رواية أحببتها رغما عني الفصل الرابع 4 بقلم هالة علي
رواية أحببتها رغما عني الجزء الرابع
رواية أحببتها رغما عني البارت الرابع
رواية أحببتها رغما عني الحلقة الرابعة
أمنية : أمنية خايفة … أمنية خايفة …. مش هعمل كدا تاني … مش هعمل كدا تاني … قولها أمنية مش هتعمل كدا تاني …. خليها تقيد النورررررررررر
اسر : أمنية ……..
” اغمى عليها من الخوف بس كانت ماسكة فيا بكل قوة عندها زي متكون خايفة اني امشي … كل اللي قدرت اعمله وقتها اني جبت كل الشمع اللي في البيت كان في النور برغم أنه بسيط …. حاولت افوقها…… ”
اسر : أمنية … امنية فوقي….
أمنية بخوف من غير متفتح عيونها : اسر في ضلمة صح …
اسر : لا في نور … فتحي عيونك كدا وشوفي
” كنت مصدومة كانت الشموع حوليا من كل مكان … اول مفتحت شوفت عنيه … اول مرة اركز في لون عيونه العسلية ….وشعره الطويل ولحيته جميلة جدا … كل مرة كنت بشوفه بس اوك مرة اركز في ملامحه كدا …. اد ايه عيونه مليانه طيبة وحنان وحب …. بتمنى ان الحب دا يكون ليا في يوم من الايام … حب ! هو ممكن حد يحبني ؟ …”
اسر : أمنية انت كويسة …
أمنية : هااا … ايوة كويسة
اسر : ايه اللي حصل وليه خفتي اوي كدا
أمنية : كنت قاعدة مستنياك لقيت النور قطع وفضلت انادي على ماما فاطمة بس مش سمعتني …. ومش عرفت اتحرك لان عندي فوبيا من الضلمة …
اسر : طب الفوبيا دي جتلت ازاي …
أمنية : ايه …. مهو … يعني
” لقيته قرب مني ومسك ايدي وبص في عيوني … وقالي”
اسر : أمنية احكيلي … مش احنا اصحاب … احكيلي يلا …
أمنية بدموع: كنت عندي عشر سنين … لما مانا كريمة طلبت مني اعمل اكل لأول مرة … وانا مش كنت بعرف … حرقت الاكل وهى ضربتني جامد اوي …. استنيت بابا لما رجع من الشغل وحكيتله هو يومها زعق معاها جامد وكان هيطلقها بس لقتها جت عندي وحضنتني وفضلت تعتذر مني انا سامحتها … بس …..
فلااااااااااش باك
مصطفى: كريمة انا مسافر يومين عندي شغل في القاهرة وهغيب يومين خلي بالك من أمنية
كريمة بغل : متقلقش يا حبيبي دي في عيني ….
” بابا سافر وانا كنت متطمنة لأنها كانت بتعاملني حلو من اخر مرة اعتذرتلي فيها … بس لقتها دخلت ومعاها عصاية كبيرة فضلت تضربني ….”
أمنية : اااااااه … انا عملت ايه يا ماما كريمة…. بتضربيني ليه ..
كريمة : بقى رايحة تشتكي لابوكي يا حيلة ابوكي … انا هخليكي تحرمي تقوليه حاجة تاني. ….
أمنية : ااااااااه … انا اسفة والله مش هقوله تاني….. خلاص حرمت انا اسفة …. ااااااااه
” وقتها عملت حركة غريبة اوي لقتها خلعت اللمضة اللي فى غرفتي وقفلت عليا الباب وسابتني يومين في الضلمة
فضلت اقولها انا خايفة وانا اعتذر منها علشان تطلعني بس مش رضيت …. قبل مبابا يرجع دخلت وقالتي …”
كريمة : انت المرة دي فصلتي يومين بس علشان ابوكي غاب يومين بس لو كررتيها تاني واشتكيتي لابوكي هقعدك في الضلمة شهر انت سامعة
امنية : ح…حاضر …حاضر
كريمة : أيوة كدا … جتك نيلة
باااااااااااااااااك
أمنية ببكاء : ومن يومها بخاف من الضلمة …. وبسمع كلامها في كل حاجة ….. وهى بتخليني اعمل كل شغل البيت ولما بابا يسألها تقوله أن هى اللي بتعمل وانا بفضل العب ….
” وقتها اتمنيت اني اقتل مرات ابوها … ازي تعمل كدا … دي مش إنسانة … خدتها في حضني وفضلت أهديها …”
اسر : خلاص يا حبيبتي اهدي … هى خلاص مش هتئذيكي تاني …. هي خلاص طلعت من حياتنا …. وبعدين انا هنا معاكي ….
امنية : هى السبب في كل اللي وصلت له دا يا اسر … انا بقيت اخاف من كل حاجة … بخاف من الناس كلها …. انا عارفة اني سببتلك ازعاج كبير … بس والله انا مغلوبة على امري …. انا اسفة …
اسر : اشششششش … اياكي تقولي كدا تاني … انت خلاص بقيتي ملزومة مني … محدش هيقدر يقرب منك …
أمنية : طب … هو النور هيفضل قاطع ….
اسر : المفروض انا اروح اشوفه
” اول مقولت الكلمة دي لقتها خافت ومسكت فيا جامد ”
أمنية بخوف : لا لا لا خلاص … لا بالله عليك خليك هنا … انا كدا مطمنة …..
اسر بضحك : والله القميص هينقطع من شدك فيه
أمنية : انا … انا اسفة والله
اسر : خلاص انا بهزر معاكي …. مش بتهزر يا رمضان
أمنية : رمضان مين
اسر : لا دا انت ميته خالص … متقلقيش هعلمك كل حاجة
أمنية : يعني هتعلمي اني اكون قوية ومخفش …
اسر : أيوة …. علشان كدا لازم اروح اشوف النور ممكن يكون في سلك مقطوع …. لان النور مش بيقطع هنا دي اول مرة تحصل ….
أمنية : لا مهو انا مش هخاف من حاجة خالص الا الضلمة والنبي …
اسر : ههههههههه بنتي قاعدة معايا …
أمنية : أيوة بنتك قاعدة معاك … هينفع تسيب بنتك خايفة يا بابا ….
اسر بهيام : يا ايه …
أمنية : يا بابا … انت عارف انا مش كنت بنادي لبابا كتير علشان هو كان بيبقى في الشغل ويجي يفضل مع ماما كريمة …. بس انت هتفضل معايا … وانا هفضل اقولك يا بابا … يا بابا … يا بابا اسر
اسر : هههههه وانا موافق يا صغنن…. طب استني اتصل ببابا علشان يشوف النور بما انك ماسكة فيا كدا ومش راضية تسيبيني ….
______________________
في غرفة خالد ….
الفون بيرن ….
خالد : مين بيرن عليا دلوقتي …. دا اسر
فاطمة بخوف : اييييييييه … اسر
خالد : في ايه يا فاطمة
فاطمة بتردد: ايه … ل…لا … يعني … هو هيكون في ايه
خالد : هنشوف … أيوة يا اسر
اسر :الووووو يا بابا … انا اسف اني برن بحضرتك دلوقتي بس لو سمحت ممكن تشوف النور بتاع الشقة بتاعتي مفصول ليه ….
خالد : طب متشوفه انت يا حبيبي
اسر : مانا كنت هعمل كدا بس لما رجعت من الشركة……………………………………….. وأمنية دلوقتي خايفة ومش راضيه تسبني اشوف النور
خالد بقلق : ايييييه … احنا ازاي مسمعنهاش…. خليك معاها وانا هشوف ايه المشكلة واجي اشوفها
اسر : بسرعة يا بابا لو سمحت …
فاطمة : في ايه يا خالد …
خالد : اسر بيقول أن النور قاطع عندهم فوق وأمنية عندها فوبيا ….
فاطمة بسرعة : يخربيتك يا اسماء
خالد : اسمااااء … مالها
فاطمة : ايه ولا حاجة يا خويا يلا نشوف النور …
______________________
خالد بمغزى : غريبة …
فاطمة بخوف : في ايه …
خالد : تتصوري يا فاطمة السكينة بتاعت الكهربا لشقة اسر نازلة …. هى دي اللي فاصلة النور عنده هو بس واحنا لا
فاطمة: ا….ا…اه … مم… ممكن تكون نزلت
خالد : أيوة بتحصل ….
فاطمة : شوفت … استنى انادي لاسماء ونروح نشوف أمنية ونتطمن عليها
___________________
في غرفة اسماء …
فاطمة : قومي يا وش المصايب كلها ..
اسماء : ايه … مين مات
فاطمة : انا وانت باذن الله
اسماء : يا شيخة خضتيني … ابييييييه … ليه ايه حصل
فاطمة : واسمعي اللي هقولك عليه يا فطوم .. اياكي تناقشيني يا فطوم … نزلي سكينة الشقة ويبقى الجو رومانسي … الله يخربيتك البت كانت هتموت فيها
اسماء : ليه بس ايه اللي حصل
فاطمة : أمنية طلع عندها فوبيا من الضلمة يا فالحة … احمدي ربنا أن اسر وصل بدري … منك لله يا اسماء الكلب … انا اللي غلطانة اني طلبت المساعدة منك … قومي يا اختي خلينا نروح نشوف البنت … قومي
اسماء : طيب خلاص قمنا …. خيرا تعمل شرا تلقى ….
_____________________
في شقة اسر ….
أمنية : النووووووور جه …
اسر : أيوة جه يا ستي …. اهدي بقى
” كانت قريبة مني اوي … ولابسه لبس بيتي باللون البينك …. تقريبا كل لبسها بالون دا …. شبه الاطفال في كل حاجة … حتى اللون المحبب لقلبهم …. كنت سارح في عيونها اللي بقى فيهم الأمان بعد الخوف …. قد ايه هى جميلة بكل تفاصيلها …. ممكن لو كنت قابلتها من فترة قبل مننجبر على الجواز كنت حبيتها … طب ايه يمنع اني احبها …. فوقت من شرودي على صوت دق على الباب ….”
اسر : ممكن افتح الباب …
أمنية : احم احم … أيوة …
” فتحت الباب لقيت بابا وماما وسيمو ”
خالد : أمنية كويسة يا ابني …
اسر : اتفضل يا بابا …. هى بقت كويسة الحمد لله
اسماء : ايه الشموع دي كلها يا اسر …
اسر : ايه …. اه … هى كانت خايفة من الضلمة وانا جبت الشموع دي علشان تنور المكان
اسماء بمكر : اااااااه …. ضلمة وشموع ….
فاطمة : اخرسي يا بت انت … انت كويسة يا حبيبتي …
أمنية : أيوة يا ماما كويسة ….
اسر: هو كان في مشكلة في الكهربا يا بابا ….
خالد : لا يا حبيبي دا سلك كان مقطوع وانا صلحته … صح يا فاطمة
فاطمة : ا… اه يا حبيبي … احنا عملناه …. يلا قوموا ناموا … تصبحوا على خير ….
أمنية وأسر : وانتم من اهل الخير …
اسر : يا عيني عليك يا اسر … ياللي هتموت من الجوع يا اسر …. ااااااه
أمنية : انت جعان …
اسر : أيوة جعان …. مش انا قولتلك اني هاجي اكل معاكي … ينفع كدا …. انا جعان … في بنت تسيب بابا جعان كدا …
أمنية : لا …. انا عملت اكل كتير …. وكنت مستنياك … يلا ناكل ….
اسر : روحي يا شيخة ربنا يسعدك …
أمنية : الله انا بحب الدعوة دي اوي
اسر : انا عارف
أمنية بصدمة : اييييه
اسر : لا يعني عرفت … عرفت … يلا حضري الاكل ولا ازعق …
أمنية: لا لا … خلاص الاكل بقى على السفرة
اسر : هههههه
أمنية : هههههه
__________________
في شقة خالد
خالد :ممكن اعرف ايه اللي حصل دا
فاطمة بسرعة : والله يا حج البت اسماء
اسماء بصدمة : شوفوا الوليه …. والله يا حج هي اللي قالتلي محتاجة مساعدتك يا اسماء … لازم تخلي اسر وأمنية يقربوا من بعض يا اسماء ….
خالد : دا انتم كنتوا هتموتوها …
اسماء : هو انت مخدش بالك من الشمع يا حج…
فاطمة : أيوة يا حج دا معناه أن الخطة نجحت
اسماء : اسكتي انت …. يا حاجة دا انت بعتيني من اول قلم …. شوفي مين هيسمع كلامك تاني …
خالد : خلاص مش عايز اسمع صوت … وبعد كدا يا فاطمة شوفي حد خبرة يساعدك مش اي حد
فاطمة : الله عليك يا حج …. غوري من وشي يا بت انت … انا خلاص لقيت اللي يساعدني
اسماء : يلهوي يا جدع … اسماء بقت وحشة دلوقتي … شكرا يا زمن …. انا رايح انام …. ااااااااه … اهئ اهئ اهئ
_____________________
في شقة اسر
امنية : الاكل حلو ….
اسر : لا …
أمنية : ايييييييه
اسر : روعة …. جميل جدا مش حلو بس … انت شيف
أمنية : يا شيخ خضتني
اسر : يا شيخ!!
أمنية : اعتذر؟!
اسر : لا … انا قبلت الهزار …
أمنية : تمام …. انا هروح انام بقى …
اسر : أمنية
أمنية : نعم
اسر : تصبحي على جنة
أمنية : جنة …
اسر : الحورية مكانها في الجنة ….
أمنية : بس انا عايزة اميري يكون معايا فيها ….
اسر : مستحيل يسيبك …
أمنية بخجل : وانت من اهل الجنة يا بابا
اسر : وانت من اهلي في الجنة يا بنوتي …..
______________________
تاني يوم …
فاطمة : اسماء يا حبيبتي
اسماء : خارج نطاق الخدمة
فاطمة : هو ايه يا حبيبتي
اسماء : عايزة ايه يا ماما … ادخلي في الموضوع على طول …
فاطمة : مين هيساعد ماما
اسماء : ههههههههههه …. مين يا حبيبتي
فاطمة : سيمو روح قلبي …
اسماء : امال الحاج راح فين
فاطمة : وانت بتصدقي كلام الرجالة بردو ….
اسماء : لا ….
فاطمة : خلاص ساعديني …
اسماء : هتسمعي كلامي
فاطمة : بالحرف …
اسماء : هتبعيني …
فاطمة : اخص عليكي يا سيمو ….
اسماء : اشطا …. استعنا على الشقى بالله ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها رغما عني)