روايات

رواية طبيبة نفسية ولكن الفصل السادس 6 بقلم ملك مختار

رواية طبيبة نفسية ولكن الفصل السادس 6 بقلم ملك مختار

رواية طبيبة نفسية ولكن الجزء السادس

رواية طبيبة نفسية ولكن البارت السادس

رواية طبيبة نفسية ولكن
رواية طبيبة نفسية ولكن

رواية طبيبة نفسية ولكن الحلقة السادسة

_زين!!!
ابتسم °عامله ايه يا دكتور، روحتي وقولتي عدولي!
بصيت علي التحاليل اللي في ايده_كويسه، وانت!؟
°بص علي التحاليل°الحمد لله في أحسن حال
_احم هو انا ينفع اسألك سؤال؟! يعني.. أقص…
قاطعني بابتسامه°مش تحاليلي متقلقيش حتي الاسم اهوه مش اسمي
“خدت نفسي براحه فاتكلم وهو بيشاور لحد”

 

 

°كنتِ مفكره اني هتعب وكده علي اساس عقاب ربنا بقا وكده لكن لا يملك بالعكس
“جت بنت مختمره وملامحها جميله وهاديه ومسكت في ايده”
ابتسم ببرود وهو بيبادلها°ده سما… مراتي واحنا هنا علشان والد سما بيعاني من سرطان فكنا بنشوف دكتور كويس لو تعرفي دكتور قوليلي يملك علشان سما بتحب باباها جدا
“بردانه كأن جردل مايه ساقعه اترمي عليا!! ، بصيت لايديهم وشريط حياتي معاه بيتعرض قدامي، معقوله ده الشخص اللي عشت معاه تحت سقف واحد ده البني ادم اللي وقفت قدام العالم كله علشانه!؟، معقوله ده نتيجه اختياراتي!!، بس مش طبيعي… انا محستش بحاجه يبدو ان اللي قالو ان الشخص غلاوته بتضيع بأفعاله كانو صادقين! ”
“فوقت علي صوت حد بيتكلم فبصيتله”
°وانتي يملك مفيش تجديد في حياتك!؟
=لا ازاي اكيد في تجديد وهنعزمك متقلقش
°إنتَ مين!؟
“قرب مني عمر وهو بيبصلي بحُب”
=أنا خطيبها وقريب جدا ان شاءالله هبقي جوزها
“اتصدم؟! ده اتشل من الصدمه تقريبا!، رديت بثقه خدتها من وقفه عمر جنبي ”
ابتسمتلها_مبروك يجميلة أتمنالك حياة سعيده، مبروك يا زين
“ابتسمت وشكرتني فسيبته في صدمته ومشيت،بعدنا عنهم شويه فبصيت لـ عمر ”
=مفيش داعي للشكر يملك ده واجبي
رفعت حاجبي_ أولاً انا اسمي دكتور ملك انت هتصاحبني!؟ ثانياً بقا مين سمحلك تخرج بره اوضتك؟!
“بصلي بصدمه”
=انتي منك لله!! مفيش شكر حتي؟! يشيخه بقا يشيخه!!

 

 

“سابني ومشي وسيبت ضحكتي تطلع، لطيف ومُريح وسوي وفي نفس دمه خفيف ده أنا شكلي وقعت من فوق عماره بجد بقا والا ايه!!؟”
“عدي نص ساعه وكنت واقفه في اوضه الشخص اللي شوفته من الصور انا وخالد وبنحاول نقنعه يتكلم لحد ما اقتنع”
>طيب أنا هحكيلكم كل حاجه ولو علي الاقل أكفر عن ذنبي بس خلوها تسامحني انا والله مكنتش في وعيي
_الله يرحمها
>ايه ازاي ماتت ده احنا قعدنا مراقبينها في المستشفي تلات ايام وكانت في غيبوبه وكانت عايشه
^اكيد ماتت بعديها
>ممكن برده، يدكتور انا هحكيلك احنا كنا اربعه وكنا مروحين بعربيتنا والبنت كانت واقفه علي الطريق وقفنا نرخم عليها شويه وكنا هنمشي تاني لكن أحمد قالنا هاتوها ونروق علي نفسنا شويه فأحنا مرضيناش في الاول فعرض علينا فلوس وقالنا كل واحد فينا هيشترك معاه هياخد 20الف جنيه كاش فـ وافقنا وحصل اللي حصل ور’ميناها بين الشجر ومشينا وبعديها لاقينا أحمد بيرن وقالنا ان البت عايشه وانها في المستشفي ولو فاقت هنروح كلنا في ستين داهيه!!
طلعتلو الصور_تعرف مكانهم فين دلوقتي؟!
>اه حسام البدري سافر امريكا علي طوا وحسن قاعد في وسط البلد ومعايا رقمه واحمد ده…
^سيبلي ده انا عارف مكانه وهجيبه
“خرجت انا وخالد واحنا مش مصدقين كنا مفكرين ان عمر بس متغاظ منه شويه لكن الموضوع طلع اكبر من كده بكتير!، اتفقت انا وخالد علي كل حاجه ومشينا روحت لاشرقت”
•دكتورتييي وحشتيني اووي
_بجد!؟ وانتي كمان وحشتيني خالص خالص،وكمان تعرفي اني جبتلك حاجه حلوه اووي معايا
•ايه جبتيلي ايه؟!
“خرجت بره ودخلت عليها بغزل بنات كبير علي شكل دبدوب”
•الله! انتي عرفتي منين انا كنت كاتبه اني عاوزه ده في قايمه امنياتي
“قامت تدور عليها فملقيتهاش فـ بصتلي بعتاب”
•برده!؟

 

 

ضحكت عل شكلها_انا مخدتش منك حاجه انا ماليش دعوه
ضحكت•مش مشكله المهم انك جبتيلي غزل بنات انا بحبه اوي، شكرا اوي يدكتورتي
_العفو يعيون دكتورتك وبكره عندي ليكي مفاجأه حلوه خالص
•ايه ايه!؟
_لا خليها لبكره بقا ماشي؟!
“ابتسمتلي فسيبتها وخرجت وروحت لـ عمر، دخلتله فـ لف وشه ناحيه الشباك”
=مش احنا متخاصمين!؟
ضحكت فـ بصلي وابتسم بهدوء وقرب مني
=تعرفي ان ضحكتك حلوه اوي ازاي عيونك بتقفل كده لما تضحكي!!
_احم احم
ابتسم=تصدقي انتي مفسده لحظات، وانا مالل اووي
_مليت؟طيب ايه رايك انا عاوزه مساعدتك في حاجه؟!
=حاجه زي ايه!؟
“حكيتله علي امنيات اشرقت وطلبت منه انه يساعدني فيها فـ وافق”
=حلو اوي ده بس هنا!؟
_اه هنا لانها بتحب كل اللي في المشتشفي
ابتسم بحزن=هتعيش!؟
_مش عارفه بس اتمني انها تعيش لانها متستاهلش الموت والله اعلي واعلم،تعرف ساعات بسأل نفسي ليه الخير عمره قصير ليه الناس الحلوين وبيدخلو علي القلب الدنيا بتاخدهم مننا بسرعه ومبنلحقش نشبع منهم،وليه بتستني لما نتعلق بيهم وبعدين تاخدهم؟! ولما هما هيمشو بيجو ليه من الاول؟!

 

 

ابتسم=علشان الحياه تجارب لازم تقابليهم علشان تتعلمي منهم طيبتهم ولازم يمشو علشان يفضلو في القلب تعرفي انا سمعت جمله قبل كده وعجبتني اوي كانت بتقول”إن جالك الموت يا وليدي موت علي طول اللي اتخطفو فضلو احباب عايشين في القلب محدش غاب ”
من ساعتها وانا عارف الدنيا بتاخد منك الحلو وبتعوضك تاني،وعوض ربنا كل اما اتاخر كل ماكان جميل اوي
“بصيتله براحه وانا بسمعه وابتسمت كنت هقوم بس حمحم”
=هو انا ينفع اسألك سؤال!؟
_اتفضل
=لسه بتحبيه؟!
_تقصد مين؟! اه قصدك زين؟!
=اه هو كان جوزك صح؟!
_اه كان جوزي وبقا طليقي، ولا مبحبهوش زين كان اهم حاجه في حياتي لكن دلوقتي بقي…
=بقي ايه؟!
ابتسمت_عادي.. بقا عادي وجوده او غيابه مبيأثروش في قلبي، قلبي مبقاش يدق بسرعه وهو جنبي، مبقتش اخاف عليه او حتي أغير تعرف انا شفته النهارده ماسك ايدها وبيبصلها بحب النظره اللي عشت تلات سنين من يوم ما عرفته اتمني يبصهالي لكن محصلش جت هي في كام شهر وخدتهم، صحيح الهوي غلاب! انا فرحناله اوي لو انا ملاقيتش الحب علي الاقل حد فينا قدر يلاقيه وده كفايه
=وانتي ملاقيتيش الحُب!؟
بصيتله_مش عارفه..صدقني مش عارفه
اتعصب=او عارفه وعامله عبيطه

 

 

_ايه؟!
“كان هيتكلم بس دخل علينا مصطفي بسرعه وبخوف”
^الحقو بسرعه فيه م’صيبه بتحصل!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية طبيبة نفسية ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى