رواية عشق اقتحم كياني الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم
رواية عشق اقتحم كياني الجزء الثاني
رواية عشق اقتحم كياني البارت الثاني
رواية عشق اقتحم كياني الحلقة الثانية
حسام اتصدم وقالها بغضب:
– رسالة ايه ؟ وريني فونك ومين اللي بعتلك الرسالة دي وازاي متقؤليش حاجة زي دي!!
حور بصتله بقرف وردت عليه وقالتله:
-شئ ميخصنيش المهم انه خدمني لما عرفني حقيقتك ياريت تطلقني ومش عايزة اشوف وشك تاني وبحمد ربنا اني مخلفتش من انسان زيك
عودة من الفلاش باااك
حور كانت دموعها علي خدها وكلمت نفسها بضعف: انا مستاهلش كل ده كل اللي اتمنيته انه يحبني زي ما حبيته ونعيش سوا في سعادة….. وقامت دخلت الحمام اتوضت وطلعت تصلي وتدعي ان ربنا يخرجها من حزنها ده قريب…..
…………
في مكان تاني
في عربية فخمة وقفت قدام شركة مكتوب عليها العامري جروب نزل بهيبته وشكله اللي يخطف عقل اي حد ودخل الشركة ومشي تحت نظرات الموجودين بالرهبة منه فهو ياسين العامري رجل الاعمال المعروف بسمعته الغنية عن التعريف وراح علي مكتبه رفع سماعة الفون اياد تعالالي
استوووب
ياسين عبد المجيد العامري صاحب شركات العامري جروب 37سنة طويل وبشرته بيضة وشعره اسود وناعم وعينه عسلي ودقنه خفيفة وحاجة كدة قمر في نفسه
اياد صاحب ياسين وعنده 33سنة وقمر برضه اووي دخل اياد مكتب السكرتيرة وقالها:
– حضرتي اوراق صفقة شركة المهدي ؟
السكرتيرة قامت بدلع وقالتله:
اه يا فندم اتفضل
اياد بصلها بخبث وقالها:
مش وقته ياسين هيقتلني اخلصي وخد منها الملف وراح لمكتب ياسين وهو بيدعي ان ربنا يستر وخبط ودخل وقاله بمرح:
-صباح الفل يا ياسين باشا الملف اهو يا برنس
ياسين رفع وشه وقاله بحدة:
– هفضل اقؤلك لحد امتي ان الصحوبية حاجة والشغل حاجة تاني
اياد اتوتر واتكلم باحراج:
احم خلاص يا عم مكنش صباح يعني اللي يزعلنا من بعض
ياسين ضحك وهو بيحرك راسه شمال ويمين وقاله:
– مفيش فايدة فيك مش هتتغير ابدا المهم فين اوراق الصفقة
اياد مد ايده بالورق وهو بيقؤله:
-اهي اتفضل وكل حاجة تمام
ياسين فضل شوية باصص للورق وبعدين بص لاياد وقاله:
في حاجة غلط في الحسابات بتاعة الصفقة مين اللي اشتغل عليها ؟
اياد استغرب وقاله:
– دي خرجت من مدير الحسابات واتراجعت كمان وانا بصيت عليها
ياسين رفع سماعة الفون وكلم السكرتيرة:
– ابعتيلي مدير الحسابات بسرعة
السكرتيرة بخوف:
-تمام يا فندم
ثواني والباب خبط وياسين قال ادخل
دخلت رهف وتبقي اخت حور، تبقي بنوتة قمر بيضة وشعرها كيرلي وعيونها بني وهيا جميلة جدا
اياد اول ما شافها تنح!!
…………..
رانيا واسر راحو ستي ستارز وفضلو يلفو كتير ورانيا اختارت حجات كتير اوي بس اسر مكنش مديها وش وبيكلمها ببرود ووقفت رانيا قدام محل وقالت لاسر:
-الله بص يا اسر الفستان ده يجنن ولقيته مردش عليها فبصتله وقالتله
– مالك مكشر ليه بقي كدة؟؟
اسر بصلها بضيق وقالها بعصبية:
-اولا لانك مش بتسمعي الكلام قولتلك بلاش لبس ضيق ومتحطيش ميك اب وبرضه عملتي اللي في دماغك
رانيا بصتله بزهق وقالتله :
-يووه يا اسر ماهو محترم اهو اعمل ايه تاني
اسر شاور علي لبسها وقالها بغضب:
-ده محترم بنطلون ضيق مق*طع من كل حتة وعليه بادي ض*يق ده يبقي محترم يا هانم
رانيا بصتله ببرود وقالتله:
-ده اللي عندي وكل الهدوم كدة اعمل ايه بقي؟
اسر قالها بضيق وهو بيدور وشه بعيد عنها:
-بعد الجواز كل ده علي فكرة هيتغير وهتلبسي اللي انا اقؤل عليه
رانيا كانها مش سامعاه قالتله:
-تمام تمام بص بس الفستان ده حلو اووي
اسر وقف قدامها وقالها:
– لا طبعا ده مفتوح من كل حتة ومش هتجبيه يا رانيا سمعتي
رانيا نفخت بضيق وبعدين اترجته وقالتله:
هووووف طيب عشان خاطري بليييز يا اسر
اسر وهو بينهي الموضوع قالها:
-وانا قولت لا شوفي غيره والا مفيش شوبنج
رانيا بضيق وهي بتبص بعيد عنه:
-طيب خلاص بقي هشوف غيره وخلاص
بعد ما خلصت وجت عند الكاشير بتدور في الشنطة قالتله بخبث:
اوووبس نسيت محفظتي ياربي عالموقف بجد مش عارفة اتصرف ازاي
اسر قالها بسرعة:
تمام انا عامل حسابي وطلع فلوس ودفع هو
رانيا قالتله بدلع:
ربنا يخليك ليا يا بيبي
اسر قالها بضحك:
اسر بقي بيبي اه لو امي سمعتك يلا يلا وضحكو سوا
………
في مكان تاني
خبطت الام علي قوضة حور ودخلت لقت حور برضه كالعادة سرحانة وفي عالم تاني وحتي محستش بيها لما دخلت وخبطت عل كتفها فانتبهت حور وقالتلها:
– هه معلش يا ماما مخدتش بالي قولتي حاجة ؟
امها قالتلها بحزن:
-بقالي شوية بكلمك وانتي يا قلب امك مش معايا خالص
حور ردت عليها وهيا بتقؤم من مكانها:
-معلش يا امي والله مكنتش سامعاكي ومحستش بيكي اما دخلتي
امها طبطبت عليها وقالتلها:
-في واحدة برة بتقؤل صحبتك عايزاكي
حور باستغراب قالت:
-صحبتي !! طيب يا ماما انا جاية اشوفها وفعلا خرجت وامها راحت تعمل لصحبتها عصير وحور دخلت الصالون و اول ما شافت منة مرات حسام طليقها اتصدمت وقالتلها بعصبية:
– انتي ايه اللي جابك هنا؟ انا مش سبتهولك تشبعي بيه جاية لحد عندي ليه
منة بصتلها وضحكت باستفزاز وقالت:
-اهدي علي نفسك كدة ولمصلحتك تسمعي انا جاية اقؤلك ايه
حور قالت بهدوء وهيا بتقعد بتعب:
-انا مليش مصلحة من قعادي معاكي عشان اللي بيني وبينك خلاص انا نهيته من حياتي
منة ابتسمت بثقة وقالت:
-حتي لو قولتلك اني انا اللي بعتلك الرسالة
ابتسمت حور بسخرية وقالتلها:
-تفتكري انا ساذجة اوي كدة انتي اول واحدة جت في بالي عارفة ليه لأن محدش ليه مصلحة ان انا اعرف انه متجوز عليا غيرك، واتنهدت بتعب وبعدين كملت وقالتلها:
– وعادي مش فارقة بالنسبالي واقؤلك الجديد عارفة انك عملتي كدة لانك عارفة اني مش هرضي بالوضع ده وهطلب الطلاق وهو يبقي ليكي لوحدك ها ايه رأيك لسة شايفاني ساذجة برضه ؟
سقفت منة باعجاب وقالتلها:
-بصراحة برافوو متوقعتش كدة ابدا
وقفت حور وردت ببرود عكس اللي جواها:
-يبقي مع السلامة بقي ولو سمحتي مش عايزة اشوفك تاني في حياتي لا انتي ولا هو
منة قالتلها بخبث وهي بتاخد شنطتها:
-ماشي بس في حاجة انتي لسة متعرفهاش
حور ردت باستغراب وسألتها:
-ايه هو اللي انا معرفوش ده؟
ابتسمت منة بتشفي وقالتلها:
مفكرتيش ليه محملتيش من ساعت ما اتجوزتي ؟
حور اتصدمت وعنيها دمعت وسألتها بخوف:
-انتي قصدك ايه ،ااكيد عشان ربنا بيحبني ومش عايزني ارتبط بيه اكتر من كدة
ردت منة بغيظ من مبررها:
– لا يا حلوة عشان هو كان بيحطلك حباية م*نع الحمل في العصير عارفة ليه عشان مش عايز يرتبط بيكي اكتر من كدة ولا عايز حاجة تفكره بيكي ومقلكيش عشان خاف لتروحي تقؤلي لابوه وتفض*حيه قدامه.
حور قعدت علي الكرسي من الصدمة وعمالة تعيط ،وفجأة وقفت بعصبية وقالتلها:
-اطلعي بررررة
منة قالتلها بشماتة قبل ما تمشي:
-انا بس جيت أاكدلك انه مش بيحبك ولا هيحبك عشان تبعدي عننا بقي للابد يلا بااي
اول ما خرجت منة ، حور انهارت علي الارض وفضلت تبكي لحد ما الدنيا اسودت
وامها دخلت عليها بالعصير وفجأة وقعت من ايديها الصنية لما شافت حور بنتها واقعة عالارض وجريت عليها بلهفة وهيا بتنده عليها………
………..
ياسين بعد فترة وهو قاعد مع رهف وبتشرحلو شغلها قالها وهو بيرجع ضهره لورا:
-تمام انا كدة فهمت بس باين عليكي شاطرة عشان كدة قدرتي تاخدي منصب مديرة الحسابات
رهف ردت بعملية وجدية:
-الحمد لله يا فندم اتمني اكون عند حسن ظن حضرتك.
ياسين وهو بيقفل الملف قالها:
-تمام اتفضلي انتي شغلك خلص لحد هنا
خرجت رهف و كان متابعها اياد بعنيه وسرحان في جمالها شافه ياسين وضحك عليه وقاله:
– يا بني اقفل بؤقك ده الدبان هيخش وشكلك وحش
اياد سأله بتوهان وهو بيقعد قدامه:
-هيا المزة دي بجد ولا خيال
ياسين بحدة وغضب:
-احترم نفسك يا زفت هما كلهم زي اللي انت تعرفهم
رد عليه اياد بعشق:
-بس انا قررت اتوب واتجوز القمر اللي كان هنا
ياسين ضحك وقاله:
– كاتك نيلة ثم دي مش زيك دي باين عليها محترمة فياريت تبعد عنها لو انت مش جد في كلامك ويلا بقي علي مكتبك عشان اشوف شغلي
اياد وهو بيقؤم من مكانه:
-خلاص يا عم ماتزوقش خرج اياد وهو عقله مشغول برهف
………..
الاب خرج مع الدكتور بعد ما كشف علي حور وصله للباب وسأله:
– خير يا دكتور طمني علي بنتي الله يخليك
الدكتورقاله وهو بيديله الروچتة:
-الحمد لله هيا كويسة دلوقتي انا اديتها حقنة مهدئة عشان كانت داخلة في انهيار عصبي ياريت تبعد عن الزعل والتوتر وجه اسر وادي للدكتور فلوس وقاله
-متشكرين يا دكتور اتفضل وقفل وراه الباب ودخلو كلهم وقعدو في الصالة فسأل الاب مراته نبيلة:
-ايه اللي حصل يا ام اسر
ردت الام وهيا بتمسح دموعها:
-معرفش يا حاج واحدة صحبتها جاتلها وسبتهم مع بعض ودخلت اعملهم حاجة يشربوها طلعت لقيتها منهارة في الارض وفجاة اغمي عليها
اسر قام بغضب وقال:
-والله لو طلع طليقها ليه يد في الموضوع لاروح اربيه واشوف حسابي معاه واصفيه
ابوه حاول يهديه وقاله برجاء:
لا يابني خلاص هو دلوقتي في حاله واحنا في حالنا ملوش لزوم المشاكل عشان اختك متتعبش اكتر
حور فاقت بليل وافتكرت كلام منه واتوجعت اووي وفضلت تعيط وقررت انها مش هتسمح تاني لحد انه يستغلها وانها لازم تقف علي رجلها ومش هتأمن لأي راجل تاني لان كلهم خاينين من وجهة نظرها وقررت تشتغل وتشوف حياتها وترمي اللي حصل كله ورا ضهرها.
تاني يوم خرجت حور من القوضة وقعدت جنب مامتها وامها مستغربة انها خرجت وبتتكلم عادي وكويسة واتفاجأت بحور بتقؤلها:
– صباح الفل يا ماما يا روح قلبي
الام ردت باستغراب من حالة بنتها:
-صباح الخير يا نور عيني عاملة ايه انهاردة
حور ردت عليها وهيا بتمسك كوباية الشاي:
الحمد لله احسن متقلقيش عليا انا كويسة يا امي
امها بفرحة طبطبت عليها وقالتلها:
-ربنا يباركلي فيكي يارب ويريح بالك يا بنتي
وفي نفس الوقت كانت رهف خارجة من اوضتها وفرحت اول ما شافت حور قاعدة مع امهم وقربت عليهم وقالت وهيا بتحضن حور:
-صباح الخير يا احلي حور في الكون
ردت حور وهيا بتبتسم لاختها:
-صباح الفل عليكي يا روحي كنت عايزاكي في موضوع
رهف ردت وهي بتاكل سندوتش:
-قولي يا قلبي انا لسة قدامي شوية علي معاد الشغل
حور قالتلها بتوتر:
-انا عايزة اشتغل ياريت تسأليلي عندك في الشركة اللي شغالة فيها علي شغل
رهف ونبيلة امها بصو لبعض بفرحة وبعدين ردت رهف وقالتلها:
– طبعا والله ده احسن قرار خدتيه ايوة كدة هيا دي حور اللي انا عارفاها
امهم قالت وهيا بتدعيلهم:
-ربنا يسعدكو يا ولادي يارب ويسترها عليكو
ردت حور ورهف في وقت واحد:
-ويخليكي لينا يا ست الكل يارب
رهف بصت في ساعتها وقالت بلهفة:
-انا هنزل بقي عشان متأخرش وان شاء الله يا حور انهاردة هلاقيلك شغل ده انتي معاكي بكالريوس تجارة قد الدنيا
حور قالتلها بحب:
-متشكرة اوي يا حبيبتي متحرمش منك يارب
وجرس الباب ضر*ب واسر خرج من القوضة وقالهم هفتح انا وفتح الباب ولقي بنت اية في الجمال وهو تنح وقالها:
– انتي مين يا شاطرة
ردت رؤي بخجل وقالتله……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق اقتحم كياني)