رواية حب بعد عناء الفصل الخامس عشر 15 بقلم ميادة خاطر
رواية حب بعد عناء الجزء الخامس عشر
رواية حب بعد عناء البارت الخامس عشر
رواية حب بعد عناء الحلقة الخامسة عشر
قام وقف وقال بصدمه:انت
اسر بضحكه خبيثه:ايوا أنا
الظابط:طب اسيبكوا تتفاهموا شويه
ابو رؤوف بعدم تصديق:ليه عملتلك ايه دانت لحم كتافك من خيري دانا ربيتك علي ايدي واعتبرتك ابني دانت عمرك ما طلبت حاجه الا وجبتهالك دي جزاتي تتهمني بالسرقه وانت متاكد اني معلش كده وتشهد عليا كمان ليه عملتلك ايه
اسر بغل:عشان انت متستاهلش تكون عمده ولا عيالك يستاهلوا اللي هما فيه انا كنت احسن من عيالك فالمدرسة وفالشغل وكنت دائما اشطر منهم ومع ذلك عينتهم اكبر ناس معاك وانا خلتني زي منا وغير كده ابنك رؤوف طول عمره بيغير مني وبيإذيني وانت كنت بتسكت وتصدقه وتظلمني ومراتك كانت دائما تقولي ياخدام يابن الخدامين وتهيني وانت كنت بتسكت وتقولي معلش انت ظلمتني واوي كمان وانا المفروض اني اتحمي فيك من الناس طلع ناسك هما الشوك وسبب معاناتي ولازم انتقم وفعلا بدأت وابتسم بسخرية:صح ولا اي
ابو رؤوف كان كلمه مصدوم قليله جدا وبحركه لا اراديه رزع اسر قلم هز القسم كله
اسر بغضب:انت ازاي تقدر تمد ايدك عليا
ابو رؤوف بحزن مختلط بالغضب:زي ما قدرت ورفعت عليا قضيه وشهدت زور
اسر كانت عروقه برزت من كتر الغضب ووشه مكنش بيبشر بالخير ابدا وقال بفحيح الأفاعي:ماشي مقبوله منك كله فحسابك ومشي
ابو رؤوف اعد وحط دماغه بين أيديه وقال:مش معقول مش معقول اسر مش معقول يعمل كده أنا مش مصدق
الظابط:ها يا حج هتعترف
ابو رؤوف وهو علي حالته:والله ما عملت كده يا حضره الظابط هعترف علي حاجه معملتهاش
الظابط:شكلك هتتعبنا خده يابني الحجز علي ما نشوف هنعمل ايه
الشاويش:تمام يا فندم وخده،،،،
سناء:يا ستي يا ستي واول ما دخلت انصدمت وجريت عليها وهي بتشهق وتقول:ستي يا ستي مالك يا ستي منيره مالك يلاهوااااااااااي الحقونا يا ناس ستي يا ستي فوقي مالك الحقونا يا نااااااااااااااس حد ينجدنا
في اتنين ستات حم جري:خير يا سناء في ايه
سناء:ستي مش عارفه مالها
الست:طب روحي هاتي الدكتوره بسرعه
سناء:فوريره وجريت
الست بتريقه:يا عيني يرات تكون ما*تت ترحمنا منها ومن شرها
الست التانيه:علي رايك ده اعوذ بالله مش بتسيب حد فحاله
الست:سبيها هتروح من ربنا فين
الست التانين؛علي رايك وبعد شويه الدكتوره جت
الست بتمثيل:خير يا دكتوره هي مالها
الدكتوره وهي بتقيس النبض:السكر وطي مش اكتر
سناء بصدمه:سكر ستي معندهاش سكر خالص
الدكتوره باستغراب:ازاي ده
سناء:اه والله ستي مفهاش حاجه
الدكتوره:لاء ده عندها وبقاله فتره وبتاخدله انسولين كمان
الست:معقول تكون خبت بس ليه
الست التانيه:اكيد مش عايزه حد يشمت فيها
سناء:بس اسكتوا لو سمعتكوا مش هيطلع عليكوا النهار
الست بتريقه:احنا كده كده ماشين يلا يا بت
الست التانيه:يلا ومشيوا
الدكتوره:اسنديها معايا وسندوها واعدوها عالكنبه والدكتوره ادتها حقنه ومشيت
سناء:يا عيني عليكي يا ستي ربنا يشفيكي يارب،،،،،،،،
رؤوف وصل الامارات ونزل فندق وهناك قابل رجل اعمال كبير جدااا فالهندسه واتعرفوا علي بعض والراجل حبه جدااا وحب دماغه وقرر أنه يشغله معاه ورؤوف فرح جدااا بكده (اهبل ميعرفش اللي هيجراله😑)،،،،،
بعد وقت مش طويل وصلوا اخير رنيم كانت نامت فحضن جدتها
الحجه ليلي:رنيم رنيم رنيم اصحي يا بنتي رنيييم رنيييم
رنيم بنوم:بس بقا سيبوني عايزه انام
الحجه ليلي:اصحي نامي جوه رنيم
مالك:استني يا تاتا هشيلها وخلاص
الحجه ليلي:ماشي يابني وفعلا شالها وهي حضنته تلقائي وهي نائمه وهي ابتسم عليها وعلي برائتها ودخل والحجه ليلي وراه ونيمها فالاوضه وغطاها وطلع
الحجه ليلي:رايح فين يابني
مالك بابتسامه؛هروح البيت بتاعي يا تاتا اللي هنا
الحجه ليلي باستغراب:ليه يابني متعد هنا معانا
مالك باحراج:مش هينفع يا تاتا لانه مهما كان أنا غريب عنكوا ووجودي مع رنيم بالزات هيجيب كلام فبلاش هعد معاكوا بس هبات هناك
الحجه ليلي بابتسامه:ماشي يابني ربنا معاك
مالك:سلام وركب عربيه واتجه لبيته،،،،،،،
بعد وقت منيره صحيت ولقت سناء أعده باصلها
منيره بخضه:اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ايه يا بت حد يخض حد كده
سناء بحزن:أنا عملت حاجه يا ستي
منيره:يعني لما واحد يصحي يلاقيكي بصاله عادي
سناء؛ربنا يسامحك يا ستي
منيره بزهق:خلاص يا سناء متزعليش
سناء بطيبه:مش زعلانه يا ستي
منيره:هو ايه اللي حصل صحيح
سناء:أنا جيت لقيتك،،،،،،،،وحكت اللي حصل
منيره بلعت ريقها وقالت:هي قالت كده ادامهم
سناء:ايوا يا ستي انتي فعلا عندك السكر
منيره بإنكار:لاء طبعا الدكتوره دي بتهبل
سناء:أنا قلت كده محدش صدقني
منيره:فكك المهم
سناء:ايه يا ستي المهم
منيره:روحي وشوفي الاخبار اصل زمانهم زفوني روحي شوفي بيقولوا ايه
سناء:طياره ومشيت
منيره قامت وحطت أيدها علي دماغها وقالت:ااااه يا منيره عليكي وعلي اللي بيحصلك وبعدين بصت بشر وقالت:والله لوريكي يا رنيم هخلي حياتك جحيم زي ما خليتي حياتي كده ماشي،،،،،،،،
جاء المساء ورنيم صحيت وقامت تتمطع وبصت حواليها واستغربت أنها فالسرير قامت وطلعت بره لقت الحجه ليلي أعده تعمل كروشيه
الحجه ليلي بصتلها بابتسامه:صح النوم يا قمر
رنيم بابتسامه؛مساء الخير يا تاتا وراحت أعدت
الحجه ليلي؛اجبلك تأكلي
رنيم:لاء مش جعانه وبصت حواليها:اومال فين مالك ومين جابني عالسرير
الحجه ليلي:لما وصلنا كنتي فسابع نومه فمالك شالك ونيمك وغطاكي ومشي راح البيت بتاعه صرراحه طلع واد اصيل قال مينفعش يعد معانا بالزات ان مفيش حاجه بتربطك بيه وعشان محدش يكلم
رنيم سرحت شويه وهي مبتسمه وبعدين برقت وقالت:انتي قلتي شالني
الحجه ليلي:اكيد مش أنا اللي هشيلك يعني
رنيم باحراج:بس بس ازاي يا تاتا كان لازم تصحيني
الحجه ليلي:مانتي اللي مرضتيش
رنيم بزعل طفولي:بس برضو
الحجه ليلي:خلاص بقا فكك المهم
رنيم وهي بتلم شعرها:ها
الحجه ليلي:مش هتكملي تعليمك
رنيم اتجمدت مكانها وبصت لجدتها وقالت:انتي قلتي اي
الحجه ليلي؛مش هتكملي تعليمك
رنيم بعدم تصديق؛انتي بتكلمي جد
الحجه ليلي باستغراب:اه لي
رنيم مره واحده قامت تتنطط وهي بتقول:هااااااااااااااااااااااااااااااااا لولولولولولولولولولولولي هروح الكليه هروح الكليه ووووووووووووووووووووو واعدت ترقص
الحجه ليلي بضحك:يلا اهبلك اهدي يا بت احنا بليل
رنيم حضنتها وقالت:أنا بحبك اوي يا تاتا اوي اوي اوي ومبصوته اوي بجد
الحجه ليلي بحب:ربنا يفرحك كمان وكمان يا روووحي
رنيم استقرت فحضنها وهي سعيده جدااا وحاسه أن حياتها هتبدا تتحسن،،،،،،،
رؤوف تاني يوم صحي ودخل الحمام ولبس بدلته وحط برفانه واستعد عشان يروح أول يوم شغل واول ما فتح الباب كانت الصدمه،،،،،
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب بعد عناء)