روايات

رواية زواج بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم مي سيد

رواية زواج بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم مي سيد

رواية زواج بالاتفاق الجزء الثالث

رواية زواج بالاتفاق البارت الثالث

رواية زواج بالاتفاق الحلقة الثالثة

فضلت مصدومه فتره بس فوقت ع نظرات امى ليا ال بتقولى انى ادخل ، لوهله فكرت اجرى ومرجعش ، مرجعش هنا خالص، دخلت سلمت ع والدته وقعدت ، مش متخيله ال حصل ، طب هو جاى ليه؟ ، طب لو عايز يتجوزنى عايز يتجوزنى ليه ؟ فوقت لما لقيته بيتحرك وجاى يقعد قصادى بعد م استاذنهم يسيبونا شويه لوحدنا ، كسرت الصمت ال محاوطنا لما لقيته بيبصلى بس
_ خير ي دكتور ، اي ال جاب حضرتك عندنا ، وعرفت البيت ازاى أصلا
= وانتى فكرك انى معرفش اوصلك؟
اتكلمت بزعيق _ مش موضوعنا.، خير عايز اى؟
_ اعتقد ان انتى عارفه انا عايز اي ؟
= لا للأسف معرفش ، ال أعرفه ال حصل ف مكتب والدك وانا رفضت يبقى بيتهيألي الموضوع انتهى
_ لا منتهاش ي مى ، انا هتجوزك غصب عنك ولتانى مره مش هتجوزك عشان ميت ف دباديبك ، انا هتجوزك عشان ادفعك تمن القلم ال ادتيهولى ، ومش بالضرب والعذاب زى الروايات متقلقيش
= هه ، وانا لما اقلقك هقلق من حضرتك ي ابن العميد ؟!، وبعدين هو مش حضرتك خاطب اصلا؟
= دى حاجه متخصكيش بقا
قبل م ازعق هو لقيت اهله واهلي دخلوا
والده اتكلم
_ اي ي ولاد ، اتفقتوا ولا اي
قبل م اتكلم كان هو رد
= ايوه ي بابا اتفقنا ، نقرأ الفاتحه بقا بعد اذنكوا

 

 

لقيتهم بيقرأوا الفاتحه ، انتو بتعملوا اي انا مش موافقه ، بس مرضتش اتكلم عشان م احرجش اهله وسكت ، كده كده هرفض بعد م يمشوا
شويه ومشوا وفاضل انا واهلي، وال لاحظت انه باين عليهم انهم موافقين ، لا دول موافقين اوي
_ ع فكره انا مش موافقه
= نعم؟! ،، مش موافقه ليه ي اختى ان شاء الله ؟ انتى تطولى يجيلك واحد زيه؟
_ هو انتي بتعامليني كده ليه هو اناا مش بنتك؟ انا تعبت من المعامله دى ؟
قولت كده وسبتهم وداخله اوضتى لقيت امي بتقول
_ تعبتى تعبتى ي اختى ، اعملى حسابك اننا موافقين،، ويومين كده وهنبلغهم موافقتنا
= موافقه اي بقول لحضرتك مش موافقه ، هتغصبونى عليه كمان ولا اي؟
لقيت قلم نازل ع وشى وامي بتقول
_ وهنغصبك لي ي اختى ، انتي احمدي ربنا انه هيقبل يبص ف وشك أصلا
ف حاجه اتكسرت هنا؟! اااه ده خاطرى عادى يعنى ،، دخلت اوضتي رميت نفسي ع السرير وكتمت وشى ف المخده وعيطت،، لا لا ده انا صرخت ، يارب يارب ماليش غيرك يارب
عدى أسبوع مخرجتش من اوضتي ، عرفت انهم بلغوهم بالموافقه وتقريبا حددوا ميعاد الخطوبه
لقيت الباب بيتفتح بعنف
_ قومى فزى،، دكتور يونس جاي ياخدك ي اختى عشان تنقوا الشبكه..
من غير كلام قمت ، انا معنديش طاقه اناقش حد ، والله لو قالولي هيكتب الكتاب مش شبكه بس مش هتكلم ، انا بقيت شايفه يونس ارحملى من ال انا فيه ده
لبست دريس وخمار وخرجت ، عشر دقايق ولقيته نازل من العربيه ، سلم ع اهلي ومشينا ، طول الطريق سرحانه ، مش مركزه معاه ولا مع الطريق اصلا ، انا مركزه مع وشوش الناس ، ياترى ف حد تعيس زيي كده ولا انا لوحدي ، ياترى ف حد مغصوب ع حياته كده ولا انا بس ، ياترى حد فيهم اتجبر زيي كده ولا عايشين براحتهم ، طب ياترى ف حد فيهم سعيد ولا التعاسه ماليه العالم كله
قبل م اكمل ف سيل التسؤلات لقيته وقف العربيه ونزل قدام محل مجوهرات عشان نجيب شبكتى ، ضحكت بسخريه ع الكلمه ونزلت..
دخلنا المحل وال اكشتفته انه صاحب المحل عارفه من طريقه ترحيبه بيه
_ اهلا اهلا دكتور يونس ، منور حضرتك والله ، تشربوا اي؟!
= لا لا تسلم احنا مش عايزين نشرب حاجه احنا مستعجلين ، محتاجين بس ننقى شبكه لخطيبتى عشان نمشي
_ الف الف مبروك ي بااشا،، ربنا يتمملكوا ع خير
= تسلم ي بشير ، يلا ي حبيبتى عشان تنقى الشبكه
لوهله فكرته بيكلم حد تانى بس لقيته بيبصلي،، حبيبته؟! طيب
اخترت دبله وخاتم واكتفيت ، انا اصلا الموضوع كله مش فارق معاياا ولا حابه المسرحيه السخيفه دى ، حاسب عليهم واشترى كمان طقم ألماس لونه ازرق بس اكيد مش ليا يعنى ممكن يكون ل هايدشى ، خطيبته التانيه ، ومع الفكره دى ضحكت ، ضحكت اوى كأنى مضحكتش قبل كده
بصلى باستغراب _ بتضحكى ع اي؟
= احم لا مفيش حاجه يلا عشان نمشي عشان انا زهقت
_ تمام يلا
وقبل م نوصل للعربيه اغمى عليا ، مهو طبيعي والله بقالى اسبوع مأكلتش ، ده كويس انى عايشه أصلا
معرفش فوقت بعد اد اى بس فوقت لقيته جمبى وبيبصلى بطريقه غريبه وانا تقريباً ف مستشفى ومتركب ف ايدى محاليل
_ هو اى ال حصل!

 

 

رد بعصبيه= ابداا ، الهانم بتستعبط ، ومهمله ف اكلها ، مفكرانا فاضيين عشان لما تتعب نجرى بيها ع المستشفيات ، اوووف
لوهله صعبت عليا نفسى وكنت هعيط بس مسكت نفسي بالعافيه مع وعد انى اول م أروح هعيط جامد اوى
_ بعد كده لما اتعب حضرتك ابقى سبنى وامشى ولا كأنك تعرفنى
= من غير م تقولى
_ تمام
وسبته ونزلت من ع السرير عشان أمشى ، قبل م رجلى تلمس الارض كنت هقع بس سندت ع الجدار بعد م مدلى ايده عشان أسند عليه
= هاتى ايدك
_ نعم؟!
= بقولك هاتى ايدك انتى مش قادره تمشى
_ مينفعش أمسك ايدك ، انا هسند ع الجدار وهمشى لوحدى ان شاء الله
= ولى بقا مينفعش تمسكي ايدى ، حد قالك انى عندى فيروس
لوهله اتصدمت ، معقول بعيد عن دينه للدرجه دى ، لدرجه انه ميعرفش انه اجنبى عنى حتى لو كان خطيبى فمينفعش يمسك ايدى او يلمسني حتى

 

 

 

_ لا حضرتك مش عندك فيروس ولا حاجه بس حضرتك مش زوجى ولا ابويا ولا اخويا ولا عمى ولا خالى عشان تمسك ايدي ، لأنه حرام
= هووووف ، طب يلا ، انا اساسا غلطان عشان حاولت اساعدك
مشيت من غير كلام ، انا ماليش نفس اتكلم اصلا ولا عندى طاقه حتى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج بالاتفاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى