رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل الثامن 8 بقلم نوسة حمادة
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء الثامن
رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت الثامن
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الحلقة الثامنة
محمد بهدوء:بعدا كدا متزعقيش تمام فهمتي
بسمله:اي…
محمد:فهمتي انا قلت اي
بسمله:اه فهمت
محمد بجديه:تمام اتفضلي علي شغللك
دلفت لارا الي المكتب
لارا بمرح: محمد انا …..اسفه معرفش أن حد معاك
دلفت بسمله الي مكتبها
محمد:اي يا حببتي في حاجه
لارا بشهقه:لاء مفيش حاجه بس انا زهقت من قاعده البيت وقولت اجي اقعد معاك انا سمعت أن في حافله النهارده حافله اي دي بقا
محمد بخبث:تبع الشغل يا حببتي
لارا بشهقه:تمام تمام
محمد بضحكه وسيمه:اي تمام انتي عايزه تقولي حاجه
لارا:لا
ثم ضحك مره اخري علي هذه المجنونه
لارا بشهقه:بتضحك علي اي ضحكني معاك وبعدين يعني اي الحفله للشغل بس
دلفت إليه بضحك:انا ينفع اجي يا حبيبي دا لو مش هيديقك طبعا
محمد بخبث:منا قولتلك للشغل بس
لارا بمرح: تمام انا رايحه اقعد مع بسمله انت قعدتك تمل اصلا
دلفت الي مكتبها
لارا بضحكه وسيمه:اخبارك اي يا قمر انتي
بسمله بمرح:كويسه يا حببتي
ثم غمزت لها بمرح:طبعا انتي هتروحي الحفله صح
بسمله باستغراب:حفله اي
لارا:الحفله الي تبع الشغل دي
بسمله:انا معنديش فكره عن الحفله دي اصلا محدش قالي عليها خالص
لارا:يعني انت يا قمر هتروحي الحفله طبعا
بسمله بشهقه:بصراحه مش عايزه
لارا:لي يا بنتي ياريت محمد يقولي تعالي يا ريت
بسمله:طب متروحي
لارا بشهق: ياريت محمد بيقول أن الحفله للشغل وبس …اي دا تلفوني فين شكلي كدا نسيته في مكتب محمد
…….
علي الناحيه الأخري في مكتبه
رن هاتف لارا وبالفعل قد نست الهاتف في المكتب
نظر محمد اليه كان يركز في بعض الورق ولم يجيب عليه
رن الهاتف مره اخري
وقد انزعج من رنات هذا الهاتف
محمد بخبث:مين الرقم دا
ليجيب ببرود:مي……….قبل أن يكمل كلامه
اسيل بمرح:اي يا لارا انتي فين يا بنتي يعني عشان انا مبرنش عليكي انتي متساليش لارا لار انتي سمعاني
محمد ببرود دون أن يسمع كلامها مره اخري اغلق الهاتف
………..
لارا:ممكن اسالك سوال
بسمله:اتفضلي
لارا بمرح:عنيكي دي لانسس ولا لا
بسمله:لاء عنيا
لارا:ماشاء الله جميله اوي
بسمله بضحكه وسيمه:انتي الاجمل
لارا:انا هجيب تلفوني وشوف محمد بيعمل اي وهسيبك بقا تكملي شغللك
بسمله:تمام
…………….
علي الناحيه الأخري في بيت ميار
ميار ميار
ميار:حاضر يا ماما جايه
ثم دق باب المنزل لتدلف بمرح:اي………
وحشاني اووي اخبار الجميل اي
ميار بفرحه:لورا حببتي حببتي ثم حضنت صديقتها بحب التي اشتاقت إليها
لورا:اخبارك اي يا قلبي
ميار:ادخلي ادخلي يا بنتي
ميار:مالك يا بت في اي
لورا:مفيش
ميار:لاء في احكيلي قولي
ثم حكت لها لورا بما حدث معها
ميا بشهقه: مش عرفه اقوللك اي
لورا:طب ادهم متكلمش معاكي أو حاجه بس بصراحه
ميار:انا كنت بكلمه وكدا بس هو علطول يقلي انا مش عايزه اتكلم في الموضوع دا
لورا:خلاص عادي هعمل اي يعني
ميار:اي يا بنتي خلاص
……………
بسمله بهدوء:ممكن ادخل
محمد:اتفضلي
هو انا لازم اجي الحفله دي
محمد بخبث:ايوه لازم لازم مديره الأعمال اللوچستيه تيجي
بسمله:اه بس…..
محمد:بس اي
بسمله:لاء مفيش
محمد بخيث:تمام اتفضلي علي شغللك بقااا
ثم لبس نظارته الطبيه تجعله أكثر وسامه
بسمله بهمس:اتفضلييييي علي شغللك
محمد:سمعت علي فكره
بسمله بشهقه:ها بتقول حاجه
محمد ببرود:بقوللك اتفضلي علي شغللك
……………….
علي الناحيه الأخري بمكان خاص للحفلات
ياسمين:خالد محمد هيجي امتي بقا الكل ايجي الي المدير
خالد :مش عارف
خالد:بقو…..للك محمد ايجا
التفت ورائها لتدلف بخبث:لاء بجد يا محمد عليطول قمر اي الشياكه دي اتفضل بقا لأن رجال الأعمال كلهم وصلوا بس…..
خالد:بس اي
ياسمين: مفيش خلاص
………..
يعني اي انتي خرجه دلوقتي بسمله
بسمله وهيا لا تركز مع كلام جدتها
ها بتقولي اي
الجده:بقوللك سيبي الي في ايدك وركزي معايا انتي راحه حفله اي دا
بسمله بشهقه:حفله تبع الشغل مش حفله الي هيا حفله يعني
بسمله:تمام ممكن امشي بقا عشان اتاخرت انا
الجده بغضب:انتي علطوللل شغل كداااااا
بسمله بشهقه:اعمل اي طيب لازم امشي بقا
دلفت الي خارج البيت مسرعه
حضرتك انسه بسمله مديره الأعمال اللوچستيه
بسمله:ايوه مين انت
اتفضلي معايا حضرتك دي اوامر محمد باشا
دلفت الي السياره
لتردف بهمس:هو قال اي انا مش فاهمه حاجه
بعد قليل توقفت السياره الي مكان فخم للغايه غايه في الجمال
دلفت من السياره
كانت تردي فستان لونه ازرق جميل للغايه يجعلها جميله وحجاب لونه ازرق
خالد بشهقه:اي دااااااا……..
ياسمين بخبث:مالك في اي
خالد بخبث:القمر وصل اي… اقصد بسمله وصلت
التفت ناحيه بسمله وهو يتملها
اخبريني كيف ابعد ناظري عنكي وانت كل ثانيه تزدادين جمالا
لتتابع ياسمين بخبث:محمد كنت بقول….
لم يسمعها بينما كان تأمل في تلك الجميله التي تقف بعيدا عنه
ياسمين بغيظ:محمد
محمد:ثانيه
ثم دلف الي هذه الجميله
بسمله بمرح:اي انا اسفه اني اتاخرت
محمد وهو يركز في هذه العيون التي تسحره وتجعله ينظر لها بشده
………….
يجلسان الصديقين ناحيه البحر
يا بنتي انا افتكرت انكم رجعتوا لبعض تاني
اسيل:لا
رنا:لما انتي عرفه يا اسيل أن محمد مبيحبش الحاجه دي عملتيها لي
اسيل بحزن:مكنتش اعرف ان الموضوع هيوصل لكدا
رنا:انتي غلطانه علي فكره يا اسيل
اسيل:انا غلطانه في غلطانه أن جاتلي فرصه أن أسافر وكمل درستي
رنا:بس انتي قلتيله انكم هتسفروا مع بعض صح ولا لاء
ونت سفرتي وكذبتي عليه ونتي عرفه أنه مبيحبش الكدب ونت كدبتي عليه
اسيل بحزن:مش عارفه اعمل اي كل اما أكلمه مبيسمعليش ابدا مبيدنيش فرصه ابدا أكلمه وكمان لارا مش عرفه ملها رنيت عليه النهارده لقيت الخط اتقفل
رنا:طب لي لارا هتعمل كدا مش معقول هتعمل كدا يعني ممكن مكنش في شبكه في الخط أو حاجه
اسيل بخبث:مش عرفه رنا بقوللك اي ماترني انتي علي لارا كدا
اسيل:رنا رنااااااا
رنا:اي اي فصلتني في اي
اسيل بخبث:هو انتي سمعاني اصلا
رنا بمرح:واااااااو
اسيل بغيظ:هو اي الي واو يا بنتي انتي هو انا مش بكلمك
رنا بمرح: اسيل بصي كدا شايفه القاعه الروعه دي
اسيل:مالها يعني
رنا:مش شايفه القاعه روعه ازاي
اسيل بحزن:اه
رنا:مالك يا بنتي في اي وبعدين كل اما اقعد معاكي في الي محمد محمد في اي اسكتي بقا شويه
رنا بمرح:بقوللك اي قومي كدا نتمشي شويه بدل منتي قاعده كل شويه تقولي محمد وبس
دلفت اسيل وصديقتها الي ناحيه القاعه
رنا بخبث:بقوللك اي يابت يا سولا
اسيل بشهقه؛ها
رنا بخبث:مالك يا سولا مبلمه كدا بيت بيت
التفت رنا ناحيه القاعه
اسيل بحزن:كدا انا عرفت لي هو مش مديلي حتي فرصه أننا نتكلم ثم بدأت تبكي بصمت
رنا:اسيل متزعليش نفسك
……………
اقتحمت باب غرفته بمرح:محمد اي ياعم احكيلي بقا عملت اي في الحفله النهارده اكيد كانوا بيعكسوك
محمد بضحكه وسيمه للغايه:هما مين دول
غمرت له لارا ثم تابعت بضحك:اكيد البنات الي في الحفله
فاكر لما كنا في حفله زي دي وكدا بعدين كان في وحده كانت طول الحفله بتبص عليك واسيل كانت معانا……………..اي اي انا مش اقصد اقول حاجه
ثم خرجت من غرفته مسرعه واتجهت الي غرفتها قبل أن يتعصب عليها لأنه لا يريد أن يسمع حتي اسمها ولا شي عنها
بين كان يجلس علي الاريكه
ساره:ادهم ادهم بقوللك اي متحل معايا السوال دا
ادهم ببرود:يا ساره روحي لبسمله انا مش مركز اصلا
ساره بخبث:بسمله نامت
ساره:اقوللك حاجه تانيه
ادهم:ساره سيبني دلوقتي
ساره:تمام تماااااام
……………………………..
وفي الصباح
ذهبت لارا الي المكتبه لأنها تحب قراءه الكتب
رنا بخبث:هتنفعي انتي صح الجميل فاضي نتكلم شويه
لارا بمرح:ونتي
رنا:هههههههه احمم متحرجنيش
لارا:انت مبتتكلميش اسيل
رنا بشهقه:بكلمها كنت معاه اصلا امبارح ونت عارفه طبعا هيا تحكي عن الاستاذ اخوكي
لارا:وبعدين
رنا:بصراحه كدا كان مشين يعني فبعدين كانا ناحيه القاعه كدا بعدين اصلا احنا منعرفش أن القاعه دي كان محمد اخوكي فيها وجميع الي في الشركه وكدا
بعدين اسيل لقت محمد ايييييي
لارا بتوتر:بعدين كملي
رنا بنوتر:لقيته واقف مع وحده كدا كان ماسك ايديها وبيرقصوا وكدا علي نغمه هادئه كدا
لارا:وحده وحده مين دي
رنا:معرفش يا حببتي
لارا:بعدين طمنيني علي اسيل عملت اي
رنا:هتكون عملت اي يعني زعلت جدا
طب قومي يا رنا قومي نروح ليها
رنا:يلا
………..
علي الناحيه الأخري في الشركه
بسمله:اي الدوشه دي كلها في اي
ندي:لاء مفيش حاجه هما متعودين علي كدا طلما محمد باشا مش هنا
بعد قليل دلف الي مكتبه
صمت الجميع واتجهوا الي شغلهم
ندي بمرح:ممكن أن أطلب منك طلب
بسمله:اي
ندي:لو ممكن تقفي مكاني بس ثانيه لان خالد باشا طلبني
بسمله بمرح:تمام
ندي:شكرا
رن الهاتف
ندي تعليلي بسرعه
دلفت بسمله الي المكتب بهدوء
محمد بجديه:حضري القائمه عشان المجموعه الجديده تمام
كان يركز في الاب توب
محمد:مالك يا بنتي مبترديش ليه
بسمله بشهقه:اي ندي خالد باشا طلبها وهيا قالتلي أن أكون مكانها
نظر لها نظره بعيونها الخضراء هذه وما زال ينظر إلي عينيها
محمد:هاا…. بتقولي اي
بسمله بضحكه وسيمه:بقول لحضرتك أن ندي عند خالد باشا طلبها وهيا قالتلي أكون مكانها
محمد:تمام
……………….
دلفت لارا ورنا الي بيت اسيل
لارا:انتي كويسه يا اسيل
اسيل بحزن وعيونها محمره من شده البكاء:اه
رنا:اه اي انتي مش شايفه عنيكي عامله ازاي
لارا بتوتر:حببتي انا جملك متعيطيش
رنا:اسيل حببتي أنتي كويسه
لارا:اي الي حصل بظبط يا رنا ومين دي الي كان بيرقص معاها
اسيل بغيظ:الي هيا مديره الأعمال اللوچستيه دي
لارا بشهقه بهمس:بسمله
رنا:بتقولي اي ي لارا
لارا:لا ولا حاجه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء)