رواية حوريتي العنيدة الفصل الأول بقلم أمنية الحبشي
رواية حوريتي العنيدة الفصل الأول بقلم أمنية الحبشي
بعنوان(الرجوع لارض الوطن)????????
**************بقلمي/امنية الحبشي
تنزل هذة الفاتنة من طائرتها الخاصة ولما لا فهي اشهر سيدة اعمال في فرنسا
حور/يااااااه اخيرا نزلت مصر وهشوف جمالها تان
ثم ذهبت الي السيارة الامبورجيني التي تنتظرها واستقلتها لتزهب لقصر عائلة الهواري
فهي عائلة صعيدية الاصل ولاكن يمكثون في القاهرة منذ 19 عام فكان الابن الاكبر محمد والابن الاصغر كمال يعملون في القاهرة وبناءا علي ذلك غادرت العائلة ايضا
وصلت حور الي قصر الهوااري وهي تتأملة باعجاب واضح
الحارس/حضرتك مين
حور/انا حور كمال الهواري
اندهش الحارس فهو يعمل معهم من سنين ولم يسبق ان رأها
الحارس/طب انا هدخل ابلغ كمال بيه الاول اعذريني
اشارت له حور بمعني اذهب
خرج الحارس ورحب بها ودخلت الي القصر وكان جميل للغاية
وجدت سيدة ليست بالكبيرة جداا ولاكن عمرها يتخطي ال70
تفتح لها زراعها اخذت دقيقة اثنان لتتعرف عليها انها جدتها روحية من كانت تهتم بها وهي صغيرة
اندفعت حور لاحضان روحية تستشعر دفئ أحضانها
روحية بلهجة مصرية فزوجها عمار تزوجها من مصر وليس من الصعيد/وحشتيني اوي ياحوريا
حور/وانتي وحشتيني تيتة روحية
روحية بفرحة/لسة فكراني
حور/طبعا لازم افتكرك يا تيتة طب ايه مش هدخل انا تعباانة اوي
روحية/لا طبعا تعالي
دخلت حور ورأت رجل غلب علي راسة الشيب وبجانبة رجل ثان لم يكن بالكبير اخذت دقائق لتتعرف عليهم جائت روحية لتتحدث لاكن حور قالت
حور/جدو عمار وبابا كمال
وانطلقت الي احضان جدها اولا
عمار/اتوحشتك يابت الغالي جووي
حور/وانت كمان وحشتني ياراجل ياعجوز
ضحك عامر فكانت دائما من صغرها تقول له ذلك
كمال/طب وانا
انطلقت لاحضانة ايضاا فهي تستشعر دفئ العائلة التي اتحرمت منها من 20 عام
بعد الإحضان والسلامات
عمار/ايه الي فاكرك بينا دلوك ولا يكون امك الخواجايه سبتك
حور/جدوو انا اصلا معرفش مامي فين دلوقت وكمان انا مش عايشة معاها لانها من بلد لبلد لجوازة لجوازة
كمال بعصبية/وازاي مش عايشة معاها امال عشتي لوحدك
حور/ بابي انا تعبانة جدااا عاوزة انام
روحية جدة حور/حالا ياحبيبتي يابت يا هنية انتي يابت
هنية/نعم ياست الحاجة
روحية/خودي يابت ستك حور للاوضة بتاعتها خليها تستريح اصلها تعبانة من السفر
ذهب حور وقبلت جدتها من وجنتيها/شكرا تيتة روحية
كمال /اطلعي ارتاحي ياحور ولينا كلام تان مع بعض
حور/بابي انا قولت كل حاجة مش فيه كلام تان وياريت حضرتك تنسي اوكي
ذهبت خلف هنية ودلفت الي غرفتها وغيرت ثيابها الي فستان بيتي قصير يصل لبعد ركبيتيها
حور/اووووف انا جعانة جدااا انا هنزل تحت اكل واطلع انام
خرجت من غرفتها وتمشي بدلعها المعتاد ولما لا فهي حور الهواري اكبر سيدة اعمال في فرنسا
ولكن لم تكن تنتبة لهذا الحائط الذي امامها اووووه سوري فهذا ليس حائط انه سليم الهواري
حور/اووووتش اول مره اعرف ان في حيطة في النص كدة
رفعت حور عيناها الي الماثل امامها تاهت هي في ملامحة الروجوووووولية الووووسيمة وتاااه هو في وجهها البرئ الملائكي قطع التواصل البصري صوت
سارة/سليم حبيبي انت جيت ثم نظرت لحور/انتي مين
حور/Je suis Hor Kamal Al Hawari(انا حور كمال الهواري
سارة/ودة من اي متتكلمي عدل يابت انتي
نظر لها سليم كانة فهم عليها ورد عليها بالفرنسي/Ne savez-vous pas que vous devez porter des vêtements avant de quitter la pièce (وانتي لا تعلمين انه يجب ارتداء ملابسك قبل مغادرة الغرفة)
حور/اووووووه بداية مبشرة اسمعتي اين تكن مين انا حور الهواري اعمل اي حاجة في اي وقت براحتي ومحدش يقولي المفروض تعملي ده او ده
سليم/واللة …قاطعتة هنية وهي تقول
هنية/حور هانم الست روحية بتقولك انزلي اتغدي واتعرفي علي بقيت العيلة وبعدين ارتاحي
حور بانوثة/ميرسي هنون انا اصلا كنت نازلة بس في دبانة ديقتني في الطريق
لم تستطيع هنية كتم ضحكاتها علي تشبية سليم الهواري الذي يهابة الجميع بذبابة
نزلت حور للاسفل وورأها سليم الغاضب الذي يريد ان يفتك بها في الحال
وسارة الغاضبة من جمالها الاخااذ
حور/هاي علي العجوز القمر
عامر بضحك/معجول جمر وانا في السن دة
حور/طب اسال القمراية الي هناك دي وهي تقولك وهي تشير علي روحية
حور/ولا اي رأيك
روحية بخجل وكانها ليست امرأة في السبعينات/طبعا عندك حق
وضعت حور يدها علي قلبها بدرامة /قلبي الصغير لا يتحمل فأنا سنجل
لفت انتباة حور اناس اخرين غير سليم الجالس وسارة الجالسة جانبة
حور/مين القمر وعليها عيون تهبل دي
روحية/طب اقعدي وانا اعرفك
جلست حور
روحية/دي منال مرات كمال ودي ملاك اختك ودة سليم ابن عمك الكبير محمد اللة يرحمة ودي سارة بنت خالتة
حور لمنال/تشرفنا انطي
منال/قوليلي ماما ياحبيبتي
فمنال طيبة حنونة الي اقصي درجة
ملاك/لااا لن اقبل هي هتيجي تاخد الدلع وكمان امي وانا مالي يااختي
حور بضحك/لا متقلقيش انا وخداة من زمان
لمعت اعين سليم بوميض غريب اذن هي تتذكر الماضي
حور وهي تاكلي بتلذذ
حور/تيتة الاكل لذيذ اوووي انا كنت هموت من الجوع
روحية بحنان/بالهنا ياقلبي دي منال الي عملاه
نظرت حور لزوجت ابيها الحنونة
حور/اكلك جميل اوي ياامامتي ميرسي
منال بسعادة/بالهنا والشفا اكيد بقاا مكنتيش بتاكلي الاكل ده
أردف الجد/اكيد امها كانت هتوكلها اكل الخواجات
حور/جدو انا كنت باكل في فرنسا اكلهم وطبيعي لما انزل مصر اكل من الاكل بتاعكم
سارة/هو مش انتي كنتي في فرنسا بتكلمي عربي ازاي قالتها بحنق
حور ببرود/انا بتكلم لغاات كتير جداا يا صرصور واكيد هبقي متعلمة لغتي الاصلية ولا اي
قاطع رد سارة رنين هاتف حور الخاص والشخصي
حور/في مانع لو رديت هنا نظرت للجميع لم تجد الرفض ووجدت جدتها تنظر لها وتومأ بالإيجاب
قامت بفتح الهاتف
حور/اديش منتظرة هاي المكالمة ريان
ريان/اووه حوري انا بعتذر اكتير كنت عم اشتغل
حور/ شو انك اسميك(بارد) ريان كان فيك اتحاكيني ولو شوي صغيرة ولاكن ولووو
ريان/????????لك شوو في وبالاخير اتصلت لا تكبري الموضوع حوري
حور/اوكي ريان انا اكتيييير اشتقتلك
ريان/وانا كتير اكتير اكتير اشتقتلك
ريان بتوتر/حور
حور/ريان شو بيك ما بتناديني باسمي الا اذا بيكون فيه مشكلة
ريان/دخيلك مانا كبيرة لاكن هي مشكلة بالاخير
حور بخوف/صار لك شي ريان احكي
ريان بسرعة ولهجة مصرية متقنة/مروان الحديدي داخل الصفقة قصادنا ياحور
تنهدت حور واغمضت عينيها بالم/اتركها اله ريان
ريان/كيف بيصير هيك حور لا واللة مابتركها اله
حور بعصبية ضربت علي طاولة الطعام/ريااان مالك دخل بهااي الصفقة التلك اتركها اله مابدي اياها وبعد هلا لا تتصرف لحالك
(في اللغة اللبنانية ال(ق)تتنطق (أ)….)
سمعت حور تنهيدات ريان سرعان ما تجمعت الدموع في عيونها وقالت باللغة العربية/ريان واللة اسفة مش قصدي اتعصب عليك بس انا مش عاوزة الصفقة دي
ريان يعلم انها عندما تحزن بشدة او تفرح بشدة تتكلم بلغتها الاصلية فقال لها باللغة العربية/حوري انا مش زعلان علشان اتعصبتي انا زعلان علشانك لازم تبقي اقووي من كدة
حور/اوعدك ريان ثم قالت اديش بياخد معك تصفية الشركات
ريان/يومين او تلاتة بلكتير
حور/اوكي ريان بااي I LOVE YOU
ريان/ I LOVE YOU TOO
سليم بغضب تفاجئ له الجميع/مين ده
حور برفعة حاجب/واللة دة شئ ميخصكش واظن قولتلك كدة قبل شوية
روحية/ياحبيبتي هو بيطمن عليكي مش اكتر
حور/اوكي تيتة يسال بطريقة احسن بس علي العموم ده ريان صديقي وشريكي في الشركات بتاعتي
ملاك/اللة انتي سيدة اعمال بقااا
حور بغرور مصطنع/يابنتي انتي ليكي الشرف انك قاعدة معايا علي سفرة واحدة
قهقة الجميع علي حور ولكن يوجد شخص غاضب وشخص حاقد(اظن عرفتوهم)
حور/بابا انا هصفي جميع شركاتي في فرنسا وهنقلهم مصر لو حضرتك تقدر تساعدني يعني
روحية بمكر/طب ماتتشاركي انتي وسليم في شركات الهواري اهو علي الاقل تبقي مع ابن عمك
نظر سليم لجدتة بشكر وامتنان
حور/اممم واللة ياتيتي مقدرش اتصرف من غير مااخد رأي ريان علشان مبعملش حاجة من غيرة
غضب غضب سيطر علي بطلنا
سليم/………..يتبع
بخ????????كدة البارت الاول خلص رايكو اي????
يا تري سليم هيعمل اي…؟
وياتري اي الي خلي حور ترجع بعد غياب 20 سنة…..؟
ولية سليم فرحان انها فاكرة الماضي…..؟؟
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا