
رياس برفض…  لا شكراً  جداً ليكي ي هانم انا هفضل مع صوفيا 
جاسر ببرود قاتل… ومين قالك اني كانت هاخدك معانا انتي مش من العيله ولا حتي نعرفك علشان تقعد معانا علي طربيزه واحده  مش تنسي نفسك هنا 
اميمه بغضب..  جاسر عيب كدا انا اللي بتكلم مش انت   وبعدين رياس بقيت مننا دلوقتي واحترام رياس من احترامي  
جاسر..  مننا اممم ماشي  يعمتي انا خارج شويه بالليل تكوني محضره نفسك لوحدك ها لوحدك يا عمتو مش جاسر المهدي يقعد مع الشغالين لو عديتها مره مش هعديها تانيه خصوصي قدام الناس  سلام 
اميمه بصوت عالي..  وانا مش خارجه معاك ي ابن اخويا  يا قليل التربيه   ثم تنظر الي رياس التي كانت راسها في الارض و بتجاهد من ان تبكي  …  متزعليش يابنتي هو جاسر دايما كدا معندوش رحمه اللي شافو مش شويه    
رياس و هي تقف من مكانه..  مغيش حاجه  ممكن ادخل شويه بعد اذنك 
اميمه..  اتفضلي يابنتي 
تركض رياس بسرعه حيث الغرفه الخاصه بها..  
رياس وهي تفتح الباب بغضب ثم تقفل الباب بغضب شديد  اهتز لهو اركان القصر..  هو ايه البني ادم ده شيفني ايه قدامو كل يوم اهانه شكل هو انا مش بني ادمه زاي زايه ولا هو بس علشان مولود في بؤقه معلقه  دهب ابن ال  اوووووف ياه يارب بعد ما قولت انو خلاص هتتحل بتتعقد اكتر الصبر يارب   ..  ثم تنظر الي نفسها  في المرايا  ،،  
اممم انا هوريك يا جاسر يا مهدي رياس دي هتعمل فيك ايه وبعدين  هقولك باي باي سوري  علي الإهانة   
ياتي الليل و عند المي  تدخل مع امها الي النادي الليلي  ..  
غدير بصوت دلع الي الفتاه  المدام موجوده 
الفتاه.. ايوه ابلتي فوق 
غدير وهي تمسك يد المي بشده  ..  امشي قدامي لما انشوف 
المي… اه سيبي ايدي بتوجعني 
تقف غدير امام باب الغرفه و تتحدث الي الشخص…  عايزه ااشوف المدام 
الشخص وهو ينظر الي المي كانوا يتخيل شكل جسمها من الداخل.. اقولها مين 
غدير…  قولها غدير وهي هتعرفني 
يدخل الرجل الي الداخل ثم يخرج…  اتفضلو  
تدخل غدير الي المديرة كما تظن..  جيجي هانم 
جيجي..   اهلا يا غدير اخبارك ثم تنظر الي المي  
دي بنتك 
غدير…  ايوه المي 
جيجي…  تعالي يا المي اقعدي واقفه ليه 
المي…  انا مرتاحه كدا 
جيجي…  طيب ممكن تسبيني مع مامتك 
المي..  ماشي تخرج المي  وتقف امام الباب بجانب الشخص علي بعد مترين 
الشخص..  شكلك جديده هنا 
المي..  لا رد 
الشخص..  اممم يبقا جايه غصب عنك الكل كان باجي غصب عنو بس بعد كدا الدنيا بتحلو يا حلاوة 
المي.. لا رد 
وفي الداخل..  
جيجي.. البت شكلها عنيده يا غدير 
غدير..  هي عنيده لكن انتي مفيش حد يعاند معاكي ياست الكل  
جيجي وهي تشرب الدخن وتنفخ في وجه غدير..  اممم هي لسه بنت صح
غدير بتاكيد..  صح بس بلاش المواضيع دي هي خليها تخدم او حتي ترقص بلاش تطلع مع الزباين 
جيجي بتاكيد كاذب..  اكيد اكيد يلا روحي انتي وانا هبعت واحده من البنات تظبط بنتك 
غدير.. ماشي بس كل قرش انا اللي هاخدو مش تحاسبي المي ماشي 
جيجي…  ماشي 
تخرج غدير وتقف مع المي  ثم تاتي فتاه تاخذ المي الي غرفة الملابس 
وعند جيجي…  اهلا اهلا يا باشا عاش من شافك  
الطرف الاخر………  
جيجي.. انت تنور الدنيا كلها  
الشخص..  طبعاً عندي طلبك انت تأمر واحنا انفذ 
عند المي وهي تلبس الملابس الخاص ب الكباريه 
الفتاه..  انتي هتشوفي طلبات الزباين  يا جميل 
المي.. ماشي  ثم تخرج الي ساحة الكباريه  حيث يوجد رجال ليسوا في وعيهم و أيضاً الفتيات يرقصوا  امامها   ولا يسترو انفسهم من اعين الرجال  تدخل و تبدأ بالعمل و تندمج قليلا  في العمل 
وبعد ساعتين  كأنه يدخل بكل شخصيه و غرور  والكل ينظر اليه  في هو  رجل بمعنه الكلمه  ذالك الجسم الرياضي والوجه الوسيم    
جيجي اليه بترحيب حار…  اهلا اهلا اهلا معتصم بيه و انا اقول المكان منور ليه
معتصم بغرور وثقه وهو يذهب الي المكان المخصص لشخصيات المهمه  وجيجي  خلفه..  اممم ايه الجديد هنا يا جيجي 
جيجي..  كل الجديد عندي يا باشا  
معتصم وهو يمسك الدخان الخاص به وينفخ في وجه جيجي…  عايز واحده جديده خالص  فاهمني طبعا 
جيجي.. طلبك موجود  عندي. واحده اول يوم ليها بس هي عنيده مبطلعش مع حد  بس اخرها هنا في النادي  بس طبعاً مفيش حاجه تصعب عليك يا باشا..،،  ثم تضحك ضحكة الرقاصه  ..  )”اه يا منحرفه ”  ..  
معتصم…  ابعتها 
جيجي وهي تقف من مكانها و تشاور علي عيونها. عيوني  
معتصم هو ياخذ نظره في المكان بعيونه…  يلعن ابو الفلوس اللي تخالي الواحده تبيع نفسها    
اما جيجي تروح عند المي..  بقولك ايه شايفه الباشا اللي هناك ده عايزكي  تخدمي عليه هو بس الليله 
والمي وهي بتشوف الشخص اللي بتقول عليه جيجي  ..  حاضر 
تمشي المي بتجاه معتصم وتقف قدامه وهي ماسكه دفتر صغير وقلم علشان تشوف هيطلب اي   ..  طلباتك ي فندم  
معتصم بيبوص عليها من فوق لتحت  و وشها في الارض…  انتي طلباتي هي انتي 
ترفع راسها ليه بأستغراب.. افندم مش فاهمه  
معتصم وهو يقف قدام المي وايده في جيب البنطلون   ..  قولت طلبي هو انتي معاكي خمس دقايق  تغيري الهدوم دي وتاجي تقفي هنا قدامي علشان نمشي 
المي بصدمه من كلامو  وخوف  ..  انت ازاي تكلمني كدا  وتقولي الكلام الماسخ بتاعك ده  مش علشان انا شغاله في مكان زي ده ابقي شمال  تبقي غلطان  وانا مش رايحه معاك واعله ما في خيلك اركبه عن اذنك هبعتلك واحده تانيه تشوف طلباتك   ،،  تمشي المي وبصوت واطي،،  انسان قليل الذوق والادب كمان،،  
بعد هي ما مشيت فضل معتصم واقف  مكانو انو هو ازاي كدا  فعلاً  عنيده  ..  يمشي ورا منها  …  وانا بحب الناس العنيده لما اشوفك هتعملي اي ي جميل  …  ،،،،  
وفي القصر  غرفة اميمه  ،،  
اميمه وهي بتتكلم في الفون..  انتي واحشتني اوي يا حبيبتي ايه مش عايزه تنزلي بقا علشان افرح بيكم..  ،،  
لميس..  ـــــــــــــــــ 
اميمه…  تاجي بالسلامه يا حبيبتي  واعملي حسابك انك هتعيشي معايا هنا  لان اخوكي كرهني في نفسي من تصرفاته  
لميس ــــــــــــــــــــــــ 
اميمه..  هو انتي مش عارفه جاسر يعني يا لميس  يا حرام فيه بنت شغاله عندي  كل شوية اهانه شكل  اخوكي ده مش طبيعي  عمرو ما هينسي  وهيغضل يكره جنس حوا ده علي طول  البارد  
لميس ــــــــــــــــــــــــ 
اميمه…  اضحكي اضحكي والله انتي لو شوفتي رياس هتحبيها جداً  
لميس ــــــــــ 
اميمه…  ان شاء الله  يا حبيبتي  خلاص ماشي نتكلم في وقت تاني   ،،،  وفي الحظه دي الباب خبط 
اميمه وهي بتقفل الفون وبتحطو جنبها علي السرير..  ادخل 
تدخل رياس وهي تحمل الأكل  لـ اميمه 
رياس..  مساء الخير  
اميمه..  مساء النور   
رياس..  انا عرفت انك مش رايحه العشا في حبيت بقا اعملك اكل من تحت ايدي ويارب يعجبك 
اميمه بحب وهي تمسك يد رياس  …  انتي طيبه اوي يابنتي  ربنا يفرح قلبك زي ما بتفرحي قلبي لو بكلمه صغيره او حتي بهتمام صغير 
رياس وهي بتبوس علي ايد اميمه  …  انتي اللي طيبه  اوي لو انا بهتم بيكي في ده علشان حاسه انك امي  اللي مش قدرة اوفي حقها لو بجزء صغير  
اميمه وهي بتعدل نفسها  علي السرير..  طب يلا اكليني بما اني مامتك 
رياس..  بس كدا من عيوني  
وعند جاسر كان مروح علي القصر  وهو سكران   ومش شايف قدامو  ،،  وفي اقل من دقيقه كانت السياره  مقلوبه بيه    …  ،،،،   
وعند سليم كان شغال في المكتب بتاعو اللي في القصر  ،،  ولما سمع الخبر طلع من المكتب بجري علي السياره  بتعتو  وفي الحظه دي رياس داخله من الباب الخارجي للقصر..  
رياس..  اسفه يا فندم  خير يا سليم بيه فيه حاجه 
سليم بخوف..  جاسر عمل حادثه و حالتو خطيره 
رباس بخوف أيضاً  ..  ان شاء الله انا جايه مع حضرتك 
سليم بسرعه  وهو بلف الي السياره  ..  مفيش داعي  
يمشي سليم  بسرعه البرق  ،،  و رياس لسه واقفه  مكانه  مش عارفه  تعمل اي او تتصرف ازاي  ،،  
رياس بخوف عليه …  يارب احميه هو اه زفت لكن انت القادر علي تغير الأحوال  … 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!