روايات

رواية حياة بقت حياتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ساسو محمد

رواية حياة بقت حياتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ساسو محمد

رواية حياة بقت حياتي الجزء الرابع عشر

رواية حياة بقت حياتي البارت الرابع عشر

رواية حياة بقت حياتي
رواية حياة بقت حياتي

رواية حياة بقت حياتي الحلقة الرابعة عشر

يحيي بحزن : مبروك وربنا يتمملك بخير
حياه : الله يبارك فيك عقبالك
يحيي : في حياتك
وهما قاعدين
قاطع حديثهم مراد
مراد : اي اللي مقعدكوا مع بعض
حياه بعصبيه : شئ ميخصكش
مراد : يعني اي ميخصنيش
يحيي : اهدي يا مراد مينفعش كده
مراد : عايزني اهدي عشان تعرف تقعد معاها براحتك صح
حياه بعصبيه اكتر : احترم نفسك ومتنساش اني جارتك
مراد : يعني عشان جارتي اسيبك تقعدي مع اي حد براحتك
حياه اتعصبت وضربت مراد بالقلم

 

 

وقالت : الظاهر بقي انك مش عارف انت بتتكلم علي مين واخلاق مين واعتقد القلم ده عرفك مين
كل ده طبعا قدام اللي في الكافيتريا
مراد بعصبيه : انتي قد القلم ده
حياه : لو ماكنتش قده ماكنتش ضربتهولك
مراد : طب شوفي بقي انا هعمل اي
حياه : اعمل اللي تعمله ميهمنيش حاجه طالما انا ماشيه صح
يحيي كل ما يتكلم مراد يتعصب عليه
وفجأة جه العميد
العميد : اي اللي بيحصل هنا
مراد : البشمهندس يحيي واخد الانسه حياه علي جنب وبيحاول يلعب بيها بأسم الحب
يحيي بصدمه وعصبيه : كداااب محصلش
العميد : تعالوا علي مكتبي انتوا التلاته
وراحوا المكتب
العميد : اي اللي حصل تاني بقي وبراحه من غير الهمجيه والصوت عالي زي ما حصل من شويه
مراد : زي ما قولت لحضرتك البشمهندس يحيي واخد الانسه حياه علي جنب وبيحاول يلعب بيها بأسم الحب
يحيي : محصلش يا دكتور انا مش صغير عشان اعمل كده
العميد : طب كنت قاعد معاها في الكافيتريا بتعمل اي
حياه : ممكن انا ارد يا دكتور
العميد : اتفضلي

 

 

حياه : انا كنت قاعده في الكافيتريا مع واحده صاحبتي بنشرب قهوه وكان بشمهندس يحيي قاعد في الكافيتريا وصاحبتي جالها مكالمه قولتلها عقبال ما تردي عليها هروح للبشمهندس يحيي واجي
العميد : طب روحتيله لي
حياه : كان في حاجه مش فاهمها في المنهج روحت عشان يشرحالي تاني
مراد بعصبيه : كدابه وبتداري عليه
العميد : بس مش عايز اسمع صوت
مراد : حاضر
العميد : معاكي اللي يثبت كلامك يا بنتي ولا لأ
حياه : اه طبعا معايا يا دكتور
وادتله الكشكول بتاعها ولحسن الحظ ان اخر حاجه في الكشكول كان يحيي فعلا هو اللي شرحالها من يومين
حياه : اهو الكشكول وتقدر حضرتك تعرف ده خط بشمهندس يحيي ولا لأ
العميد عشان يتأكد من كلامهم
قال ليحيي : خد الورقه دي واكتئاب انت كنت بتشرحلها اي
يحيي فهم هي انها كانت تقصد الجزئيه اللي شرحها من يومين وافتكر هو شرح اي وكتبه في الورقه
يحيي : اتفضل يا دكتور
العميد اخد الورقه من يحيي وطابقها مع كشكول حياه وطلع هو هو الكلام
قال : طب ما هو طلع اهو كان بيشرحلها حاجه مش مفهومه وكمان طلع خطه اي بقي اللي انت عملته ده يا بشمهندس مراد
مراد : يا دكتور انا شايفه وهو اللي رايح يكلمها واخدها قعدوا علي ترابيزه تانيه
حياه : يا دكتور ممكن تبعت لصاحبتي اللي كنت قاعده معاها وهي هتقولك نفس الكلام
مراد : حلو ابعت هاتها يا دكتور وانت تعرف ان كلامي صح
العميد : اسمها اي صاحبتك
حياه : اسمها روز
العميد : روز بس
يحيي : روز اللي بتطلع التانيه علي طول
العميد : اممم عرفتها
وبعت يجيبها
ويحيي خايف طبعا لان اللي اتقال ده محصلش وقعد يفكر لحد ما روز جت
روز : ازيك يا دكتور
العميد : الحمدلله ، قوليلي بقي انتي كنتي قاعده ساعة الخناقه
روز : اه يا دكتور
العميد : طب احكيلي اللي حصل

 

 

روز : انا وحياه كنا قاعدين بنشرب قهوه في الكافيتريا وبشمهندش يحيي برضو كان قاعد في الكافيتريا وبعدين انا جانبي مكالمه ف حياه قالتلي عقبال ما تخلصي المكالمه هروح للبشمهندس يحيي اخليه يشرحلي حاجه قولتلها ماشي وسابتني وراحت للبشمهندس يحيي وانا رديت علي المكالمه وفجأة سمعت صوت البشمهندس مراد وهو بيتخانق معاهم
مراد بعصبيه : كدابه محصلش اللي قالته ده
يحيي بارتياح : شوفت يا دكتور
العميد : اللي حصل اهو يا بشمهندس مراد
مراد كان هيتكلم لكن قاطعه العميد
العميد : خلاص مش عايز اسمع صوت واتمني قبل ما تعمل مشكله اتأكد الاول هما بيعملوا اي
مراد : حاضر
العميد : اتفضلوا
وخرجوا
حياه لمراد : اتمني تكون فهمت اي اللي حصل
مراد بصلها وسابها ومشي
يحيي : انا بجد مش عارف اشكركم ازاي
حياه : مفيش شكر يا بشمهندس ومتنساش اني كنت بحافظ علي سمعتي برضو
يحيي : اه طبعا بس ازاي روز قالت نفس الكلام
روز : عشان ببساطه كنت مع حياه ع الموبايل وسامعه كل كلمه اتقالت
يحيي : عشان كده
حياه : اه عشان كده وبعد ازنك بقي كفايه اللي حصل يا بشمهندس
يحيي بتفهم : تمام اتفضلوا
ومشيوا

 

 

روز : قوليلي بقي اي اللي خلاكي تقولي كده وهو كان عايزك في اي
حياه : قولت كده عشان احافظ على سمعتي اللي بهدلها مراد بدل ما يحافظ عليها عشان خاطر الجيره
روز : صح اي حكاية الجيره دي
حياه : احنا جيران ومن واحنا صغيرين وكنت فاكره اننا اخوات لحد اللي حصل ده
روز : ولما انتوا جيران لي مقولتليش لي قبل كده ولي عمل كده
حياه : عشان اتفقنا ان محدش يعرف عشان محدش يفتكر انه بيساعدني عشان جيران لكن عمل كده لي معرفش والله
روز : طب بشمهندس يحيي كان عايزك في اي
حياه : كان عايز يتجوزني
روز : بجد وانتي قولتي اي
حياه. : رفضت
روز : لي
حياه : عشان حاتم متقدملي وانا موافقه عليه
روز : مبروووك يا روحي ربنا يتمملك على خير
حياه : الله يبارك فيكي عقبالك
روز : في حياتك
حياه : اي ده بابا اهو
مهدي : ازيكم يا بنات
حياه وروز : الحمدلله
حياه : اي اللي جابك يا بابا
مهدي : عايزك هنروح مشوار
حياه : مشوار اي
مهدي : هتعرفي لما نوصل
روز : طب روحي انتي مع عمو يلا وانا كمان هروح
مهدي : طب ما تيجي اوصلك بالمره
روز : ربنا يخليك يا عمو
مهدي : انا مش بعزم

 

 

روز : عارفه والله بس انا قبل ما اروح هروح اشتري شويه حاجات
مهدي : طب تعالي اوصلك مكان ما انتي عايزه
روز : مش عايزه اتعبك يا عمو
مهدي : مفيش تعب يلا
وركبوا ووصل روز للمكان اللي عايزاه ومشيوا
حياه : برضو مش هتقولي رايحين فين
مهدي : لما نوصل هتعرفي
حياه : برضو
مهدي : اه
وبعد وقت
مهدي : وصلنا
حياه : اي اللي جابنا هنا
مهدي : انزلي بس
حياه : انا مش فاهمه حاجه
مهدي : قولت انزلي عشان تفهمي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية حياة بقت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى