رواية وردة حياتي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية وردة حياتي الجزء الأول
رواية وردة حياتي البارت الأول
رواية وردة حياتي الحلقة الأولى
في أحدا الشقق المتهالكة.
كانت تنام ذلك المسكينه ورد وفي أحضانها صغيرها عمر كان تغطا في سبات عميق اثر تعبها والماها فهي تظل ليل ونهار في ذلك الذل والمهانة والألم .
ام حسن بغضب وقسوه /انتي ي اختي ي الي فاكره نفسك قاعده في بيت ابوكي قومي فزي .
وردة بالم شديد /اه فيه ايه ي حماتي انا تعبانه اوي.
ام حسن بغيظ /تتعبي في طلوع الروح ياختي انا قولتهالك قبل كده انتي هنا خدامه مش اكتر وقومي اخلصي اسيادك عايزين يفطروا .
وردة بذل ومهانه /حاضر .
علي مائده الافطار .
كانوا يجلسون جميعا حسن ورجب وزوجته ىسندس.
وردة بخوف /حسن انا عايزه منك فلوس الواد محتاج حفضاط ل عمر .
ام حسن بغيظ /وآيه ي اختي كمان هي مال سايب يكونش مال ابوكي واحنا مش عارفين متتدهاش حاجه ي حسن تبقا تغياراله كل شويه مش ناقصين مصاريف .
حسن /خلاص زي امي مقالت ابقي غيرويلوه وخلاص.
وردة وقد طفح بها الكيل /ليه انشاءالله بشحت مش المفروض اني متجوزه راجل يصرف عليا انا وابني .
حسن بغضب/لا يروح امك قبلك انتي وابنك امي واخويا العاجز .
وردة بغضب/اخوك العاجز صحيح أيده مقطوعه بس أيده التانيه الي عايزه قطعها الي بتتمد عليا في الرايحه والجايه.
رجب /قصدك ايه ي مرات اخويا ايه الكلام الفارغ ده .
ام حسن بغضب/عايزه توقع الإخوات في بعضها بنت البلطجي .
سندس بشر /هي كده ي أما مش طايقه حد .
وردة بغضب/واطيقكم ازي وانتوا قاعدين في شقتي واخدين رزقي انا وابني .
حسن بغضب /لا بقا ده انتي عايزه تتربي انتي هنا مجرد خدامه وامي هي ست البيت وكلامها يمشي غصبن عن عين اهلك ولا جبتي سيره اخويا تاني هقطعلك لسانك ي بنت البلطجي .
ليتجمع الماره علي مشهد كل يوم صراخ ورد من تحت يد حسن الي يعتبر مسخه لوالدته ينفذ اومرها بالحرف ودائما من يدفع التمن ذلك المسكينه الذي باعها والدها مقابل ملاليم من المال ليس اكتر .
في فيلا تشبه القصور .
كان يقف بطلنا امام المراه وهو يرتدي بدلته الكلاسيكيه فهو رجل الأعمال المعروف ادهم الشناوي .
في الاسفل .
كان يجلس والده وهو يقرا أحدا الكتب ليمسك يدها يقبلها بحنان .
ادهم بابتسامه حنونه/صباح الخير ي بابا .
كامل/صباح الفل ي حبيبي .
ادهم /حضرتك مفطرتش ليه .
كامل /انت عارف اني مقدرش افطر من غيركم .
ادهم بمرح /اممممم وافرض اتجوزنا ايه الي هيحصل .
كامل بدعاء/اعملها انت بس وريح قلبي .
ادهم بضحك //هههههههه ده انت مصدقت بقا عايز تخلص مني .
كامل بضحك/بصراحه اه انت واخوك .
فارس بتذمر/الله وانا مالي ي لمبي .
كامل /ربنا يخليكم ليا ي قلب ابوكم ويسعدكم يلا علشان نفطر .
ادهم /يلا ي حبيبي.
في شقه جمال الصياد البلطجي والد ورد.
جمال بصراخ /انتي ي بت ي شمس .
شمس /ايوه ي بابا .
جمال بحده //تعالي ي بت غيرلي الحجر اخلصي .
شمس بخوف /مش بعرف ي ابا ايدي بتتحرق .
جمال بقسوه /تتعلمي ي روح امك انشاء الله ةتجيلك بيعه انتي كمان واخلص منك .
أحدا الجيران /ي معلم جمال .
جمال /اهلا ي اسطا دسوقي خير.
دسوقي /عايزك في مصلحه الراجل غفار مش راضي يدفع الايجار المتاخر عايز ارميه بره .
جمال بطمع /بس كده عنينا بس المعلوم .
دسوقي /اتفضل ي معلم حقك محفوظ .
شمس بدموع /ابوس ايدك ي بابا بلاش ده عم غفار راجل غلبان وعاجز هيجيب منين بس ابوس ايدك مترمهوش في الشارع .
جمال بغضب/اسكتي ي روح امك ده اكل عيش غوري عوره تاخدك .
في منزل رحاب صديقه وردة .
رحاب بالم /بس ي ورد الواد اتفزع علي دراعك بس ي حبيبتي.
وردةبدموع /انا مش عارفه ايه ده ده ماشي وراءه في كل كلمه لو قولتله ادبحها هيدبحني.
رحاب بغيظ /دلدول طول عمره هو ده راجل اصلا انشاء الله ربنا هيسعدك ي ورد .
وردة بحسره /هو طول مانا في وسط دول هشوف راحه ده انا بتذل واتهان ليلى نهار وده كله علشان ابني ويريت عارفه اصرف عليه إلا كل مراتبه رايح علي أمه وأخوه ومرائته وانا عامله زي الي بشحت منه ابوس ايدك ي رحاب شوفيلي اي شغلانه .
رحاب /حاضر ي ورد من عنيا .
وردة/اي شغلانه ي رحاب اي حاجه اقدر اصرف بيها علي ابني .
في شقه حسن .
ام حسن ببكاء مصتنع /شوفت ي حسن البت شوفتي بتعاملني ازي .
حسن /متقلقيش ي أما مانا خدتلك حقك منها تالت ومتلت .
رجب /البت دي عايزه الي يكسر ضلوعها ده ابوها كتب كتابها ب الف جنيه ي عني اشترانها برخص التراب زي ما بيقولوا.
سندس بخبث/هي كده فاكره نفسها حاجه بس فعلا العلقه الي حددتها كانت تساتهلها .
حسن /انا ماشي ي أما .
ام حسن /سلام ي ضنايا .
اه بنت الكلب فاكره نفسك بنت اللواء قسما بالله لسود عشتك ي بنت صباح مبقاش انا تفيده.
في شركه الادهم ..
كان يجلس ادهم وهو يتابع الملفات ليقاطعه عم عثمان بالقهوه .
ادهم بابتسامه/صباح الفل ي عم عثمان تسلم ايدك.
عثمان /تسلم ي ضنايا بس مالك النهارده حاسك مشغول .
ادهم بقلق/ابويا ي عم عثمان بقلق عليه نفسي في حد يقعد معاه يشوف طلباته لحد مانرجع انا وفارس .
عثمان /عندي يضنايا بنت اغلب من الغلب فيها طيبه الدنيا.
ادهم /تعرفها كويس ي عم عثمان .
عثمان /الا اعرفها ده انا مربيها دي اسمها ورده وهي ورده فعلا .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة حياتي)