رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل التاسع 9 بقلم نوسة حمادة
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء التاسع
رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت التاسع
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الحلقة التاسعة
جلست علي السلم أمام المنزل بهدوء وشعرها منفرد علي خصرها
دلفت ميار ناحيه المنزل بشهقه:اي دا يا بت تعملي اي وقاعده كدا ليه
لتدلف ميار:بسمله انتي معايا
بسمله ببرود:انا معتش عايزه اروح الشركه دي
ميار بشهقه:ليييييييه
بسمله بخبث:كدا معتش عايزه اروح
ميار:ازاي مش هتروحي وبعدين مش بمزاجك انتي خلاص بقيتي اصلا من الشركه دي
بسمله باستغراب:ازاي يعني انا مش فاهمه
ميار:هو اي الي مش فاهمه امير باشا نقللك لشركه دي
بسمله بصدمه:اييييييي بتقولي اي
ميار:ايوه هو فعلا نقللك معتيش بتشتغلي في شركته انتي الوقتي في شركه……..
بسمله:بس هو قالي انك هتشتغلي هناك فتره مقليش انو نقلل ورقي لهناك بعدين اصلا انا مش عايزه اكمل في الشركه دي
ميار بغضب:بيت مديقنييييش وبعدين مش في سبب يعني انك مش عايزه تروحي
بسمله بشهقه: ايوه في طبعا
ميار:الي هوا
بسمله:انا مش قدره اتصرف مع المدير دا بصراحه مبعرفش اتعامل معاه خالص علطول بيزعقلي حاجه فظيعه وعايز الشغل بسرعه تمام كل حاجه بسرعه
ميار:اي مدير كدا
بسمله بقاطعه: لا يا بنتيييي اسكت………….
ميار:بقوللك اي انت مش هتروحي يعني متاكده انتي اصلا اتاخرتي
بسمله:اه مش هروح تمام
ميار:طب انا اروح علي شغلي انا سلام يا ختي
ميار بشهقه:هو انتي طلعه بشعرك لي
بسمله:عادي
ميار:في حاجه حصلت صح خليتك مش عايزه تروحي الشركه صح في اي
بسمله:مش انتي يا حببتي هتروحي علي شغللك يلا
ميار:لاء متاخرتش قولي بقا وبعدين محكتليش في الحفله بتاع امبارح دي اي الي حصل
بسمله:مليش مزاج احكي
ميار بغيظ:كدا طيب ماشي انا ماشيه خليكي انتي قاعده
……………………………….
علي الناحيه الأخري في الشركه
ياسمين بخبث:ندي اي هيا بسمله ايجت
ندي:لاء لسه يا ياسمين هانم
ياسمين:تمام
دلفت ياسمين الي المكتب بخبث:انا هعرفك بقا ازاي تديقني
فتحت الاب توب الخاص ببسمله ثم كتبت علي الايميل الخاص بالشركه……………………..
لتتابع بضحكه خبيثه: ههههههههه وريني بقا هتعملي اي
Flash back
بسمله:اي بعد اذنك حضرتك ممكن نتكلم شويه
محمد:قولي في اي
دلفت ياسمين إليهما لتسمع اي شي
بسمله بتوتر:انا عايزه اسي… اسيب الشغل
محمد بغضب:نعم تسيبي ايييييي
بسمله:زي ما حضرتك سمعت كدا
محمد:امم بس بس شروط انك تسيبي الشغل بعد المده الي انتي كتبتيها في العقد قبل ماتتنقلي هنا
بسمله بصدمه:بس انا معرفش حاجه زي دي
محمد ببرود:ميهمنيش المهم انك عرفتي
…….
Back
خرجت من المكتب هدووء ثم اتجهت الي مكتبها
…………………..
بسمله:وافتكرت ماذا حدث بالامس
بسمله بغضب:يعني عايزني افضل المده الي كتبها في العقد دي مع اني انا مكتبتش حاجه ولا اعرف حاجه زي دي
طب عند بعند انا معتش راح لحد ما يزهق ويقولي معتيش تيجي
ساره:بسمله انتي مش راحه الشغل ولا في اجازه النهارده
بسمله:اه في اجازه النهارده
ساره بحب:بجد
بسمله بشهقه:ايوه
الجده:ساره ساره
ساره:ايوا جايه
…………………….
خالد:في اي يا ندي اي الي حصل واي الصوت دا
ندي بتوتر:حضرتك مفتحتش اميل الشركه النهارده
خالد:لاء مفتحتش في اي
لتتابع بتوتر:اتفضل شوف
خالد بصدمه:ايييي ……
علي الناحيه الأخري
همس الموظفات في الشركه
الفتاه:هيا ازاي تتجرأ وتعمل كدا
الفتاه الثانيه:بصراحه احنا منقدرش نعمل كدا
لتدلف وكأنها لم تعرف اي شيئ:اي في يا جماعه واي صوت الدوشه دا
ندين بتوتر: مديره الأعمال اللوچستيه دي كتب النهارده علي اميل الشركه أنها معدتش عايزه تشتغل في الشركه دي وإن محمد باشا مصر انها تشتغل هنا وهيا عايزه تسيب الشغل
ياسمين بخبث:كتبت كل دا علي الايميل
ندين:ايوه يا ياسمين هانم
…….
بينما كانت يجلس علي مكتبه بغضب:كان يوجد علي المكتب كاس
امسك بالكأس ووجه الي نافذه الزجاج بغضب
……
خالد بصدمه:اي دا في اي اي الصوت دا
ثم توجه الي المكتب
خالد بتوتر هو يري نافذه الزجاج انكسرت:محمد انت كويس اي الي حصل
محمد بغضب:اطلع بره
خالد:بس انت……..
محمد بغضب:بقولللللك اطلع بررررررره
خارج بسرعه من المكتب
امسك بهاتفه ليتابع بغضب:ندي رنلي علي مديره الأعمال اللوچستيه دي بسرعه بسرعه
ندي بتوتر:حاضر
………..
بعد قليل رن هاتفها لتجيب:ايوه يا ندي
ندي:بسمله تعالي بسرعه ارجوكي تعالي بسرعه تمام محمد باشا عايزك بسرعه يا بسمله
بسمله بغيظ:تمام
بعد قليل دلفت الي مكتبه كانت الشركه كلها في توتر
بسمله:نعم حضرتك عايزني في اي
ليتابع بغضب:اي الي انتي كتبي في الايميل النهارده اي دا انتي اتجنننتي ثم وجه إليها الاب التوب لتنظر بشهقه
بسمله باستغراب:انا مكتبتش حاجه زي دي خالص انا اصلا مجتش النهارده هكتبه ازاي يعني
محمد بغضب: اه لاء انا الي كتبته انا الي كتبته
بسمله بشهقه: صدقني انا مكتبتش حاجه زي دي خالص صدقني
محمد ببرود:واصدقك ليه ها اصدقك لي مش انتيييي اتكلمتي معايا في الموضوع دا امبارح
بسمله بحزن:ايوا انا اتكلمت في كدا لكن انا مكتبتش كدا
محمد بغضب:عايزه تسيبي الشغل حاضر
قالها بحزن:اتفضلي اطلعي بره ومشفكيش هنا تاني
بسمله:بس انا وبدأت للبكاء
محمد:اطلعييييي برررره
خرجت بسمله من مكتبه من الشركه كلها
ذهبت الي بيتها ثم اتجهت الي غرفتها ببكاء وحزن
………………..
اسيل يا حببتي أن حضرت الغداء وهتكلي معايا يا حبيبت قلبي ماما
اسيل:لاء يا ماما مليش نفس
الام بحزن:يعني اي يا بنتي انت مكلتيش خالص عشان خاطري كلي حاجه
اسيل ببكاء:مش عايزه اكل
الام:انا مش فاهمه يا حببتي مالك بس من امبارح ونتي كدا
دق جرس المنزل اتجهت الام لتفتح باب المنزل
اهلا يا حبايبي اتفضلوا
رنا:اخبار اسيل اي يا طنط
الام بحزن:مكلتش من امبارح يا بنتي
لارا:طب هيا فين دلوقتي
الام:في اوضتها قفله علي نفسها وعلطول بتعيط انا مش عارفه بس هيا مالها ولا مين الي مزعلها
نظرت رنا الي لارا التي تقف هيا حزينه علي صديقتها
رنا:طب خلاص يا طنط احنا هنشوفها مالها
رنا:استني اما ادق علي الباب الاول
لارا بمرح:هههههه تدقي
رنا:ايدق الباب
لارا بمرح:فتحتيله
رنا بضحك:معييش مفتاح هههههه
لارا:هو دا وقته يا رنا
رنا:ممكن ادخل يا اسيل
اسيل بحزن وبكاء:اتفضلي
لارا بمرح:مالك يا جميل زعلان كدا ليه
اسيل:…………
رنا:طب لي كدا بس عشان محمد يعني عادي يا ختي روقي
لارا بغيظ:متلمي نفسك يا بيت في اي دا اخويا
رنا:بس تصدقي الي كانت وقفه معاه دي حلوه اييي احم اقصد يعني
لارا:هههههههه بس يا حببتي اسكتي
رنا بهمس: هيا بصراحه كانت حلوه
لارا بهمس:بس اسكتي
…………………………
علي الناحيه الأخري في بيت بسمله
ميار:يابنتي مالك بقالك اد اي سكته مش بتتكلمي خالص
بسمله:ممكن تجبيلي تلفوني من فوق
ميار بحب:حاضر يا سوسو
دلفت ساره الي اختها التي عيونها محمره من خده البكاء
انا علي فكره سمعتك انتي وميار ونتوا بتتكلموا الي حصل معاكي بس انا يا بسمله مش قصده أن اسمعكم
وبعدين انتي غلطانه
بسمله بشهقه:اي هو غلطي بقا يا ست ساره
ساره:انتي مكتبتيش حاجه عن الايميل صح ونتي استسلمتي ومشيتي من الشركه ومدفعتيش عن نفسك انا من رائي تروحي لي اسمه اي دا الي هو مديرك يعني تفهميني انك معملتش كدا مش تستسلمي كدا هيقول انك عملتي كدا
ميار:عندها حق يا سوسو كلامها كله صح اصلا
ميار:بس من الي عمل كدا وعمل كدا لي اصلا
بسمله:مش عرفه
ساره:هتعملي اي هقولك تعملي ترحيله وتكلميه بدون عصبيه فاهماني وتفهميه اي الي حصل هو هيسمعك اكيد
بسمله بشهقه:يعني انتوا شايفين كدا
ساره وميار:ايوه
بعد قليل دلفت الي الشركه توجهت الي مكتبه
ندي:محمد باشا مش هنا
بسمله بخبث:هستناه لما يجي
ياسمين بخبث:انتي اي الي جابك هنا هو مش انتي اطردتي جايه تاني لي
دلفت بسمله الي المكتب دون أن تلتفت إليها
ياسمين: اتصلوا بالأمن بسرعه ولا انتو عايزين محمد باشا يتعصب علينا كلنا
…………..
تسنيم بهمس:ايوه يا نرمين هانم
نرمين بخبث:اي في اي
تسنيم:حكت لها بما حدث اليوم
نرمين بشهقه:اه القذره ياسمين
تسنيم:ايوه هيا الي عملت كل دا ومحمد باشا طرد بسمله
نرمين:اي بتقولي اي …
لارا:بقوللك اي يا نروم متيجي تنمشي شويه بدل الملل دا
نرمين:……..
لارا:نروم
نرمين بخضه:اي يا بيت في اي خضتيني
لارا:انا بكلمك ونت مش معايا خالص في اي
نرمين:مفيش مفيش …. لارا بقوللك اي انتي بتروحي اسيل
لارا:ايوه وزعلانه جدا
نرمين:لي
لارا:عشان محمد ثم رن هاتفها في هذه اللحظه
لارا:هرد علي الفون وجيللك تاني
دلف الأمن الي الشركه
ياسمين بخبث:ايوه تعالوا بسرعه لتردف بخبث
همس الموظفين:محمد باشا ايجا
دلف الي المكتب بهمس:ليراها جالسه بحزن وعيونها احمرت من شده البكاء
التفت بسمله اي:ممكن اتكلم مع حضرتك شويه لو مفيش مانع
محمد:اتفضلي
بسمله بتوتر:حضرتك انا اصلا مجتش النهارده ازاي هكتب كدا علي الايميل ارجوك تصدقي انا معملتش كدا
محمد بخبث: طب تمام ازاي هعرف انا انك معملتش كدا ازاي فهميني
بسمله بتحدي:هو انت لي مش مصدقني انا معملتش كده
تصدق بقا مش تصدق انا عملت الي علياا بعد اذنك
خرجت من المكتب ووصلت الي المصعد
دلفت الي المصعد بحزن
ليقف المصعد لتنظر له وهو يفتح باب المصعد بصعوبه
وقفت بسمله بشهقه وهيا تفتح عينيها
انا اسف
……………………….
وفي صباح يوم جديد
خالد وهو يقتحم مكتب محمد بمرح:مقلتش يا محمد ونا بكلمك امبارح انت هنسافر امتي
محمد:مش عارف لسه
خالد:هو كلمك ولا اي
محمد بجديه:اه كلمني
خالد:ياسمين هتيجي ولا لاء
محمد ببرود:اه هتيجي لازم يا بني
خالد بتنهيده:تمام ابقا عرفني بقا امتي
اتجه خالد مره اخري اليه
خالد بمرح:ياسمين بس الي هتيجي
محمد ببرود: بره علي شغللك
خالد:بتكلم بجد
محمد:هو انت ليه غبي يعني تقصد مين الي هيجي تاني
خالد:بسمله
محمد: اه هيا كمان لازم تيجي علي شغللك بقااا
………………
دلفت ندي بضحكه وسيمه:بسمله ممكن تمضيلي علي الورقه دي
بسمله بشهقه:اكيد طبعا
ندي بمرح:هو انتوا هتسفروا امتي
بسمله:بتقولي اي مش فاهمه احنا مين وهنسافر فين
ندي:ايطاليا
بسمله:اي ايطاليا ازاي يعني
ندي:شكللك مش فاهمه حاجه هفهمك بصي علطول في إيطاليا محمد باشا وياسمين هانم وأستاذ خالد ومدير الأعمال اللوچستيه برضو بيروحو ايطاليا
بسمله بشهقه:بقوللك اي يا ندي امبارح مين الي دخل المكتب هنا
ندي:ياسمين هانم دخلت وقالتلي بسمله ايجت ولا لاء قولتلها لسه
بسمله:بخبث طب اتفضلي انتي علي شغللك
ندي بايماء:تمام
بسمله بشهقه:اه صحيح انا مسالتهاش بيعملوا اي في إيطاليا دي وبعدين قال أسافر ايطاليا قال
…………….
ممكن اعرف بقا يا خالد محمد رجعها الشغل تاني ليه
خالد بخبث: ليه بتسالي لي بعدين روحي اساليه هو
ياسمين:طب هو قالك هنسافر ايطاليا امتي
خالد بخبث:مقلش حاجه
ياسمين بغيظ:هو أن كل انا اسالك عن حاجه تقول معرفش
خالد: يا بنتي مهو انا معرفش هو مقلش حاجه
ياسمين بخبث: خلاص خلاص
……….
اتجهت بسمله الي المكتب
ممكن ادخل
محمد:اتفضلي
بسمله بشهقه:انا سمعت أن في سفر في إيطاليا
محمد بمقاطعه:ايوا في ونتي كمان هتيجي
بسمله:يعني السفر دا لي مش فهمه
كان يرتدي نظارته الطبيه لتجعله أكثر وسامه ليردف بخبث:شغل
بسمله:طب ممكن انا بقي اخرج انا كدا خلصت شغلي
محمد:اتفضلي
دلفت خارج الشركه
اي يا بنتي طلعتلي متاخر كدا ليه
بسمله بشهقه:اتاخرت عليكي
ميار: لا
بسمله بخبث:هيا لورا مجتش معاكي لي
ميار:مش عرفه
ميار بشهقه:بت يا بسمله هو دا بيعمل اي في الشركه دي
بسمله:مين دا ثم التفتت
ميار:دا
بسمله:دا المدير التنفيذي للشركه
ميار:بجد
بسمله:اه بتسالي لي
ميار:اجي الشركه قبل كدا عند امير باشا بعدين لقيته كدا بيزعق بقوله ممكن متعليش صوتك يا استاذ مسكنا انا وهو شكله في بعض
بسمله بشهقه:يخربيتك انتي فظيعه انتي بكلامك دا بتفكرني بلارا
ميار:مين لارا دي
بسمله:اخت محمد
ميار:اه مش يلا نمشي ولا هنفضل وقفين كتير
بسمله:منتي الي موقفاني
ميار:طب يلا
…………
دلفت الي غرفتها
ثم رن هاتفها
اي يا ندي
ندي بمرح:محمد باشا قالي انكم هتسفروا بكره وقالي أن اقوللك واقول لياسمين هانم
اغلقت الهاتف
………………….
وفي الصباح
اتجه جميعهم الي المطار
بعد قليل
في ايطاليااا
اتجهوا الي فندق غايه في الجمال والروعه
خالد:الاجتماع بعد شويه
ياسمين:تمام
بعد قليل
اتجهو الي قاعه الاجتماعات الخاصه بالفندق
l’uomo: Come sta È bello rivederti
الرجل: محمد كيف حالك من الجيد رأيت مره ثانيه
l’uomo:come va
خالد كيف حالك
خالد: benvenuto signore
خالد:اهلا بحضرتك:
الرجل :chi è questo
من هذه كان ينظر لبسمله
L’uomo: Stavamo parlando di questo Maometto senza una donna nella sua vita. Come dipinge queste bellissime scarpe da donna, e poiché questa bellissima ragazza è di fronte a noi, Muhammad, ci sta nascondendo qualcosa? notizia?
الرجل:نحن كنا نتحدث هذا محمد بدون امراه في حياته كيف يرسم هذه الاحذيه النسائيه الجميله ولأن هذه الفتاه الجميله امامنا محمد هل تخفي شيئ عننا هل لديللك بعض الأخبار الجيده
خالد بهمس:اي يا محمد متكلم
بسمله:Salve, Anne Basmala, Direttore del settore della logistica
بسمله:مرحبا انا بسمله مديره الأعمال اللوچستيه
محمد بمقاطعة وأمسك يديها بحب وابتسامه وسميه:Bismillah il mio fidanzato
محمد بمقاطعةوامسك يديها بحب وابتسامه وسميه:بسمله خطيبت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء)