قصة حب ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك
قصة حب ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك |
قصة حب ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك
_فارس… بقاا مش عارف يعمل ايه وقرب من بابه وقال احنا لازم نصلح اللي بيحصل ده علشان الفضيحه وكلام الناس… انا اللي هتجوز شروق يبابا!!
وفجأه جت مسدج لفارس وفتحها و كانت من شريف بيقول ….”فضتلك اهي انا مشيت علشانك انت اتصرف انت زكي وهتفهم قصدك هاجي تاني بس لما تكتب كتابك عليها شروق ”
_الاب.. مالك مبتسم كداا ليه
_فارس… قرب من شروق ومسكها من ايديها وقرب من المأذون وهو بيبصلها اتفضل يشيخنا اكتب الكتاب يلا
_شروق… ايه!! يكتب ايه!!
_بابا فارس واقف مع اهل شروق وبيفهم انهم لازم شروق تتجوز فارس علشان شريف هرب ومكنش في حل غيري انهم يوافقوا…
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير “
_اول ما فارس سمع الجمله دي وقرب من شروق وحضنهاوشروق دموعها نزلت من الفرحه وبدلت فارس الحضن
” الكل سقف رغم انهم استغربوا اللي بيحصل بس مهتموش ”
“والاهل واقفين مستغربين دموع شروق والفرحه اللي باينه في عيون “
_فارس…. همس في ودان شروق اخيرا بقيتي ملكي كنت فاقد الامل في كداا وحضنها اكتر ولف بيها
_ضي…بتبصلهم وبقت فارحانه اوووي.. فرحان اني خالص شروق مش هتتجوز شريف بس سؤال… ازاي شريف هرب وليه؟!
_ضي… قربت من فارس وشروق وحضنت شروق وقالتلها مبروك اكتبتي علي اسموه وبقيت ليه
_شروق… عبقالك يضي
_ضي… مبروك يا ابن عمي
_فارس بابتسامه الله يبارك فيكي يضي وافتكر حاجه فرحك قرب اوووي يبت انت
_ضي.. ابتسمت ومفهمتش كلامه او يقصد ايه
وبدأ الاحتفال وفي نص الاحتفال ده دخل شريف من القاعه تحت انظار بعض الناس ليه والاهل اللي بصوله بصدمه مهتمش لكل ده وقرب من فارس وحضنوه جامد وقال…. مكنش ينفع اكسر قلب اتنين بيحبوه بعض من ٣ سنين وكانوا مرتبطين وانت كنت ناوي تتقدملها انا قرات مذكرات امبارح وكان لازم ده يحصل… مبروك عليكم
واندمج شريف معهم في الرقص وضي قربت منهم واندمجت معهم في الرقص وقرب شريف منها وبصلها جامد وحرك شافيفه ب…ح..ب….ك
_ضي… فضلت تبربش بعنيها وبصتلوه وسكتت بس كانت بتضحك جامد بتضحك من قلبها وفي نفسها بيحبني زي ما بحبه… ده بجد يعني شريف بيحبني انا وفاقت من سرحانها علي حد خبط فيها ورجعت اندمجت معهم تاني
“عدااا اليوم تحت فرحه الكل وانبساطهم ويوم مميز عداا باستغرابوه ومفاجأتوه وصدماتوه علي الكل”
**********************
يوم جديد “
“عند فارس وشروق”
_ فارس… واقف قدام شروق وبيبتسم… وفي نفسه انا بحبك اكتر من نفسي انا مبسوط اوووي مبسوط انك بقيتي ليه… بعد حب ٣ سنين في السر بس يتراا هي بتحب شريف ولا لا… السبب في جوازنا شريف هفضل ممتن لشريف طول العمر وقرب منها
_فارس… شروق… شروق يلا اصحي
_شروق… قامت اعدت وقالت انا اهو صحيت صباح الخير
_فارس… قرب منها وباس جبينها وقال صباح الورد يجميل يلا علشان اهلنا جايين
_شروق… اممم ماشي
وقامت حضرت الفطار وفطروا سواا تحت هزارهم الاتنين سواا
*********************
“الاهل جم وقاعدين”
_ضي…بتبص لفارس وشروق وفـ نفسها كنتي هتضيعي لو متجوزتيش فارس وانا كنت مش عارفه هيحصلي ايه لو اتجوزتي شريف لان انا بحب شريف وكنت بموت لما عرفت انوا هيتجوزك بس روحي رجعتلي لما لقيتك انجوزتي فارس
_شروق… قامت تعمل حاجه يشربوها
_ضي.. دخلت وراها
_ضي… مبسوطه
_شروق… جدا جدااا والله انا طايره من الفرحه
_شروق.. بتحبيه اوووي كداا يضي
_ضي بتوتر… ب.بحبه.. هو مين ده اللي بحبوه
_شروق…وهو بيحبك زي ما بتحبيه علفكره عيونه كانت عليك انت وانا لاحظت كداا.. شريف بيحبك زي ما انتي بتحبه
_ضي… بجد بيحبني… يعني بيحبني زي ما بحبوه
_فارس… دخل في الوقت ده المطبخ مش وقته يبنات دلوقتي يلا يشروق وبيبص لضي… شريف ساب الفرح علشان قرا مذاكراتي اللي كاتب فيها عن حبي لشروق وانها بتحبني والسبب التاني انوا بيحبك يضي علفكره
_ضي… طب والله انتوا قمرات يخواتي… قمراااات قلتها وهي بتضحك اووووي
_التلاته بصوا لبعض وضحكوا
وخرجوا بعصير وقعدوا يهزروا وانبسطوا سواا ومشيواا
******************
_شريف… بابا انا عايز اتجوز خضرتك كنت مقرر اتجوز شروق وضي فارس وانت وعمو قررت واحنا مكناش موافقين بس انا دلوقتي عايز اتجوز ضي
_الاب… اشمعنا ضي..اوعا تكون
_شريف… بحبها، بابا فارس وشروق بيحبوا بعض من ٣ سنيه وانا سبت الفرح علشان هما يتجوزه حضرتك كنت هتدمرني وتدمر فارس و
شروق
شروق
_الاب… بس انتوا متكلمتوش ولا جبتوه سيره
_شريف… لان حضرتك متحكم فينا زياده عن اللزوم وانا متحلمتش لان حضرتك بتأمر دايما… مش بتدينا الحق نطلب او نتكلم
_الاب…هنروح نطلب ايديها بكراا جهز نفسك
_شريف… طول عمري اقول عليك انك عسول يحج وراح علي اوضته
_الاب… ابتسم وعرف انوا كده الصح وان لو شريف هو اللي اتجوز شروق كان هيدمرهم
********************
“اليوم التاني”
_بعد كلام كتير اتقالت جمله
“نسيب العرايس سواا”
_ضي… اي جابك يشريف تتقدملي
_شريف… علشان بحبك يضي
_ضي… بجد
_شريف… ههزر يعني انا بحبك من زمان اوووي علفكره
_ضي فـ نفسها… يلهوووي يناس علي القمر بقاا بيحبني زي ما بحبوه لا ومن زمان كمان يلهووووي
_شريف… عمي العروسه موافقه.. موافقه
واتفقوا انهم هيعملوا فتره خطوبه وبعديها الفرح بشهر وكل حاجه تمام
********************
_ شروق… فااارس وتيجري عليه تحضنوه شريف وضي هيتخطبوا انا فرحانه اووووي فرحانه اووووي بجد
_فارس … يارب دايما مبسوطه كدااا
_شروق… جت تخرج من حضن فارس فارس بغمز اي يجميل بقيت جريئ وبتحضن علطول
_شروق… خبت نفسها في حضن فارس اسكت بقاا وعلفكره انت جوزي وخرجت من حضنوه
_فارس.. بحبك
********************
“يوم الخطوبه”
_الكل فرحان ومبسوط وفرحه بجد
_شريف… مبروك
_ضي… عبقالك وغمزت
_شريف… ضحك وقال شقيه يبت
_ضي…بتكسف يشريف الله
_وبصوا لبعض وضحك
“المأذون جي”
_ضي… ده مأذون مين هيتجوز
_شريف بغمز… انا وانتي يمزه
_شريف… مسك الميك واتكلم
_احم عايز اقول لضي قدامكم كلكم اني بحبها وبحبها اوووي كمان انهرضه المفروض كانت الخطوبه بس انا حابب يكون كتب كتاب وبصلها موافقه
_بابها…هز دماغوه بي وافقي
“بارك الله لكما وبارك عليكماوجمع بينكما في خير”
_ضي… ابعد كده عيب يبابا يشروق ولا يفارس الحق
_شريف…. قرب منها وفي ثانيه بقت فـ حضنوه
شريف… بهمس مبروك يحرمي المصون
_ضي… الله يبارك فيك
_شريف… بحبك
_ضي.. وانا بحبك من زمان اوووي يجدع بس اي حلوف من بيحس
وبصوا لبعض وضحكوا…
واكتفيت بيك عن العالم كله أصبحت انت عالمي .. وهذا يكفيني ????”
تمت ????”
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا