Uncategorized

رواية رياس الفصل الثلاثون 30 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الثلاثون 30 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثلاثون 30 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثلاثون 30 للكاتبة شيماء عسكر

في امريكا بعد ما رياس قفلت مع البنات واقفه في البلكونه بتعب و حزن
بتدخل رياس تغير هدومها و بتنزل تلف في شوارع امريكا و كمان بدور علي شغل
بتوقف قدام مطعم اكل بتدخل تطلب وجبه من الوجبات السريعه بتطلع رياس من المطعم بتروح علي الحديقه القريبه من الاوتيل
بتقعد علي المقعد في مكان خالي من البشر لكن في لحظه بتاجي عليها ست مع بيبي صغير عمره سنه
بتلعب الام ابنها تحت عيون رياس الحزينه
الأم ل رياس .. هل تحبين الأطفال
رياس بحزن.. اجل و لكن لما يرزقني الله بعد
الأم.. من اين انتي
رياس.. مصر
الام… واو اننا اتحدث العربية قليلاً
رياس بضحكه و مزح … ههه وانا اتحدث الانجليزية قليلاً
الام.. هل تعملين هنا
رياس.. لا في انا ابحث علي عمل
الام.. وانا اين ابحث عن فتاه جيده تأخذ بالها من طفلي في انا اغلب الاوقات خارج المنزل من أجل العمل ما رايك ان تاتي معي
رياس بتردد.. سيدتي انا أقدر ذالك ولكن انا لا اعرفك حتي الان و هذا العمل في المنزل و اين زوجك في.. و قبل لما تكمل رياس قالت الام
الام وهي بتقعد جنب رياس و البيبي بلعب قدامهم.. زوجي متوفي وانا اسكن مع اختي الاصغر و اخي ليس هُنا وانا اترك طفلي مع شقيقتي ولكن هي تدرس و هذا الامر يقصر عليها
رياس بشفقة علي السيده دي… حسنا ليس عندي مانع في حرمت من طفلي وهو لم يكتمل الثلاثه اشهر
الام.. حسنا اتفقنا اوه اسمي رزان
رياس.. واو ما هذا الاسم الجميل انا رياس
الام بالعربي.. انتي يلي واو
رياس بالعربي.. بصي بقا انا مبحبش اتكلم انجليزي كتير مبحبش اعوج لساني كتير نتكلم عربي كدا كويس مع بعض علشان نعرف نتعامل
رزان بضحكه عاليه .. ههههه هههههه اوكي
يلا بيناا
رياس… تمام بس الاول هروح بيتي اجيب هدومي و كدا
رزان.. مفيش مشكله
بتروح رياس مع رزان للبيت
رياس.. ايوه هنا
رزان مستغربة من البناية.. انتي عايشه هنا
رياس وهي بتفك حزام الأمان عنها.. اه هنا شقة جوزي
رزان.. تمام
رياس.. انا مش هطول عليكي
بتنزل رياس من العربيه علشان تطلع الشقه بس في نفس الوقت كان في شخص واقف قدام باب المصعد بتدخل رياس قبل منه
و بتوقف بكل ثقه..
الشخص.. مدام رياس
رياس بصدمه.. افندم انت تعرفني
الشخص.. اه انا جاركم
رياس بعدم اهتمام.. اهلا
الشخص.. هو استاذ مش معاكي ولا اي
رياس.. لا
في الوقت ده بفتح المصعد بتخرج رياس منه بسرعه و بتفتح الشقه و تدخل مفيش عشر دقايق كانت رياس تحت..
رياس بتفتح باب العربيه.. لسه نايم
رزان وهي عيونه علي البيبي.. ايوه
بتحرك رزان العربيه و طول الطريق ضحك هما الاتنين
رزان.. بس انا حاسه اني شوفتك قبل كدا
رياس.. ممكن لاني كانت هنا مع جوزي و عملت حادثه مش اقولك بقا علي الاخبار
رزان… هو جوزك اسمه ايه
رياس.. قولي طلاقي بقا اسمه جاسر المهدي
اتوقف العربيه بسرعه لدرجة ان راس رياس كانت هتخبط في تابلوه العربيه و البيبي فاق كمان و كان بعيط
رياس.. في ايه مالك
رزان عيونه قدام منها لسه.. قولتي مين
رياس..جاسر المهدي في مشكله في الاسم
رزان بتوتر.. ها لا ابدا
نسيب الناس دول شويه…
في مصر
الكل مصدوم من وجود هاني ازاي والكل عارف انه مات بس شكل دي كانت لعبه كمان منه عامل زي لعبة الشطرنج وهو الشخص المسيطر عليهم كلهم
سليم وهو ماسك ايد لميس.. ينهار مش فايت هي القيامةِ هتقوم ولا اي
لميس بتبلع ريقه بصعوبة… شكلها كدا .. مش تكون الزفته دي هي العروسه لان وقتها معرفش هعمل ايه في جاسر
اما جاسر كان واقف ببرود زي العاده
زي كدا
اما نيسان و اميمه كأن العالم بلف حوالين منهم
اميمه..استر يارب
بقرب هاني من جاسر و معتصم اللي واقفين جنب بعض
هاني و هو بمد ايده علشان يسلم علي جاسر.. اهلا يا ابن اخويا
جاسر ببرود..اهلا
هاني.. عامل ايه يا معتصم
معتصم.. كويس بس لما شوفتك مبقتش كويس خالص عايز اخلص منك و ارتاح
هاني.. في حد متربي يقول ل ابوه كدا هما أهلك المزيفين مش كانوا فاضين ليك علشان تتعلم ازاي تحترم الأكبر منك
معتصم ببرود تام.. معلش اصلي مش ابن شرعي علشان كدا انا متعلم ازاي أهجم في الوقت المناسب علي الناس اللي زايك
هاني.. مش وقت كلام في الموضوع ده نكمل بعدين .. و بعدين لف نظره علي جاسر اللي واقف مستمتع بكلام معتصم .. ايه مفيش اتفضل يا عمي بدال الوقفه دي
جاسر ببرود… خد راحتك عن اذنك
في الوقت ده راحت ياسمينا ورا جاسر
ياسمينا.. جاسر استنا
جاسر.. خير
ياسمينا.. مش المفروض انا عروسه و كدا المفروض تقف جنبي و تاخدني من ايدي ل أهلك
جاسر.. اوبس انتي متعرفيش
ياسمينا.. اعرف ايه
جاسر.. غيرت كلامي بح
ياسمينا بصدمه.. يعني ايه
جاسر وهو بشرب كوبايه ميه ساقعه.. زي ما سمعتي .. و فضل شوية ميه في الكوبايه ..
و هوب في وش ياسمينا
بتوقف ياسمينا وهي مصدومه من الحركه دي
و الكحل نزل تحت عيونها و بقا شكلها وحش
جاسر.. معلش مكنش قصدي يا قطه مش واحده وسخه زايك تعلم علي جاسر فوقي ولا انتي و لا ابوكي ولا حتي اخوكي يعلم عليا انا اعلم علي الناس كلها لكن انتي لا
بمشي جاسر من قدامها بروح عند نيسان و اميمه
نيسان بتحضن جاسر.. جاسر انا خايفه اوي
جاسر .. مش تخافي من حاجه طول ما انا موجود .. و بعدين لاحظ ان محمود مش موجود .. امال فين بابا
اميمه.. كان هنا من شوية
نيسان وهي بتمسح دموعها.. جاسر هي العروسة فين
جاسر بضحكه بارده.. عروسه ايه بس يا ماما مفيش وانا مش عايز كلام في الموضوع ده بعد اذنك و بمشي جاسر و نيسان واقفه حاسه ان الدنيا بتلف بيها بتقعد علي الكرسي اللي جنبها.. يعني ايه مفيش
اميمه بفرحه.. علشان تعرفي ان ابنك مش يقدر يبعد عن مراته
نيسان.. لا هيبعد وانا اللي هختار عروسه لابني لكن البنت دي مش هترجع لجاسر مهما يحصل
هيثم بروح عند ياسمينا
هيثم.. مالك
ياسمينا.. طلع بضحك عليا
هيثم بتعجب.. ازاي يعني
ياسمينا وهي بتشرب العصير .. زي ما سمعت طلع فخ من الاستاذ جاسر ليا
هيثم.. قصدك لبابا مش ليكي انا لازم اخرج بابا من هنا فوراً
ياسمينا.. ليه يعني
هيثم.. انتي ناسيه ان بابا عليه قضيه تهريب مخدرات
ياسمينا.. ايوه صح ازاي مش فاكرين حاجه زي دي
هيثم.. ما الخيبه اللي احنا فيها ياختي علي اساس زفت ده يتجوزك طلع كله فشنك
ياسمينا.. طب يلا بسرعة لان كدا بقا خطر علينا كمان
اما في ركن بعيد عن الناس
كان واقف محمود و هاني ..
هاني.. ها قولت ايه
محمود بغضب.. بعينك يا كلب
هاني.. خلاص انت حر بس افتكر اني طلبت منك نيسان بكل ادب و احترام
محمود.. ماهي كان عندك ايه حصل دلوقتي
هاني.. ماكنش ليا مزاج ليها وقتها
محمود.. صدقني مش هسيبك تتهني بحياتك يا ابن ابويا اه الام مش نفسها لكن الاب واحد وانت دمك نجس زي اهل امك
شيماء عسكر كاتبه رواية رياس
هاني بضحكه شريره.. ههههه مفيش مشكله لما يكون نجس عادي المهم اعمل اللي انا عايزاه ها قولت ايه هطلق نيسان ولا اعمل زي زمان
محمود.. اعمل اللي انت عايزاه
في الوقت ده كان جاسر غمز لمحمود ان الخطه ماشيه زي ماهو عايز
في اللحظه دي دخلت الشرطه الفرح
الكل كان مستغرب من وجود الشرطه هنا بين الهمسات الخافضه بين الاشخاص و علامات التعجب و الف سأل …؟!
شيماء عسكر
باخد جاسر الشرطه بروح عند هاني و كان في الوقت ده قرب هيثم و ياسمينا منه
الظابط بجدية.. احنا معانا امر بالقبض عليكم
هيثم.. علي مين انت مش عارف احنا مين
جاسر ب رد مباشر عليهم.. شوية ناصبين و حراميه و بلاش اكمل انتو مهما كان من العيله وفي القسم هتعرف كل حاجه هه يا عمي
و اه كل المكالمات متسجله وكل الاوراق اللي تثبت انكم تجار مخدرات و كل شغلكم الوسخ بقا عند الحكومه باي باي
شيماءعسكر
بتقبض الشرطه عليهم و بعد خروجهم من الفيلا قال جاسر.. أرجو من الجميع ان يستمتع
و بعتذر عن اللي حصل من شويه بس انتو عارفين كل واحد بغلط لازم يتحاسب حتي لو بعد حين
اما المي كانت واقفه جنب لميس.
لميس.. ايوه بقا أخيراً جاسر عرف يوقع الكلب ده
المي.. احنا لازم نكلم رياس نقولها جاسر مش اتجوز دي اكيد هتفرح اوي
سليم.. اعتقد ان الافضل يكون جاسر مش احنا تعرف منه ولا ايه
المي.. عندك حق المهم يلا بقا نولع الفرح الكئيب ده و بترقع زغروطه
بفرح الجميع ل لميس و سليم
بطلع سليم و لميس الاوضه الخاصه بيهم
سليم.. أخيراً بقا
لميس بخوف..أخيراً ايه
سليم.. بقيتي مراتي
لميس وهي بتخلع الطرحه.. ايوه يعني عايز ايه اخلص
سليم.. في واحده تقول لجوزها اخلص و عايز ايه
لميس.. انا عندي صداع و عايزة انام
سليم بصدمه… تنامي
لميس.. ايوه انام
سليم وهو بقرب منها بخبث ..هههههه ده كان زمان يا جميل دلوقتي انا اللي هحدد معاد وقت نومك ومش بمزاجك بمزاجي انا اوك
لميس بعصبيه.. لا مش اوك انت مجنون ولا ايه
و كانت لميس رايحه الحمام لكن سليم رماها علي السرير و هو لسه واقف علي طرف السرير
لميس بتعجب.. انت هتعمل ايه
سليم وهو برمي نفسه جنبها.. أبداً كان فيه بوسه زمان معرفتش اكملها كلها في ده وقت نكمل المنهج يا جميل
شيماء عسكر
لميس وهي بتبعد.. لو قربت مني هصوت يا سليم ولا جاسر ولا بابا ه
قبل لما تكمل كانت سليم سكت لميس بـ قبله رقيقه ببعد عنها سليم اكمل ولا اشوف جاسر و بابا هيعملوا ايه
لميس بهمس خفيف.. ك كمل
سليم بحماس..ايوه كدا مراتي حبيبتي
و عيب بقا ????????????
اما تحت بعد ما الكل مشي
بنزل جاسر وهو شايل الشنطه الخاصه بيه
نيسان بتوقف و بتروح عليه… انت رايح فين
جاسر .. مسافر
بتتكلم المي.. وانت عارف هي فين
جاسر.. وانا من امته معرفش مكان مراتي يا مدام
معتصم بضحكه.. يا بنتي بلاش كلام مع الشخص ده لانه دايما كدا كلامه دبش
جاسر… لا خفيف ياد
نيسان ب أنانية.. انا مش هسيبك تروحلها انت فاهم
جاسر.. وانا من امته باخد كلام من واحد ست
عندك معتصم اهو روحي احضني ابنك
نيسان بغضب..لا ده مش ابني قولت ولا عمره هيكون ابني انتو سامعين عمره لاني مش بحبه كل ما اشوف وشه بفتكر الليله السودا اللي مريت بيها حاولت كتير اني انزله بس كان فات الوقت
المي بترمي كلمه ليها.. طب و ايه عرفك انه ابن هاني مش ابن عمو محمود
نيسان بتهجم عليها.. ده عمره ما يكون ابن محمود لان وقتها محمود كان مريض و فضل فتره جامده مش يقرب مني لكن هو ” كانت عيونه علي معتصم ” ابن هاني ايوه ابنه هو مش ابني
جاسر و هو بمسك الشنطه تاني.. انا مش عايز اعرف حاجه غير ان معتصم اخويا بكيفك او غصب عنك برضو اخويا سلام.
بطلع جاسر من البيت علي المطار.. جايلك
اما جوا
معتصم بدموع.. يلا يا المي
اميمه.. اقعد يا زفت
معتصم بحزن شديد.. مش عايز اقعد في مكان مش مقبول من الناس اللي فيه يلا يا حبيبتي
بتروح المي ليه بعد ما فكة نفسها من ايد نيسان .. تصبحوا على خير
محمود بقول قبل لما يخرج معتصم و المي من البيت ..قبل لما تمشي يا معتصم انا هسيبك الليله و بكرا تكون عندي بدرى لان فيه كلام بيني و بينك
معتصم..ان شاء الله
اما في امريكا كانت رياس ماسكه البيبي.. اسمه ادم..
رياس.. تعرف ان فيك شبه منه اوي
بتوقف رزان علي الكلمه دي وبتقع من ايديها اكل ادم و قالت.. شبه مين
رياس بحسن نيه.. جوزي يوووه اقصد طليقي
رزان بتقعد علي الارض تبكي و وووووووو
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!