Uncategorized

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثالث بقلم هند حمدي

 رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثالث بقلم هند حمدي

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثالث بقلم هند حمدي

رواية عفواً لقد أتممت الثلاثون الفصل الثالث بقلم هند حمدي

نجاة…  مين يابابا العريس… شكلي كداا عرفاه.. اوعي يكون ناجي اخويا..  دي كانت مراته ولعت فيه وفيناااا  انت عارف اهلها وصلين  واديهم طايله..دي لو عرفت انه كان هيموووت عليها مكنتش خلته يجي عندنا من الاساس
مختار بتآفف….  اخوكي ايه وزفت ايه اخوكي دااا موضوعه اتقفل… من زماااان 
نجاة…. طيب مين يابابا العريس ريحني بقا 
مختار بمكر..  العريس يبقي انا ????
نجاة…  مييييين ????????
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بقلم هند حمدي
اكملت وعد عملها بالمنزل من 
طبخ وغسل وتنظيف للمنزل 
وكلما تذكرت ما تعرضت له من مواقف تستغفر الله حتي تهدء من روعهاااااا 
اتت زوجت ابيها…  من الخارج لم تتحدث معهاا..  نظرت لهاا فقط وتركت لها الفتاتان لتكمل عملها من تحميم واطعام الاطفال.. ولكن ذلك من اكثر ما تحبه وعد لتعلقها با اختيها الصغار 
وهي تلاعبهم.. هي امكم مالها يا عياال اول مره تدخل متدنيش القصيده المعتاده ولسته الاوامر..  استر  
اخذت احدي اختيها التؤام تضحك بصوت مرتفع وتغمغم 
فنظرت لها وعد…  انتي فهمتي يا آروبه اوووعي تفتني وتقوللها.. واخذت تتثامر معهم وتلعب حتي غفت معهم دون ان تشعر 
**         **        **       **
بقلم هند حمدي 
دخلت نجاة غرفتها فور عودتها من لدي بيت والدهااااااا
واخذت تفكر بما قاله والدهااااا 
متنكريش يا نجاة انك بتغيري من بنت جوزك.. ليه تجوز شاب وانتي تاخدي راجل عجوز 
الجوازه دي فيها مصلحه للكل انا اعوض شبابي اللي امك قضت عليه…
وامك.. تلاقي اللي يخدمها وتخف الحمل عنها 
واخوكي عمره ما هيبص لواحده بقت مرات ابوه حتي لو هيمووت عليها 
وانتي..  هتفضل تحت ايدك خدامه ليكي ولعياالك ومتكنش انتصرت عليكي بجوازه احسن من جوازتك 
نجاة… بعد ان اعجبت بتفكيره… طيب وماما هنقنعها اذي
في هذه اللحظه دخلت السيده  فوزيه  ..  والدة  نجاة وناجي
امك موافقه يابنت ابوكي…هو انا هرفض ليه حد يلاقي خدامه ببلاش ويقول لااااا 
نجاة.. بتكلمي جد يا ماما موافقه 
فوزيه..وهي تنظر لزوجها… بجد يابنت بطني بس الدور والباقي عليكي  ….. نظرت لامها لاندهااش
مختااار… اقنعي جوزك يوافق لا ويكون وتخلي هو اللي يطلبها  كمان 
،~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بقلم هند حمدي
وجدت الباب يفتح علي مصرعيه ودخل ابيها وزوجته 
شاهين…. بت يا ووعد انتي شفتي الزفت اللي اسمه سيد النهارده ووقفتي اتكلمتي معاه
وعد….وهي ترتجف من منظر ابيها…. 
والله يابابا هو اللي كلمني وكان.. ولكن لم تكمل حديثهاااا بسبب تلك الصفعه التي تلاقتها علي وجنتها ثم قام بجذبها من راسهاااا حتي ان بعض خصلات شعرها تقطعت بيده
عملالي الشيخه خضره.. وكل ما ادخل عليكي الاقيكي بتصلي… وانا اقول ربيت ولقيت يا شاهين 
انما طلعتي مدورهااااا.. وبتتسرمحي علي كيفك مفكره ملكيش اللي يكسر دمااغك 
بقي واقفه مع الواد الملزق اللي اسمه سيد وبتتميعي معاه ادام الناس… ليه ملكيش كاسر..ورحمه امك لربيكي من اول وجديد.. رجلك مش هتخطي بره العتبه دي تاني ويوم الخميس كتب كتابك…ولو نطقتي بحرف هدفنك مكاانك 
نجاة… بمكر… خلاص بقي يا شاهين اهدااا اهو لقينا اللي يرضي يسترهااااا ربك مش رايدلك الفضيحه…عشان تبقي تصدقني.. 
( لقد علمت نجاة بمقابله سيد لوعد وانها قامت بمشاجره معه واوقفته عند حده من احدي الزبائن التي كانت بمحل الجزاره ورات زوجه ابيها وقصت ما حدث.لها 
ولكن نجاة قلبت الادوار فعندما شعرت بمجئ زوجها امسكت الهاتف…. متقليش علي بنت جوزي كدا سيد مين دا اللي هتبصله دا مجوز واا ايه كانت واقفه تهزر معاه ف الشارع والناس رايحه وجااايه 
انقض عليها شاهين وامسكها من زراعيها.. مين دي اللي بتكلمي عنهاااا بنتي اللي مبتفوتش فرض 
نجاة… وانا ماالي يا خويا ما تروح تسئلهاااا… روح الحقها قبل ما تجبلك العار وتحط راسك ف الطين 
يا لهووي ليكونوا اتفقوا يهربوا سوااااا 
شاهين.. انتي اتجننتي يا وليه… انا مربي بنتي احسن تربيه وعمر العيبه ما تخرج منهااااا
نجاة… طب اسمعني بقي لو اتاكدت من كلامي وعرفت اني مش بكدب.. لازم تعرف بنتك ملهاش قاعده كدا ولازم تتجوز…..وحد يسترهاااا انا ف دماغي فكره
فاقنعته انها ستقنع والدها ليتستر ع ابنته التي اصبح الناس يتحدثون عن اخلاقها…. ككرم منه ليس الا
♡♡       ♡♡       ♡♡       ♡♡        ♡♡
بقلم هند حمدي
وعد.. شعرت ان الدنيا تهتز من تحت قدميهاااااا ولم تعد تستوعب شئ
يارب انت وحدك اللي اعلم بيا وعارف اني بريئه وقادر تظهر برائتي…  يارب واخذت تبكي حتي اشرقت شمس يوم جديده 
لم يحادثها والدها منذه ذلك اليوم…  ولم تسمح لها زوجه ابيها بالخروج..  منذه ذلك اليوم ولم ترحمهااا من كلماتها الازعه المسمومه التي تعلم جيدا انها بريئه من ذلك
…  فكانت تقوم باعمالها اليوميه وتذهب الي غرفتها حتي انها نست تهديد والدها لها بالزواج حتي اتي صباح الخميس
~~~~~~        ~~~~~      ~~~~~~
نجاة…. قومي يا ربه الصون والعفاااف يلي مشرفه ابوكي … 
عشان تبدئي تنضيف من بدري الناس جايه بعد المغرب ولسه ورانا طبيخ
وعد….ناس مين دول يا خالتي اللي جاين 
نجاة… عريسك يا حلوه اللي ربنا كرمك به ومردش لابوكي الفضيحه  … الراجل الكريم اللي رضي بيكي
وعد بغضب… كفايه بقي.. انتي هتكدبي الكدبه وتصدقيها حرام عليكي… خافي ربنا معاكي بنات… 
انتي عرفه اني بريئه وان اللي قولتي محصلش… وبعدين مين دا اللي هتجوزه ليه
 بهميه هتتسحب من غير ما تعرف مين شريهااااا 
انا مش ممكن اوافق علي المهزله دي…
نجاة…بسيطه لما المأذون يسئلك قولي مش موافقه وخلي ابوكي يموت من قهرته قدام الناس وابقي انا ارتحت من الجوازه السودا دي…
ال مش موافقه… بدل ما تحمدي ربنا ان حد رضي بيكي وانتي وشك زش فقر كتك الهم…ساعه والاقي البيت مرايا وبعدها تجي عشان اعرفك هتعملي ايه ف المطبخ
داهيه تاخدك وتريحنااااا 
اخذت وعد تبكي. يارب الهمني الصواب وكون معايا يارب انا مليش غيرك لا ضهر ولا سند 
وعد قامت بالاتصال باختها مرارا حتي تعطفت وردت علي مكالمتها
سميه… اذيك يا وعد 
وعد الحقيني يا سميه… انا في مصيبه 
سميه… فيه ايه ماالك قولي مصيبه ايه
وعد…  ابوكي هيجوزني النهارده.
سميه… اخص عليكي ودي مصيبه… بس اذيومن غير ماعرف 
وعد. اسمعيني با سميه… وقصت لها ما حدث 
سميه…..يا نهار مش فايت وابوكي صدق.. اكيد الحربايه مراته…. طيب مين العريس اذي متعرفهووش.. انا جيالها وهطربقها هلي دماغهااااا 
اصبحت سميه طوق النجاه لوعد الذي تعلقت به 
♕♕      ♕♕      ♕♕     ♕♕       ♕♕
اتت سميه مثل البركان وكان والدها بالمنزل.. 
اذي يابابا تعمل كدا فوعد وتصدق الكلام اللي اتقال عليهاااا
كاد شاهين ينهرهاااا… الا ان نجاة قامت بجذبها من زراعها 
بنت حلال كنت لسه هبعتلك بعني مش معقول متحضريش كتب كتاب اختك وادخلتها غرفتها واوصدتها عليهم 
كانت وعد تستمع لما يدور بالخارج… وشعرت بالسعاده لمجئ اختها والوقوف الي جوارها 
ولكن لم تمضي دقائق الا وسمعت اصوات الزغاريط تتعالي بالمنزل.. ودخلت سميه تحتض وعد وتبارك لهاااا
الف مبروك يا وعد ربنا يجعلها جوازه السعد عليكي 
وعدانتي بتباركيلي علي ايه….
سميه… بقولك ايه تعاالي اما الحق اجهزك الناس ع وصوول  ….. لووووولوي.   لووووووولوي
وعد…لم تعد تفهم شئ.. كيف تبدل حال اختها من النقيض للنقيض.. يبدو ان بالامر سر 
استسلمت وعد لهاااا. حتي انتهت من الزينه… فسمعوا اصوات تاني من الخارج فعلموا ان العريس والمآذون اتوا بالخارج 
كانت وعد تجلس بغرفتهاااااا.. حتي استدعوها لكتابه العقد..
فلم تجد سوا والدها ووالد زوجه ابيها واثنين من الجيران يبدوا انهم الشهود ولكن اين العريس 
سميه اقعدي يا وعد عشان المأذون ياخد موافقتك علي الجوازه 
وعد.. احمممم هو فين العريس اللي هوافق عليه
مختار… وهو يضع ساق فوق الاخري… ههه محسوبك يا عروسه 
ووعد.. مين ???????????????? كانت الصدمه فوق استعابهااا
وكادت تتحرك الا ان والدها ضغط علي اكتافها فاجلسها عنوه
قام المأذون… بسوال العروس هل تقبيلين الزواج 
نظرت الي والدها لتستعطفه الا انها وجدت نظره ناريه اخرستها فعلمت انها اذا رفضت سيذبحها امامهم 
فظلت تردد بسرها.. يارب. يارب. يارب اللهم اخرجني من اشد الضيق الي اوسع الفرج 
المأذون… يابنتي ردي بوضووح انتي موافقه علي جوازك من السيد مختار 
وعد… انا…… انا 
يتبع ..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!