رواية حكاية مطلقة الفصل الثاني 2 بقلم نورهان ثروت
رواية حكاية مطلقة الجزء الثاني
رواية حكاية مطلقة البارت الثاني
رواية حكاية مطلقة الحلقة الثانية
دنيا بإندهاش مزيف:انا ضر*بت مين ياباشا دا انا في حالي مش بقرب لحد
ام دنيا بصدمه :نهار اسو*د هي كانت نا*قصه عملتي اي يادنيا
دنيا بتوتر :عملت اي يعني ياماما
الظابط :تعالي معايا القسم وهناك تعرفي اي اللي حصل
دنيا :تمام ممكن بس اجيب حاجه وهجي مع حضرتك
الظابط :تمام بس مش تتاخري
دنيا :لا مش هتاخر دقايق وهكون هنا
ام دنيا :اصبري البس واجي معاكي استرها يارب
بعد مرور نص ساعه كانت تقف دنيا أمام الظابط وكانت تنظر لكل شيء بتوتر
دنيا بتوتر :ممكن اعرف انا بعمل اي هنا
الظابط :الاستاذ سامر بيقول أن. حضرتك ضر*بتي بالفازة وبسببها هو خيط ١٠ غرز
دنيا بتوتر :ص صراحه اه عملت كد بس دا عشان احمي نفسي
الظابط :مش فاهم اقاعدي كد واحكي اي اللي حصل
دنيا بخوف :هتحميني منو لو حكيت كل حاجه
الظابط :اه ولو ليكي حق هجيبوا ليكي اتفضلي اشربي مياه واحكي
دنيا وهي تحاول أن لا تبكي:من أول ما اتجوزنا وهو كل يوم بيضر*بني مفيش يوم مكنش بيضر*بني فيه وانا كنت ديما اقول ان استحمل هو مضغو*ط من الشغل والحياه وهو كان في نهايه اليوم يجي يقولي حقك عليا وانا اسامح زي العبيط*ه لحد انهارده دخل البيت وهو متعص*ب وعايز يضر*بني مكنش في أيدي حاجه غير ان انقذ نفسي واضر*به بالفازة
الظابط :معاكي دليل يقول إنه ضر*بك اكتر من مره او حد شافوا بيضر*بك
دنيا ببكاء :اه اهو دول كلهم تقرير من المستشفي هو انا كد هخرج صح
الظابط :اه هتخرجي بس لازم نسمع كلامه هو كمان
دنيا : تمام باشا هو ممكن تعمل ليا محضر يخلي مش يقر*ب ليا ابدا
الظابط : تمام ياعسكري نادي علي استاذ سامر من بره
العسكري :حاضر يافندم
مر ١٠ دقائق وكانت دنيا كل دقيقه تنظر الي الباب بخو*ف إلي أن دخل سامر
الظابط :اتفضل اقاعد الاستاذه دنيا بتقول ان حضرتك ضر*بتها اكتر من مره الكلام دا حصل
سامر بكذ*ب:لا محصلش انا كنت بتقي ربنا فيها
الظابط :انت كد*ب الاستاذه دنيا معاها دليل بكلامها حضرتك يا استاذه دنيا عايزه تعملي محضر
دنيا:لا يافندم انا عايزه بس أنه ميقربش ليا تاني ويطلقني
الظابط : احنا هنعمل دلوقتي محضر عدم تعرض للاستاذه دنيا وانت لو عايز تعمل محضر يبقي الاستاذه دنيا كمان تعمل محضر ويكون محضر قاصد محضر
سامر بخوف وتوتر:لا خلاص انا مش هعمل محضر
الظابط :تمام امضي هنا وحضرتك امضي هنا
خرجت دنيا من المكتب وانتظرت سامر عندما خرج سامر ذهبت دنيا إليه وقالت بهمس
دنيا بهمس :عشان تبقي تلعب كويس انت فاكر عشان مليش ضهر تعمل فيا اللي انت عايزو بعينك انا سندي ربنا سلام ياجوزي السابق ورقه طلا*قي توصل ليا في اقرب وقت
ام دنيا وهي تركض إليها :دنيا طمنيني يابنتي عملتي اي
دنيا بتعب :اتحلت ياماما ربنا بيحلها متخا*فيش يلا بقي نروح لان انا تعبا*نه اوووي
ام دنيا وهي تنظر لسامر :يلا يابنتي حسبي الله ونعمه الوكيل ربنا ينتق*م من اللي في بالي
ذهبت دنيا الي المنزل وهي طول الطريق تفكر ماذا سوف تفعل في حياتها هل تختبئ في منزلها حتي تبعد عن نظرات الناس قطع تفكيرها صوت والدتها
ام دنيا :يلا يابنتي ادخلي اوضتك ارتاحي انا هقوم اعمل ليكي اكل تكوني انتي ارتاحتي شويه
دنيا بتعب:حاضر ياماما
دخلت دنيا غرفتها وجلست علي السرير وهي تبكي علي كل شيء حدث لها اليوم لا تصدق أن حياتها اتغيرت بذلك الشكل في يوم وليله أصبحت من متزوجه الي مطلقة تختبئ في غرفتها من نظرات الناس ظلت تفكر إلي أن شعرت بنعاس شديد واغمضت عينها وذهبت الي عالم خالي من نظرات الناس وخالي من كل شيء مؤ*لم في الحياة بعد مرور أربع ساعات كانت دنيا تجلس مع والدتها في غرفه المعيشه
ام دنيا :بتفكري في أي يابنت بطني عارفه دماغك لما تفضلي ساكته كد يبقي بتفكري في مصيبه
دنيا بسخرية :هو هيكون في مصيبه اكتر من كد المهم اه الصراحه بفكر ادور علي شغل عشان ابداء حياتي
ام دنيا بغضب:شغل اي هي ناقصه دا كلام الناس هيبقي معاكي في الرايحه والجايه مفيش شغل انتي هتفضلي قاعده في البيت ومعاش ابوكي اللي هيصرف علينا
دنيا بغضب:كلام الناس كلام الناس كله حاجه كلام الناس ملعو*ن ابو الناس اللي هتخليني محبو*سه في اوضتي خا*يفه اخرج لحسن اسمع كلمه منهم انتي عارفه انا جوزي حرفيا كان كل يوم بيضر*بني لحد ما احس أن رو*حي بتطلع واقول اوعي تطلبي الطلا*ق الناس يابت يادنيا هيقولوا اي لما يشوفوا انك ا*طلقتي وانتي لسه مكلمتيش السنه فضلت استحمل وا*ضغط علي نفسي لحد ما بدأت انسى اني بني ادمه ليا حقوق وحياه بقيت مجرد خاد*مه لسامر لكن دلوقتي انا دنيا مش هسمح لحد يخليني استحمل فوق طاقتي تاني كفايه بجد
ام دنيا ببكاء :اهدي يابنتي خلاص اهدي بالله عليكي اهدي هعمل اللي انتي عايزه
دنيا بهدوء مزيف:انا هاديه اهو قوليلي بقي دلوقتي اقدر انزل اشتغل ولا كلام الناس مش هيسبني في حالي مع العلم ياامي أن كد كد الناس هتتكلم لو الناس متكلمتش علينا هتقاعد تتكلم علي نفسها
ام دنيا بستسلم:فاهمه يابنتي كل كلامك بس برده انتي مش هتستحملي كلامهم علي العموم انا موافقه تنزلي تشتغلي
دنيا ببرود :اللي تستحمل كل الضر*ب اللي انا اخدته وكل الاها*نه دي هتقدر تستحمل حاجات كتير اووووي
ام دنيا :منه الله ربنا ه*ينتقم منه يابنتي ا*بشع الانتقا*م على اللي عملوا فيكي
دنيا ببرود:مش فارقه معايا يا امي انا المهم عندي أنه ميقر*بش ليا تاني ويكون صفحه واتقفلت
ام دنيا بسخرية :النصيب دا غريب اوووي يابنتي عارفه في نفس الشهر دا السنه اللي فاتت كنتي بتدعي ربنا أن سامر يدخل حياتك وأنه يكون من نصيبك دلوقتي انتي بتدعي أنه يكون صفحه واتقفلت
دنيا ببرود:مش النصيب يا امي دا اختياري انا معترفه ان اختياري غل*ط
ام دنيا :باذن الله ربنا هيعوضك ويفرح قلبك يابنتي
بعد مرور يوم كانت دنيا بدأت عمل في مستشفي قريبه من منزلها. كانت دنيا تقف أمام المرايا وهي تتكلم مع نفسها
دنيا بهمس:انا قويه هقدر اتحمل كل حاجه بتحصل انا مش ضعيف*ه يارب خليك جنبي
دخلت ام دنيا الغرفه وهي تنظر إلي دنيا بحزن
ام دنيا :متقلقيش يابنتي سبيها على الله هتعدي وهتكوني كويسه
دنيا :باذن الله ياامي ادعيلي انا محتاجه دعواتك المهم انا هنزل دلوقتي عشان اروح المستشفي سلام ياست الكل
خرجت دنيا من المنزل ولم تراه تلك السياره التي تقترب منها بسرعه شديده فجأة لم تشعر بنفسها غير وهي تسقط علي الرصيف الآخر وتفقد الوا*عي أخر شيء رأته قبل أن تفقد الوا*عي سامر وهو يسوق السياره حتي يهر*ب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية مطلقة)