رواية علمني معنى الحياه الفصل الثالث 3 بقلم عبده شحاته
رواية علمني معنى الحياه الجزء الثالث
رواية علمني معنى الحياه البارت الثالث
رواية علمني معنى الحياه الحلقة الثالثة
جميله تقاوم لكن بضعف يضربها قلم يهز أركان المكان و يوقف نبضات القلب يغمي عليها
” أخيرا هنتقم منو بطريقتي ماشي يا ابن المنشاوي
يشلوها و ينزلو بيها و يختفو من المكان
في مكان آخر
يكون جالس ادهم في الظلام و يكلم حد من الجهاء التانيه بينهم حائط
ادهم : تعرفي انا أي حاجه بحب اجاي احكيها ليكي انا حاسس إحساس غريب لما لقيتها
يرد عليها صوت عجوزه : لقيتها بس بالك بردك مشغول انا اهوا راحت مني حجات كتير حتي شبابي ضاع هنا بس حمدت ربنا و رضيت بقدره
ادهم بدموع : انا بالي مشغول بيها و لقيت الي هيملا الفراغ ده تعرفي أن انا حسيت الأمان معاه زيك كده بالظبط
العجوزة : روح يا ادهم بلاش توجع قلبك روح خدها في حضنك قبل فوات الأوان ياعالم
ادهم قام بجنون : يا عالم ايه انتي بتقولي ايه يعني اجيلك عشان اطمن تتعبيني اكتر
العجوزة : امشي يا ادهم امشي قبل فوات الأوان
ادهم يجري للخارج العجوزة : ياه كان نفسي يكون فيا نظر كنت عرفت أحافظ عليهم
_________
بقلم عبده شحاته
_________
في مخزن مهجور
تكون مربوطه جميله و مكتوم بوقها
الشخص الأول : الواحد كان نفسو يدوق لكن عذرا احنا لقينا حرق مقرف في ورقك فترجعنا
الشخص الثاني بضحك : و حياتك انا مش بيفرك معايا الكلام ده بس لولاش البوص قال عذبوها كان زمانها ماتت في أيدي
جميله تبكي بحرقه يفق البلستر من ع بوقها بقوه : انتو مين انا معملتش حاجه عشان يحصل فيا كل ده
الشخص الأول : لما يجي الباشا هتعرفي كل حاجه بس انتي اهدي عليا هوريقي العذاب بجميع الوانو
يجيب سلكتين كهرباء و يكهربهاء في رجلها و رقبتها و هي بتصرخ
جميله بدموع و شهقاتها : يارب يارب انجدني يارب
الشخص الثاني يمسكها من شعرها بقوه : مفيش مخلوق علي وش الأرض يقدر ينجدك مننا غير الموت بس ده بعيد عن عينك
جميله جسمها كلها يتنفض و بتبكي بحرقه جامده
عند ادهم دخل الفيلا بجنون طلع يجري ع اوضت جميله و أخته و امو مستغربين ينزل تاني جري
ادهم يمسك أخته من دراعه جامد : فين جميله فين جميله
ريم : سيب أيدي انا طلعتها تنام و سيبتها في الاوضه و حتي منزلتش احنا قاعدين هنا من بدري
ادهم يجري عند الأمن الي ع الفيلا يمسك فرد اول من رقبتها و يزنقه في الحيطه : انطق مين دخل الفيلا بعد مانا ممشيت
الأمن و هوا ببتخنق : محدش دخل يا بيه و المصحف احنا واقفين هنا مبنغمضش اصلا
تليفون ادهم يعلن عن وصول رساله يسيبو يقرأ الرساله
“”اختك معانا بس مقدرش اطمنك و اقولك أنها بخير لو لحقتها هتكون بتودعها ياما توافق ع الي هقولك عليها
ادهم بجنون ينزل ضرب في الأمن : انتو مجانين ازاي حد يدخل و يخطفها و انتو واقفين هنا
يكلم يوسف صاحبها : ايوا يا يوسف تعالي في العنوان الي هدهولك ده حالا و نفذ في الرقم الي معاك اعرف خط سيرها ايه
ثم يركب سياره و ينطلق
عند خالد
خالد لي امه : بوصي بقي يا ماما انا هروح مشوار مهم اوكي قولي لي صوفي اني مش هتأخر
الام : حاضر يا حبيبي مع السلامه
يمشي خالد
الام : والله الواحد بيحب يعمل هوا القهوة لنفسه أما أقوم اعملها بمزاج
تدخل المطبخ تولع البوتاجاز بعد متعمل القهوه تكون الانبوبه بتسرب تطلع من المطبخ تشربها في الصاله تدخل
صوفي : ايه يا ماما كنتي جوا و انا مستنيا كي هنا و كمان بتعملي قهوة و انا لع
الام : خشي اعملي عشان باين عليكي مرهقة
تدخل صوفي تولع النار البوتجاز يهب في وشها تصرخ باعلي صوت يكون وشه الجلد بيتخلع تدخل الام تصرخ و تترعش من منظرها
عند المخزن
تكون جميله الرؤيا بتسود قدامها من العذاب الي شافتها
برا المخزن يوصل البوص الكبير الشخص الأول : جوا يا كبير و كله تمام بتموت بالبطياء و كمان البت ده باينها شمال لانها حامل يا ريس
البوص : خلاص تسقط بس بعد مصورها و ابعتها لخوها حضرت الظابط المبجل تعالي
يدخل تكون جميله منحنيا لقدام و شعرها مغطي وشها
البوص بضحك : يخرب بيوتكم ده خلاص هتموت حوش شعرها ده ورينا القمر الساطع الي تحتها
يحوش الشعر و يتصدم : جميله
جميله تنظر له بضعف و تفحص : خا خا خالد
خالد يمسكها من شعرها و ينزل فيها بالاقلام : بقي كنتي بتخنيني معاه اكيد ده مش اول مرا يعاشرك فيه يا شر***ط** انا لازم اقتلك
و يمسك سكينه و يضربها بيها في رقبتها جميله عنيها توسع و تفتح بوقها ع الآخر و تغمض مرا واحده و_____
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية علمني معنى الحياه)