روايات

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع 7 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الفصل السابع 7 بقلم رانيا عمارة

رواية أبي بواب وأمك خادمة الجزء السابع

رواية أبي بواب وأمك خادمة البارت السابع

رواية أبي بواب وأمك خادمة الحلقة السابعة

منذر(بعصبيه) :أتتسائل مالذي أفعله هنا؟…بأي وجه حق تتحدث معي بهذة الطريقة؟..هل نسيت نفسك؟؟
{قرب حاتم منه ومسكه بكل غل من دماغه}
حاتم(بصوت حاد) :اللي حصل ده ميتكررش تاني!!..وملكش دعوه بـ مهره ولا تقرب منها..ولو حصل وجالي خبر، هزعلك اوي!!
منذر(بعصبيه) :وأنا أقول لك في وجهك..انت لا تستطيع فعل شئ بي، ولا تنسَ أنك هنا غريب بيننا، نحن أصحاب البلدة، أما أنتم فغرباء!!
حاتم(بصوت حاد) :انا خلصت علي نص قبيلة السمتاء لواحدي، تفتكر مش هقدر أخلص عليك زيهم؟…أحب أقولك لا انا اقدر..بس مش هعملك حاجة مش من أجل سواد عيونك..لالا..عشان خاطر خالك رامز، وعشان هو راجل جدع فاانا هديك فرصه تانيه، ولو كررت اللي عملته النهارده، هوريك كلامي بالأفعال علي أرض الواقع!!
{بص له رامز بـ غل، لحد ما حاتم زقه برا ومشي..ومهره كانت باصة في الأرض ومحرجة}
حاتم:عملك ايه يا مهره؟
مهره:انا كنت بعمل شعري قصاد المرايا لقيته دخل مره واحدة بدون استئذان، اديته اللي فيه النصيب، ولقيتك دخلت انت كمان!
حاتم:انا دخلت عشان عارف ان حاجة زي دي كان ممكن تحصل، علي العموم لو دايقك عرفيني وانا مش هسيبه
مهره:ماشي يا حاتم
{خرج حاتم، وراح في الغابة القريبة منهم، وفي ايده الأدوات الرياضية، لحد ما ابتدا يلعب رياضة..وحس بـ حد وراه ولما بص لقاها نانيس}
نانيس:كنت بتتخانق مع منذر ليه يا حاتم؟
حاتم:حاجة متخصكيش
نانيس:انت بقالك شهرين وشوية عايش معانا، المفروض يعني تكون خدت علينا..انا مش لاقيه سبب للرفض بصراحة.
حاتم:رفض ايه؟
نانيس:رفضك ليا..مانت عالطول بترفضني كل مااجي واتكلم معاك..مش فاهمه ليه يعني وعشان ايه؟
حاتم:انتي بتلفي وتدوري حواليا ليه؟.. وعايزه ايه؟
نانيس:يمكن عشان معجبه بيك مثلاً؟
{اتغيرت ملامح حاتم للتعجب}
نانيس:أه معجبه بيك مستغرب ليه؟..وحوار انك متجوز ده مش داخل دماغي بصراحة..وكل الكلام اللي قولتوه ده مدخلش دماغي..انا مرتاحالك اوي يا حاتم، ومشدوده ليك..انت ليه مش بتبادلني نفس الشعور؟
{قام حاتم وهو مستغرب كلامها..لحد ما نانيس قربت أكتر، ومسكت ايده}
نانيس:ولا انت في حد في دماغك؟
{راح حاتم باعد ايديها عنه بعنف}
حاتم(بصوت حاد) :انتي ازاي بجحه كده بجد؟..ولا الرجالة اتقطعوا من حواليكم ملقتيش غيري انا؟..بصي يا نانيس عشان نكون علي نور وواضحين مع بعض، انا معنديش أي مشاعر ليكي، ولا ببادلك نفس الاحساس، وياريت نخلي في دم ونبعد شوية
نانيس(بحزن) :ده آخر كلام عندك يا حاتم؟
حاتم:اه آخر كلام، ويلا امشي من هنا متجيبيلناش الكلام…يلااا
{مشيت نانيس والحزن مالي قلبها}
============فـي الـمـشـرحة==========
{بعد ما عدد الضحايا زاد بعد التحقيق في قضية أشرف العقاد، قرروا انهم يوقفوها شوية لحد مايشوفوا هيعملوا ايه..كان الدكتور واقف في المشرحه وبيشرح جثة تانية..وبعد ما خلص وغسل ايده ورجع المكتب وسط زمايلة..جاتلة مكالمه من وكيل النيابة (حسني شاهين)}
الدكتور:الو… اه انا دكتور طارق
الظابط:وكيل النيابة حسني شاهين معاك
الدكتور:اهلاً بحضرتك.
الظابط:احنا فتحنا ملف قضية قتل أشرف العقاد وهنرجع نشتغل عليها من تاني..حبيت أبلغ ادارة المستشفى، اننا هنبعتلكم حراسة مشدده أثناء التحقيق في القضية تجنباً لأي ضحايا جديدة
الدكتور(بخوف) :ايوه بس حضرتك…احنا فقدنا زمايل كتير لينا من ورا قضية أشرف العقاد..ومش مستعدين ان اللي حصل ده يحصل تاني بأي شكل من الأشكال!
الظابط:وعلشان كده احنا هنبعتلكم حراسة مشدده، ومش عايزكم تقلقوا من أي حاجة..المره دي كل حاجه هتكون تحت السيطره.
الدكتور(بتردد) :يافندم ولو…برضه احنا مش ضامنين، ومش عارفين ايه اللي في نية المجهول اللي اتسبب في كل ده!
الظابط:دي أوامر من النيابة العامة ولازم تتنفذ، سواء رفضتوا او وافقتوا، واتصالي بيكم ده كان عشان أبلغكم مش أكتر
الدكتور:طيب يا فندم، احنا في انتظار الحراسة
{وقفل السكة مع الظابط، والدكتور هم الدنيا كله اتجمع فوق دماغة بمجرد ما عرف ان القضية رجعت اتفتحت تاني، وياعالم ايه اللي ممكن يحصل!..لحد ما بقيت زمايله لاحظوا}
_في ايه يا دكتور طارق؟
الدكتور:النيابة فتحت ملف قضية قتل أشرف العقاد لتاني مره!…حاجة زي دي كفيلة انها تفتح علينا أبواب جهنم!
==============عـنـد زهـرة=============
{كمال خدها ورجعوا الفيلا..دخلت زهرة أوضتها وقبل ما كمال يقفل عليها}
زهرة:انت لو عايز تساعدني فعلاً..يبقي فكر معايا في حل، وإلا هتكون نهايتنا احنا الاتنين وحشه!
كمال:انا عارف هعمل ايه يا زهرة..متقلقيش
زهرة:ممكن تعرفني ايه اللي انت ناوي عليه؟
كمال:بعدين يا زهرة، هتعرفي كل حاجة بعدين
{وقفل عليها الباب ونزل، قعدت زهرة علي السرير وهي بتفكر هتعمل ايه..لحد ما ابتسمت وكأنها أخيراً لقيت الحل.. وتحت كان كمال بيتصل علي غسان}
كمال:وصلت ولا لسه؟
غسان:وصلت
كمال:ايه الصوت اللي جنبك ده؟.. هو انت فين؟
غسان:كمال!!.. متسألش وخليك في حالك
كمال:خلاص يا سيدي انا غلطان، انا كنت بتطمن عليك مش أكتر
غسان:هكلمك بعدين، سلام
كمال(بإستغراب) :سلام!
{وقعد علي الكنبه قصاد التلفزيون}
كمال:أمرك عجيب اوي يا غسان، ونفسي اعرف ايه اللي وراك عشان اهدى وقلبي يرتاح!!
=============عـنـد علاء==========
{كان في العربية، واتصل علي بنته فيروز}
علاء:الو يا فيروز، عاملة ايه؟
فيروز:كويسه
علاء:ياحبيبتي انا مش عايزك تزعلي مني، ده انا مهما كان أبوكي وبحبك..ده انا معنديش غيرك يا فيروز واوعي تصدقي كلام أمك وجدتك عني..هما بس عشان فاهمين بابا غلط، انما لو فهموه صح مكنش هيبقي ده كلامهم!
فيروز:لا يا بابا، انت بقيت تعامل ماما وتيته وحش، وهما زعلانين منك وبالذات ماما
علاء:ده انا بحب أمك حب، ربنا العالم بيه..عايزك تيجي وتقعدي معايا كام يوم، ده انا بقالي كتير مقعدتش معاكم ياحبيبتي، بقي ده كلام يرضي ربنا؟
فيروز:ماما مش هتوافق
علاء:ليه ده انا هجيبلك حلويات كتير اوي اوي، وهوديكي الملاهي، وهخليكي تشوفي صحابك، مش بذمتك امك حابساكي عند جدتك ليل نهار ومش بتشوفي صحابك ولا بتخرجي صح؟
فيروز:اه انا مبخرجش، عشان ماما بتخاف عليا
علاء:زمانك زهقتي وجالك اكتئاب كمان، انا هاجي بالعربية تحت البيت، وانزليلي بشنطة هدومك من غير ما حد ياخد باله
فيروز:بس كده ماما هتزعقلي!
علاء:لالا تزعقلك دي لما تبقي رايحة لحد من صحابك، انما انتي مع ابوكي.. هو انا حد غريب يا فيروز؟.. ليه مصممين تزعلوني منكم كده بس!
فيروز(بتفكير) :ماشي يا بابا، انت هتيجي امتي؟
علاء:هاجي كمان شوية، بس من غير ما حد ياخد باله ها!!
فيروز:ماشي
علاء:يلا ياحبيبتي اجهزي، وانا جاي في السكه اهو، سلام
فيروز:ماشي، باي
{قفلت فيروز مع باباها، وجهزت شنطة صغيره فيها هدومها من غير ما حد ياخد باله..لحد ما بيري دخلت الأوضه ولما لقيت بنتها فاتحة الدولاب استغربت}
بيري:انتي بتعملي ايه يا فيروز؟
فيروز(بتوتر) :انا بطبق الهدوم عشان أرتبها في الدولاب
بيري:ومن امتي وانتي بتهتمي بترتيب الهدوم؟
فيروز:أصل يا ماما.. كل صحابي بيساعدوا مامتهم في البيت، وانا قولت لازم اساعدك واتعود علي كده من دلوقتي!
بيري:برافو عليكي يا فيروز، بعد ما تخلصي، اغسلي ايديكي كويس عشان نتغدا
فيروز:ماشي يا ماما
{خرجت بيري من الأوضه، وفيروز بصيت عليها ولما اتأكدت انها مشيت..حطيت الهدوم في الشنطة}
فاتن:ميعاد جلستكم امتي يا بيري؟
بيري:بكرا الصبح
فاتن:يارب يتسجن ويروح في ستين داهيه تاخده
بيري:ياارب ياماما ياارب..واشفي غليلي منه ومن اللي عمله فيا، لأ وبعدين هو لسه شاف حاجة؟
فاتن:جدعة يا بيري، اديلة علي دماغه.. ده اللي هو يستاهله، خليه يعرف إن الله حق
بيري(بشماتة) :من ناحية ياخد علي دماغة فا هو هياخد علي دماغة كتير اوي، بس كله علي الهادي
=========عـنـد نانيس بعد ما رجعت========
{رجعت نانيس الكحل سايح علي وشها، والروج ملطش علي شفايفها..وهدومها فيها قطع كتير، وبتعيط..ولما أختها دينا شافتها صوتت وجريت عليها}
دينا:مالك يا نانيس، ايه اللي حصلك؟؟
نانيس(بعياط) :حاتم… حاتم يا دينا..كنت ماشية بشم شوية هوا أفك عن نفسي وعن اللي شايفاه من الدنيا، لقيته شدني مره واحده، انا اتبهدلت يا دينا…هاتولي حقي من حاتم…انا مش هرتاح غير لما حقي يرجع!!
مهره(بصدمه) :حاتم؟؟…حاتم مستحيل يعمل كده!!!
رامز(بعصبية) :حاتم قام بالاعتداء عليكي يا نانيس؟؟
نانيس(بصويت) :لو بتحبوني رجعولي حقي منه، انا مش هسيبه ولا هسيب حقي مهما حصل!!
منذر(بزعيق) :كيف يجرأ على ما فعله؟؟.. هل نسى أننا خلف ظهرها، نقوم بحمايتها؟…قومتوا بإدخالة بيننا في قبيلتنا..يأكل ويشرب معنا، وينام بجوارنا في خيمنا التي نصبناها بأيدينا حتي هلكت..تعاملنا معه علي أنه واحد مننا وليس بغريب!!.. وبعد كل هذا ينسي المعروف، ويتعدي حدوده معنا؟؟
رامز(مصدوم) :انا مصدوم في حاتم..لم أتوقع ان يصدر منه فعل كهذا في يوم من الايام!!
{جريت مهره وراحت عند حاتم، كان لسه بيلعب رياضه}
مهره(بصوت حاد) :اللي انت عملته ده بجد؟
{قام حاتم وهو مستغرب كلام مهره}
حاتم:عملت ايه؟؟
مهره(بصوت حاد) :نانيس راجعه متبهدله وبتقول انك اتعديت عليها!!… الكلام ده حصل ولالا؟؟؟
حاتم(بزعيق) :انتي عبيطه!!…انا أعمل كده؟؟.. دي كدابة وستين كدابة..هي اللي جات وقالتلي انها معجبه بيا ولما صديتها وكلامي معجبهاش، راحت راجعه بـ فيلم هندي اللي زمان كلكم صدقتوه!!
مهره:حاتم انا مصدقاك!!…انا من أول يوم شوفت فيه نانيس وانا مش مرتاحالها، ولا مرتاحه لـ كلامها ولا تصرفاتها..انا شايفه اننا لازم نمشي من هنا وكفاية علينا كده
حاتم:بس قبل ما نمشي يا مهره، لازم أبرأ وادافع عن نفسي وأبين الحقيقة..انا مظلوم ومعملتش حاجة، و ربنا شاهد عليا وعليها وعلى كدبها!!!
مهره:مش لازم ياحاتم يلا نمشي ونشوف حد يرجعنا مصر، يلا
{وسمعوا صوت ناس جايين وهما بيزعقوا مستعدين لـ خناقة..لحد ما رامز ومنذر ودينا ونانيس وصلوا}
رامز(بزعيق) :اعتبرنا أنك واحد مننا..كنت أتخيل أي شئ إلا انك تقوم بالتعدي علي نانيس، واليوم سوف أأخذ بتارها منك
{ولسه هيضرب حاتم، راح حاتم ضاربه هو ومنذر.. قربت نانيس تضرب مهره، راحت مهره ساحباها من شعرها وخدتها علي الأرض وضربتها هي كمان.. وكانت دينا بتبعدهم عن بعض.. وبعد ما حاتم ضرب منذر ورامز.. خد مهره وجروا بعيد لحد مااختفوا من قدامهم… وطيت دينا ونانيس يشدوا رامز و منذر}
رامز(بتعب) :يا إلهي، أشعر بألم في سيقاني وكأنهم كسروا!!
منذر(بتعب) :أشعر وكأنني أموت!
{وبعد ما حاتم ومهره هربوا مسافة طويلة جداً تكاد تكون ١٥ كيلو علي رجليهم..وصلوا جزيرة جديدة، وقعدوا قصاد البحر علي الشاطئ..كان حاتم بيتألم من رجله، ودي حاجة خليت مهره قلقت عليه}
مهره:رجليك بتوجعك صح؟
حاتم(بتعب) :اوي
مهره(بحزن) :الف سلامه عليك يا حاتم..هتكون أحسن!
{وطبطبت عليه وهي زعلانه عشانه}
حاتم:عارفة يا مهره..أكتر حاجة مصبراني علي ده كله، هو انك معايا من أول الرحلة..رغم اننا جينا هنا بالغلط، بس انا مبسوط!
مهره(بإبتسامه) :يا حاتم احنا جيران، يمكن منعرفش بعض من زمان اوي بس باباك ومامتي فيه معرفة قديمه مابينهم
حاتم:في مره زمان وانتي في الابتدائي تقريباً يعني، قصاد العمارة ..جه ولد رخم وشد منك الطياره الورق بتاعتك، وانتي يوميها زعلتي وعيطتي..بس رجع وجابهالك تاني واعتذرلك وادالك ورده صغيره وانتي ضحكتي ونسيتي اللي حصل
{كانت مهره بتفتكر المواقف لحد ما تنحت}
مهره:انت عرفت الكلام ده منين يا حاتم؟؟
حاتم:عشان الولد ده يبقي انا
مهره(بصدمه) :انت بتهزر صح؟…طب وعرفت منين ان دي انا، مش يمكن واحده تانيه؟
حاتم:ملامحك متغيرتش من يومها..وكنا بنشوف بعض كل يوم بس مفيش كلام بينا..لحد مانا سافرت ٤ سنين مع والدتي في بلدنا…ورجعت العمارة تاني عند والدي
مهره(بتضحك) :يبقى احنا نعرف بعض من زمان اوي، مش من شهرين تلاته زي مانا كنت فاكره!!
حاتم:الموقف ده عدي عليه حوالي ٩ سنين
مهره(بتضحك) :انا بجد اتفاجئت اوي يا حاتم…متخيلتش خالص اننا نكون نعرف بعض من الفتره دي كلها!!.. بس ليه عملت انك مش عارفني أول يوم قابلتك فيه؟
حاتم(بيضحك) :لان انا فعلاً مكنتش اعرف اسمك، بس اديني عرفته اهو..مُهره..اسم حلو اوي!
مهره(بإبتسامه) :شكراً يا حاتم..انت اللي اسمك حلو اوي، صحيح مين اللي سماك.. مامتك ولا عم متولي؟
حاتم:بصراحة أختي نسمه هي اللي سمتني
مهره:نسمه؟…انا أختي اسمها نسمه برضه…دي صدفه صح؟
حاتم:اه يعتبر صدفه، وانتي مين اللي سماكي؟
مهره:بابا الله يرحمه
حاتم:الله يرحمه، كان بيفهم!
مهره(بتضحك) :فعلاً
============في بيت فاتن==========
{كانت في المطبخ مع بيري، وبيري كانت قاعدة علي الترابيزه ماسكة موبايلها بتقلب فيه..لحد ما فيروز عدت بسرعة من غير ما حد ياخد باله..وفتحت باب الشقة بدون مايعمل صوت..وقفلته براحة ونزلت عند علاء كان مستنيها في العربية}
علاء:ايه يا فيروز خلاص؟
فيروز:اه يا بابا..انا بصراحة كنت خايفه ماما تاخد بالها
علاء:الحمدلله انها عدت علي خير، يلا بينا بقي؟
فيروز:يلا
{واتحرك بالعربية ومشوا…وفوق كانت فاتن خلصت طبخ..وحطيت الأكل في الاطباق}
فاتن:قومي يا بيري، حطي دول علي السفره برا
بيري:ليه يا ماما، ما ناكل هنا أحسن!!
فاتن:مش هتكفينا احنا التلاتة، وديهم وانا هروح انده فيروز
بيري:حاضر
{قامت بيري وخدت الاطباق طلعتها برا، وفاتن دخلت الأوضه تنده فيروز}
فاتن:فيروز…انتي فين؟
{وخرجت برا تدور عليها في بقيت الشقه}
فاتن:فيروز!!!…يانهار اسود… البنت مش موجوده!
بيري(بإستغراب) :في ايه ياماما؟
فاتن:بنتك مش موجوده في الشقه!!!
بيري(بصويت) :مش موجودة؟..مش موجوده ازاي يعني؟؟
{ولفيت تدور عليها، لدرجة انها فتحت باب الشقه تنده عليها، وفاتن خرجت تبص من البلاكونه }
بيري(بصوت عالي) :فيروووز…فيروووز
فاتن(بخوف) :بنتك راحت فين يا بيري؟؟…ازاي تسيبيها تخرج لواحدها؟
بيري(بصويت) :ايه ياماما اللي بتقوليه ده؟؟…انا زي زيك معرفش حاجة!!
فاتن(بصويت) :بنتك اتخطفت يا بيري، اتخطفت
بيري(بصويت) :مستحيل تكون اتخطفت دي كانت لسه في أوضتها من نص ساعة!!..أكيد نزلت من ورايا وراحت لحد من صحابها
{ورنيت علي فيروز، ولما علاء سمع صوت الموبايل راح واخده من فيروز وقفله خالص}
بيري:مبتردش
{واتصلت تاني لقيته اتقفل}
بيري:اتقفل!!!!….اتقفل ياماما…أعمل إيه طيب؟…اعمل ايه بس…بااارب
{اتصلت فاتن علي غادة}
فاتن:الحقينا يا غادة…بنت أختك اختفت من البيت ومش لاقينها!!!
=====في الطريق عند هويدا ونسمه وضحي=====
{كانوا رايحين زيارة لـ متولي، وأثناء ركوبهم المواصلات}
نسمه:ابويا وحشني اوي…ياترى عامل ايه دلوقتي؟
هويدا:ادينا هنشوف يا نسمه، بس لعلمكم آني مش چايه معاكم تاني..عاوزين تشوفوه روحوا لواحدكم
نسمه:انا مش فاهمه انتي ليه رافضه تيجي معانا؟…اعتبريها فسحه اهو مش أحسن من قعدتك في البيت وبوزك في بوز الكلب سميح
هويدا(بزعيق) :احترمي نفسك يا نسمه متنسيش ان اللي بتتكلمي عليه دهوَن يبقي چوز أمك!!
ضحى:انتي مزعله نفسك ليه ياما؟…نسمه مقالتش حاجة غلط برضه!
نسمه:قوليلها
هويدا:مسمعش صوتكم انتوا الاتنين، ويلا انزلوا
{وبعد ما العربية وقفت في الموقف..نزلوا منها وركبوا تاكسي وداهم عند متولي..ولما وصلوا كانت وجيده قاعده تحت قصاد الأوضه مع متولي}
هويدا:ازيك يا وجيده عاملة ايه؟
وجيده:الحمدلله ياست هويدا، انتي عاملة ايه انتي والبنات؟
هويدا:بخير.. ازيك يا متولي؟
متولي:الحمدلله
{قربت نسمه وضحي وسلموا علي متولي}
نسمه:وحشتني اوي يابا
متولي:وانتوا كمان، عامله ايه يا ضحي؟
ضحى:الحمدلله يابا بخير بفضل الله
{قامت وجيده}
وجيده:تعالوا اقعدوا
هويدا:قومتي ليه، كنتي خليكي جاعدة!
وجيده:لا انا ورايا شغل فوق، حمدالله على سلامتكم
هويدا ونسمه:الله يسلمك
{وقعدوا جنب متولي}
متولي:عاملين ايه يا بنات كويسين؟
نسمه وضحى:الحمدلله
هويدا:عامل ايه من غير حاتم؟
متولي(بحزن) :انا من غيره ضايع…مش عايش ولا حاسس بطعم الدنيا..اسكتي ياهويدا الله يسترك متقلبيش عليا المواجع!!
هويدا(بحزن) :المواچع اتجلبت علينا كلنا وحياتك يا متولي..والنار ميحسش بيها غير اللي ماسكها، وآني ماسكاها ليل نهار..مكلبشة على جلبي..ياضنايا يا حاتم..من يومك وانت ملكش حظ في الدنيا
متولي(بحزن) :الله يرحمك يا غالي، اااه ياوجع قلبي عليك..ربنا يصبرني، ويصبر ست وجيده اللي عيالها التلاته راحوا مرة واحده
هويدا(بـ غل) :يصبرها هي بس؟…وآني روحت فين، ايه مش عامل حساب وچع جلبي على ابني حاتم؟..ولا هو محدش بيحس غير ست وچيده؟؟
متولي:جرالك ايه يا هويدا؟..ربنا يصبرنا كلنا ويربط علي قلوبنا..كل واحد فيه اللي مكفيه
{بصيت هويدا لـ نسمه وهي مش عاجبها كلام متولي}
============فـي بيت غادة============
{لبست شنطتها ونزلت عند نبيل، وركبت العربية وراحوا لـ فاتن وبيري…وهناك كانت بيري منهاره..فتحتلهم فاتن، وأول ما بيري شافت غادة اترميت في حضنها}
بيري(بعياط) :بنتي اختفت…مش عارفة أروح فين ولا آجي منين ولا اعمل ايه طيب؟
نبيل:فيروز كانت في البيت لحد امتي؟؟
بيري(بعياط) :دخلتلها الأوضه، كانت بتعدل الهدوم و…
{وفجأه افتكرت حاجة}
بيري:كانت بتجهز الهدوم؟؟…ايوه كانت بتجهز الهدوم وارتبكت لما شافتني،وقالتلي انها بترتب الأوضة!!…معناه ايه الكلام ده؟؟…معناه انها هربت؟؟
{ودخلت الأوضه بسرعة، ولكنها ملقتش هدوم فيروز}
بيري:فيروز هربت من البيت، متخطفتش!!!
غادة(مصدومه) :وهي هتهرب ليه يا بيري؟؟
بيري:مفيش تفسير منطقي للي حصل غير كده!!!
غادة:قصدك يعني انها….انها يعني هربت مع حد؟؟؟
نبيل:ايه اللي بتقوليه ده بس يا غادة؟…البنت لسه صغيره في الاعدادي، هروب ايه وكلام فارغ ايه…أكيد ابوها هو اللي خدها
بيري(بصويت) :مفيش غيره اللي يعمل كده…علاء هو اللي خطف البنت!!!…انا اتأكدت بعد كلامكم وبعد اللي شوفته بـ عيني!!
نبيل:اهدي بس يا بيري، انا هتصل بيه
{َاتصل نبيل بـ علاء ولما رد، فتحلهم الاسبيكر}
نبيل:الو يا علاء..انت خدت فيروز؟
علاء:انا؟؟؟…هاخدها فين وازاي؟؟
نبيل:انا اللي بسألك..فيروز عندك ولالا؟؟
علاء(بزعيق) :ده انتوا نهاركم اسود ومنيل…بنتي فين؟؟؟…بنتي ضاعت وجايين تسألوني انا؟؟…تصدق بالله انا غلطان ان انا سيبتها معاكم، المفروض كنت خدتها عندي ولا كان كل ده حصل…كله من اهمال امها ليها..انا لو بنتي حصلها حاجة هوديكم في ستين داهيه!!!
نبيل(بزعيق) :يعني فيروز مش عندك؟؟؟
علاء(بزعيق) :هو البعيد مبيفهمش؟…ولا انتوا تعملوا المصيبة وتيجوا تلبسوهالي..ماهو خلاص مابقاش في غير علاء هو وش المصايب، لكن ست بيري الملاك البرئ أبو جناحات…لعلمكم اللي حصل ده انا مش هسكت عليه وهرفع قضية اهمال واللي له حق هياخده واهو كله بالقانون
بيري(بزعيق) :اه ياحرامي..بتخطف البنت عشان تلبسني في الحيط؟؟؟
علاء(بزعيق) :اسمعي كويس..مش انتي عايزه تطلقي؟..انا هطلقك…بس حق بنتي مش هسيبه…وياريت بلاش تتكلمي بعد كده من غير دليل.. سلام
بيري(بصويت) :خطف البنت يا غادة…خطفها…اااااااه
فاتن(بصويت) :منك لله يا علاء، روح ربنا ينتقم منك وياخدك أخذ عزيز مقتدر!!
===========عـنـد حـاتـم ومـهره==========
{مهره اتسلقت فوق النخلة اللي علي الشاطئ عشان تجيب جوز الهند..وتحت كان حاتم قاعد وباصصلها}
حاتم:قولتلك أطلع انا.. مسمعتيش الكلام!!
مهره:انت مش شايف رجلك عامله ازاي؟…قولي كنت هتطلع ازاي بقي؟؟
حاتم:ياستي مش مهم كنت هقدر والله…خدي بالك لا تقعي!!
مهره:متخافش، ده انا مهره
{ولسه بتطلع اتزحلقت ووقعت جنب حاتم}
مهره(بتعب) :اااه يا رجلي…اااه
{ولسه حاتم هيعدلها رجليها، صرخت مهره}
مهره(بصويت) :متقربش من رجلي..متلمسهاش!!!
حاتم:مش قولتلك هتقعي!..عاجبك اللي انتي فيه ده؟
مهره(بتعب) :بقيت انا وانت..ياخسارة مجهودي اللي راح علي الأرض!
حاتم:هعدلك رجلك طيب، دي اتلوحت!!
مهره(بألم) :اتلوحت ااه…اتلوحت…ابعد ايداااك
حاتم(بخوف) :خلاص طيب..طب حركي رجلك براحة!
مهره(بألم) :مش قادره احركها
حاتم:يبقى تسكتي وتسمعي الكلام!
{وعدلها رجليها، وقام، ومدلها ايده}
مهره:مش قادره أقوم
حاتم:انتي كده هتضطريني….
مهره(بألم) :هضطرك لـ ايه؟
{وشالها وهي مصدومه، ومشى بيها}
مهره:انت بتعمل ايه؟؟…نزلني!!!
حاتم:هو انا خاطفك؟؟..انا هوديكي هناك، انتي مش سامعه اللي انا سامعه؟
مهره:ايه هو اللي انت سامعه؟
{سكت حاتم وادا فرصة لـ مهره انها هي كمان تسمع، واللي سمعته كان صوت قبائل جايه عليهم}
مهره:يانهار اسود لا يكونو قبيلة الزفت اللي بتحاربنا!!
حاتم:شوفتي بقي..عرفتي انا بقول ايه؟
{وخدها حاتم ومشي مسافة طويله لحد ما تعب ونزلها..قعدت مهره…وحاتم وقف قصاد الشلال..وقرر ينزل النهر}
مهره:انت هتعمل ايه تاني؟؟
حاتم:هنزل النهر !..خليكي هنا متخافيش
مهره:هتغرق!
حاتم:لا انا بعرف أعوم
{وقلع التيشرت، ونط في النهر، وابتدا يعوم..كانت مهره بتضحك من بعيد..ولما حاتم شرب من المايه اكتشف انها عذبة..فقرب منها}
حاتم:المايه هنا عادبه، اشربي!
مهره:بجد؟..هشرب في ايه، احنا ممعاناش أزايز ولا كوبايات!
حاتم:قربي واعملي زي
{قامت مهره ببطئ وقربت من النهر وقلدت حاتم وشربت..وبعدين قعدت ترتاح}
حاتم:انا كل يوم بكتشف حاجة جديده في البلد دي…حاجات أول مره أشوفها..ولا بصي شايفه الشجره اللي في نص النهر دي…تقريباً فيها فاكهه!!
مهره:طب هاتلنا منها يا حاتم بسرعه
{لف حاتم واتجه ناحية الشجره، ولما لف ضهره ورجع لقى حريث وساندرا مكتفين مهره وفي ايديهم اسلحه}
حريث:مرحباً بك في مملكتنا يا حاتم
=========تـانـي يـوم فـي الـمحكمه=========
{دخلت بيري ومامتها وأختها وجوزها قاعة المحكمه، في انتظار نطق القاضي بالحكم، وبعد ما المحامي قدم الورق للقاضي.. وبصوا في الأوراق..حكم القاضي علي علاء بالسجن، وبالفعل سجنوه}
فاتن:لولولولولولوي
{قامت بيري ووقفت قصاد الحديد اللي ورا منه علاء}
بيري(بشماتة) :برضه مش ناوي تقولي فيروز فين؟
علاء:وحياة أمك لأخرج منها وهندمك ندم حياتك كله، بقي تسرقي الشقه وترفعي عليا قضية؟؟..البادي أظلم.. وانتي اللي ابتديتي
بيري:تؤ تؤ تؤ…مش انا اللي ابتديت، انت اللي ابتديت يوم ما بيعت البيوتي سنتر واستغلتها فرصه وانا في السجن!
علاء:ده تمامك وده اللي تستحقيه بعد ما أمي ماتت بقهرتها بسببك!!!
=========فـلاش بـاك (١)========
{بعد ما بيري اتهمت حماتها بالسرقة في بيتها}
دلال:مخدتش حاجة!!..والله ما خدت حاجة..انا مظلومه، ماتقول حاجة يا علاء
علاء:هقول ايه بعد اللي شوفته بـ عيني؟
دلال:حرام عليك يابني ده انا أمك!!!…حتي لو انا وحشه، تعالى في صفي وانصفني قدام مراتك!!
بيري:ينصفك ليه؟…مانتي حرامية فعلاً، الساكت عن الحق شيطان أخرس
==========فلاش باك (٢)===========
{بعد ما مشيت دلال، كانت في حالة صعبه لمدة ٢٠ يوم بعد ما ابنها ومراته ظلموها، وماتت بقهرتها واتشخصت سكتة قلبية…وقتها أخت علاء اتصلت بيه وهي في المستشفى و بتصرخ}
_ماماااا ماتت ياعلاااااء ماتت!!
{وقتها نزل الخبر عليه زي الصاعقه}
علاء(مصدوم) :أمي؟؟؟؟
=============================
بيري:الست الوالده اللي بتتكلم عنها دي، ياما ظلمتني وجات عليا وأذتني..وكنت ساكته مبتكلمش، لكن خلاص جيبت أخري منها..واياك اسمعك بتقول انها ماتت بسببي تاني!!..انتوا اييه مش لاقيين مصيبه تلبسوهالي، فماصدقتوا؟؟…طبعاً ماهو عشان بتكرهوني وأختك دي هي اللي اتسببت في كل المشاكل اللي مابينا… اشرب ياعلاء.. كل اللي عملتوه فيا هيطلع على جتتكم
علاء:ورحمة أمي ما هحلك يا بيري
بيري(بقرف) :انسان حقير
{وسابته ومشيت، ووقتها كان علاء كل الأفكار الشيطانية متجمعه جوا دماغه}
===============عـنـد حاتم============
{صحى لقى نفسه في زنزانة تحت الأرض، والزنزانه اللي قصاده فيها مهره، كانت مهره مرميه على الأرض}
حاتم:مهره…مهره!!!
{فاقت مهره وقامت عدلت نفسها وقامت قربت من الحديد}
مهره:احنا فين يا حاتم؟؟…وايه اللي جابنا هنا؟؟
حاتم(بعصبيه) :قبيلة السمتاء هما اللي جابونا هنا..وانا مش هسيبهم…مش هسيبهم يا مهره!!
{وكان بيخبط بإيده علي الحديد بعصبيه}
مهره:اسكت ياحاتم خلينا نعرف نتصرف!!
حاتم(بعصبيه) :وحياة أبوهم وأمهم لأندمهم علي اليوم اللي جابونا فيه هنا وهتشوفي يا مهره
{سمعوا صوت باب بيتفتح}
حاتم(بصوت واطي) :اعملي نفسك نايمه بسرعة
{رميت مهره نفسها علي الأرض، وحاتم رجع زي ما كان..لحد ما حريث جه ومعاه اتنين تانيين}
حريث:حفلة اليوم ستكون برعاية حاتم و مهره
_اعتقد انه سيكون حفل ممتع للغاية!
حريث:نعم سيكون ممتع إذا نفذنا قواعد مملكة السمتاء..إنهم نائمين
{وفتح باب الحديد عند حاتم ودخل، ولما حركوه كان نايم..والحرس التاني فتح باب مهره، وخرجوهم برا الزنزانه وخدوهم وقبل ما يخرجوا برا الزنزانة الكبرى، راح حاتم ضاربهم بـ سيف السلسلة اللي معاه، وشد مهره وهربوا!! وهما بيطاردوهم!}
حريث(بزعيق) :لن نترككم..اليوم هو حفل إعدامكم!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبي بواب وأمك خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى