روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الخامس عشر 15 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الخامس عشر 15 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء الخامس عشر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت الخامس عشر

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة الخامسة عشر

فهد : لا انا خدت قرار ومش راجع فيه سيلا مبتحبنيش سيلا خدعتني .
يوسف : ياد متبقاش قضم كده الستات مبحبوش الراجل البقف ، الستات بيحبوا يدلعوا ويزعلوا ويشوفوا غلاوتهم حتي لو هما غلطانين برضوا انت اللي لازم تصالح وتدادي وادلع ، اسالني انا .
فهد : مش علي حساب كرامتي .
يوسف بحنق : تمام ، هكلم عمك جاسر ونخلص الموضوع .
فهد : ايه ده بسرعه كده .
يوسف : بص يا بني انا مقدرش اغصبك على حاجه انت مش عايزها خصوصا الجواز ، وطالما انت صممت يبقي خلاص.
وتركه وذهب خطوات فنادي عليه فهد ىتوتر : هو عمي جاسر مش هيزعل كده .
التقت له يوسف بسخريه : مش مهم زعل جاسر المهم انت يا حبيبي .
فهد باحراج : ناجل الموضوع شويا .
يوسف بجديه : لا انا خلاص خدت قراري ومش هتراجع فيه المهم راحتك انا رايح لجاسر .
وتركه وذهب ، فهد تمتم بضيق : يعني خلاص سيلا ضاعت من ايدي.
بالخارج نهي كانت تستمع لحديثهم .
نهي: انت بتتكلم جد ، هتكلم جاسر وتفسخ خطوبه الواد ياشماته رشا فيا بعد ما بنتها اتخطبت .. هتقعدلي الواد جمبي الواد هيبور .

 

 

يوسف قاطعها : اتهدي انا هكلم جاسر فعلا بس في جوازهم .
نهي بسعاده : لولولولولي .
يوسف وضع يده علي فمها : اتكتمي هتفضحينا.
نهي ابعدت يده : فضيحه ايه هو جواز ولا فضيحه .
يوسف : علشان ابنك يتربي ويبطل تسرع في قرارته .
نهي : مالك ياخويا حامي علي الواد كده ليه هو لحق ياخد قرار ، كله من مقصوفه الرقبه منه هي السبب .
يوسف : انا بقول اروح اكلم جاسر ونحدد ميعاد لجوازهم هما لسه هيتعارفوا دول متربين سوا ، وبعدين الواد باين عليه بحبها .
نهي بسخريه : حبيب امه طالع حبيبب زي ابوه ..
يوسف ضمها لحضنه بشوق : ماله ابوه مش عاجبك .
نهي وضعت يدها علي صدره بحب : مش هنروح نقضي يومين في بورسعيد زي اللي قضناهم من كام شهر .
يوسف بضحك : الشوق وحشك ياحب ولا ايه .
نهي : ما انت اللي علي طول مشغول وسايبني يادوب تدخل تتعشا وتنام وتصحي تروح شغلك .
يوسف : ده الواد طلع حبيب لامه مش لابوه .
وضمها له بشوق : وحشتيني يانونتي ..
نهي : يبقي هنروح بورسعيد .
يوسف : انا حجزت خلاص تذاكر للساحل هنجوز الواد والبت من هنا ونطير انا وانتي علي الساحل .
نهي : هي منه جالها عريس .
يوسف : اه ادم ابن جاسر وهنعمل فرح واحد ونلم العيال ، مش منه هتخلص امتحانات كمان شهر.
نهي: اه .
يوسف : يادوب تخلص ونعمل الفرح علي العيد ونجوز العيال وافضالك يا جو .
نهي : هتتسحر ايه النهارده بالليل بكرهرمضان كل سنه وانت طيب .
يوسف حملها بشوق وادخلها الغرفه : هتسحر عليكي .
نهي بضحك : العيال بره .
يوسف وضعها علي السرير براحه واغلق الباب : بلاش اروق علي ام العيال .
وقبلها برومانسيه واشواق ورمضان كريم 😅😅
★★★★★
حور : انا هفضل مستخبيه كده كتير انا مش متعوده علي كده.
بدر : وانتي هتفضلي فاتحه باب الشقه كده كتير ، هو انا جاي اخطفك .
حور : اصلا حرام نبقي انا وانت في مكان لوحدنا ومفيش محرم .
بدر : محرم ، دا انا جوزك .
حور : وربنا لسه .
بدر : بس هيحصل .
حور : لما يحصل بقي .
دخل الماذون عليهم ومعه رجلان.
الماذون : احم احم السلام عليكم .
الرجل ؛ الماذون اهو يا بدر باشا زي ما امرت .
حور بتعجب نظرت لبدر .
بدر بصلها بسعاده : المحرم .
★★★★

 

 

في فيلا الحديدي
زينب : هو جاسر متعصب ليه .
دنيا : معرفش يا ماما جاله تليفون فضل يزعق ودخل قفل علي نفسه في المكتب وقالي لما بدر يجي اخليه يدخله
زينب : ربنا يستر ، اول مره اشوف جاسر متعصب بالطريقه دي من سنين .
دنيا : معاكي حق ..
دخل بدر عليهم
دنيا : انت هببت ايه باباك عايزك في المكتب .
بدر بحنق : هو لحق يعرف .
امينه : عرف ايه .
تركهم بدر ودخل المكتب علي جاسر.
دنيا بصت لامينه : هو في ايه .
امينه : والله ما انا فاهمه حاجه
جاسر : شرفت ياعريس ايه اقول مبروك .
بدر : احم مبروك على ايه .
جاسر بضيق : انت هتستعبط يا لا مش علي بابا .
بدر بضحك مكتوم جلس : مالك بس يا بابا في ايه .
جاسر : الماذون كان عندك انت وبنت منار بيعمل ايه .
بدر : معملش معملش علشان انا اخترت صح .
جاسر بصله بعدم فهم
بدر :…
فلاش باك .
( الرجل : الماذون اهو يا بدر باشا زي ما امرت .
حور بتعجب نظرت لبدر .
بدر بصلها بسعاده : المحرم .
تحركت حور وذهبت باتجاه الليفنج روم ومعها بدر .
حور : ايه ده ماذون لمين وليه .
بدر : علشان نتجوز .
حور : انت عايز تتجوزني بالطريقه دي من ورا الناس ومن ورا اهلك واهلي انت شايفني كده .
بدر : انا شايف ان ده اسلم حل لوجودي معاكي في شقه واحده ودخولي وخروجي عليكي ، وكمان حمايه ليكي علشان لو حد من اهلك اتعرضلك اقدر احميكي ثم جوازنا هيكون مؤقت يعني علي الورق لحد ما نعلنه .
حور : لا يا بدر انا مش موافقه انا مستحيل اتجوز في السر ولو حصل هيكون بشرط .
بدر : شرط ايه انا موافق .
حور : ان عمو جاسر يكون شاهد علي جوازي غير كده مستحيل .
بدر : يبقي مش هنتجوز .
حور : يبقي خلاص مشي الماذون ده .

 

 

بدر : حور احنا موضوعنا كبير ومش سهل زي ما انتي فكراه ، وبعدين لما نتجوز اطمني مش هقربلك ولا هتم الجواز الا لما كل الدنيا يعرفوا انك مراتي .
حور بتاسف : وانا مستحيل اتجوز قي السر الا بموافقه والدك..
بدر : اللي يريحك .
وتركها واتجه الي الماذون والرجلان : خلاص روحوا انتوا .
الماذون : يعني مفيش جواز .
بدر اخرج من جيبه بعض النقود واعطاهم للماذون وللرجال.
واركوه وذهبوا .
حور بسعاده اقتربت منه : انا مش هسيبك ولا عمرى هبعد عنك بس يوم ما نبقي لبعض لازم يكون قدام الدنيا كلها .
بدر مسك يدها وقبلها بحب : اللي انتي عيزاه هيحصل باذن الله ).
بااااك .
جاسر : هي قالتلك كده .
بدر : انا مش عيل ولا عبيط ، اي واحده مكانها كانت وافقت علي جوازنا لكن حور رفضت واصرت ان الجواز ميتمش الا بموافقتك .
جاسر بسخريه : ولو كانت وافقت كان زمانك متجوز دلوقتي.
بدر : عيب يا ميجو دا انا ابنك .
جاسر : وكنت هتطلع منها ازاي بقي يافتك .
بدر : هو انا مقلتلكش مش انا نسيت البطاقه بتاعتي هنا في اوضتي .
جاسر بابتسامه : بتحبها .
بدر : قوي يا بابا .
جاسر : وامها .
بدر : دي مستخبيه من امها عندي .
جاسر : سيبني افكر .
بدر بسعاده : كنت متاكد .
جاسر : لا مش قوي كده وبعدين بطل مكر عليا انت عملت اللعبه دي كلها علشان اغير راي صح .
بدر : لا ، علشان اثبتلك ان حور معدنها كويس غير اللي في بالك .
قاطعهم دخول يوسف .
يوسف : اهلا بابو العروسه .
جاسر : منور ياجو اتاخرت ليه مستنيك من بدرى .
بدر : اذيك ياسياده العميد .
يوسف : اذيك يابدر ،.اديني جيت يا جاسر اخبار عرايسنا ايه.
جاسر : الاخبار عندك .
يوسف : فين الواد ادم .
قاطعهم دخول ادم بسعاده وهو متجه ليوسف وسلم عليه باحضان وقبلات : عمي وحبيبي وسيد الناس.
يوسف : ابو نسب خش في حضني .
ادم : ايه !! انت قلت ايه ابو نسب يااا اخيرا والله ما مصدق.
جاسر بص لادم : ما تبعد عنه شويه سيبه يستريح .
ادم بسعاده نفض جاكيت يوسف ومسح الكرسي حتي يجلس عليه يوسف .
جاسر لادم : يا واطي ، اللي ما عملتها لابوك يا ندل .
ادم غمز لجاسر بعبث : بعدين بعدين ، وبص ليوسف ايه هنقرا الفاتحه .
يوسف بضحك : لا هتتجوز علي طول .
بدر : مبروك يا مان .
ادم : يااا فرحتك يا سعادتك يا ادم .
جاسر : طيب وفهد وسيلا .

 

 

يوسف : معاهم بالمره اهو نوفر الفرحين يبقوا فرح .
جاسر ليوسف : عايز تفضي يانمس .
يوسف : مش كفايه علينا كده نشوف نفسنا بقي .
جاسر : مبروك يا ادم والله صبرت ونولتها .
بدر : عقبالي .
جاسر لبدر : بعينك .
بدر ضحك .
جاسر ليوسف : يبقي علي العيد الصغير الفرح .
يوسف : وانا بقول كده ، طبعا زي كل سنه هنفطر معاكم بكره اول يوم رمضان .
جاسر : كل سنه وانت طيب ربنا ما يقطعها عاده ان شاء الله هنستناك بس تيحي متاخر علي الفطارعلي طول اصل قعدتي معاك في الصيام بتفطرنا بكلامك .
يوسف : مش بنعدي الوقت لحد ما المغرب ياذن .
جاسر: هاكد علي شريف ومعتز ..
★★★★
في الهاتف
وائل : برافوا عليك يا زياد ، وحولت الفلوس علي حسابي.
زياد : اه وانا بسلم فتحوا الحساب من علي اللاب وحولت الرصيد علي حسابك .
وائل : تمام وانا هحول تاني قسط عليا للمافيا كده يبقي باقي قسطين واسدد اللي عليا خالص .
زياد : العمليه الجايه امتا .
وائل : لا اتقل كده مش كله ورا بعضه ، العمليه الجايه كمان اسبوعين عمليه علي تقيل البضاعه هتبقي الكوك الابيض في نص رمضان تروح تستلم وبعدها تبعتهالي علي مصر انا اتفقت مع التجار هنا علي داخله العيد علشان الكل يعيد .
زياد : ونصيبي .
وائل : اول ما اخلص الشغل اللي عندي في مصر هنا وتبعتلي المطلوب هديك نصيبك من الصفقتين مره واحده .
زياد :هانت كلها تلات اسابيع ، لقيتوا حور او عرفتوا هي فين .
وائل : هتظهر هتروح فين يعني اهي زعلانه مع امك شويا بسبب العريس..
قاطعه دخول منار : ده زياد .
وائل : اه معايا علي الفون كنت بطمن علي الشغل ماشي معاه ازاي ، ثم اكمل حديثه في الهاتف ، اهم حاجه تراجع علي الشغل علشان الموظفين ميلعبوش في حاجه.
زياد : حاضر ، اديني ماما .
منار : حبيبي عامل ايه .
زياد : كويس واتتي .
منار : شفت اختك مدوخاني معاها ازاي .
زياد : مفيش اخبار عنها ، يمكن هربت مع الواد اللي متقدملها ده .
منار بدموع : مش عارفه عماله ادور عليها بس وائل بقول انها في مصر .
زياد : يمكن مع الواد اللي عايز بتجوزها ده هو مين ده ولا من عيله مين .
منار بتوتر : من عيله هنا انت متعرفهاش.
زياد : اومال سبب رفضك ايه .
منار : مش مناسب ليها المهم انت عامل ايه .

 

 

زياد : كويس لو في اخبار عن حور عرفيني .
منار : حاضر مع السلامه ياحبيبي .
وغلقت الهاتف والتفتت لوائل ، كويس انك مقلتلوش ان العريس يبقي ابن جاسر .
وائل : انا لو قلتله كان ساب فرنسا ونزل مصر وانتي عايزه تبعديه عن المشاكل .
منار : امتا بقي اخلص من جاسر اللي عامل زي العقده اللي مبتتفكش .
★★★★★
في فيلا المصري .
سمر: طالما رايح تشوف بنتك مش ضروري اكون معاك في اول مقابله خليها بينكم انت وهي وانا بعدين اشوفها واقابلها وتيجي تقعد معانا هنا الفيلا وتعيش معانا .
شريف : ارسيليا هتبقي معاها وانا محتاجك جمبي .
سمر : متاكد انك عايزني معاكم .
شريف ضمها بحب : متاكد وعايزك جمبي طول العمر .
سمر بسعاده : اول مره احس بالحب والامان في حضنك بالشكل ده .
شريف : اسف ياحببتي اني قصرت معاكي.
سمر حاوطت يدها حول وسطه بحب : المهم انك معايا انا بحبك قوي ياشريف وعايزاك تسامحني .
شريف : انتي اللي تسامحيني مش انا .
سمر ابتعدت قليلا وبدموع : انا حاسه اني السبب في بعد بنتك عنك السنين اللي فاتت دي .
شريف : انتي ملكيش ذنب انا اللي غلطت زمان مع ارسيليا وخنتك وكتر خيرك انك سامحتيني .
سمر بدموع : بس انا كنت عارفه .
شريف : عارفه .
سمر :
فلاش بااااااك
( روت له سمر من اول مقابلتها لارسيليا وطلبها الزواج من شريف وتأخذ ابنها ثم تختفي من حياتهم لاخر مقابله بينهم بعدما شاهدت صور ارسيليا وشريف في غرفه النوم
ارسيليا : ايوه فاكره وانا علي اتفاقي معاكي وخلاص جهزت ورقي واعلنت وفاه ارسيليا وهبدا من جديد ، وبحزن ولما اخلف هسبلك البيبي تربيه واسافر او اعيش في اي مكان باسم جديد .
سمر : بس انا خلاص بحلك من اي اتفاق .
ارسيليا : بذهول ، ايه .
سمر : انا حاسه ان شريف بيحبني ومستحيل يتخلي عني ، خصوصا لما قلته انه مش مهم يتجوزك وهو وافق عادي مزعلش ولا عارضني ولا اي حاجه .. بسعاده بصي انا حاسه ان شريف نسيكي خلاص .. ومش مهم اجبله طفل منك يفكره بيكي كل ما يشوفه ..
ارسيليا : بحزن ، شريف وافق انه ميتجوزنيش)

 

 

بااااك
سمر بدموع : معرفش فكرت كده ازاي بس كان نفسي احرمها من امومتها زي ما حرمتني لكن لما عرفت انها رجعت مصر وان ليك بنت منها قلت ربنا انتقم مني ومحاربتي انها متخلفش منك حصل باراده ربنا .. سامحني ياشريف انا لو كنت اعرف انها حامل منك مكنتش خليتها تسافر وتبعد .
شريف بذهول : انتي ياسمر يحصل منك كل ده .
سمر بدموع وانهيار : حرماني من امومتي خلاني زي المجنونه معرفتش افكر ولا احس بحد واللي كمل عليا خيانتك ليا كنت عايزه انتقم بس مش عارفه بنتقم من مين ..
شريف : اهو ربنا انتقملك وحرمنا انا وهي من بنتنا ومشفنهاش الا بعد ماكبرت وبقت عروسه اتحرمنا من اول ضحكه ليها ومن اول كلمه بابا وماما ، من اول خطوه بتمشيها …
سمر : سامحني ياشريف .
شريف جذبها لاحضانه : ربنا اللي بيسامح زي ما انتي اتحرمتي من امومتك غصب عنك انا كمان اتحرمت من احساس الابوه بس بمزاجي لاني غلطت ومشيت في الحرام وانا مش حاسس ، كل واحد خد جزاءه اللي يستحقه ، يلا علشان منتاخرش عليهم .
ذهبوا الي احد النوادي لمقابله جانيت وارسيليا وبعد السلامات
سمر بابتسامه : اذيك يا ارسيليا .
ارسيليا : بابتسامه اذيك انتي يا سمر .
شريف لجانيت بحب : انا اسعد في الكون سعادتي بيكي متتوصفش انا مش مصدق انك قاعده جمبي .
جانيت بحب حضنت والدها : بابا حبيبي .
ضمها له شريف بحب .
سمر لجانيت : زي القمر طالعه لمامتك .
جانيت : اممم اول مره اشوف واحده بتشكر في اللي كانت متجوزه جوزها .
سمر بضحك : علشان دي الحقيقه انا مهما اقابل عمرى ما هقابل واحده زي مامتك في ذوقها وانسانيتها احترامها لوعدها .
ارسيليا ضمت سمر بسعاده وبهمس : سامحتيني .
سمر بهمس ، انا اسفه سامحيني انتي .
ارسيليا رتبت علي كتف سمر بحب : مسمحاكي .
ثم نظرت لجانيت وهي في حضن والدها ، حضن بنتي ليا كفيل اني اسامح الدنيا كلها علي سنين عذابي وحرماني منها .
سمر : مبروك الحمل .
ارسيليا بتاثر : الحمدلله .
سمر : ربنا يسعدك .
شريف : حبيبت بابا هتيجي تعيش معايا بعد ماما ما تسافر صح .
جانيت : لا ما ماما مش هتسافر .

 

 

شريف : يعني هتعيشي معاها .
جانيت نظرت لوالدها بحزن ، اخذها شريف علي بعد خطوات .
شريف : مالك في ايه حد ضايقك .
جانيت :
فلاش باك .
( جانيت : كده بقي باباك وبابا طلعوا صحاب يعني هنتخطب علي طول .
ياسين بحزن : هنضر ناجل موضوع الخطوبه ده شويا .
جانيت : ليه .
ياسين : بعدين بعدين ، سلام ) .
باااك
شريف : بقي هو ده اللي مزعلك يعني لا عايزه تعيشي معايا ولا مع امك وعايزه تعيشي مع الواد الصايع ابن جاسر .
جانيت بصحك هزت راسها مؤكده .
شريف : ورحمه امي لاجبهولك حافي يتحايل عليكي علشان توافقي يجوزك ، بتحبيه .
جانيت بكسوف : اه .
شريف بهزار : لا وش كسوف زي امك .
جانيت : انت لسه بتحبها ولا ايه .
شريف بضحك نظر لارسيليا : ربنا يسعدها .
جانيت : يعني هتجوزني ياسين .
شريف : ياسين وابو ياسين لو حبيتي .
جانيت بهزار : لا كفايه ياسين نبقي نشوف باباه بعدين .
شريف جذبها لاحضانه بحب : علشان اد ***بحك هو واحد بس .
بالاتجاه الاخر .
ارسيليا : مرتاحه يا سمر مبسوطه .
سمر : هتصدقي اني مرتحش غير لما انتي ظهرتي ، طول السنين دي وانا بحاول اتاقلم واتعامل عادي ، لما وعدتيني انك هتبعدي وبعدتي مرتحتش ولا لحظه يمكن اللي كان مصبرني اني اتبنيت معاذ ماشاء الله عليه كان عوض ربنا ليا ، وبابتسامه انما شريف كان مجنني ملففني حوالين نفسي واني اقفشه ابدا .

 

 

ارسيليا بابتسامه : ربنا يسعدكم سيبك من التدوير ورا شريف وخليكي دايما قدامه اشغليه واشغلي تفكيره وعقله بيكي ، شريف بيحب هو اللي يدور يعني تبقي انتي دايما قدامه شغلاه مش وراه بدورى عليه .
سمر بضحك : اه ما انا عرفت كده متاخر .
ارسيليا : ربنا يسعدكم .
واشارت بيدها لوسيم الذي ظهر علي بعد مترات وسيم وهو وسيم طويل وعريض المنكبين ذات ملامح جذابه ، وسيم جوزي .
سمر صافحته : اهلا ، ماشاء الله ده طلع العوض حلو اهو .
ارسيليا بضحك حضنت وسيم : احلي عوض .
فقبلها وسيم من جبينها ، جانيت فين .
ارسيليا : هنا مع باباها دي سمر مرات شريف .
اتي شريف وجانيت وجلسوا جميعا يتسامروا ويضحكون في جو جميل هادي وسط جانيت التي لاول مرة تشعر بالدفء الاسرى والسعاده .
ارسيليا : كل سنه وانتم طيبين ، ايه رايك ياسمر نفطر سوا اول يوم رمضان .
سمر بسعاده : ياريت . ثم نظر لشريف .
جانيت : اه يا بابا خلينا نفطر سوا .
شريف : هو بس جاسر معودنا اول يوم رمضان نفطر ونتجمع عنده ودي عاده ، نخليها تاني يوم ، ثم ده حماكي لازم نحترمه .
جانيت بسعاده : ماشي طالما عند عمو جاسر .
شريف : اعملي حسابك هتيجي معايا .
جانيت : بس محدش عزمني .
شريف : انا اللي بعزمك دا بيت اخويا يعني بيتي ، وبمكر مصطنع وعامتا هخلي الواد ياسين يعزمك .
جانيت بضحك : لو كده يبقي اوك.
ارسيليا لجانيت : يا بياعه تبيعي امك علشان عزومه ياسين .
جانيت : دا بابا اللي قال مش انا يا ماما وبعدين لازم اسمع كلام بابا صح يا بابا .
ضحك الجميع بسعاده
وسيم : خلاص يبقي احنا تاني يوم .
شريف : واحنا تالت يوم الفطار عندنا كل سنه وانتم طيبين .
★★★★
تجاهلت تيسير اتصالات حسن ولم تلتفت له كانه هواء متسخ تجاهلته بالهروب .
علاء: هتفضلي زعلانه مني كده كتير .
تيسير : سيبني لوحدي ياعلاء .
علاء : لا ياتوتو مش هسيبك غير لما تسامحيني لو مش علشاني علشان خاطر بنتنا روفان .
تيسير : انا اللي مصبرني عليك لحد دلوقتي هي روفان لولاها مكنتش قعدت معاك لحظه .
علاء : معقول مش فكرالي اي حاجه خلوه .
تيسير : خيانتك ليا غطت علي كل الحلو اللي ناحيتي جواك .
علاء: اللي بيحب بيسامح .
تيسير : واللي بيحب مبيخنش .
علاء: كان غصب عني ايه انتي مبترحميش .
تيسير : ولو انا اللي كنت غلطت كنت هتسامحني .
علاء بضيق : هو انتي راجل .

 

 

تيسير بسخريه : الخيانه مباحة للرجاله بس ، عامتا انا خدت قراري خلاص .
علاء : قرار ايه .
تيسير : انا هفضل معاك ..
علاء قاطعها بسعاده : يعني سامحتيني خلاص .
تيسير : لا انا هفضل معاك لحد امتحانات روفان ما تخلص وبعدها كل واحد يروح لحاله .
علاء بصدمه : لا مش معقول .
تيسير : هو ده اللي عندي .
وتركته وذهبت ، اتصلت عليه زوجته الثانيه مرارا وتكرار ولكنه اغلق الهاتف بضيق …
★★★★★
اول يوم رمضان في فيلا الحديدي علي سفره الطعام يجلس كلا من جاسر و دنيا و والدته واولاده وكذلك شريف ونهي واولاده ومعتز وساره وزوجته واولاده ، وايضا شريف وسمر وجانيت ومعاذ ، جميعهم يتناولون الطعام علي سفره واحده .
امينه : كل سنه وانتم طيبين ودايما متجمعين وزايدين مش ناقصين .
معتز : متجمعين بيكي يا ماما كل سنه وانتي طيبه.
ساره ل لينا وكزتها بقدمها : صبي العصير لخالد يا لينا .
خالد بابتسامه : تمر يا لولي.
جاسر بحده : ايه رايك في الكلام اللي والدك بيقوله يا فهد .
فهد : احم والله يا عمو انا قلتله انك هتزعل وتضايق بس هو اللي صمم .
جاسر : افهم من كده انك عايز تتجوز بسرعه زي يوسف ما بقول .
فهد بصدمه : اتجوز .
جاسر بضحك : ايه هترجع في كلامك .
فهد : لا لا اه اتجوز .
ضحك الجميع وردت سيلا بكسوف : بسرعه كده يا بابا .
دنيا بهزار : اه يا روح ماما .
نهي : مبروك يا ادم ربنا يتمملك بخير مع منه ، عمك يوسف حدد الخطوبه .
ادم بسعاده : لا خطوبه ايه جواز علي طول ..
ضحك الموجودين ورد جاسر بسعاده وهو يضرب بخفه يده علي كتف معتز : ايه يا ابونسب هنفرح بلينا وخالد علي العيد.
ساره : لولولولي .
معتز بسعاده : اللي تشوفه يا جاسر لينا بنتك وخالد ابني .
شريف بسعاده : مبروك يا شباب.
جانيا نظرت لياسين بصمت وابتسامات .
بدر : احم ، اسيبكم بقي تقضوها مباركات واستاذنكم انا وراي شغل .
جاسر بحنق : بس انت مفطرتش يا بدر .
بدر : كلت يا بابا .
دنيا : لا مكلتش الاكل قدامك زي ماهو .
بدر وقف ولف باتحاه والدته وهمس وهو يقبل راسها : بعدين ها …
دنيا بعدم فهم : بعدين ايه.
جاسر اقترب من دنيا : هقولك انا بعدين .
دنيا : طاااا .
بعد انتهاء الطعام خرج الشباب الي الحديقه وجلست امينه ودنيا وسمر وساره وجانيت ونهي.
نهي لدنيا : مبروك يا دودو بقينا نسايب خلي بالك من منه .
دنيا بسعاده : منه دي بنتي كلهم ولادي ربنا يسعدهم .
ساره : عقبالك يا جاسر يابني .
نهي : لسه مشفتلوش عروسه .
ساره : اه روفان بنت تيسير .
نهي بصدمه : روفان ، وبتمتمه ياكبستك يارشا .

 

 

سمر : الف مبروك ياساره ربنا يسعدهم ثم وقفت ونادت علي دنيا ، كنت عايزه اروح التواليت يا دودو .
اخذتها دنيا وذهبوا علي بعض خطوات .
دنيا : في ايه هو انتي غريبه ولا في حاجه حصلت .
سمر : انا قصداكي في خدمه بحق صداقتنا يا دنيا .
دنيا : خير يا سمر قلقتيني .
سمر : روت لها ماحدث مع ارسيليا وجانيت …… وعرفت من شريف انه حاسس ان جاسر مش موافق علي جواز ياسين من جانيت .
دنيا باحراج : لا مش كده .
سمر بتوسل : علشان خاطرى ابوس ايدك…..
دنيا : ايه اللي بتقوليه ده هو في الكلام ده بينا
سمر : علشان خاطرى تخلي جاسر يوافق علي جواز ياسين من جانيت البنت دي اتظلمت كتير كفايه حرمانها من والدها و والدتها طول السنين دي، انا ظلمت ارسيليا وظلمتها البنت لما بعدتهم عن شريف نفسي اعوضها علي اللي حصلها بسببي .
دنيا طبطبت علي يد سمر : مش انتي اللي اتظلمتي لوحدك ، علي العموم انا موافقه علي جواز ياسين من جانيت كفايه انك هتبقي حماه ابني واطمني جاسر عمره ما هيزعل شريف منه.
سمر بسعاده : بجد يعني افرحها .
دنيا : انا هكلم جاسر اطمني .
★★★★★
ذهب بدر الي حور .
حور : مرضتش افطر غير لما تيجي اتاخرت قوي .
بدر : وانا محطتش لقمه في بوقي غير معاك ، اسف اني اتاخرت عليكي .
حور : ايه رايك في الاكل اللي انا عملاه.
بدر نظر للطعام لطاجن ورق العنب باللحمه وجلاش بالمفروم والملوخيه بالجمبري ، تناول صابع ورق عنب واكله نصفه بحب ، صباع ورق عنب ده ولا صوابع حور.
حور بضحك : لا ورق عنب .
بدر وضع في فمها النص الاخر لصباع ورق العنب ، ثم
نظر لباب الشقه : الباب ده مش هيتقفل بقي .
حور ناولته طبق طعام مغلف : خد الطبق ده اديه للحارس اللي بره.
بدر : حارس حارس مين .
حور بحنق : اللي انت سايبه يراقبني في اخر طرقه .
بدر بضحك : انتي قفشتيني
حور بابتسامه : يلا علشان جعانه .
بدر : طيب ما تكليني مينفعش ، والله انا احلى من ورق العنب .
حور بضحك : طيب ما انا احلي من الملوخيه بالجمبرى .
بدر : دا انت الجمبرى يامفسفر انت .
حور خبطته بخفه علي كتفه : احترم نفسك ويلا علشان نفطر.
★★★★★

 

 

في فيلا الحديدي بالاتجاه الاخر جاسر مع معتز وشريف ويوسف وخالد …
شريف : مبروك يا زيزو مبروك ياجو
جاسر بسعاده : العيال كبرونا .
شريف : دا اللي يشوفك يقول عليك اصغر من العيال ..
يوسف : عقبال فرحتك بجانيت .
معتز : انا اللي فرحان بيها قوي ربنا يفرحك بيها وباولادها .
معتز نظر لجاسر : ايه رايك في الكلام ده يا جاسر .
جاسر : ربنا يسعدها .
شريف : جاسر انت مش صاحبي انت اخويا اللي مجبتوش امي كنت دايما في ضهري والسبب ان جانيت ترجعلي ..
جاسر : ملوش لازمه الكلام ده ياشريف احنا مش بينا الكلام ده .
شريف : علشان احنا مش بينا كده انا بترجاك توافق علي جواز ياسين بجانيت ، جانيت ملهاش ذنب انها تربيه الغول جانيت بنتي انا ياجاسر .
معتز نظر ليوسف باحراج .
يوسف : طيب نقوم انا ومعتز .
جاسر : لا استنوا ……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى