Uncategorized

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

 رواية دار الأيتام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

فجأه ايه ده عشق
لفو الشباب كلهم على الصوت اللي نادت على عشق
عشق بثبات مها ازيك
رجعوالبنات وقفو جمب عشق
مها..الحمد لله ايه ده تمارا وزهره كمان عاملين ايه
تمارا برخامه اهلا
ملحوظه..مها دي كانت موظفه في دار الايتام اللي البنات كانو فيه وكانت الدراع اليمين لحنان المديرة وشافوا البنات على ايدها هي وحنان الويل والحزن كله
مها..بتبص بنظرات خبيثة ووقحة عالشباب اللي معاهم 
مها..وهي متعمدة تخلي الشباب تسمع الكلام عشان تعرفهم حقيقتهم بس مكانتش تعرف انهم عارفين وخطتها باظت ايه يابنات عاش من شافكم من يوم ما طلعتوا من الدار ومحدش سمع صوتكم ولا شافكم طب حتى كنتو سألتو ولو مره واحدة على الناس اللي كانت معاكم طول عمركم
مها..عامله ايه يا تمارا انتي وزهره..كده متسألوش ده مكنش عيش وملح
تمارا..معلش بقى تقولي ايه قلة اصل
مها..بضحكة صفرا وخايفة من لسان تمارا اللي عرفاه لا ابدا مقصدش بس يعني كنتو سألتو
تمارا..هو اللي يخرج من عندكم يعرفكم تاني اصلا
الشباب..كانو مصدومين من رد تمارا وجرأتها
مها..ايه ده ليه كده بس مش دار الايتام دي اللي لمتكم من الشارع
تمارا..واخر صبر عندها نفذ وشها اتغير واتبسطت مها انها احرجتها وبردو متعرفش ان الشباب يعرفو
تمارا..بضحكه وهي بتقرب منها  تعملي ايه بقى في بنات لا ليهم اهل ولا اصل ولا فصل من الاخر الاصل عندنا معدوم واطيين يعني كملت بابتسامه وعلى فكرة لو ممشتيش من وشي الوقت شايفة المول ده كله مش هيعرف يخلصك من ايدي وساعتها هتندمي انك وقفتي عشان تسلمي علينا
عشق..وهي بترجع تمارا خلاص
مها..بخوف ايه ده انتي زعلتي ولا ايه انا مقصدش انا بضحك معاكي
تمارا..واديكي جربتي الضحك مع واحده ملهاش اصل فكري بقى تضحكي مرة تانية كده وانا هخليكي تكرهي الضحك وتلغيه من حياتك
عشق..خلاص ياتمارا قولتلك
مها..على فكرة ياعشق انا مقصدش هي بس اللي زعلت شكلي كده عكيت الدنيا ادام الشباب وشكلهم ميعرفوش انكم كنتو عايشين في دار ايتام
فاللحظه دي ولاول مرة عشق تكون عنيفة ومتتحكمش في غضبها على عكس طبيعتها تمارا دايما هي اللي بتغضب بسرعه عكس عشق لكن المرادي عشق فاقت كل توقعاتهم.
غضب..الشباب جدا من السمجة اللي بتتكلم دي ولسه ليل هيدخل 
قربت عشق من مها…ومسكتها من رقبتها بأيد واحده وضغطت عليها بكل قوتها مها كانت هتطلع فالروح في اديها
عشق…كلمه كمان وقسما باللي خلقني وخلقك ما هندم اني اقتلك  وهتبقى اول مره اوسخ ايدي في واحده زباله زيك
ليل..عشق عشق
قربو صحابها كلهم منها يشيلو مها من تحت ايدها والناس ابتدت تقف تتفرج
ليل..سحب ايدها من رقبت مها بالعافية
مها فضلت تحاول تاخد نفسها وتتكلم بعصبية وهي نفسها متقطع وديني ما هسيبكم ياعشق وهخليكو تندمو عاليوم اللي جيتو فيه الدنيا ياولاد الحرام
في اللحظة دي الشباب كانو وصلو لاعلى درجات الغضب وعلى رأسهم ليل اللي عنيه احمرت واتحول لوحش في نظراته مسك ايد مها بين ايده اقسمت مها بداخلها ان كل عظام ايدها اتفتفتت لحتت صغيره
ليل..من بين سنانه كلمة تانية وهرميكي من فوق السور ده
مها بصاله برعب
ليل..فكري كده يازبالة تقربي لحد فيهم وصدقيني هتندمي عاليوم اللي لمحتيني فيه
عشق..ليل خلاص 
مها..بألم سيب ايدي
ليل..كلامي اتفهم ملمحكيش فأي مكان تاني ولو بنت فيهم قالت بس انها شافت خيالك تعرفي بعدها ان ليل السيوفي هيقبض بأيده روحك
رماها بأيده رجعت مها كذا خطوه لورا
جاسر..خلاص ياليل يلا بينا من هنا الناس ابتدت تتلم
فضل..ليل واقف باصص على مها اللي لفت وطارت برعب من ادامه وثواني وكانت اختفت
ليل..بص لعشق انتي كويسه
عشق..هزت دماغها بثبات تمام
ليل..يلا
نزلو تحت واعدو في مطعم مشهور وهادي بعيد عن زحمه المول
كان الجميع صامت تمامآ
البنات من جواهم غضب وقهره من اللي حصل 
ليل..أعد يهز رجله بغضب ويشرب سيجارته في صمت
ادم..ايه ياجماعة في ايه مالكم ما تصلو على النبي كده مفيش حاجه حصلت دي واحدة مريضه
الجميع..عليه الصلاة والسلام
تمارا..احنا غلطانين من الاول عشان يوم ماخرجنا مروحناش عملنا فيهم محضر
زهره..محضر في مين اذا كان كل اللي ورا حنان مضوا وادوها التمام وكانو موافقين
تمارا..اهو اللي وراها دول ازبل منها فاكرين ان بفلوسهم يقدرو يعملو اي حاجة
عشق..بعصبيه ممكن خلاااص اقفلو السيرة دي بقى
ليل..خلاص يابنات حصل خير هي مش هتقدر تقربلكم تاني ولو شافتكم مره تانية صدفه هتخبي وشها اصلا
جاسر..بابتسامه عشان يغير الجو ما طبعا كفايه بصتك ليها رعبتها
نوح..بضحك نظره ايه ده كفايه اللي عشق عملته فيها تصدق بالله انا معملتش حاجه وخوفت
ابتسمت عشق غصب عنها على نوح
نوح بتضحكي وربنا انا خوفت منك
عشق..انت بتهزر مش كده
نوح..باصطناع الخوف وبطريقه كوميدية لا وربنا ما اقدر 
ادم.. بضحك اهو شوفتي جبان وسلم نمر
نوح..جبان جبان يا عم انت مشوفتش قفشتها ازاي من رقبتها انا لسه مدخلتش دنيا
انا كنت دايما اقلق من ليل لكن الوقت بقى ليل وعشق
عشق..بابتسامه على فكرة انا مش كده والله بس هي مستفزة وطلعتني عن شعوري
نوح..اقولك حاجه انا توقعت ده من تمارا
تمارا..واشمعنى تمارا يعني
نوح..اشمعنى ما انتي كنت هتكليها قبل عشق
قولت الطلعه دي هتيجي منك بس اتفاجأت بعشق
جاسر..وانا كمان
تمارا..لا والله هو انا باين عليا اني شريرة اوي كده
جاسر..وهو بيبصلها بنظره طويله وابتسامه اوي
تمارا حست بالاحراج ووشها احمر بعدت وشها عنه بسرعه وهي بتبتسم
تمارا..على فكرة انا والله مش شريرة بس هي زي ما عشق بتقول حقيقي مستفزة جدا
ادم..هو ممكن سؤال بسيط يعني لو مش هيضايقكم
عشق..طبعا اسأل
ادم..هي ليه عملت معاكم كده وليه مش بتحبك هي والمديرة دي
عشق..صدقني انا معرفش حاولت اعرف كتير بس مقدرتش وبعدين الكلام ابسط كتير من اللي كانوا بيعملوه فالحقيقة
 الحقيقة اصعب من انها تتحكي بص هي طبيعتها كانت شديدة جدا لكن احنا التلاته بالاخص كانت بتكرهنا من غير سبب معروف بس انا دايما كنت بقول للبنات ان اكيد في سبب اصل اشمعنى احنا بالذات اللي دايما بتتعامل معانا كده وبعدين في وراها ناس كبار كانوا بيوافقوها على اي حاجة من غير حتى ما يعرفوا
ادم..طب ومها دي
عشق..مها دي دراعها اليمين ومتقدرتش تعمل حاجة من غير معرفه حنان ومتقدرش ترفضلها طلب من ناحية خوف منها ومن ناحية تانية عشان ترضيها وترضى عنها عشان كده حنان كانت بتحبها اوي خصوصا  انها كانت دايما تفرحها بأذيتنا
ليل..اخيرا اتكلم اذيتكم ازاي
اتكلمت عشق في وسط ذهول ليل والشباب
عشق..يعني كانت ساعات تقطع ورق المحاضرات بتاعتنا اوقات كتير في عز الشتا كانت تاخد هدومنا كلها وتسيبنا بالغيار اللي علينا بالاسبوع عشان تفضل ادام الدار كله تحرجنا وتضايقنا اننا اعدين بهدومنا  اسبوع بحاله
اوقات تانية كانو يستغلو خروجنا من الاوضه لاي سبب وندخل نلاقيهم مغرقين المراتب وواخدين البطاطين كلها وطبعا الارض مش مفروشة لا كنا بنعرف ننام عالسراير ولا حتى بترحمنا وتسبنا ننام عالارض
وكملت بضحكه مليانه وجع كنا بنقطع ورق الكشاكيل بتاعتنا ونفرشها عالارض ونأعد احنا التلاته جمب بعض عشان نحاول نسيطر عالبرد اللي وجع جسمنا
كانت دايما قبل الامتحانات عشان منذاكرش كانت طول اليوم تفضل تخلينا نساعد مع الموظفين باقي الاولاد الصغيرين  فالدار واول ما ندخل بليل نفكر اننا نذاكر شويه. نتفاجأ انها شايله اللمبه خالص والدنيا ظلمه 
كنا بنحاول على اد ما نقدر نذاكر مكناش بنعرف مكنش عندنا حل غير اننا نقف على الشباك كان في كشاف كبير بعيد عننا بس كان يادوب بينور شوية كنا بنفضل نذاكر لحد الفجر وبعدها نقوم نعمل كل ده تاني
كانت دايما تحاول تستفز تمارا عشان عارفه ان تمارا بتغضب بسرعه وبعدها نتعاقب تدخلنا الاوضه وتقفل علينا باليومين من غير اكل ولا ميه ولا حتى حمام كانت
في رمضان تخلينا نفضل طول اليوم نشتغل فالدار من تنضيف لحد عمايل الاكل انا وزهره وتمارا نعمل في الاكل وبعد ما نخلص نبتدي نجهز زي وجبات ونفضل نوزع فالاكل ونرجع نلم كل حاجة وننضف تاني مكان الاطفال وبعدها نبتدي نحضر السحور وكانت فالاخر بتحن علينا وتسبنا نفطر ونتسحر مع بعض كان اخر دور فالمبنى السطح السور بتاعة قصير جدا كانت عارفة ان تمارا عندها فوبيا من الاماكن العاليه لما كانت بتقول حاجة وتمارا تعترض عليها كانت تعاقبها انها تطلعها فوق وتسيبها وتقفل عليها الباب 
بصلها جاسر بشفقة وافتكر اللي حصلها فالطيارة
عشق..حاجات كتير اوي وتفاصيل يمكن لو حكيتها مش هتصدقوها
جاسر..هو في حد كده بجد
نوح..دي اكيد مريضة بجد مش فكرة انها متجوزتش او عندها عقده دي فعلا مش طبيعية
ادم..انا اسف بجد ياعشق واسف ليكم بجد يابنات مكنتش اقصد والله افكركم بحاجة بس كنت حابب اعرف سبب الكره ده بجد انا اسف والله
عشق..مفيش حاجه يا ادم احنا اصلا عمرنا ما نسينا يمكن احنا فعلا محسناش اننا بني ادمين غير يوم ما خرجنا..يمكن اول يوم خرجنا فيه كنت متحمسه وبحاول اطمن البنات اللي جاي احسن بس اخر اليوم كنت ابتديت افقد الامل وكنت مرعوبة من فكرة اننا ننام فالشارع بس الحمد لله ربنا سمع دعائي ليه وجبلنا بابا محمد وكأنه ملاك نازل من السما..ومن يومها واحنا مرتاحين وبقينا نعرف ننام بجد
ليل..عشق اللي فات انسوه خلاص راح احنا فالوقت واللي حصل في حياتكم قبل كده احنا هنقدر ننسيهلكم اهم حاجه مش عايز حد يضايقكم بكلمه مش عايزكم تتهزو ولا اي كلام يأثر فيكم بصو لحياتكم اللي جايه ولو اللي فات فيها كان متعب فاللي جاي بأديكم تخلوه احلى بكتير وينسيكم اللي فات
جاسر ممكن بقى نغير المود ده ونطلب بقى الغدا 
ليل..يلا تحبو تاكلو ايه
طلبو الاكل وحاولو الشباب يغيرو مودهم ويضحكوهم وينسوهم اللي حصل
بعد الاكل
ليل..ايه لسه ناقصكم حاجة
تمارا..يعني
ليل..تمام انا هقوم بس اعمل تليفون شغل مهم وانتو يلا شوفو ناقصكم ايه وجاسر وادم ونوح هيبقوا معاكم هخلص وارجعلكم
الجميع..تمام
قامو البنات يجيبو اللي محتاجينه وفضل معاهم الشباب وبعد شويه رجعلهم ليل كملو لف واخيرا خلصوا وخرجوا ركبو العربيات واتحركو مع بعض
ليل..عشق 
عشق..بصتله نعم
ليل..انتي كويسه
عشق..الحمد لله
ليل..مش عايز اشوفك مضايقه ابدا
عشق..صدقني انا احسن مفيش حاجه
ليل..لسه زعلانه مني عالكلام اللي قولته قبل كده
عشق..لا انا نسيت الكلام ده اصلا
ليل..اكيد
عشق..ببراءه اه والله العظيم
ابتسم ليل بطريقه جميله
عشق..بتضحك ليه
ليل..اصلك طيبه اوي ياعشق 
عشق..بابتسامه جميله شكرا وفضلت بصاله شويه بعد ما لف وشه للطريق كانت معجبه بشكله اوي اول مره تشوفه لابس كده 
ليل..وهو باصص عالطريق حاسس انها باصه عليه 
ابتسم..ايه بتشبههي عليا ولا ايه
عشق..باحراج هاااا لا انا بس سرحت
ليل..بصلها وشاف وشها اللي قلب لونه احمر ايه مستغربه شكلي بره الشغل
عشق..اتخضت انه عرف هي كانت بتفكر في ايه
ليل..ضحك ايه مش هو ده اللي كنتي بتفكري فيه
عشق..اه لا اقصد يعني اصل اول مره اشوفك بتلبس عادي يعني
ليل..ضحك اكيد يعني ياعشق مش هفضل طول حياتي بلبس الشغل بس ايه رأيك ايه فيهم احلى
عشق..وهي مبتسمه وسرحانه الاتنين شكلك حلو في اي حاجه بتلبسها وفجأه حست باللي قالته
اقصد كله حلو
ليل..ابتسم وحب يلغبطها اكتر على فكره
عشق..نعم
ليل..انتي كمان جميله اوي ياعشق 
عشق بصتله وسكتت
ليل..يعني بلبس الشغل بلبس البيت بطرحه وبشعرك وغمزلها
عشق بصت ادامها بسرعه وبعدت عنيها عنه وبصت من الشباك من غير ماتنطق ولا حرف ووشها اتحول للون الاحمر
اما ليل فا بعد ما وصل للي هو عايزه كمل سواقه في طريقه وطول الطريق مبتسم وكل شويه يبص عليها وهي زي ماهي  ساكته ونفسها الطريق يخلص عشان تجري من ادامه
اما عند جاسر وتمارا
كانو ساكتين خالص تمارا محرجه منه من ساعة ما اعترفلها بحبه وكل ما تيجي فرصة انه يتكلم متديلوش فرصه بعد طول فتره الصمت قرر جاسر يقطع الصمت ده
جاسر..وحشتيني على فكره
تمارا..باصه ادامها وقلبها بيدق بجنون من بعد كلمته
ابتسم جاسر ايه هتفضلي ساكته بردو
تمارا..ساكته ومصدومه
جاسر..قرب ايده ببطئ مسك ايدها اللي كانت متلجه
بين ايديه تمارا معترضتش لكن مقدرتش تبصله
قرب جاسر ايدها من شفايفه وطبع عليهم بوسه بحنيه
فاللحظه دي انهارت تمارا ورعشه اصابت جسدها بالكامل غمضت عنيها
جاسر..ايدك متلجه كده ليه انتي بردانه
تمارا هزت راسها بلا
جاسر..وقف العربيه
ووقف قلب تمارا معاه
قرب جاسر..ايده من دقنها ولف وشها ليه ساكته ليه
تمارا..خرج صوتها اقول ايه
جاسر..اي حاجه انا راضي مالك ياتمارا
تمارا..مش عارفه
جاسر..مش عارفه ايه بالظبط
تمارا..حاسه اني متلغبطه وخايفه
جاسر..طيب متلغبطه وممكن افهمها لكن خايفه!! من ايه
تمارا..صدقني معرفش بس حاسه اني بحلم وهصحى على حاجه توجعني
جاسر..ليه بتقولي كده ياتمارا
تمارا..يمكن عشان مفيش فرحه كملتلي او يمكن عشان اول مره احس احساس حلو وخايفه افوق من الحلم والاحساس الحلو اللي انا حساه يضيع
جاسر..بمشاكسه وهو لسه ماسك ايديها وايه بقى الاحساس الحلو ده
تمارا..نزلت راسها باحراج
رفع جاسر وشها بايده شاف دمعه نزلت من عنيها
جاسر..بقلق تمارا في ايه انتي في حد اتعرضلك او عملك حاجه وانا معرفش
تمارا..لاخالص
جاسر..امال في ايه وليه الدموع دي
تمارا..صدقني مفيش غير اللي قولتهولك ياجاسر خايفه مش اكتر
جاسر..تمارا انا مش عايزك تخافي ابدا طول ما انا جمبك
ومش عايز اشوف دموعك دي ابدا انا بحبك بجد
زادت دموع تمارا بعد اعترافه ليها للمره التانيه
جاسر..صدقيني مش هبعد عنك ولو بتفكري في موضوع هايدي ياتمارا وده اللي مخوفك فاعايزك تطمني هايدي وجودها في حياتي مسأله وقت مش اكتر صدقيني والله ياتمارا مسأله وقت وعلى فكره انا في ايدي اني ابعد عنها الوقت قبل بكره بس مش هينفع اعمل كده الوقت لاني وقتها مش هحس انك في امان انا مستني وقت معين وكل حاجه هتخلص وساعتها هبقي ملكك انتي وبس ياتمارا قرب ايده من خدها مسح دموعها وباسها من راسها براحه وباس ايدها وبص في عينها بحبك ياتمارا
ابتسمت..تمارا بحب
جاسر..كمل بمرح مش ناويه تقوليها بقى
اتحرجت تمارا وبعدت عنيها عنه 
جاسر..علي فكره مش عايزك تقوليها غير لما تحسي انك عايزه تقوليها وانا يكفيني الحب اللي شايفه في عنيكي ودقات قلبك اللي بتقولها وفضحاكي دي
وكمل بضحك ابقي قولي لقلبك يخبي شويه بقى مش اسلوب ده
ابتسمت تمارا غصب عنها
دور جاسر العربيه وطلع وهو ماسك ايدها بين ايده
….
نور..نوح
نوح..نعم
نور..هو انا ممكن بكره معلش اتأخر شويه واجي بعد البنات
نوح..اشمعنى
نور..لا مفيش بس لازم بكره اجيب ورق ضروري 
نوح..لا 
نور..هو ايه اللي لا
نوح..مفيش مرواح
نور..ليه
نوح..من غير ليه يانور شوفي عايزه ايه وبكره هيكون عندك 
نور..ايوه بس المشكله مش فالورق بس انا بكره عندي سكشن مهم وهيتحط في اعمال السنه الامتحانات خلاص قربت فاضل 3اسابيع يعني اقل من شهر
نوح..نور
قاطعته نور..هو ممكن اعرف انت معترض ليه والله مش هتأخر عالشغل ولو اتأخرت ممكن اعد انشالله امشي اخر واحده فالشركه
نوح..شغل ايه يانور هو انا بقول كده عشان الشغل ما يتحرق الزفت
نور..ممكن تهدي انت ليه متعصب كده طيب قولي في ايه
نوح..نور انا مش عايزك تروحي عشان البني ادم السمج اللي اسمه سامر ده
نور..طيب وانا مالي وماله
نوح..انا مقولتش انك ليكي دعوه بيه يانور
نور..والله يانوح انا هخلص واجي عالشركه بسرعه ولو شوفته همشي واسيبه ومش هقف ثواني
نوح..ساكت
نور..ايه قولت ايه
نوح..ماشي يانور روحي بس هتخرجي تلاقيني واقفلك بره وهنرجع عالشركه سوا
نور..طب ليه انا هعرف اجي
نوح..اظن انتي سمعتي اللي قولته يانور صح
نور..حاضر يانوح زي ما تحب ولفت وشها وهي مضايقه من طريقته
ثواني وحس نوح بتأنيب الضمير
نوح..انا اسف يانور
نور..وهي باصه ادامها لا ابدا مفيش حاجه
نوح..لا والله ده شكل حد مش زعلان
نور..وهي بتلف وشها ليه وكملت كلامها بغضب طفولي انا مش فاهمه انت ليه بتعمل كده ومن يوم ما شوفت اللي اسمه سامر ده وانت طريقتك متغيره معايا وكل ما تيجي سيرته تتعصب عليا وكل ما تشوفه تتحول ولو طول اليوم كويسين بسببه تقلب عليا في ثانيه
نوح..عشان خايف عليكي يانور سامر ده مش كويس وممكن يعمل اي حاجه في سبيل انه يضايقني ويعمل اي حاجه تأذي غيره ولا بيفرق معاه عشان كده انا خايف عليكي انا اعرف سامر اكتر منك
نور..وانا معرفهوش ولا عايزه اعرفه وقولتلك اطمن والله العظيم لو شوفته ما هكلمه وهعمل نفسي معرفهوش وهمشي
نوح..ماشي ياستي وانا مصدقك خلاص بقى متزعليش
نور..مش زعلانه
نوح..بجد
نور..ايوه
نوح..مسك ايدها وبدون سابق انذار باسها
نور..اتصدمت وسحبت ايدها منه بسرعه وبصت ادامها
نوح..انتبه عاللي عمله وكمل سواقه من غير ولا كلمه
…………
ادم..زهره مش عايزك تضايقي من اللي حصل وبجد اسف اني خليت عشق تحكي وكنت سبب في دموعك
زهره..اسف على ايه بس يا ادم مفيش حاجه
ادم..علي فكره يا زهره تعرفي ان انا وانتي فينا من بعض
زهره..بابتسامه استغراب ازاي
ادم..يعني انا تقريبا نفس ظروفك اصل انا كمان امي وابويا من زمان ميتين يمكن ظروفك كانت اقسى بس صدقيني احساس انك لوحدك نفس احساسي
زهره..بس انا عارفه ان طنط مامت ليل ونوح بتعتبرها زي مامتك
ادم..طبعا انا مش بعتبرها هي فعلا امي وعمرها ما فرقت بيني وبين ليل ونوح بالعكس يمكن ديما كانت تيجي عليهم واحنا صغيرين عشاني عشان متحسسنيش بأي حاجه وليل ونوح مش بس ولاد خالتي دول اخواتي واصحابي بس صدقيني بردو بيبقي جواكي كده حاجه وجعاكي رغم ان ممكن تكون الظروف اللي عشت فيها وقربهم مني محسسنيش بده بس بردو بيبقي جواكي حزن مش قادره تفسريه يمكن انا معشتش مع امي وابويا حتى نص اللي عشته معاهم بس بردو احساس اليتم دايما مأثر عليا فهماني
زهره..فهماك يا أدم هو حقيقي احساس صعب بس بجد احمد ربنا عالاقل انت لقيت ام بديله عن امك اخوات واهل بجد مكان كويس تعيش فيه لاكن انا مكنش عندي كل ده صدقني يا ادم رغم اللي مريت بيه بس صدقني بحمد ربنا يمكن كان اهلي دول طلعو وحشين او يمكن كانو طلعو كويسين وحد فيهم يموت واتوجع عليهم ربنا مش بيعمل حاجه وحشه
ادم..عندك حق عارفه احلى حاجه فيكي ايه يازهره
زهره..ايه
ادم..انك راضيه وبتحاولي تتأقلمي عالحياه
زهره..الحمد لله الرضا ده نعمه جميله اوي و فعلا انا راضيه ومش زعلانه
ادم..زهره انا عايز اعملك حاجه تخليكي مبسوطه ممكن تقوليلي نفسك في ايه
ابتسمت زهره يعني ايه
ادم..يعني قوليل على حاجه نفسك فيها وتكون هتفرحك وانا هعملها
زهره..وهي بتفكر ومبتسمه اي حاجه؟
ادم..اي حاجه
زهره..مش هترجع في كلامك
ادم..جربي مش هتخسري حاجة
زهره..نفسي اروح الملاهي
ادم..ضحك ضحكه عاليه
زهره..بتضحك عليا
ادم..بجد نفسك تروحي الملاهي
زهره..اه والله العظيم ايه مينفعش
ادم..لا مين قال مينفعش ينفع طبعا بس متأكده
زهره..ايه شكلي عيله صح
ادم..لا خالص العفو بس عيني حاضر هوديكي ياستي انتي تؤمري وكمل ضحك
زهره..بردو بتضحك طب تصدق بقى انك هتوديني وكمان هتلعب معايا
ادم..لا اوديكي اه انما العب متفقناش على كده
زهره..وهي بتربع اديها مليش دعوة انت قولت نفسك في ايه وتعملهولي انا بقى بقولك اهو نفسي اروح الملاهي وانت كمان تيجي وتلعب موافق اوك مش موافق يبقى هعتبرك مش اد وعدك
ادم..خلاص ياستي نروح بس الملاهي وبعدين نشوف حوار اللعب ده حضري نفسك بقى الجمعه الجايه تمام
زهره..ماشي تمام
بعد وقت بسيط وصلو اخيرا تحت البرج
نزلو البنات ومعاهم الحاجه اللي اشتروها كلها
وقف الشباب يستنوهم لحد ما يطلعو بعد ما سلمو عليهم
عشق..كانت لسه باين على وشها صدمه كلام ليل الجريئة
نور..حالها مكانش يقل عن عشق بعد بوسة نوح لايدها
اما..تمارا فكانت طايرة بعد اعتراف جاسر بحبه ليها لتاني مره وحاسه انها مطمنه معاه
زهره..كانت مبسوطه بالكلام مع ادم وانه هيوديها الملاهي
مشيو الشباب اخيرا وطلعو البنات كل واحدة فيهم رتبت حاجتها اللي اشترتها وبعد الشاور والصلاه دخلو عشان ينامو ويجهزو ليوم جديد
عشق..حطت دماغها عالمخده وفضلت مركزه بعينها على صوره ليل عشان تعرف تنام وبقت عاده عندها تفضل باصه على صورته لحد ما تروح فالنوم وفوسط ما هي سرحانه في صورته وفأحداث اليوم اللي على اد ما مها جات وبوظت جزء منها لكن فالنهايه كان وجودها مع ليل كفايه انه يخرجها من اللي هي فيه
خرجها من شرودها صوت موبايلها اللي اول ما لمحت اسم ليل فضلت متنحه وباصه علي شاشه الموبايل ثواني واخيرا فتحت
عشق..الو
ليل..نمتي اسف لو صحيتك
عشق..لا لسه منمتش
ليل..اكيد
عشق..اكيد في حاجه
ليل..بارتباك لا بس كنت عايز اقولك ماتنسيش الورق بتاع الصفقه اللي ادتهولك وقولتلك تشوفيه وتقولي في رأيك
عشق..متقلقش محضراه وبكره هيكون معاك وهقولك رأيي فيه
ليل..شكلك متحمسه
عشق..يعني 
ليل..عموما هشوف وهعرف 
عشق..متقلقش وبعدين انا هقول رأيي والقرار فالاخر ليك
ليل..لا يبقى مفهمتيش الشغل اللي انتي دخلتي عليه
عشق..يعني ايه
ليل..يعني انا قولتلك ان رأيك هيكون زي رأيي ومش هيحصل توقيع غير لو انا وانتي مقتنعين انها صفقه تفيد الشركه
عشق..بس فالاخر انت المدير
ليل..وانتي بتنوبي عني في غيابي والكل فالشركه هيوافق علي اي قرار تاخديه
عشق..اتمنى اكون اد ثقتك فيا دي اللي مش عارفه انت جبتها منين
ليل..منك ياعشق
عشق..مني
ليل..اه منك من يوم ما شوفتك وانتي واثقه في نفسك ودي حاجه بتعجبني فالشخص اللي بتعامل معاه وكان اولهم لما جيتي معايا عشان تساعدي مهره
عشق..اممم وساعتها كان باين في عنيك انك مش واثق اني هعرف
ليل..صراحه ومن غير زعل
عشق..مش هزعل لاني متأكده انه اه
ليل..ضحك كان باين عليا اوي كده 
عشق..جداا
ليل..بس رغم كده انتي فضلتي واثقه وقدرتي ومواقف كتير حصلت بينا تعرفي ياعشق ان مفيش اي حد قدر يقف ادامي زيك
عشق..انا وقفت ادامك ليه
ليل..يعني مش بتخافي واثقه من نفسك بتقولي رأيك ومبتقلقيش من رد الفعل 
عشق..يمكن عشان ببقي صح ماهو اكيد مش هكون غلط واكابر
ليل..يمكن 
عشق..صحيح انا طلبت منك حاجه ومعملتهاش
ليل..بانتباه طلبتي ايه
عشق..صوره عشق
ليل..مش ناويه تيجي تشوفيها بردو
عشق..ايه رجعت في كلامك 
ليل..لا مرجعتش ياستي وعلى فكره صورتها معايا صورتها بعد ما قولتيلي 
عشق..طيب ومش ورتهالي ليه
ليل..كنت مستني اشوفك هتسألي عليها ولا لا
عشق..واديني سألت فين بقى
ليل..هبعتهالك حالا شوفيها كده عندك. ثواني ووصلت الصوره فتحتها عشق
عشق..ايه ده الله بقت جميله خالص وكبرت ماشاء الله
ليل..ايه رأيك في بنتي
عشق..على فكره بقي دي بنتي انا مش اتولدت على ايدي تبقي بنتي
ليل..ده بأماره ايه في ام تبقى قاسيه كده ومتسألش على بنتها وبعدين انا اللي بهتم بيها تبقى بنتي انا
عشق..هجيلها اكيد بجد هي وحشتني هي ومهره اوي وبعدين بقت حلوه اوي لازم اشوفها بجد
ليل..هنشوف
فضلو يتكلمو الوقت سرقهم لحد ما صوت اذان الفجر أذن
ليل..ايه ده ده الفجر
عشق..انتبهت اه انا مخدتش بالي من الوقت خالص
ليل..معلش سهرتك بس بجد محستش بالوقت
عشق..لا خالص انا كمان محستش
ليل..طب يلا روحي نامي شويه عشان تقدري تصحي
عشق..حاضر هصلي وانام
ليل..باعجاب ماشي ياستي تقبل الله مقدما
عشق..منا ومنكم
ليل..تصبحي على خير
عشق..وانت من اهل الخير
قفلو مع بعض وكل واحد فيهم نايم وجواه حاجه مفرحاه
عدت الساعات واعلن الصباح عن قدوم يوم جديد
نزلو البنات للسواق عالشركه معادا نور اللي راحت على جامعتها
نوح..الو
نور..صباح الخير
نوح..صباح النور فينك وصلتي
نور..اه وصلت ودخلت السكشن كمان بس لسه الدكتور مدخلش
نوح..تمام خلصي علي طول هتلاقيني مستنيكي
نور..مال صوتك
نوح..مفيش بس عندي صداع جامد اوي
نور..طب يانوح بجد خليك انا هخرج اركب تاكسي واجي
نوح..نور خلصي وهتلاقيني مستنيكي تمام
نور..بتنهيده مفيش فايده تمام
نوح..خلي بالك من نفسك
نور..حاضر وانت كمان باي
نوح..باي
……
مر الوقت بسرعه وخرجت نور من محاضرتها راحت اشترت ورق بسرعه ورجعت تستني نوح
وفجأه
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى