روايات

رواية فرصة ولم تكمل الفصل الثاني 2 بقلم مرام عبدالفتاح

رواية فرصة ولم تكمل الفصل الثاني 2 بقلم مرام عبدالفتاح

رواية فرصة ولم تكمل الجزء الثاني

رواية فرصة ولم تكمل البارت الثاني

رواية فرصة ولم تكمل
رواية فرصة ولم تكمل

رواية فرصة ولم تكمل الحلقة الثانية

-هتزعل لو قلتلك عايز اتجوز
-‏علشان تسيبك تاني و توجع قلبك
-‏”أنس بصلة بعتاب و قام البلكونه و طلع سيجارة و شربها و نوح راح وراء”.. انا اسف مكَانش قصدي اقولك كدَ بس مش عايزك تتجرح مبحبش اشوفك زعلان او مضايق
-‏خلاص يا نوح اقفل الموضوع
-‏لا أنا اسف “و مسك ايده و باسها على غفله” حقك على راسي
-‏”طبطب على رأسه”.. انا مش زعلان عادي
-‏”بغمزة”.. قولي بقى مين اللي وقعت قلب ابويا الوقعه دِ
-‏”إبتسم”.. معايا في الشغل
-‏اسمها ايه بقى و شكلها ازاى قولى معلومات عنها
-‏اسمها مرام و مطلقه بس
-‏بس
-‏ومالك مستغرب ليه

 

 

-‏يعني متعرفهاش
-‏ايوة طبعاً هي عامله حدود لِنفسها و انا محبتش مثلا احرج نفسي اخد رقم بابها و هدخل البيت من بابه احسن
-‏طب هتروح امتى
-‏المفروض ڪان انهارده بليل الساعه سابعه
-‏طبعاً هاجي معاك و انا اللي هطلب ايدها
-‏”إبتسم”.. ماشي يا سيدي
-‏في حد يقول لبابا يا سيدي طب ايه رايك بقى النهارده مفيش خروج
-‏”ضحك”.. لا خلاص اسف بابا
-طب يلا قوم جهز نفسك عشان مفضلش اللِ ساعه على الساعه سابعه
-‏ماشي و انتَ كمان
حاضر
-“بداو يجهزو و راحو بيت مرام”
-اهلاً يا إبني
-‏اهلاً بحضرتك انا طبعاً جاي اتقدم مرام بنت حضرتك
-‏طب عرفني بنفسك يا ابني
-‏انا مطلق عندي إبن و هو اللي جنبِ دَ نوح 1 إعدادي بشتغل في شركه
وعندي بيت بس لو مرام مرضيش بي ممكن اجيب بيت تاني
-دَ إبنك بجد
-‏ايوة
-‏دَ احلى منك لو كان كبير كُنت رفضت و خليتُ هو اللي يتزوجها
-‏”ضحك”.. وانا مش هيكون عندي مانع
-‏تمام “بص لنوح” يلا حبيبِ تعالى نسيبهم مع بعض
-“ابو مرام اخد نوح و مرام دخلت الغرفه اللي موجود فيها أنس”
-إحم ممكن اتعرف عليكِ او اتكلمي عن نفسك

 

 

-‏انا اسمي مرام 27 سنه شغاله مع حضرتك في الشركه مطلقه و بس
-‏بصِ يا مرام انا استريحت ليكِ تمام بس انا عندي طفل في 1 اعدادي هو بالنسبه ليا طفل لو هتقدري تتحملي كانه إبنك كان بيها و لو مش هتقدري فَ يا بنت الحلال ربنا يرزقك بلأحسن مني
-‏”ابتسمت”.. باذن الله مش هيكون عندي مشكله معاه
-‏تمام استاذن انا و باذن الله استنى رايك
-“قام مشي هو و نوح بس كان على نوح علامات الضيق”
-مالك نوح مضايق من حاجه
-‏مش احنا دايما متفقين اننا نكون صرحين مع بعض
-‏ايوة طبعاً
-‏انا مش مستريح من ناحية طنط دِ
-‏طب ليه
-‏مش عارف حاسس اني مخنوق من ساعه ما دخلت البيت بتاعهم
-‏ممكن علشان انتَ مش بتخرج كتير مش اكتر
-‏تمام يا بابا

 

 

-“روحنا البيت و فضلت تلات أيام مستني الرد وجالي انهم وفقوا و روحنا تانى و اتفقنا ان الخطوبة هتكون شهر وعاملنا الخطوبه على الضيق وعدى الشهر دَ و نوح برضو لسه مضايق و اليوم المفروض الفرح”
-اتفضلي ياعروسة
-‏”ابتسمت و دخلت”
-‏يلا علشان نصلي
-‏حاضر
-“دخلت و لبست اسدال و صلوا مع بعض وعدى اليوم وتاني يوم اهل مرام جم ”
-عاملين ايه يا حلوين
-‏الحمدلله يا غاليه كويسين
-‏مرام عامله ايه معاك
-‏كويسه يا حبيبتِ “بص لمرام” قومي يا مرام اعملي حاجه نشربها
-‏لا مفيش داعي احنا كدَ كدَ ماشين
-‏لا يا حج ميصحش قومي يا مرام يلا
-“مرام قامت و أنس فضل قاعد يتكلم معاهم”
-اومال فين نوح
-‏قاعد فوق
-‏ربنا يحفظكم يا حبيبِ دَ باين عليه غلبان
-‏يارب و اياكِ
-‏”بتر حديثهم دخول مرام بالعصير”.. تفضلوا يا قمرات
-“فضلوا يتكلموا و يضحكوا و بعدها بشويه مشيوا و نوح نزل لقى أنس و مرام قاعدين بيضحكوا و مرام بتعمل الأكل ”
-بابي
-‏نعم يا روح بابي
-‏انا جعان
-‏طب اصبر مرام تعمل الأكل
-‏لا يا بابا انا عايز أكل من ايدك انتَ لو سمحت مش عايز من ايدها

 

 

-‏”مرام بصت لأنس بحزن”.. كدَ عيب يا نوح لازم تقولها شكرآ مش مش عايز من ايدها
-‏يا بابا انا
-‏انتَ شكلك هتتعبني و يلا اتفضل على غرفتك
-‏انا مقولتش حاجه غلط انا متعود على اكلك انتَ مش هي
-‏”بتر حديثه بزعيق”.. نوح
-‏”نوح بص لمرام”.. اول يوم بيزعق فيا امال تاني يوم هيعمل فيا ايه
-‏نوح قولتلك على غرفتك سامع
-‏ماشي بس انا زعلان منك
-“نوح طلع و أنس بص لمرام لقاها بدمع “.. متزعليش انا اسف
-‏لا عادي ولا يهمك انا هطلع لي بالأكل
-‏لا خليكِ انتِ هقوم انا
-‏لا معلش سبني انا
-” مرام طلعت لنوح و خبطت ”
-طق طق طق
-‏”بعياط”.. مش تدخل يا بابا علشان انا مش هسامحك
-‏”مرام دخلت”.. طب مينفعش مرام اللي تدخل
-‏اطلعى بره مش عايز أتعامل معاكِ
-‏”راحت جنبه”.. طب بتعيط ليه
-‏انتِ السبب اصلاً
-‏انا طب ليه

 

 

-‏علشان هو زعق فيا بسببك انا متعود اني اكل من ايد بابا مش من ايدك
-‏طب خلاص انا اسفه و اهو أكل من ايد بابا اهو
-‏لا مش هاكل من ايده علشان يعرف يزعق فيا تاني
-‏لا مش هيزعق تاني معاك يلا بقى كُل “و مسكت الملعقه و بتحطها ناحيه بوقه” يلا كُل
-‏”بزعيق و رمى الأكل على الأرض “.. قلتلك مش عايز انتِ مش بتسمعي
-‏” بعصيبة”.. نوح “راح ناحيته و مسكه جامد” انتَ قليل الادب وعايز تربيه من اول و جديد
-‏ابعد عني انا محترم و ملكش دعوه بيا و واسع ايدك بقى
-‏”ضربه بِقلم”.. لا انتَ مش محترم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرصة ولم تكمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى