رواية قدري ومكتوب الفصل الثالث 3 بقلم مروة غالي
رواية قدري ومكتوب الجزء الثالث
رواية قدري ومكتوب البارت الثالث
رواية قدري ومكتوب الحلقة الثالثة
يزن: اي ي ادم بتزعق لمين وماجتش البيت ليه الأول دا حتى انا اخوك
ادم بيحضن يزن
يا زوز واحشني اوي
ادم: عامل اي يا حبيبي طمني عنك وبابا وماما عاملين اي
يزن: الحمد الله يا حبيب اخوك كلنا كويسين لما عرفت إنك نزلت من غير ماتعرفنا قلت يبقى أنت عاملها مفاجأة عشان كدا ماقولتش لحد في البيت
ادم: اخويا الي بيفهمني
انا جيت بس اطمن على عمك
يزن بغمزة وضحكة بينت غمزاته
عمك ياولا برضوة ولا بنت عمك ياولا يا زعيم
ادم بخجل وبيلعب في شعره
احم يعني وبنت عمك برضوة
يزن: امممم هاعديها بس عشان أنت دلوقتي أصابك عشق
قولي صحيح كنت بتتخانق مع مين كدا
ادم: لاء ماتخدش في بالك دا واحد في الشغل وكدا
يزن: مش مصدقك بس اشطا
عبد الرحمن الاسيوطي: يزن ازيك
يزن: الحمد الله يا عمي اي اخبار قدر دلوقتى
ادم مسك ياقة القميص بتاعة يزن وبهزار كدا والاه مالكش دعوه بيها
يزن: هههههه مش بقول أصابك عشق يابني انا أخوك وابن عمها هاتغير عليها مني
ادم: ايوه كدا اظبط وبعدين انت راجل برضوة وانا من حقي أغير
عبد الرحمن الاسيوطي: ادم عايزك في مكتبي فوق
ادم: حاضر ياعمي
ها استناني بقا هاشوف عمك عايز اي ونروح سوا
يزن: ماشي وانا هاشوق قدر
ادم بيبص ليزن بطرف عنيه
يزن: وربنا انا خايف تغير عليها من عمك ياعم اوعااا يا قدر يا بنت عمي اطلقتي يا ختي
قدر: منك لله ي يزن يا بن عمي يا فضحني ومسيطني
بيخبط على الباب احم ادخل ولا اي
قدر: هو انت مادخلتش يا خويا لسه دا انت ناقص تيجي تمدد على السرير
يزن: اي يا قدر كدا مالك فين البهجه والضحكه فين قدر التافهه
قدر: شايف الزهرية الي هناك دي
يزن: ايوه مالها
قدر: هاتها عشان اخبطك بيها واخلص انت يالاه جاي تنكد عليا اكتر مانا متنكدة شوية اخوك وشويه أنت
يزن: اوبااا اخويا بس اي رأيك الواد ادم لسه بيحبك بعد العمر دا كله اصيل يابت صح
قدر وشها بيحمر وبتخبي عينها بايدها
يزن: اوعااا اكيد دي حمرة الخجل
قدر: لاء حمرة الخجل دي جنب البقدونس والخضار الي هانعمل بيهم المحشي
يزن: هيو هيو هيو نيهاااااا هاهاهاهاها
وبعدين مش انتي الي شوحتي كدا بايدك وقولتي لاء ي بابا إلا سيف بحبه بحبه والفرشات طارت حواليكي والفرحه خادتك واهو شوفي نفسك فين مطلقه يا مطلقة
قدر: ايوه يعني اقوم انتحر ولا اعمل اي دلوقتي والاه والاه انا نفسي هفاني على القتل ماتقوم كدا تغور بدل ما افقد اعصابي واجيب زمارة رقبتك ف ايدي
يزن: ماتقدريش نيهاها
قدر: ليه بقا إن شاء الله
يزن: عشان مطلقة نيهاهاها
قدر: ياض انت فرحان كدا ليه هي حنتك وانا ماعرفش
يزن: عارفه ياقدر الي هون عليكي اي ومخليكي قوية كدا
قدر: اي يا ابو العريف
يزن: الولا ادم اخويا عارف إنك بتحبيه برضوة
قدر: احم هو يعني ياولا يا زوز مش عارفه بس لما شفته كدا حسيت براحه كدا ونسيت كل حزني عارف يا زوز ال..
اي دا قوم يالاه من هنا انت هاتصاحبني قاعد تتخالى معايا وتتكلم زي الضراير كدا
يزن: اي دا انا بنطرد حيث كدا انا ماشي بقا ياقدر عشان متأخر
قدر: طرقنا يابا كدا
__________________________
عند ادم وعمه فوق في المكتب
عبد الرحمن الاسيوطي: في رقم رن عليا وبيهددني بالقتل و
وفاجأة قاطعة ادم
ادم: استنى ياعمي انا كمان الرقم دا رن عليا وهددني
عبد الرحمن الاسيوطي: مش معقول طب مين دا انت تعرفه
ادم: لاء للأسف حتى لما حاولت اعرف مين دا ماعرفتش
عبد الرحمن الاسيوطي: بالظبط وانا عملت كدا خلاص انا هاشوف الموضوع دا روح انت بقا عشان تسلم على والدك و والدتك
ادم: حاضر ياعمي مع السلامه
ادم بينزل على السلم وهو حاطت ايده في جيبه لاقى قدر قدامه وصفر ليها
قدر: اي ياض جو الشقط دا اومال لو ماكنتش في امريكا
نزل ادم ليها تحت من ع السلم وبقا واقف قدامها على طول
ادم: قدر عايزة اقولك على حاجه
قدر: اشجيني يا سيدي سمعني
ادم: تتجوزيني
قدر دموعها نزلت وحاولت تمشي من قدام ادم بس هو حاوطها من وسطها
قدر: لو سمحت ي ادم سبني
ادم: لاء مش هاسيبك غير لما توافقي
قدر: ي ادم انا لسه مطلقه امبارح وخارجه من مرحلة صعبه ونفسيتي تعبانه وانت جاي تقول جواز وبتاع هو ليه ماحدش بيحس بيا كمان ماينفعش تتجوزيني انا مش بخلف وانت من حقك يكون عندك ابن لو سمحت سبني في حالي وبعدين ..
وقبل م تكمل قدر كلامها ادم طبع بوسه على خدها وهمس في ودنها
انا بحبك ياقدري انتي بنتي وحببتي وكل ملكي انا مايهمنيش موضوع الخلفه دا عشان انا معتبرك بنتي وخلاص برضاكي أو غصب عنك انتي بتاعتي وهاتتجوزيني غصب عنك انا استنيت كتير اوي ي قدر يمكن ربنا عمل كدا عشان انا بحبك
قدر بتعيط مش عارفه دي دموع الفرح ولا الحزن
وبيدخل يزن فاجأه
يزن: اوبااااا وقعنا في الكمين بتعملوا اي كدا
قدر: انت يالاه مش كنت روحت
يزن بغمزة
اروح فين بس كان المشهد الرومانسي دا ضاع عليا بس اي الجمدان دا عنتر وعبلة ياولااا
ادم بيشد الازازه وبيضربها في راس يزن
ادم: وانت بقا شيبوب صح
قدر: نيهاها هيو هيو هيو قصف جبه انما اي عنب
كل دا بيحصل وكيارا واقفه ورا الباب بتعيط ومتغاظة عشان ادم الي حبته طلع بيحب قدر وهايتجوزا
كيارا: انا لازم اتحرك لازم اعمل اي حاجه انا مش هاسيب العقيمة دي تاخد ادم مني انا ليا حق فيه اكتر منها انا كنت طول الوقت معاه وحبيته ادم ليا انا وبس حتى لو اضطريت إني اقتلك
ادم بينادي على كيارا عشان يمشوا ويرحوا القصر الي فيه والده و والدته وكيارا بتمسح دموعها وبتخرج
كيارا: ايوه ي فندم انا جاهزة
ادم: مال عيونك انتي كويسة
كيارا: وهل دا يفرق معاك
ادم: بصراحه لاء يلا نمشي
كيارا بصوت مش مسموع
أما خليتك يا ادم تكره قدر دي ما تبقاش انا كيارا المندور
ادم ودع قدر وغمزلها وقالها قبل ما يمشي هاجيلك بكره
قدر: ماشي يا سطا
ادم: ياسطا اي دا يابت اتعاملي ع إنك بنت
قدر: اي مش عجباك ولا اي
ادم: لاء عاجبني يا قمر
قدر: ههاهاها معاكسه بيئه اوي
ادم: مسيرك يا ملوخية تيجي تحت المخرطة
قدر: بلدي اوي
يزن: إحنا مش هانخلص بقا فقرة الشقط دي ونروح ولا اي
ادم: ولا اه يلا
كيارا: كنت هانسى اسلم عليكي ي قدر مع السلامه
قدر: سكة السلامه يا قطه
قدر في نفسها مش مستريحالك يابت كدا مش عارفه ليه حربوءة كدا في نفسها
_______________________________
في بيت ادم
ناصر الاسيوطي: حمد الله على السلامة يا حبيبي واحشني اوي ي ادم
ادم قرب على ايد والده وباسها
منال: ادم ابني حبيبي
ناصر الاسيوطي: براحه ي منال مش كدا
منال: الاه مش ابني تعالى في حضني يا حبيبي واحشني اوي
وقعدت تعيط
يزن: ياااه تراني تأثرت اوي انه حب الأم ل ابنها
ادم بيضرب يزن بالقلم على قفاه
منال: مين الي معاك دي ي ادم انت اتجوزت ولا اي من غير ما تقولي
ادم: لاء ي ماما دي كيارا السكرتيرة بتاعتي سلمي على ماما ي كيارا
كيارا: اهلا ي طنط
منال: ازيك ي حلوة
منال: عرفت إنك كنت عند عمك
ادم: أيوة ي ماما كنت هناك
منال: بضحك على ادم وشوفتها
ادم: يماما بقا
منال: ماكنتش متخيلة أنها تطلق بس النصيب بقا واكيد دا حصل عشان انت بتحبها يا عيني
ادم: ايوه الحمد الله
كيارا: حتى الوليه الارشانه دي طلعت بتحبها بس ماشي هاتشوفي بقا ياقدر الي هيحصل مني
استووووووووب نعرفكم بقا بشخصيات البارت دا
يزن: اخو ادم عنده 24 سنه وبيشتغل مع والده وعمه في الشركة
ناصر الاسيوطي: والد ادم وأخو عبد الرحمن الاسيوطي
منال: والدة ادم وكانت نفسها ادم وقدر يتجوزوا من زمان
_______________________
عند سيف
مجهول: مش عيب ي سيف تطلق مراتك
سيف: وانت مالك انت مين اصلا
مجهول: براحه بس كدا على نفسك عشان في بينا شغل
سيف: شغل اي وكلام فارغ انا خلاص طلقت قدر وهاتجوز
مجهول: طيب وهاتسيبها لعدوك ادم الاسيوطي
سيف: انت بتقول اي وجبت المعلومات دي منين وبعدين ادم في امريكا زمانه نسي قدر
مجهول: هههههه ادم نزل مصر تاني يوم انت طلقت فيه قدر وطلب يتجوزها ولسه بيحبها هههههههه سلام ياعريس
سيف: الو الو أنا مستحيل اخلي ابن الك*لب دا ياخد قدر من زمان وانا نفسي ادمره ودي فرصتي
سيف عمل مكالمة سريعه وقال فيها لسكرتير بتاعة الغي الفرح عندنا شغل جامد
قدر: يا ربي مين الي بيرن في الساعة دي بس
وبيظهر رقم غريب لقدر بس مابتردش لأنها مش متعودة ترد على أرقام غريبة بس الرقم بيفضل يرن ف قدر بتقوم ترد
قدر: ايوه مين عمال ترن ترن هو مافيش ادب خالص كدا إحنا في نص الليل
المتصل: وحشتيني اوي
قدر بتسكت لأنها حاسه سمعت الصوت دا قبل كدا وبتتنهد تنهيدة طويلة وبترد
مين معايا
قابليني بكره في الكافية الي هابعتلك عنوانه على الواتس اب
قدر: واقابلك ليه انا يعني الو الو رد
معقول يكون ادم عاملي مفاجأة اه اكيد لسه ماتغيرتش يا دومي
قدر: بتصحى الصبح وبتستعد عشان تروح المكان الي قالها عليه
بتلبس فستان بيبي بلو تحت الركبة وبتكتفي بملمع شفايف ومسكرة واطلقت العنان لشعرها
وهي نازلة من على السلم بتتفاجئ ب صدمه ان ادم قدامها
اومال مين الي انا رايحه اقابله معقول يكون ……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري ومكتوب)